PIR sensor verbeteren

Ik ben een teller aan het maken met een PIR en een ESP32.

De teller werkt op een batterij, dus moet de stroom zo klein mogelijk zijn.

Ik heb maar 1 PIR gevonden die zeer weinig stroom verbruikt.
Als hij ge-triggert wordt duurt het een paar seconden voor hij opnieuw triggert.
Dit werkt perfect om de ESP32 uit deep sleep te halen.
maar deze geeft enorm veel false positive meldingen.

Ik heb nu een Panasonic PIR aangesloten en deze geeft een enkele keer een false positive.
Ik detecteer (PIR) niet tijdens het zenden, ik gebruik een ferrietkraal,
en een korte kabel met mantel.

Het nadeel van deze PIR is dat waneer ik met mijn hand er langs gaat, de PIR een reeks van pulsen afgeeft, geduurende 10 seconde.
Als de ESP32 uit deep sleep komt en dan dat verwerkt heeft,
is de PIR nog steeds pulsen aan het afgeven, zodat hij weer uit deep sleep komt.

Als oplossing wil ik dit nu proberen.

Ik heb een test opstelling gemaakt met een CD4017
waarbij de PIR als clock is aangesloten.
De eerste 2 pulsen(false poitive??) sla ik over.
Bij de 3e puls disable ik de 4017 voor een minuut.
en haal de ESP32 met deze puls uit deepsleep.
Na de minuut "4017 sleep", reset alles weer.

Denken jullie dat ik op de goede weg ben ? of kunnen jullie mij een andere directie geven.
Het moet max een paar mico ampere stroom verbruiken.

Als iemand het leuk vind om mee te denken, heel graag.

Arco

Special Member

Je kunt toch gewoon de pulsen tellen?
Als er minder als xxx (milli)seconden tussen 2 pulsen zit hoort die bij dezelfe puls.

(ik heb trouwens nog nooit gewone PIR's gezien die bij 1 passerend object meerdere signalen geven, alleen bij iets heeel langzaams...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hij geeft toch meerdere pulsen,
maar het object gaat er ook redelijk langzaam langs.

Ik kan inderdaad bv een one-shot timer gebruiken, maar ik wil de eerste pulses niet mee laten tellen.(false positives?)

Ik kan dus de 4017 gebruiken om de eerste pulses over te slaan, en dan een one shot timer gebruiken, maar is dit de goede weg ?

De PIR moduletjes zoals ik ze ken hebben twee instelpotmeters voor gevoeligheid en inschakelduur of iets soortgelijks.

Ik gebruik niet die kant en klare PIRS, want gebruiken te veel stroom voor
een batterij oplossing, en de meeste hebben een BIS0001 chip die ook niet
echt goed werkt op 3.3 volt.

Ik heb deze:

https://na.industrial.panasonic.com/products/sensors/sensors-automotiv…

Arco

Special Member

Een goede PIR geeft bijna nooit valse detecties.
Gewoon alleen de eerste puls tellen, en de rest (binnen bijv. xxx ms) negeren.

Bij heel langzaam bewegende personen is meerdere detecties normaal, daar doe je weinig aan (behalve wat harder lopen... ;) )
Je moet ook wel kiezen dan voor de juiste fresnel lens: een zo smal mogelijke bundel.

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 8 oktober 2021 16:57:25 (15%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 8 oktober 2021 16:56:40 schreef Arco:
Een goede PIR geeft bijna nooit valse detecties.

Beetje te algemeen gesteld. Hangt van de toepassing af.
Juist omdat PIR wél gevoelig is voor ongewenste detecties gebruikt men voor de meer delicate toepassingen zoals alarmsystemen en personendetectie een PIR detector en een microgolfradartje op slimme wijze gecombineerd zodat ze elkaars ongewenste detecties opheffen.

Haast alle detectoren voor dat soort toepassingen zijn dual-technology.

Maar zoiets zelf maken is net zoals zoveel zaken voor een DHZer zo goed als uitgesloten. Tenzij met kant en klaar gekochte detectie-eenheden.

Enkelvoudige PIR detectoren worden hoofdzakelijk gebruikt voor niet kritische toepassingen zoals verlichting. Goed ontworpen fresnelvensters kunnen hier ongewenste detecties deels voorkomen.

Maar zelfs zoiets schijnbaar simpel als een plastiek venstertje met concentrische groeven kun je niet zelf maken. .

Uiteraard zijn er tegenwoordig een groot aantal op maat ontworpen PIR's voor specifieke toepassingen, maar de TS specifieert niet welke uit getoonde gamma hij gebruikt en lijkt ook niet specifiek personendetectie te bedoelen.

Ireric heeft het over "voorwerpen" die passeren. Ik hoop dat hij daarbij beseft dat dit enkel lukt als die "voorwerpen" warmtebronnen zijn zoals levende wezens of voorwerpen die beduidend warmer zijn dan de omgeving.
Een doos koekjes of broden op een transportband kun je niet met een PIR detecteren. Tenzij ze net uit de oven komen en nog warm zijn.

Dit gezegd zijnde komt plots weer een rare gedachte bij me op. :-)
Kan je het aantal aanwezigen in een sauna detecteren met een PIR ervanuitgaande dat de omgeving warmer is dan de personen? Ik d8 van niet.