Vreemd opschrift adereindhuls (max 30V)

GJ_

Moderator

Het staat ook herhaaldelijk op hun website, bij meerdere types. Zou de isolatie ongeschikt zijn voor hogere spanningen of zo?
Ik heb ook wel eens low-low-lowbudget hulsjes gezien waar de isolatie gewoon vanaf viel.

mel

Golden Member

En die aderhulzen zonder isolatie dan?
Normaal schroef je die dingen vast met de draad erin.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Precies wat mel zegt die hulzen liggen normaal gesproken nooit direct tegen elkaar en de hulzen vallen ook gewoon binnen de isolatie van bv een rijgklem of relais. Als de hulzen wel direct tegen elkaar liggen dan zit er nog kabelisolatie onder dus daar zie ik ook geen probleem.

Bij mijn weten is de extra isolatie meer cosmetisch dan echt functioneel. Als je installatie afhankelijk is van die paar mm extra isolatie lijkt me dat een slecht ontwerp.

Zou de isolatie ongeschikt zijn voor hogere spanningen of zo?

Het zou kunnen dat de isolatie op de huls niet tegen een hoger spanning kan ik denk toch eerder aan een type fout en dat het 300V moet zijn.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 8 oktober 2021 18:13:21 (15%)]

Het kan ook heel goed zijn dat die boel aan brandvertraging-eisen moet voldoen als je het verkoopt voor netspanninggebruik, of dat je weer met andere keuringen of certificeringen moet voldoen.

Een adereindhuls hoeft aan geen enkele eis te voldoen. Het is de installatie die daaraan moet voldoen. Ik zou dus zelf voor een veeleisende installatie dergelijke adereindhulzen niet gebruiken.

fatbeard

Honourable Member

Ledlover heeft het bij het rechte eind, het is een UL-eis.
Slaat helemaal nergens op, maar ze hebben de macht je van de markt te trekken als je 'produkt' niet voldoet aan de eisen en zeer zware boetes uit te delen.
Tsja, het blíjven amerikanen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

fatbeard dat snap ik even niet. Het is een gewone adereindhuls waarom zou dat ergens aan moeten voldoen zolang dat niet ook expliciet vermeld word in de specificaties van de leverancier van die huls.

Ik als eindgebruiken ben toch verantwoordelijk om op de specificaties te letten en de toepassing?

Op de zakjes van weidmuller staat inderdaad een keurinstantie n.l.
CSA Listed Canada and US.

Maar dat is de enige.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op 9 oktober 2021 16:54:56 (11%)]

maartenbakker

Special Member

Op 9 oktober 2021 16:08:04 schreef benleentje:
fatbeard dat snap ik even niet. Het is een gewone adereindhuls waarom zou dat ergens aan moeten voldoen zolang dat niet ook expliciet vermeld word in de specificaties van de leverancier van die huls.

Ik als eindgebruiken ben toch verantwoordelijk om op de specificaties te letten en de toepassing?

Ik vermoed delfde reden dat je een X2 condensator over het net zet of een losse netvoeding gebruikt met een keurmerk. Scheelt weer een aparte keuring.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Welke keuring?
Op een adereindhuls? :-)

edit:
gereageerd voor ik dat UL verhaal zag. Ik zie hier niks UL staan.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op 9 oktober 2021 17:39:52 (72%)]

60204

Golden Member

edit: laat maar, niet meer van toepassing.

[Bericht gewijzigd door 60204 op 9 oktober 2021 17:43:53 (78%)]

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

@T/S: u zult me erg verplichten door in het Nederlands te posten. Dan kan ik u misschien ook wel wat helpen, wat ik best graag zou willen, maar nu helaas niet het geval is.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Uit de FAQ:
"Zeurverhalen over taalgebruik"

fatbeard

Honourable Member

Een kleine toelichting: UL houdt zich NIET bezig met electrische veiligheid of EMC, alleen met brandveiligheid en aansprakelijkheid (UL = Underwriters Laboratories). Die 30V is volgens mij lukraak gekozen om het aantal testcases te verminderen...
Als er in een produkt/onderdeel een materiaal verwerkt is wat niet brandremmend is mag het 'dus' niet in installaties met meer dan 30V gebruikt worden.
Ik zei al: het blíjven amerikanen....

De gebruikte kunststoffen moeten tegenwoordig ook aan veel meer eisen voldoen: ze hebben de lijst met kankerverwekkende stoffen uitgebreid...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

@fatbeard,

Welcome to California, waar niemand die waarschuwing serieus neemt, maar wel overal te vinden is.

mel

Golden Member

Als het aan de Amerikanen ligt,staat OVERAL een waarschuwing op, bijvoorbeeld, "stop uw hond niet in de microgolfoven"...

Als het aan de Amerikanen ligt,staat OVERAL een waarschuwing op, bijvoorbeeld, "stop uw hond niet in de microgolfoven"...

Begrijpelijk als je leest welke schadevergoedingen er daar geëist worden voor absurditeiten... Volledig indekken is de boodschap!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt als staat ook niks zeggen. Dan krijg je: 'mijn overgrootmoeder van 97 is overleden, door zeewier vanzelfsprekend, kan niet anders! De staat WIST van het gevaar, maar verzweeg het natuurlijk!'

(door - je raadt het - grotendeels dezelfde mensen die nu over de bemoeizucht van de staat klagen. Terwijl er niks verboden werd, ook nog. :))

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als er in een produkt/onderdeel een materiaal verwerkt is wat niet brandremmend is mag het 'dus' niet in installaties met meer dan 30V gebruikt worden.

Ik denk dat ik je begrijp. Velleman zit blijkbaar niet op claims te wachten en zetter er daarom maar alvast max 30V op. Het is dus niet zo dat ze verplicht zijn om aan de eisen te voldoen maar zekerheid halve maar alvast aangeven de ze zeker niet aan de eisen voldoen.

Die 30V is volgens mij lukraak gekozen om het aantal testcases te verminderen...

Lukraag gekozen lijk me zeker niet het zo me dan ook weer niets verbazen dat op die lagere spanning het net even iets eenvoudiger is met bepaalde eisen. Dus lijkt me toch eerder juist zorgvuldig gekozen.
Maar aan de ander kant is een 24V installatie gevoed uit bv accu's net zo brand gevaarlijk en heeft het dus ook niets met spanning te maken in de zin van brandveiligheid.

Dan krijg je: 'mijn overgrootmoeder van 97 is overleden, door zeewier

Een waterlelie is net zo dodelijk ga er maar eens 5 minuten onder zitten.;).

GJ_

Moderator

Bij nader inzien: op de Weidmuller hulsjes staat helemaal niet UL listed, maar slechts UL recognised. Dat is nogal een verschil in procedures.

Kun je ook uitleggen wat het verschil inhoudt?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het belangrijkste verschil is, geloof ik, dat 'UL Listed' bedoeld is voor op zichzelf staande producten (bijv. een externe voedingsadapter), en 'UL Recognized' voor componenten in een groter systeem (bijv. een interne voeding).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
GJ_

Moderator

Dat is idd het belangrijkste verschil. Een hele uitleg over UL zever heb ik geen zin in :-)
Ik beperk me tot CE zwets. ;-)

Op 8 oktober 2021 16:47:55 schreef Bareld:
Vandaag ineen elektronica zaak een doosje kabel eind busjes gekocht .Bij thuiskomst stond op het doosje dat ze geschikt zijn tot 30 Volt.

volgens mij stond dat er ook al op toen ze nog in de winkel lagen :-)

Velleman heeft heel veel van die doosjes voor beginnende hobbyisten bedoelt en aspirant arduino-knutselaars . Vele van die doosjes bevatten gelijkaardige opmerkingen. lijkt me een soort waarschuwing en meteen disclaimer voor beginneling. Nogal wat arduino fanaten gaan heel licht om met alles wat aan het net hangt en nogal wat spul in kit is enkel voor laagvoltage bedoeld. Voor deze hulsjes zou je het ook aan Velleman zelf kunnen vragen.

mel

Golden Member

Ik heb "professionele"aderhulzen, daar staat het niet op, en ze zien er hetzelfde uit.. :P