roestbestendige lagers ventilatormotor

situatie: een condensor voor de koelgroep met 6 960mm ventilatoren met daarop een 8-polige 3-fasen motor met frequentieregelaar (1 regelaar voor de 6 motoren, elke motor heeft een eigen thermische veiligheid)

Probleem: de motoren staan met de as naar boven gemonteerd, zijn voorzien van een rubber schijf om vocht tegen te houden maar dat is natuurlijk onvoldoende. De rubber slijt snel weg door het draaien waardoor er vocht in de lagers kruipt en deze na een paar jaar gaan roesten. Hierdoor ontstaat er lawaai en uiteindelijk gaan de motoren zo zwaar lopen dat ze in veiligheid gaan.

Wat ik wilde doen, de lagers vervangen door een type dat niet roest of hier beter tegen bestand is. Het vocht tegenhouden is lastig, smeren is ook niet voorzien en niet te doen.

Ik overweeg om de motoren niet los te nemen, enkel open te maken, rotor uitnemen en de deksels dan van nieuwe lagers te voorzien en het geheel terug te monteren. Dit omdat er gewerkt moet worden op hoogte, de motoren redelijk veel wegen en er lastig bij te komen is door de ventilatorbladen... De motor zou met een ladder naar beneden moeten gehaald worden, vandaar deze keuze.

Iemand tips ivm de lagers? Of wat te doen aan deze problemen?

Bij ons op het bedrijf maakten we vroeger weleens gebruik van RVS lagers, keramische lagers, of hybride lagers. (RVS huis met keramische kogels.
Ik kan niet zeggen of één van bovengenoemde geschikt is voor gebruik in motoren.
Als het vocht kan binnendringen in de lagers, zal het ook in de motoren terechtkomen. Dit lijkt me niet echt gezond voor de motor. Het is aan te bevelen bijkomende afscherming, kapje of zoiets, te plaatsen boven de motor.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Misschien 2RS lagers gebruiken, die gebruikten wij ook in 'koeltorens' die op het dak stonden.
Ik moet ook zeggen dat ik nog geen, in gebruik zijnde, lagers gezien heb die roestig waren.

edit: die ventilatoren in condensors moet je sowieso regelmatig vervangen, als ze veel draaien gaan de rollagers vlug stuk.
Ik vond altijd dat die rollagers veel te klein waren voor die grote schoepen, om nog niet te spreken over een lichte onbalans van die schoepen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 9 oktober 2021 09:36:36 (42%)

LDmicro user.

Het lijkt me dat "in bedrijf" tenzij je echt complete mist-wolken aan het wegpompen bent, zou de boel toch droog moeten worden.

Dus wat 60204 zegt: vocht in de motor: Dat lijkt me wel meevallen: zo'n motor zou warm genoeg moeten worden dat alles verdampt.

Ook de lagers verwacht ik van dat als het gewoon in bedrijf is dat het wel droog loopt. Dus hoe komt daar vocht in? Zou het zo zijn dat de boel nog behoorlijk vochtig is als het uitgezet wordt voor de nacht? Zou een "langzaam zachter-en-zachter" verspreid over een halfuur niet een betere "shutdown" procedure zijn dan in 1x. uit?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

en wat als je een kap monteerd op de as ipv die rubber schijf, eentje die vast gemonteerd zit op de as.
als er dan water naar beneden komt, wordt die naar buiten geslingerd op die schijf

vet bovenop de lagers zou ook waterafstotend werken

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 9 oktober 2021 10:36:07 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Een fruit koeling, dus in de winter koelt de condensor uit zichzelf al zoveel dat de motoren maar een paar keer per dag kort draaien.
In de zomer, paar maanden stilstand.
Vet op smeren, al gedaan, helpt niet lang genoeg.
Kapje erop, werkt niet, het vocht komt op de kap van de motor terecht, buitring van het lager draait niet, trekt er nog in.
De hele boel afdekken, staat boven op het dak, nog een dak constructie erbij kan, maar dat hindert de natuurlijke convectie een beetje. En door condens wordt de boel ook nog nat.

Ik zou echt gaan voor andere lagers. 2RS lagers, zelfde probleem als met vet erop te smeren, dat gaat toch bij warm weer eruit lopen denk ik.

T uit van de condensor ligt rond de 40-45 graden in mei, nu rond de 30-35. In de motor dus wel iets warmer.

Ideaal waren die buitenlopers, maar dit is een alfa-laval condensor, die gebruiken overgedimensioneerde motoren (2KW per stuk). Elektrisch enorm degelijk, mechanisch ook, maar de lagers zijn een probleem. En ik heb geen zin om elk jaar op het dak een dag te sleutelen...

Op 9 oktober 2021 14:52:53 schreef Appel:
... 2RS lagers, zelfde probleem als met vet erop te smeren, dat gaat toch bij warm weer eruit lopen denk ik.

Is dat een veronderstelling of praktijkervaring? want ik heb daar goede ervaringen mee.

Elk jaar de lagers vervangen?...daar klopt toch iets niet?
Wat zegt de fabrikant hierover?

edit: als je denkt dat er vet wegloopt dan ben je met roestvrije lagers ook niet veel.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 9 oktober 2021 15:18:33 (10%)

LDmicro user.
Arco

Special Member

Is een gesloten lager dan niet afdoende?
https://www.bmsparts.nl/22612-home_default/17x40x16-lager-gesloten-nsk-22032rs.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet je zeker dat dit door water komt ?
Je kan ook last hebben van een anker/rotor/lagerstroom die veroorzaakt wordt door neveneffecten van de frequentie regelaar.
Dit veroorzaakt een soort pitting in de lagers, kleine ijzerdeeltjes die loskomen.

[Bericht gewijzigd door HD13 op zaterdag 9 oktober 2021 15:42:00 (21%)

Kan je niet gewoon de as van de motor inkorten en dan met een plaatje en kit de boel dicht maken?

En anders er RVS lagers in zetten die bestaan ook gewoon.
https://www.indi.nl/INTERSHOP/web/WFS/org-webshop-Site/nl_NL/-/EUR/Vie…

vocht in de motor: Dat lijkt me wel meevallen: zo'n motor zou warm genoeg moeten worden dat alles verdampt.

Voor de motor is vocht geen probleem als het goed is zit er onderaan de motor ook gewoon een klein gaatje waar het vocht er weer uit kan. Het word pas vervelend als er water in de aansluitdoos komt maar daarvoor is alles relatief goed water bestendig. EN zeker van een motor die in condens moet werken mag je verwachten dat die best wat water kunnen verweken.

Voor zover ik weet zijn veel motoren voor kleine duikrobots ook niet water dicht en zijn allen de kabels die besturingskast ingaan waterdicht.
IK heb ook een quadcopter gezien die zowel onderwater als in de lucht werkt, onderwater wel met sterk gereduceerd toerental.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Kun je een foto maken van de situatie? Een lager afschermen tegen direct water lijkt me toch niet zo'n verschrikkelijk groot probleem.
Ik denk dat condensvorming eerder grotere problemen geeft.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ventilatoren die hier ook met de as naar boven staan houden het hier een jaar of 5-6 vol. Er zitten gewone lagers in rvs helpt niet, als het vet op is roesten ze inderdaad niet maar lopen muurvast. De niewere motoren hebben een 50 watt verwarming ingebouw en we boren in de onderschaal een paar gaatjes van 3 mm. De niewe motoren halen bijna de 10 jaar.

Vocht problemen ontstonden vooral in de winter als de fans niet de hele dag draaien, een afkoelende motor trekt altijd vocht aan. Vandaar de verwarming.

Wij werken veel met condensors en verdampingscondensors maar veel uitval van verdamperventilatoren hebben we niet, en zeker niet met roestige lagers, eerder met uitgelopen lagers. Komt dat roest in de lagers wel door inlopend water?
Ik denk dat het probleem gezocht moet worden in het zeer snelle schakelregime van de moderne frequentieregelaar.
In dit geval andere lagers toepassen die hiervoor geschikt zijn.

Op 9 oktober 2021 15:26:32 schreef Arco:
Is een gesloten lager dan niet afdoende?
[afbeelding]

zou het toch ook denken. ik gebruik zulke lagers in mijn ligfiets, ik rijd door weer en wind en daar komt echt geen water in

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het lager op die foto van Arco is een 2RS lager zoals ik al eerder voorstelde maar ik denk dat de TS nog nooit met zo'n lagers gewerkt heeft gezien zijn antwoord hierop.

LDmicro user.

zo'n 2rs lager zit bij scooters ook op de as waar het achterwiel op zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Liefst dan ook wel van een gerenommeerd merk, en niet van Ali...
Ik zou deze 2RS lagers niet graag gebruiken (10 stuks voor 43 cent!): https://nl.aliexpress.com/item/1005001703088173.html?src=google&me…

Veel Chinees ijzerwerk begint al te roesten zodra het de fabriek uit komt... (of in de fabriek zelf al... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

lagers in rvs helpt niet, als het vet op is roesten ze inderdaad niet maar lopen muurvast.

Ik had er al een slecht gevoel bij. RVS is wel taai maar verder een vrij zacht materiaal wat zich bij de minste beschadiging als snel vast vreet in elkaar. Voor zover ik weet kan je RVS wel iets harden maar lang niet zo hard als normale kogellagers.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

is met rvs draadstangen die geslepen zijn ook, draai een moer erop en 1 op de zoveel moeren kun je het losslijpen, geen beweging meer in de moer te krijgen als een flinter rvs in de schroefdraad komt.

chinese lagers zijn idd ellende, de specs halen ze niet en ze kunnen nog steeds niks passend maken, metrisch systeem is te moeilijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

rvs of niet, gesmeerde lagers horen niet te roesten.
wat is de reden dat de smering eruit gaat dan?

Op 9 oktober 2021 19:58:35 schreef Arco:
Liefst dan ook wel van een gerenommeerd merk, en niet van Ali...
Ik zou deze 2RS lagers niet graag gebruiken (10 stuks voor 43 cent!):

lijken plastic ringen in de zijkant. dus eigenlijk niet meer dan open lagers met een plastic kapje erin.
op zich kost een lager nu ook niks om te maken hé een buitenschil, een binnenschil, 8 balletjes en een verenring om ze uit elkaar te houden.

Op 9 oktober 2021 20:51:59 schreef testman:
chinese lagers zijn idd ellende, de specs halen ze niet en ze kunnen nog steeds niks passend maken, metrisch systeem is te moeilijk..

tja... ik gebruik chinese lagers en die gaan evengoed als de NL lagers.
alleen betaal ik in NL 8€/stuk (speciaal bij velomobielhandelaars want een rare maat 61902) en in china betaal ik 9€ voor 10 stuks.
https://www.aliexpress.com/item/766598829.html

en die zijn best goed, in 2 wielen had ik originele lagers, in 2 wielen de chinese lagers. denk dat die er nu een 2jaar in zitten (dus reken maar een 12-15 000km al op 20" wielen)

die lagers dat ik uit NL koop, die komen ook gewoon uit china. maar je kan in china kopen en je kan in china kopen.
ik heb batterijen, motoren, electronica... uit china en heb daar allemaal geen probleem mee.
als ik lagers koop ga ik er dan ook geen 10 voor 40ct kopen, maar ergens een prijs die hoog is voor een chinees, en acceptabel voor ons.

Een electrische scooter kost in china 300€, quasi een maandloon van een chinees. die kerel gaat niet blij zijn als die hub motor na 2weken kapot gaat.
je kan ook online zo een hub motor kopen voor 50€, die verkoper weet dan wel dat jij na 2weken niet ineens aan zijn deur gaat kloppen en dan kan je opgelicht zijn met goedkopere materialen, slechte lagers, minderwaardig koper....
probleem is dat een handelaar in europa zegt: ik wil ebike kits maken en ga in china een fabrikant zoeken die me voor 25€ een hub motor kan bouwen. chinees bouwt wat jij vraagt, een motor voor 25€ en na 1000km ligt dat wil los door gare lagers

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik wou nog even theorietje aan jullie voorleggen betreffende het vroegtijdig overlijden van de lagers. Naast corrosie dus.

De meeste motoren die ik ken worden hoofdzakelijk radiaal belast. Deze motoren worden onderworpen aan afwisselend statische en dynamische axiale belasting. Gewone groefkogellagers zijn hier maar beperkt voor geschikt. Zou dit een invloed kunnen hebben?

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 9 oktober 2021 16:21:58 schreef Peter112:
...
Vocht problemen ontstonden vooral in de winter als de fans niet de hele dag draaien, een afkoelende motor trekt altijd vocht aan. Vandaar de verwarming.

Na alles te hebben gelezen denk ik dat dit het grootste probleem is. Die lagers zijn niet damp dicht natuurlijk.

Op 9 oktober 2021 21:32:28 schreef fcapri:

[...]

tja... ik gebruik chinese lagers en die gaan evengoed als de NL lagers.
alleen betaal ik in NL 8€/stuk (speciaal bij velomobielhandelaars want een rare maat 61902) en in china betaal ik 9€ voor 10 stuks.
https://www.aliexpress.com/item/766598829.html

en die zijn best goed, in 2 wielen had ik originele lagers, in 2 wielen de chinese lagers. denk dat die er nu een 2jaar in zitten (dus reken maar een 12-15 000km al op 20" wielen)

lagers in een fietswiel, tja dat maakt amper toeren en staat meer stil als dat het draait.. zet ze maar eens in een fanbox of scooter die goed km's maakt dan zijn ze in no time weer gaar. zet je er nsk of skf in dan gaat het veel langer mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Begrijp ik dat alleen het bovenste lager het begeeft of beide lagers?
Je kan open lagers gebruiken en vetnippels aanbrengen. Waar vet is, is geen water zeg maar…

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

@fcapri

Even snel uitgerekend hebben de lagers in jouw fiets ongeveer evenveel toeren gemaakt als een E motor die 3000 o/m maakt in 50 uur.
Dus zo bijzonder is dat niet >:)

@TS gewoon 2RSH lagers gebruiken hier loopt het vet echt niet uit als het lager niet loeiheet word.

Gr.F_S