roestbestendige lagers ventilatormotor

Begrijp ik dat alleen het bovenste lager het begeeft of beide lagers?
Je kan open lagers gebruiken en vetnippels aanbrengen. Waar vet is, is geen water zeg maar…

Als ik er verstand van had dan had ik het zelf wel gedaan.

@fcapri

Even snel uitgerekend hebben de lagers in jouw fiets ongeveer evenveel toeren gemaakt als een E motor die 3000 o/m maakt in 50 uur.
Dus zo bijzonder is dat niet >:)

@TS gewoon 2RSH lagers gebruiken hier loopt het vet echt niet uit als het lager niet loeiheet word.

Gr.F_S

Ik denk dat ik redelijk goed thuis ben in lagers en techniek, ik vervang er jaarlijks tientallen hier op de zaak, meestal door slijtage in machines.
Deze lagers in de motoren gaan echt wel stuk door het vocht. 2RS hebben er al in gezeten. Nu zou ik de 2RSH reeks willen proberen.

Pitting door de frequentieregelaar zou ook nog kunnen, de lagers die eruit komen zijn roestig maar inwendig ook droog en geroest. Ze lopen niet echt vast maar gaan veel lawaai maken en een tijd later toch te zwaar lopen waardoor de ventilator bij lage toerentallen niet wil opstarten. En omdat het 8-polers zijn is het toerental al erg laag.

Ik ga eens kijken of we de drive kunnen instellen om op een hoger toerental te starten en na een seconde af te toeren, dit kan ook helpen maar neemt de oorzaak niet weg.

Dus, nieuwe lagers met een slepende dichting bestellen en een dagje het dak op om ze te monteren. Ombouw naar andere ventilatoren blijft een optie maar kost veel meer. Ik weet ook niet of er ventilatoren met dezelfde grootte en snelheid bestaan met een buitenloper, dat ging de fabrikant even uitzoeken. De condensor is best een groot ding, 3x6m ongeveer en metertje hoog. Foto's volgen als ik erbij ben, op het dak...

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Met ingehouden adem wacht ik op de moderator die komt z_____ dat dit niets met electronica te maken heeft :+

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

normaal hebben dergelijke fanmotoren een fanschoepkern die net zo groot als de motor zelf is, zodat regen niet langs de as afloopt. er staan nogal wat van dergelijke koelingen bij oa supermarkten en kantoorgebouwen die dit probleem zeker niet hebben. de FO instellen dat deze met een hoger toerental start is ook beter, dat doen veel toeren geregelde ventilatoren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 oktober 2021 09:14:40 schreef Appel:
Ik denk dat ik redelijk goed thuis ben in lagers en techniek, ik vervang er jaarlijks tientallen hier op de zaak, meestal door slijtage in machines.
Deze lagers in de motoren gaan echt wel stuk door het vocht. 2RS hebben er al in gezeten. Nu zou ik de 2RSH reeks willen proberen.

Het zou toch mooi geweest zijn moest je in uw openingspost geschreven hebben welke lagers je al geprobeerd hebt.
Ook ik heb honderden rollagers vervangen in de onderhoudsafdeling waaronder ook een 8-tal condensors, het waren weliswaar allemaal gewone 3-fase motoren zonder freqentieregeling die elk apart geschakeld werden op gasdruk.

Ik zou toch eens bellen met een vertegenwoordiger van SKF of ander merk, daar zul je meer info kunnen krijgen over de soorten rollagers voor uw toepassing.

LDmicro user.

Even een hele andere weg. Werkplaatsmachines hebben op kritieke punten altijd smeernippels zitten. Vaak direckt in de buurt van het lager maar oudere en duurdere machines hebben die centraal en dan met een dunne koperen leiding naar het lager. Dat laatste kan je dan ook op de motoren maken, want waar vet zit komt toch echt geen roest. En waarschijnlijk hoeft het niet perse een koperen leiding te zijn ik denk dat kunststof persluchtleidingen en koppelingen ook wel werkt en eventueel iets dunner vet.

is met rvs draadstangen die geslepen zijn ook, draai een moer erop en 1 op de zoveel moeren kun je het losslijpen

Als er maar 1 stofdeeltje in de moer op draadstang zit is het bij de eerste moer al raak. Maar met keramisch vet heb je daar nooit meer last van.

die lagers dat ik uit NL koop, die komen ook gewoon uit china. maar je kan in china kopen en je kan in china kopen.
ik heb batterijen, motoren, electronica... uit china en heb daar allemaal geen probleem mee.

Dat is zeker niet waar lagers worden ook gewoon in Europa en Amerika gemaakt.
En dan nog een fabriek maakt vaak producten van uiteenlopende kwaliteit. Waar ze in Europa en zeker in Amerika altijd goede tot heel goede kwaliteit maken hebben de Chinezen er geen enkel probleem mee op rotzooi te maken. Dus dat het allemaal uit dezelfde fabriek komt zegt helaas totaal niets over de kwaliteit ervan. Dus mijn stelregel gaat hier ook op "Als het 1 euro kost om een goed lager te maken dan is een lager van 43 cent gewoon rotzooi."

Op mijn fiets ooit een keer een vastgelopen lager in het voorwiel gehad dus voor mijn nooit meer goedkope lagers. En ja 8 euro of 1 euro is voor mijn veiligheid geen keuze.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 9 oktober 2021 21:58:51 schreef testman:

lagers in een fietswiel, tja dat maakt amper toeren en staat meer stil als dat het draait.. zet ze maar eens in een fanbox of scooter die goed km's maakt dan zijn ze in no time weer gaar. zet je er nsk of skf in dan gaat het veel langer mee.

aan 50km/h draait zo een 20" fietswieleke al een 500rpm. terwijl een motor gewoon ronddraait, beukt bij mij het slechte wegdek aardig in op die lagers dan (bv kasseibaan)

mijn lagers warmen dus 1uur op tijdens het rijden, koelen 8uur af (waar ze dus waterdamp kunnen binnentrekken), dan weer 1uur rijden en minstens 12uur weer afkoelen snachts.

Op 9 oktober 2021 22:07:25 schreef F_S:
@fcapri

Even snel uitgerekend hebben de lagers in jouw fiets ongeveer evenveel toeren gemaakt als een E motor die 3000 o/m maakt in 50 uur.
Dus zo bijzonder is dat niet >:)

Gr.F_S

bijzonder misschien niet, maar voor goedkope lagers te zijn, doen ze het wel goed.
die rijden dus 2jaar in weer en wind, met alle varierende temperatuuschommelingen en opwarming van de trommelremmen. als je aan hoge snelheden begint te draaien, krijgen die dus zijdelingse krachten te verwerken.
bijkomend is 50uur nonstop draaien bijlange na zo erg niet als 50uur verspreid over 2jaar. en dat remstof van die remtrommels zal er ook geen goed aan doen.

mijn reactie was dan ook hoofdzakelijk over het feit dat chinezen de maten niet goed hebben van lagers. de mijne pasen perfect.
en ook roesten ze niet van fabriek uit

hier de garantievoorwaarden van een ligfietsbouwer:

Wij geven garantie tot 50.000 km of 5 jaar

Wij geven garantie tot 50.000 km of 5 jaar. (tot de grens die het eerste is bereikt.) De garantie geldt niet voor de slijtende delen zoals o.a. het matje de wielen, de veerpoten, de ketting-geleiding en de lagers. Elke 10.000 km. is een grote beurt wenselijk.

je krijgt al geen garantie dat de lagers 50 000km of 5jaar meegaan.
met uw omrekeningen, is 50 000km dus 150 draaiuren van een motor

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 9 oktober 2021 14:52:53 schreef Appel:

Kapje erop, werkt niet, het vocht komt op de kap van de motor terecht, buitring van het lager draait niet, trekt er nog in.

Kapje op de draaiende as monteren, tussen propeller en motor in. Water wat van de as komt lopen vliegt van het 'kapje' af naast de motor, als het kapje tenminste dezelfde diameter als de motor heeft.

Daaronder lagers met de rubber ring, tegen vocht.

@fcapri
Het ging mij er niet om jouw lagers af te zeiken maar om eea in perspectief te zetten.
Een E-motor bij ons, en die draaien niet alleen maar een beetje rond maar drijven iets aan, maken zo tussen de 30000 en 50000 bedrijfsuren vandaar de opmerking ;)

Gr.F_S

mijn lagers warmen dus 1uur op tijdens het rijden, koelen 8uur af

Een lager warmt niet of nauwelijks op en zeker niet zo ver dat ze er 8 uur over doen om af te koelen ;). Ik denk dat een fietslager hooguit 5 a 10 graden warmer mag worden en dus nagenoeg geen uitzetting daarvan ondervinden. In een motor is het een ander verhaal de motorwikkelingen warmen de motor en daarna ook de lagers op.Er zijn dan voor lagers die zeg 100 graden worden ook type c3 lagers die bij ik dacht ca 85 graden pas exact op maat zijn en als ze koud zijn veel speling hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Klant had ook problemen met ventilatoren.
Door de weeks geen problemen alleen na het weekend wel.
Altijd wel een ventilator die dan vast zat.
Op verzoek van de klant een schakeling gemaakt zodat de ventilatoren minsten 1x in de 24hr even draaien.
Is misschien hier ook een oplossing ?

Op 11 oktober 2021 00:33:31 schreef benleentje:
Een lager warmt niet of nauwelijks op en zeker niet zo ver dat ze er 8 uur over doen om af te koelen ;). Ik denk dat een fietslager hooguit 5 a 10 graden warmer mag worden en dus nagenoeg geen uitzetting daarvan ondervinden.

maar mijn trommelremmen warmen wel op, en die lagers zitten in mijn trommelremmen. als het regent zijn mijn trommels gewoon droog bij stadsverkeer terwijl de rest van het wiel nat is.
en als iets opwarmt gaat de lucht eruit door uitzetten en als ze daarna in de fietsstalling staan en afkoelen, komt er vochtige lucht weer in. en dan kan het roesten beginnen. ik bedoelde ook niet dat ze 8uur afkoelen, maar dat ze 8h in klamme wind en tocht staan.
en ze zitten gewoon bloot achter dat centrale boutje
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/640/DSCN1873.JPG
daarom dat ik ook aanhaal dat 600 opwarm/afkoelmomenten (150fietsdagen / jaar, 2jaar lang, 2 ritten per dag) slechter is dan 50uur nonstop draaien en opwarmen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 10 oktober 2021 09:14:40 schreef Appel:

Pitting door de frequentieregelaar zou ook nog kunnen,

Veel wat grotere motoren hebben dan ook geisoleerde lagers en/of borstels op de as. Er is een heel scala van maatregelen, varierend van het gebruik van 3 aderige kabel (ipv vier aderig) tot filters en het aanpassen van de taktfrequentie. Ook de juiste aardingen zijn van belang.

Andere toerentallen instellen heeft geen zin (of was dat ergens anders voor bedoeld?)

Met 6 motoren zit je al heel snel boven de maximale kabellengte. Normaal word aangehouden dat de totale lengte van alle kabels met meerdere motoren nog maar maximaal de helft van de normale maximumlengte mag zijn.

En zo belanden we van een niet-elektronica topic toch nog in een mogelijk elektronica topic.

Op 10 oktober 2021 16:19:07 schreef benleentje:...en dan met een dunne koperen leiding naar het lager. Dat laatste kan je dan ook op de motoren maken, want waar vet zit komt toch echt geen roest..

Er gaan meer motoren kapot door teveel vet in de lagers dan door te weinig.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 11 oktober 2021 11:14:39 (16%)

Er zijn bij enkele motor fabrikanten lager schilden te bestellen met ruimte voor een waterkering, net als bij een trommelkruis in een wasmachine. Deze zijn special gemaakt voor koeltorens en condensors.
Ook wel meegemaakt dat de waaier onder de motor zit, en de lager schild van achteren dicht is en de lucht door zij sleuven gaat.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De meeste kleinere motoren hebben geen voorziening voor nasmering. Betekend dat je in de lagerboring moet boren en een kanaaltje moet maken om het vet naar het lager te krijgen. Een 2rs lager valt dan al af.

Er gaan meer motoren kapot door teveel vet in de lagers dan door te weinig.

Gelukkig geen ervaring mee maar bedankt voor de tip. Ik wou net en kilo vet in mijn motor duwen :). De veel vet, te weinig vet, te zwaar lopend vet, vet wat er juist weer te snel uitloopt ik moet er toch 4 soorten op de plank hebben liggen voor al verschillende toepassing bij ons in de werkplaats.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

teveel vet in kogellagers lijkt me ook moeilijk, dat wordt er vanzelf uitgeperst als er eens vet wordt bijgedaan bij gebrek aan een juist lager. een droge lager kan echter nog heel lang werken, maakt wel herrie of ruis maar gaat lang goed. gebroken kogels geven ineens een tik en t zit vast. dat heb je eerder bij een lager waar roest inzit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 12 oktober 2021 08:25:03 schreef testman:
teveel vet in kogellagers lijkt me ook moeilijk, dat wordt er vanzelf uitgeperst...

Teveel vet is helemaal niet moeilijk. Een leek heeft het snel voor elkaar.
Bij serieuze motoren staat precies hoeveel gram vet er in de lagers hoort te zitten.

Lagers met rollagers en smeernippels
Begin altijd het kanaal met het oude vet schoon te maken
Wanneer vetplakken worden gebruikt, verwijdert u de covers
en maakt u de smeernippels schoon.
Wanneer u een ander vet dan vetplak gebruikt, moet u de
motor demonteren en de rollagers en accessoires
schoonmaken met een ontvettingsmiddel (maak het invoer- en
uitvoerkanaal van het vet goed schoon) en verwijder eerst het
oude vet alvorens nieuw vet bij te vullen.
Voor een correcte smering, moet u de vrije ruimte van de
beschermkappen, flenzen en vetkanalen vullen en 30% van
de vrije ruimte in de rollagers.
Zet vervolgens de motor aan voor een juiste verdeling van het
vet.
Waarschuwing:
Een te grote hoeveelheid vet kan de rollagers oververhitten
(statistisch gezien worden meer rollagers beschadigd door
een te grote hoeveelheid vet dan onvoldoende gesmeerde
rollagers).

De manual lezen kan schade voorkomen.

High met Henk

Special Member

2RS.lagers zijn ook niet waterdicht..
Houden vuil buiten en vet iets beter binnen

@GJ: en idd staat erop hoeveel erin moet, maar vraag is dan: hoeveel is eruit als je bij moet smeren?? Altijd een discussiepunt. Tot het eruit spuit is volgens sommige goed, maar de echte rotten weten dat teveel vet ook schadelijk is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

op zich kost een lager nu ook niks om te maken hé een buitenschil, een binnenschil, 8 balletjes en een verenring om ze uit elkaar te houden.

Om een goed lager te maken van gehard staal en met goede toleranties ben je toch wel wat meer kwijt als 4.3 cent per lager... ;)
Vaak is de staalkwaliteit bedroevend van dat goedkope spul.

In de jaren '80 zaten er in Blue air wasautomaten waterpompen met een waterkeering om de as.
De 'stalen' as sleet harder als de rubberen keerring: na een paar jaar was er een geul in de as gesleten en moest de keering door een kleinere vervangen worden...
Da's toch wel een bedenkelijke kwaliteit; met lagers heb je dat liever ook niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 oktober 2021 09:15:48 schreef Arco:
[...]
Om een goed lager te maken van gehard staal en met goede toleranties ben je toch wel wat meer kwijt als 4.3 cent per lager... ;)
Vaak is de staalkwaliteit bedroevend van dat goedkope spul.

In de jaren '80 zaten er in Blue air wasautomaten waterpompen met een waterkeering om de as.
De 'stalen' as sleet harder als de rubberen keerring: na een paar jaar was er een geul in de as gesleten en moest de keering door een kleinere vervangen worden...
Da's toch wel een bedenkelijke kwaliteit; met lagers heb je dat liever ook niet...

valt wel mee, bij vijverpompen ook zat gezien, en dan zat er een haar om de as gedraaid, die slijt in het staal.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 oktober 2021 08:37:33 schreef GJ_:
[...]Teveel vet is helemaal niet moeilijk. Een leek heeft het snel voor elkaar.
Bij serieuze motoren staat precies hoeveel gram vet er in de lagers hoort te zitten.

Gisteren nam ik het ter kennisgeving aan en dacht dat je erop doelde dat een teveel aan vet in de motor zelf kwam. Maar ik begrijp nu denk ik hoe dat zit.
Een collega van me had toen ik op vakantie was een keer het verkeerde vet op de geleiders van de diepte aanslag gedaan. En vervolgens ging die motor soms in storing. Eenmaal terug van vakantie constateerde ik de ze gewoon te dik en plakkerig vet had gebruikt wat bedoelt is voor glijlagers maar niet voor geleiders of kogellagers. Aangezien het positioneren op hoge snelheid gebeurt was dat teveel weerstand voor de motor.

Dus als je teveel vet in een lager doet gaat die juist iets zwaarder lopen en ik geloof best dat dat een motor die toch al zwaar belast word net even teveel kan worden. De motorbeveiliging hoeft dan nog niet niet te merken.

Ondertussen had het KVM team (kwaliteit, veiligheid en miljeu) zich er ook al mee bemoeit en moest ik op elke vetspuit, oliekan e.d. een etiket plakken waar het voor bedoelt was en met een toolbox er achteraan. Op zich een goed idee.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 12 oktober 2021 16:57:30 schreef testman:...en dan zat er een haar om de as gedraaid, die slijt in het staal.

Bij afvalverwerkers lopen er nu nog steeds dagelijks lompe lagers stuk op cassette- en videotape.

een droge lager kan echter nog heel lang werken, maakt wel herrie of ruis maar gaat lang goed.

Ja dat is ook iets wat me opgevallen is en ook met glijlagers, het kan beter teveel speling hebben als te weinig. Maar als door de warmte uitzetting de speling ineens verdwijnt en de kogels de volle druk krijgen dan loopt het toch heel snel vast.
Maar als er gemeld word dat een lager of motor lawaai maakt dan ga ik er ook niet op wachten dat het vastloopt. Maar soms mag je van de leidinggevende gewoon niet de machine stilzetten. Ik leg dan wel duidelijk uit wat de risico's zijn die ze nemen, maar hun zit ook weer met leverafspraken dus soms laat je een machine ook wel eens wat meer leiden, het zijn toch ook maar onderdelen. Maar gelukkig kan ik daar met de leidinggevende wel goed over discuteren en word het mij nooit aangerekend achteraf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.