110-220V

Hallo kenners van elektronica (ik ben géén kenner!),
Op de afbeelding een onderdeel die stuk is. Ik weet ábsoluut niets over dit onderdeel en weet niet wat de getallen er op betekenen.
Is zoiets nieuw te kopen? Of is er iets anders wat ik kan doen?
Ik hoop dat iemand van jullie mij kan/wil helpen hiermee :-)
Alvast dank!
Groeten, Klaas

EXTRA INFO: Ik heb een heat-transfer press. De leverancier had mij een USA-versie gestuurd (110V), terwijl ik uiteraard een 220V-versie had moeten krijgen. Hoe dan ook: transformator doorgebrand! De leverancier stuurde mij, achteraf, nog wél een externe (grote) transformator die ik zou kúnnen gebruiken áls de interne transformator is vervangen.

De trafo op de foto is volgens mij wel geschikt voor 220V, maar had dan anders moeten worden aangesloten. De afgestopte rode draad is wrs voor 220V net. originele trafo bestellen bij de leverancier en CORRECT aansluiten.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
fred101

Golden Member

Volgens mij ook, geel en rood voor 220V, Ik denk dat je een 230V naar 9V-0-9V ook wel kunt gebruiken en die zijn volop te koop. Je moet wel weten hoeveel VA de trafo moet zijn maar dat is wel in te schatten aan de hand van de afmetingen en de specs van het apparaat (bv hoeveel Watt, Ampere of hoe zwaar de zekering is)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wees er op bedacht dat er wel eens meer zou kunnen gesneuveld zijn dan alleen maar die transformator. Zelfs als er een zekering is geactiveerd kan die nog lang genoeg de te hoge spanning hebben doorgelaten om heel wat schade aan te richten.

De term "hittetransfer" maakt me overigens wantrouwig: daar moet toch redelijk wat warmte aan te pas komen, dus redelijk wat energie worden opgenomen? Meer dan dit kleine trafootje kan bieden, lijkt me. 't Zou me niks verwonderen als er een stel forse weerstanden inzat, ongeveer zoals in een wasmachine of een wafelijzer, en dat ook die enkel 110V~ aankunnen. In dat geval zal er inderdaad een dikke trafo nodig zijn om het hele apparaat te voeden, en moet het kleine trafootje wel degelijk voor 110V~ aangesloten worden.

Wat foto's van het betreffende apparaat zouden kunnen helpen om gerichter advies te formuleren. Bv. ook van het typeplaatje.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 9 oktober 2021 10:00:15 (42%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

De leverancier heeft aangegeven dat ze deze niet kunnen leveren. Dát is nu juist het probleem.

Toen ik het apparaat in gebruik nam (met gewoon Europese stekker) brandde de trafo meteen door. Dát heb ik ze gemeld. Ze erkenden dat ze inderdaad een verkeerd apparaat (USA-versie) hadden gestuurd, maar ze stuurden mij een (grote) transformator om te proberen of dat het probleem zou oplossen. Stom natuurlijk, want ik had al aangegeven dat het doorgebrand was.

Uiteindelijk kwam het er op neer dat ze er niets mee konden doen; ik mocht de transferpers houden (kreeg mijn geld terug ook) en die grote transformator mocht ik ook houden... Zij konden sowieso geen onderdelen leveren.

Ik heb géén verstand van wat je schrijft m.b.t. anders aansluiten e.d. Ik probeerde alleen te ontdekken of ik zo'n transformator ergens kan kopen.

Heb je énig idee waar ik terecht kan?

Groeten, Klaas

Sine

Moderator

Zonder het verdere apparaat te kennen zal er wel meer in het ding voor 110V zijn uitgelegd, dus je zult hem via die externe transformator moeten voeden.

Dus je zult dan de interne transformator ook moeten vervangen door een model met een 110V wikkeling.

Anoniem

TS zoekt een transfo 110V/2x8V zoals de defecte op zijn foto
Die bouwt hij in zijn transferpers
De "grote" transfo die ze hem na stuurden is een 220V/110V om "voor" de pers te zetten.
Nu zijn we vertrokken ...

fred101

Golden Member

Hij heeft dus een verhuistrafo gekregen. 110V in en 230 uit. Alleen werkt het dan op 50 Hz. Ik ben net als BFM wel bang dat er idd meer kapot kan zijn. Als dingen als fans, heaters of motoren direct op 110V werken dan hebben die nu 230V gehad. Ook het laag-spanningdeel heeft nu even 2x16Vac ipv 2x 8Vac gezien. Maar als daar nog een voeding tussen hangt, zou dat de rest kunnen hebben beschermd, als het niet te lang duurt ivm koeling.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

110V in en 230 uit.

Omgekeerd, zou ik denken - of althans hopen. Zoniet is die verkoper écht wel gebuisd!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Hij heeft dus een verhuistrafo gekregen. 110V in en 230 uit.

Euh ...230V in en 110V uit

Als dingen als fans, heaters of motoren direct op 110V werken dan hebben die nu 230V gehad.

Afwachten dus

Ook het laag-spanningdeel heeft nu even 2x16Vac ipv 2x 8Vac gezien.

Als daar een 7808/7908 of een LM317/LM337 of een xx/xx zitten kun je mazzel hebben

Voor de 110V/2x8V transfo kun je in eerste instantie verdere gevolgschade gaan vaststellen door deze te vervangen door een 220V/2x15V transfo van ??VA
Of een 220V/2x9V direkt aan de 220 te hangen
Misschien opletten met de juiste fase

Hallo kenners van elektronica (ik ben géén kenner!)

Wordt waarschijnlijk allemaal wat moeilijk maar je zoekt dan ook alleen maar een vervang transfo

McAwesome

Golden Member

Ik heb hier ook transferpersen staan. De pers van 38x38 cm verbruikt 1600 W. Dus zo'n trafootje gaat dat niet trekken.

De trafo zal wel voor de elektronica zijn (temperatuurregeling, timer, teller aantal stuks, ...).
Het verwarmingselement staat daar los van en zal ook wel voor 110 V voorzien zijn tenzij... In de VS hebben ze gewoonlijk twee fasen, 180 graden verschoven waartussen wel 220 V kan afgenomen worden wat voor zwaardere toestellen dikwijls gedaan wordt. Maar dan was je kleine trafo ook wel 220 V geweest...

Als je het ding wil werkend krijgen zal je waarschijnlijk ook het verwarmingselement moeten vervangen of een forse verhuistrafo gebruiken.

Mijn transferpers is manueel maar je hebt er ook elektromagnetische en pneumatische (om de druk op te bouwen). Als dat er is, zal dat ook wel voor 110 V voorzien zijn...

Hallo mensen die hebben gereageerd. Dank daarvoor, maar helaas spreken we een totaal andere taal en kom ik van een andere planeet... Om déze reden ging ik nu juist naar dit forum. Is er dan misschien iemand die mij kan uitleggen wáár ik naar toe zou kunnen gaan om het me te laten uitleggen?

De leverancier heeft mijn geld terug gestuurd, het apparaat én de externe transformator mag ik houden. Ik kan het gewoon weggooien óf als boekensteun gebruiken. Er is NIETS aan verloren. Stél ik kan een vervangende interne transformator vinden, dán zet ik die er in. Kan ik die NIET vinden, dán pleur ik alle eenvoudig bij het oud ijzer.

Ik heb meerdere transferpersen, maar het apparaat waar het om gaat is gewoon een simpen en eenvoudig pettenpersje die slechts een paar keer per jaar gebruikt zal worden, schat ik in.

Mij gaat het dus niet om allerlei vaktermen op elektronicagebied, maar puur om de vraag of iemand een tip heeft voor mij. Zoals gezegd, er is niets aan verloren.

Hoe dan ook: in de bijlage nog wat extra info. Ook de externe transformator staat er bij.

Dus als iemand weet wáár ik naar toe zou kunnen gaan, dan graag. Want zelfs die eenvoudige vraag lijkt erg lastig. Bedrijfjes die ik aanschrijf komen ook allemaal met technische antwoorden (waar ik uit kan opmaken dat ze het niet kunnen of willen leveren), maar er is niemand die een tip geeft.

Naar de oudijzerboer met die zooi dan maar.

Groeten en nogmaals bedankt!

maartenbakker

Golden Member

Simpel, je hebt een losse transformator nodig 110V naar 2x8V met ongeveer dezelfde afmetingen. Je zou gewoon een mailtje kunnen doen naar een elektronicazaak. Veel 230V trafo's hebben ook een 110V aansluiting, dat is dan het makkelijkste, hoef je niets te verbouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als er alleen maar een transformator nodig was, dan was het inderdaad simpel. Echter is er reeds meermaals twijfel geuit of er niet meer defect zou zijn. In simpeler taal kan ik dat niet stellen, excuseer me aub.

Voor het vinden van een vervangende trafo zijn er volop tips aangedragen, als die niet volstaan dan kan er nog altijd gevraagd worden om detailverduidelijking (3x woordwaarde! :) ) Maar een mailtje naar de eerste de beste electronicaboer(in) zou inderdaad moeten volstaan, voor de trafo.

@McAwesome: het verheugt me om deze keer met u op dezelfde lijn te zitten! Uw opmerkingen en bedenkingen zijn helemaal terecht, en zeer relevant.

@Topicstarter: dank voor de foto's. Uiterst rechts is dus de extra trafo die de verkoper u "cadeau" gaf? Die lijkt slechts 1000VA te doen, is dat niet wat weinig voor uw apparaat? Hogerop lazen we over een gelijkaardige machine die 1600 watt vreet... Nogmaals, het typeplaatje van uw pers zou verhelderend kunnen zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 9 oktober 2021 17:33:12 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Drukstijl, die mooie losse trafo die je hebt gekregen hoeft niet naar het oud ijzer, die is prima bruikbaar voor andere 110v apparaten, of voor andere mensen. Ze worden o.a. gekocht door amerikaanse immigranten die gehecht zijn aan hun eigen keukenapparatuur. Paar jaar terug was er nog een heel topic over een immigrant die hier z'n dure keukenmixer wilde gebruiken.

Je raakt daar vrij gemakkelijk van af op marktplaats, lijkt me. Dan heb je zelfs geld verdiend aan het hele debacle.

Dat persje... Tsja. Nogal specifiek ding, ik denk niet dat je die weg kan geven of verkopen.

Als je zin hebt om te knutselen met ietwat onvoorspelbaar eindresultaat, kan je dit trafootje kopen: https://www.elektronicacatalogus.nl/OPEN-CHASSIS-TRANSFORMATOR-9VA-2-x…

Die laat je de elektronica voeden, en dan even kijken of je de verwarmingselementen/relais op de grote trafo kan aansluiten voor 110v bedrijf.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 9 oktober 2021 17:38:59 (13%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Op 9 oktober 2021 17:16:23 schreef big_fat_mama:
Als er alleen maar een transformator nodig was, dan was het inderdaad simpel. Echter is er reeds meermaals twijfel geuit of er niet meer defect zou zijn. In simpeler taal kan ik dat niet stellen, excuseer me aub.

Dat maakt voor de TS niet uit, en de kans is alsnog groot dat als er meer stuk is, het alleen een zekering of iets anders simpels is. Als de TS voor 10 euro een trafo monteert en het werkt dan is het mooi. Werkt het niet, dan is hij 10 euro kwijt en moet hij maar kijken hoeveel verder hij nog kan en wil gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je kan eens met je probleem kijken bij een repaircafé of bij de dorpselectriciën.
Als je je woonplaats bekend maakt is er misschien een CO'er in de buurt die je verder kan helpen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 9 oktober 2021 21:30:50 (38%)

Anoniem

Je kan eens met je probleem kijken bij een repaircafé of bij de dorpselectriciën.
Als je je woonplaats bekend maakt is er misschien een CO'er in de buurt die je verder kan helpen.

En laat er je deze inrammen:
https://www.conrad.be/p/block-fl-188-printtransformator-2-x-115-v-2-x-…

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 9 oktober 2021 22:00:20 (98%)

bprosman

Golden Member

Wat is de woonplaats ? Ik zou beginnen (zoals anderen ook al geopperd hebben) of de stuurprint het nog doet of nog aan de praat te krijgen is.
Anders is het voor TS inderdaad een leuke boekensteun.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Hensz

Golden Member

Yep, ik ben ook benieuwd waar TS woont, lijkt me toch wel een oplosbaar probleem. Alleen als er met serieschakeling oid niks te doen is wordt het lastig. Die trafo is het probleem niet echt.

Don't Panic!
Anoniem

Yep, ik ben ook benieuwd waar TS woont, ...
Die trafo is het probleem niet echt.

Beiden zijn al aangehaald

...schreef TS: maar helaas spreken we een totaal andere taal en kom ik van een andere planeet...

Ik weet niet wie TS is, maar dat zal ik dan zijn misschien?
Ik woon in Dronten.

Ik lees allerlei technische termen; serieschakeling, stuurprint, etc. "Als daar een 7808/7908 of een LM317/LM337 of een xx/xx zitten kun je mazzel hebben... Voor de 110V/2x8V transfo kun je in eerste instantie verdere gevolgschade gaan vaststellen door deze te vervangen door een 220V/2x15V transfo van ??VA Of een 220V/2x9V direkt aan de 220 te hangen
Misschien opletten met de juiste fase" (hier kan ik natuurlijk op geen enkele wijze kaas van maken).

Mailtjes naar elektronicaboeren haalt totaal niets uit en om die reden kwam ik juist naar dit forum.
Het maakt niet uit of er méér kapot is aan de transferpers. Ik vermoed dat dat niet het geval is, maar ik ben dus een leek.

Een nieuwe transformator van een tientje (of meer) is voor mij ook geen probleem, alleen wél als die nergens te krijgen is óf als elke elektronicaboer die ik heb gevraagd zegt dat ze het niet hebben (maar vervolgens ook op geen énkele wijze een tip wil geven).

Flink teleurstellend, eerlijk gezegd.

En nee, die externe transformator gaat natúúrlijk niet gewoon naar het oud ijzer. Die uitspraken zijn uiteráárd puur om aan te geven dat nérgens iets aan verloren is. Het énige wat ik probeer te ontdekken is wáár ik zo'n transformator kan vinden.

Ik las iets over pneumatische en/of manuele transferpersen: de foto's zitten er bij en het is dus een manuele transferpers. Een enórm eenvoudig en simpel apparaat. De kosten amper waard om er zóveel tijd in te steken, maar vóór het weggooien probeerde ik enkel te ontdekken óf zo'n transformator ergens gekocht kan worden. Tot dusver ben ik al maanden bezig, maar echt wérkelijk niemand, maar dan ook helemáál niemand, kan er bij helpen, blijkbaar. Geen probleem. Want "NEE" is ook een gewoon antwoord.

Tussen allerlei regels en technische termen door lees is dat het niet onmogelijk zou moeten zijn om zo'n transformator te kopen. Als iemand mij kan aangeven wáár, dan is het opgelost. Dan kan ik die er in schroeven en testen. Werkt het dan nog niet? Dán gaat het ding naar het oud ijzer (en de externe transformator naar het goede doel).

Ik probeer nog 1 poging bij een lokale reparateur (áls die er is). Werkt dat ook niet, dan gaat de dag gewoon door.

Dank voor jullie inspanningen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry hoor, maar iemand* is zo vriendelijk geweest een duidelijke suggestie te doen, met url naar de webstek van de verkoper. Wat wil je nog meer?

NB: TS of ook wel T/S staat voor TopicStarter, inderdaad.

*elektrofix, zaterdagavond 21:57

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 11 oktober 2021 09:41:32 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord