Tweetonige Bel

Ik vond op een rommelmarkt deze:

Dat lijkt me gaaf in onze oldtimer (Zimmer Golden Spirit).

Maar weet iemand hoe hij aangesloten moet worden ?
Volgens een kennis zou het 60V wisselspanning zijn uit de telefoon geschiedenis.

Het aansluitblok heeft 4 draden naast zo te zien een aarde. Klopt dat ?

Ik haal niet uit deze gegevens iets over wattage of voltage of spanning type.

Ik ga er van uit dat het wisselstroom is en dat de klepel (zie foto onderin het huis) dan met die frequentie rinkelt ?

De bedoeling is dat hij in de auto gaat werken.

Ik heb dan de keus om de accuspanning om te zetten naar de benodigde wisselspanning.
Als het helpt, ik heb nog een omvormer liggen van 12V naar 230V. Geen zuivere sinus, maar toch. die trekt max 300W meen ik. Hopelijk kan ik daar iets mee.

Maar voor nu: Wie kent dit en wat kan ik het beste doen ?

tanks

Op 10 oktober 2021 17:19:13 schreef ToothPick:
Ik vond op een rommelmarkt deze:

[bijlage]

Dat lijkt me gaaf in onze oldtimer (Zimmer Golden Spirit).

Maar weet iemand hoe hij aangesloten moet worden ?
Volgens een kennis zou het 60V wisselspanning zijn uit de telefoon geschiedenis.

Het aansluitblok heeft 4 draden naast zo te zien een aarde. Klopt dat ?
[bijlage]

Ik haal niet uit deze gegevens iets over wattage of voltage of spanning type.

Ik ga er van uit dat het wisselstroom is en dat de klepel (zie foto onderin het huis) dan met die frequentie rinkelt ?
[bijlage]

[bijlage]

De bedoeling is dat hij in de auto gaat werken.

Ik heb dan de keus om de accuspanning om te zetten naar de benodigde wisselspanning.
Als het helpt, ik heb nog een omvormer liggen van 12V naar 230V. Geen zuivere sinus, maar toch. die trekt max 300W meen ik. Hopelijk kan ik daar iets mee.

Maar voor nu: Wie kent dit en wat kan ik het beste doen ?

tanks

Die dingen werken op het belsignaal van het telefoonnet en voor zover ik weer ligt de frequentie van het signaal op ca 25Hz en de spanning 60 Volt.
Ik denk dat je best een kanteelspanning kan maken met een buffertrap en dat in een trafootje stoppen 15 >> 230 volt (trafo 230 naar 15 V omgekeerd gebruiken) Het vermogen hoeft niet heel erg groot te zijn. Met een toongenerator en een 100 Volt versterkertje kun je wel uitvogelen wat het ding gebruikt.
Een betere foto van het etiket geeft ook meer uitsluitsel.
Bedenk altijd, dat hetgeen niet op de foto staat ook niet te lezen is door anderen.

Arco

Special Member

Meestal zet men er bij centrales 60/75v, 50hz op.
Rechter tekening is een condensator, geen aarde. (condensator zit er niet altijd in)

Is trouwens geen tweetonige bel: hij heeft alleen 2 schalen...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 10 oktober 2021 17:50:20 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

beide schalen hebben een andere frequentie als je ze aanslaat.

Ik vond deze hack. Zou die werken ?

https://tomknabe.com/hacking-a-phone-ringer-to-a-12v-switch/

Sine

Moderator

Je hebt best kans dat dit ding niet wilt werken op 50Hz, de belspanning van centrales was 25Hz aan iets van 60V inderdaad.

De C was om hem direct over een lijn te kunnen zetten.

Je kunt 50Hz proberen, maar je hebt beste kans dat het anker niet kan volgen.

Anders inderdaad een 25Hz fabrieken zonder C kan de spanning vast lager.

dat is zeker een externe telefoonbel ja, een buur had zo'n ding menig jaren buiten hangen dus ik ken dat tring geluid wel en de rest van de buurt ook :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Die bellen zijn speciaal voor 25 en 50Hz.
Dat kon uit de telefoonlijn met condensator ertussen, of (bij grotere installaties) met een 60/75v trafo (ze waren er allebei) gewoon op het lichtnet.

https://telefoniemuseum.nl/Randapparatuur/Images/Voeding_6V-60V_Ericsson_A_small.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zo'n kast kwam ik een tijd terug nog 2 tegen in een werkplaats pandje met kantoren. zat een ander soort telefoonbel op, de creme binnen uitvoering. spul uit eind 70's dacht ik..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Met een trafo 220 naar ongeveer 60 volt of een 48 volt trafo die je wel eens tegen komt.
Deze spanning met een diode dus enkel gelijkrichten geeft dan 25 hrz.

Op 11 oktober 2021 10:56:19 schreef winands:
Met een trafo 220 naar ongeveer 60 volt of een 48 volt trafo die je wel eens tegen komt.
Deze spanning met een diode dus enkel gelijkrichten geeft dan 25 Hz.

Een diode als tweedeler is nieuw........
Een hele periode duurt 20msec. Elke have periode komt om de 20 msec terug, dus ook 50 keer per seconde.
De DC component doet in dit soor bellen ook geen goed.

maartenbakker

Golden Member

Op 10 oktober 2021 17:55:33 schreef ToothPick:
Ik vond deze hack. Zou die werken ?

https://tomknabe.com/hacking-a-phone-ringer-to-a-12v-switch/

Zacht geluid en uiteindelijk een opgeblazen 555 IC, zo te zien. Een H-brug achter de 555, lijkt me het simpelst. Je zou de goedkoopste subwooferversterker voor autogebruik als H-brug kunnen nemen, en het volume zo instellen dat de bel goed overgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 oktober 2021 11:20:35 schreef maartenbakker:
[...]Zacht geluid en uiteindelijk een opgeblazen 555 IC, zo te zien. Een H-brug achter de 555, lijkt me het simpelst. Je zou de goedkoopste subwooferversterker voor autogebruik als H-brug kunnen nemen, en het volume zo instellen dat de bel goed overgaat.

Met een stereo audio eind ic kun je vaak ook een brugversterker maken. Evenwel kom je niet verder dan een blokspanning van max 24 Volt. Het is de vraag of dat genoeg is.
De brugschakeling kun je ook aansturen met zo'n een-transistor faseshift sinus generatortje. De inhoud van een sinus is echter weer minder als van een blokspanning. De bel klinkt dan weer zachter.
Verder komt er dan koeling bij etc.
Een goede foto van het hele etiket, kan verduidelijken of er meer mogelijkheden zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik vermoed dat deze uit een telefoonnet komt.
Uit de tijd dat alles nog via een draadje ging....

De condensator is alleen nodig bij een telefoonlijn.

Ik heb ze ook wel gehad. Doen het uitstekend op 24VAC, alhoewel ze daar niet voor ontworpen zijn.

Gewoon gaan proberen. Ze zijn oerdegelijk, dus niet maar zo kapot te krijgen (of je moet er 230V op zetten....)

Leuk hobbyprojectje

P.S.
Deze is niet origineel, het kroonsteentje is er door je voorganger ingepropt.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Op 11 oktober 2021 11:45:01 schreef buzzy:
[...]Met een stereo auidio eind ic kun je vaak ook een brugversterker maken. Evenwel kom je niet verder dan een blokspanning van max 24 Volt. Het is de vraag of dat genoeg is.

Daarom stel ik een subwooferversterker voor. Goedkoopste had ik er niet bij moeten zetten, want die werken vaak zoals jij omschrijft. Degene die watt meer vermogen kunnen leveren, bevatten een schakelende voeding die het uitgangsspanningsprobleem oplost.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Buzzy je hebt helemaal gelijk.
het blijft inderdaad 50 maal per seconden.
Heb verkeert gedacht.

Hier zou het mee moeten kunnen. https://nl.mouser.com/ProductDetail/480-AG1171S
Is alleen even niet op voorraad. (zo als wel erg veel bij Mouser en consorten)

Op 12 oktober 2021 09:56:05 schreef Piet_Knutselaar:
Hier zou het mee moeten kunnen. https://nl.mouser.com/ProductDetail/480-AG1171S
Is alleen even niet op voorraad. (zo als wel erg veel bij Mouser en consorten)

Piet,

ik begrijp niet waar deze component dan in een schakeling zijn rol vervult (en welke).

Trouwens, een doos van 60 is wat veel :-)

Arco

Special Member

Die Silvertel module maakt de lijn en belspanning uit 3.3v of 5v...
(je moet wel zelf het belritme aanbieden (25/50Hz blokgolf)

Zijn Chinese kopie is er ook in kleine aantallen... ;)
https://nl.aliexpress.com/item/33021102412.html?spm=a2g0o.12057483.pro…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De oude ptt bellen werken prima op 24volt wisselspanning, maar de frequentie van het geluid is hoger. De oude tel had een gelijkspanning van 60 volt, bij een wek-signaal kwam hierop een wisselspanning te staan zodat het wek-signaal 100 volt was. De condensator in serie met de spoel van de bel moest de gelijkspanning blokkeren en de wisselspanning van 40 volt op de bel zetten.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In de jaren '80 heb ik met HEF ic's een 12 lijnen telefooncentrale gebouwd voor intern verkeer. Alle tonen etc werden digitaal opgewekt, zo ook het belsignaal.
De frequentie daarvan heb ik ooit opgezocht bij een echte centrale. Dat was 32 Hz. Omdat de centrale ook op accu moest werken, was een ingang voorzien van 36 Volt DC (drie van die kleine gelaccu's).
Het belsignaal werd afgegeven door een brugversterker en leverde dus 72 Volt aan de lijn.
Het is technisch geen erg ingewikkelde schakeling, maar nabouwen voor deze eenvoudige toepassing raad ik niet aan. Bovendien moet je dan 36V DC hebben. Volgens mij werkt een balansomvormertje op 32 Hz, met een trafo het simpelste.

Arco

Special Member

De frequentie daarvan heb ik ooit opgezocht bij een echte centrale. Dat was 32 Hz.

Dat was dan een Amerikaanse/Japanse centrale; Ptt heeft nooit anders als 25/50Hz gehad...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een testje gedaan met 24v AC over de spoel, maar geen reactie.
(Ik ga er wel van uit dat mijn 24V ac adapter ook 50Hz genereert. Misschien is dat te veel van het goede.)

Wat ik mij af vraag is dit: op het aansluit plaatje staan 5 symbolen, echter de speel heeft maar 2 draden... Hoe moet ik dat duiden ?

Arco

Special Member

Is de spoel nog wel heel? Het kan zijn dat je de schalen moet verdraaien.
Die zijn concentrisch en moeten zo staan dat de klepel vrij ertegen kan slaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

OT: grappig: we hebben zo'n bel paar jaar geleden in onze werkplaats van de muur getrokken: hing destijds aan een VOX2100 centrale.

Maar spul is volgens mij allemaal de kliko in verdwenen: Als TS belnagzetelling heft kan ik kijken of de bel er wellicht nog is.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 13 oktober 2021 15:05:14 schreef Arco:
Is de spoel nog wel heel? Het kan zijn dat je de schalen moet verdraaien.
Die zijn concentrisch en moeten zo staan dat de klepel vrij ertegen kan slaan...

Er gebeurt op mijn 24v niks. De stift die heen en weer slaat tegen de schalen doet niets en ik hoor ook niks zoemen.