vraagje over Philips tv's log lezen via pc verbinding

In een andere topic kwam ik deze link tegen. https://alpengeist-tvrepair.blogspot.com/2017/06/reading-philips-tv-lo…
Ik wist dat je Philips tv's kon uitlezen maar ik heb het nog nooit gedaan.
Nu lijkt me dat wel handig om eens te proberen. Nu lees ik in dat topic dat met een USB UART Adapter wordt gebruikt. Maar is dat ook nodig als je nog een oude HP xp laptop met een echte com poort hebt?
Het is een relatief jonge laptop die volgens mij voor de zakelijke markt was en nog juist een com poort had voor mensen die dit nodig hadden. Dat is de reden dat ik ook zuinig ben op deze laptop. Ik geloof dat die converters soms voor nogal wat problemen en gedoe kan zorgen. En dan waarom moeilijk doen als je nog een echte compoort kan gebruiken ;)
Goede links waar ik uitleg kan vinden over dit onderwerp zijn ook van harte welkom.

Een echte comport heeft geïnverteerde signalen en en spanning level van (theoretische) ±12V, dus die kan je niet zo gebruiken.
Je moet er nog een MAX232 tussen doen voor de conversie.
Je kan beter een usb uart adapter kopen, als er dan iets stuk gaat is het niet je dierbare laptop.

Het kan veel eenvoudiger, met het programma Teraterm en een USB kabel die verloopt naar een 3.5 jack.

@2n3055
Dat wist ik niet,goed om te weten. Dan lijkt een USB UART kabel inderdaad gemakkelijker. Ik moet er denk ik nog hebben liggen maar geen idee of dat een "goede" is.
@william1967
Kun je daar meer informatie over geven? Een pin lay-out bv?
Er zijn diverse verbindingsmethodes dacht ik. Je hebt tv's met een 3,5 inch jack poort om te verbinden maar ook via de vga poort heb ik het ook gezien.

Op de site van Alpengeist staat al het een en ander uitgelegd, ook de connecties voor de jack plug. Die omvormer naar USB heb je niet eens nodig, ik kan er niet teveel over krijt, meer vragen via email aub.