Hulp bij nieuw kookvuur Hk654070xb

Hallo allemaal,

Ik heb hulp nodig bij de installatie van een nieuw kookvuur want ik geraak er niet uit. Het oude kookvuur heeft vijf draden maar het nieuwe heeft er maar vier. Het oude kookvuur is van Bosch en heeft volgende aansluiting: 1 Zwart, 2 Zwart, 3 Bruin, 4 Blauw en aarding apart. Het nieuwe kookvuur is een AEG Hk654070xb en heeft maar 1 zwarte aansluiting.

Weten jullie hoe ik dit moet aansluiten?

Alvast bedankt!

mel

Golden Member

Het hangt af of je in Belgie of NL woont, of je 1 of 3 fasen hebt.Dan kunnen we pas uitleggen hoe de aansluitingen behoren te zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik woon in België en ik denk 2 fasen?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

2 fasen ware hoogst ongebruikelijk.
Post eens een foto van de meterkast en/of zekeringenkast.

Maar voorzover ik uit de foto's kan opmaken is het een 3-fasige aansluiting, en het nieuwe apparaat heeft inderdaad maar ingangen voor twee fasen. Er zal dus één fase ongebruikt moeten blijven.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 11 oktober 2021 10:01:54 (51%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

In de zekeringskast kan ik geen aparte aansluiting vinden voor het kookvuur. Enkel als ik de verliesstroomschakelaar uitschakel dan is de kookplaat uit dus ik denk dat deze er direct op gemonteerd is?

Welke kabel zou ik dan moeten weglaten?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Sorry, daarop is 1-2-3 geen goed antwoord mogelijk. Er is meer inzicht vereist in de lokale situatie. Waar ergens is het, in BE? Vul mssch. uw woonplaats in in uw forumprofiel, altijd handig. Dan kan er eventueel iemand uit de buurt eens komen poolshoogte nemen.

Nb het lijkt me onwaarschijnlijk, maar als ge echt pech hebt dan is het een 3x127V-net... Ook al daarom herhaal ik de vraag om een beter zicht op de rest van de installatie, meterkast en zekeringkast.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er wordt het woord kookvuur gebruikt in een situatie waar helemaal geen vuur aan te pas komt. Dan is het vrijwel zeker dat het in België is.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak een foto van de kW.h meter, en wel zo duidelijk dat wij de lettertjes en cijfertjes kunnen lezen.
Maak ook een foto van de komplete verdeelinrichting (stoppenkast.

Daarmee hebben we waarschijnlijk voldoende informatie zodat u het in 1x keer goed kan doen, zonder dat het 1x verkeerd gaat......

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 11 oktober 2021 11:37:58 (29%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er wordt het woord kookvuur gebruikt in een situatie waar helemaal geen vuur aan te pas komt. Dan is het vrijwel zeker dat het in België is.

:grijns: ... en als er over een "electrisch gasvuur" wordt gesproken dan weet je dat je in Antwerpen zit :) (cfr. Suskse en Wiske, "De Brullende Berg").
Maar dat hij in BE zit dat was al aangegeven, ik had het alleen graag wat nauwkeuriger gehad.

@Toet: ja, om die foto's had ik ook al gevraagd. Inderdaad zeer nuttig, bijna essentieel.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 11 oktober 2021 11:43:46 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Beste,

Bedankt voor jullie antwoorden al. Als ik de kast bekijk zie ik 2x 230 volt, zou het dan 2 fasig kunnen zijn? De installatie is in West-Vlaanderen.

Ik zie een algemene 2p differentieel van 300mA, dus is het monofasig. Jij zal vermoedelijk een 6# hebben, lopend van zekeringkast naar je fornuis: beveiligt door een 2p automaat van 32A.
Kan je dit bevestigen met een ruimere foto van je zekeringkast? Een foto van de neusdoos mag je ook altijd geven.

(Volgens ik vlug gegoogeld heb met je info gaat het over een kookfornuis van 7,1kW)

Dan dien je aan te sluiten volgens het rechtse schema.

ik ga ervan uit dat bovenstaande een schema is van je nieuwe kookplaat?

Hierbij een foto van de hele kast.

Kan die kast niet volledig open, beetje onduidelijke foto. Nu ja, onderaan tweede van rechts is toch de beveiliging van de kookplaat?
Welke waarde heeft deze automaat?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 28 oktober 2021 11:41:04 schreef Robbe de Smet:
[bijlage]
ik ga ervan uit dat bovenstaande een schema is van je nieuwe kookplaat?

Kennelijk is de bestaande installatie echt drie fasen + nul. De nieuwe kookplaat is gemaakt voor twee fasen + nul.
Evenwel kun je desgewenst gewoon het oude snoer aan de nieuwe plaat zetten. Er worden dan twee fasen gebruikt (bijv. bruin en een zwarte). Het linkse plaatje geeft aan hoe dat moet. De fase die over blijft schroef je onder klem 3, die heeft dan geen functie, maar hij is wel netjes opgeborgen en kan geen sluiting veroorzaken.
De doorverbinding zoals op het rechtse plaatje moet dan je weglaten!
7.1kW kan net op twee fasen.

Ik kan fout zijn, maar ik zie dus niks 3F+N in deze kast.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 29 oktober 2021 14:54:43 schreef 60204:
Ik kan fout zijn, maar ik zie dus niks 3F+N in deze kast.

TS zou even de spanningen moeten meten op de fornuisaansluiting,t.o.v. de nul (blauw en bruin-zwart-zwart en ook tussen de fasedraden,om te weten wat er nu zit) anders kan de thread nog wel honderd bijdragen lang worden.

Ik zal het beter verwoorden, volgens mij zijn alle beveiligingen in deze kast 2P. Dus geen 3F+N.

Enkele duidelijke foto's van de groepenkast en de tellerkast, zoals reeds door meerdere CO-leden gevraagd, zouden veel kunnen ophelderen.

Anders kan dit inderdaad een lang(dradig) topic worden

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Tussen blauwe en de bruine draad zit er nul volt. Ik heb deze dus samen gevoegd in het nieuwe vuur op de N. De twee zwarte heb ik op 1 en 2 aangesloten en het vuur lijkt nu te werken. Heb ik dit goed gedaan?

Ik geef het op. Met alle respect. :?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

de automaat rechtsonder 1na rechtse is van het fornuis zo te zien. idd 230V, want TS heeft geen 3 fasen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer