40Vdc 15VA Ledlamp op 230Vac

hallo, ik heb een LED-verkeerslicht met een voedingsspanning van 40V 15Va en wil deze aansluiten op 230Vac.
nu kan ik natuurlijk een conventionele trafo met gelijkrichter aanschaffen, maar is dit ook op eenvoudige wijze elektronisch te doen?
ik heb ooit wel een gewoon ledje op 230V laten branden middels een weerstand en een condensator, maar met het vermogen van 15VA zal dat anders liggen verwacht ik (?).

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij werken LED-verkeerslichten op 42Vac.
Een 230V -> 42V transformator moet dan voldoende zijn.
Je kunt ze dimmen. De dimspanning weet ik niet. Dat zou zomaar 30V kunnen zijn. Kan je achterkomen door de lamp op een variac aan te sluiten en dan de spanning vanaf 42V omlaag regelen totdat de lamp in dimstand springt. Dan weet je de dimspanning.
Of ze op gelijkspanning kunnen werken weet ik niet. Nooit uitgeprobeerd.
Overigens bestaan er ook LED-verkeerslichten op 230Vac

meen dat er ook 60VDC verkeerslichten waren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarom denk je dat die 40V is? Er staat: "Lampspanning: 38V" . :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, weer een webwinkel die gewoon wat cijfers uit het datasheet overschrijft. Een 38-42V is aannemelijk.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Ja, weer een webwinkel die gewoon wat cijfers uit het datasheet overschrijft.

Juist niet, want daarin staat het wel goed... ;)

"Low-voltage over-pressure single-coil lamps for 40 V systems, road traffic"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Ik zat te wachten tot iemand zou gaan zeggen: LED stuur je met een stroom aan en niet met een spanning ....

Arco

Special Member

Maar de verkeerslichten bevatten waarschijnlijk een CC driver, want bij alle led verkeerslichten wordt alleen de spanning opgegeven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 oktober 2021 13:56:39 schreef EgbertG:
Ik zat te wachten tot iemand zou gaan zeggen: LED stuur je met een stroom aan en niet met een spanning ....

Een kaal ledje wel, maar zo'n ledlamp van een verkeerslicht bevat een partij electronica.
Kijk bijvoorbeeld naar deze

De nieuwe generatie High Power LED’s leveren nog betere prestaties,
verbruiken aanzienlijk minder energie en worden door een intelligente
micro controller aangestuurd. Deze micro controller zorgt onder andere
voor het meten van het aantal branduren, de temperatuur en het
compenseren van de lichtintensiteit bij degradatie tijdens de levensduur.

EgbertG

Golden Member

Ah ik lees en zie t ..... zal een verkeerslicht voortaan met wat meer respect benaderen.

Hoe lezen ze het aantal verbruiksuren uit? Niet op afstand neem ik aan?

Op 12 oktober 2021 21:41:37 schreef EgbertG:
Ah ik lees en zie t ..... zal een verkeerslicht voortaan met wat meer respect benaderen.

Hoe lezen ze het aantal verbruiksuren uit? Niet op afstand neem ik aan?

Kan op afstand. Moderne verkeersregelinstallaties (VRI) zijn gewoon vanaf een centrale te bekijken en te besturen. Dus verbruiksuren van een lamp gaat via de VRI naar de centrale en op zijn kantoor kan je die gegevens dus gewoon bekijken. Geldt ook voor verkeersstromen, informatie over detectoren, de toestand van de VRI, dus ook de kleur van alle lichten op dat moment enz. En uiteraard van alle VRI's die de klant (gemeente, provincie of rijk) heeft.

Shiptronic

Overleden

Moderne verkeerslichten worden zelfs al live weergegeven in navigatie APP's , Flitsmeister bv.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.