Enkele dagen geleden was ik te lui om de reclame door te spoelen bij een spotje. In dat reclameblok zat enkele seconden een volledig geel beeld. Wat viel me op op onze Loewe Bild 5.65 oled, dat het geel niet overal gelijk even geel is. Rechts is dat geel donkerder als in het midden. Links ook vlekjes donkerder. De donkerdere delen hebben duidelijk meer rood.
Zet ik een egaal rood beeld op, is er niks te zien, mooi uniform rood.
De tv is net 3 jaar en heeft een kleine 3000 speeluren. De meeste in een duistere kamer bij weinig contrast.
Een kennis van me heeft een 2 jaar oude 55" Philips OLED die 10 tot 12u per dag speelt. Ook hij heeft met datzelfde gele beeld niet gelijkmatig verdeelde geeltinten. Hetzelfde zoals ik heb, maar anders verdeeld.
Als ik de tv juist had, viel het me al op dat er bij bepaalde grijswaarden verticale balken te zien waren. Niet storend, doch valt op. Scheen een eigenschap te zijn van 2018 65" OLED panelen van LG. Het internet staat er vol van, zelfs testscreens op YouTube.
Dit verhaal van geel is de eerste keer dat ik dat hoor/meemaak.
Ik zal even een foto uploaden van gisterenavond. Smartphonecamera heeft het wel wat meer benadrukt, het is niet zò hard zichtbaar, maar het geeft een idee.
Heeft er iemand gelijke ervaringen met OLED's?