Niet uniform kleurenbeeld bij OLED tv's

Arco

Special Member

UV licht heeft inderdaad een degraderende werking op organische materialen gebruikt in OLED...

Daardoor kan het ook zijn dat de 'compensation cycles' niet vaak genoeg worden uitgevoerd.
(die zijn gebaseerd op het aantal gebruiksuren en houden geen rekening met externe factoren)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 11 november 2021 13:57:28 (50%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 november 2021 13:54:45 schreef Arco:

Daardoor kan het ook zijn dat de 'compensation cycles' niet vaak genoeg worden uitgevoerd.

Als de niet uniformiteit veroorzaakt werd door UV licht en de UV bron wordt weggenomen, zou dit op den duur dan terug goed komen? Compensation cycles gebeuren sowieso elke 4 speeluren. Heb enkele keren manueel gecompenseerd, doch niks qua verandering meegemaakt hoor.

Vandaag vrije dag in België en me er even verder in verdiept.
Pal tegenover de tv staat een inox koelkast. De weerkaatsing van de zon op de koelkast gaat recht naar het televisiescherm.
Mijn pa is (gepensioneerd) fysicus. Hij wist te vertellen dat het weerkaatste UV licht dan nog eens gepolariseerd UV licht zou worden, wat in sé nog "schadelijker" is.
Hij is niet meer bekend met moderne schermtechnologieën, maar aannemend dat UV licht dat scherm beschadigt, gaat de schade groter zijn als het 100% de reflecties van de koelkast binnenkrijgt.
De koelkast staat in alle geval al elders. Plek genoeg in huis.

Arco

Special Member

Als de niet uniformiteit veroorzaakt werd door UV licht en de UV bron wordt weggenomen, zou dit op den duur dan terug goed komen?

Het kan *iets* verbeteren, maar helemaal goed komt 't niet meer. (weg is weg)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

UV tast filters aan , das gekend. (btw, ook de bayerfilters in sensors). Dat het gepolariseerd is maakt het niet erger, want dat betekent meteen dat het UV licht met de andere polarisatie gewoon niet tot je scherm komt, en je dus maar 50% van de UV te verwerken krijgt.
Mar als het kleurverschil door aantasting filters komt, dan gaat de compensatiecyclus daar niets aan verhelpen.

Hoenadook zijn Oleds bedoeld om te bekijken in verduisterde ruimte. Daar zou geen zon mogen komen. Staat er niets hierover in de handleiding?

Op 11 november 2021 21:05:01 schreef kris van damme:

Hoenadook zijn Oleds bedoeld om te bekijken in verduisterde ruimte. Daar zou geen zon mogen komen. Staat er niets hierover in de handleiding.

Moet de volledige handleiding nog eens downloaden.

Nu opmerkelijk wat je zegt: zelden dat we in volledig daglicht kijken. Als we in de zomer op een avond tv kijken, zijn de gordijnen gesloten.
Wat wel is, en dat lijkt in mijn geval de belangrijke factor, overdag schijnt er zonlicht op het scherm. Toestel staat dan niet ingeschakeld.
Dat de boel zo vernield wordt, heb ik niet meegenomen in de beslissing een OLED tv te plaatsen.

Op 11 november 2021 21:05:01 schreef kris van damme:
UV tast filters aan , das gekend.

Kan je me zeggen wat er precies met de filter gebeurt? Gaat die verdonkeren zodat het licht er moeilijker door geraakt, of wat doet dat precies?

Ik heb altijd gedacht dat een ruit UV licht tegenhoud !

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 12 november 2021 09:42:21 schreef Waters:
Ik heb altijd gedacht dat een ruit UV licht tegenhoud !

Er worden UV filters verkocht om tegen een raam te plakken. Zou overbodig zijn dan

Op 12 november 2021 09:42:21 schreef Waters:
Ik heb altijd gedacht dat een ruit UV licht tegenhoud !

Ja, maar zoals met alle filters nooit 100%, ttz, de verzwakking is niet oneindig groot. een deel van het UV raak er dus nog doorheen.

Op 11 november 2021 21:09:20 schreef Beeldbuisje:

Kan je me zeggen wat er precies met de filter gebeurt? Gaat die verdonkeren zodat het licht er moeilijker door geraakt, of wat doet dat precies?

ze worden chemisch aangetast door het UV , praktisch komt het er meestal op neer dat ze ontkleuren.

Op 11 november 2021 21:09:20 schreef Beeldbuisje:
[...]

Moet de volledige handleiding nog eens downloaden.

Nu opmerkelijk wat je zegt: zelden dat we in volledig daglicht kijken. Als we in de zomer op een avond tv kijken, zijn de gordijnen gesloten.

dat het toestel aan of uit staat maakt niet uit voor UV aantasting. (wel voor een beeldsensor, als die uit is, sluit de iris)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 12 november 2021 09:49:53 (25%)

Van de week voor een heel andere kwestie op het werk eens het internet aan het afschuimen. Nu kwam ik toevallig op een topic op Hifi-forum terecht. Meteen moest ik aan mijn Loewe Oled denken.
Vermits die van 2018 is denk ik dat ik geen recht tot klagen heb... Jongens welke schandalen heeft LG de wereld in gestuurd die periode.
Voor zij die een half uurtje tijd hebben. Klik aan en wees bedroefd, DIEP bedroefd... En ik die dacht dat OLED voor een beter contrast EN betere uniformiteit zou zorgen. Mijn toestel is nog bij de beteren lijkt me...:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-312-661.html

ja, mee eens maar een TV op volle sterkte gaat snel achteruit, was al bekend uit Plasma tijdperk.. Er word nu van alles aan gedaan om dit te voorkomen..

Op 1 januari 2022 18:41:07 schreef smd:
ja, mee eens maar een TV op volle sterkte gaat snel achteruit,

Sowieso, maar in het topic in gelinkt forum is er sprake van toestellen die drie weken oud zijn en al niet uniform zijn. Ik kan me niet voorstellen dat bij bewegende beelden je zo'n gekke formaties kan krijgen ook bij volle lichtsterkte.
En dat laatste... een kennis van me heeft vorige week een 55OLED856 in huis gehaald. De man is ook erg technisch. Hij merkte meteen de "OLED contrast" setting op die bijna 100% stond ingesteld. Voor hij ook maar wat instelde die meteen naar beneden. Het blijft iets wat fabrikanten blijven doen om te blijven verkopen hé. grrr.

Ik krijg er al m'n twijfels over of mijn eigen OLED ook al niet zo geweest is toen ie nieuw was.
We kijken nu in de winter veel meer tv dan in de zomer. Het is al een tijdje dat ik het gemerkt heb en het wordt zeker niet slechter. Heb even gedacht van wel, maar als je een hele tijd op dat geel beeld zit te turen valt het natuurlijk wel meer op omdat je ogen er aan gaan wennen.
Met wat foto's te vergelijken is het me opgevallen.

oled tv is voor mensen met veel geld .heb er nog geen enkele weten goed spelen .zitten zelfs defect in de doos zeker bij lg .het zelfde voor loewe tv .ok niks mee aantevangen

Yep, klopt... vele TV fabrikanten gaan voor de snelle afvakkelstand, dus standje Max.. Ik moet toegeven dat de TV die wij nu hebben was zeker niet maximaal, maar rond 65% verlichting en 55% Contrast vanuit de doos bij thuis instelling.. Ze leren wel langzaam..

@smd: ik heb het idee gehad dat de eerste OLEDs lager ingesteld stonden in vergelijk met hun LCD broertjes en zusjes. Blijkbaar is dat inmiddels weer voorbij. Ze zullen vandaag hopen op hun intelligente anti-inbrandtechnieken wellicht.

Op 2 januari 2022 15:52:26 schreef Tom-17:
oled tv is voor mensen met veel geld .

Beetje kort door de bocht, niet? Een 55" tussen de 1000 en 1500€ vind ik persoonlijk goedkoop voor wat je krijgt. Zelfs goedkoper vind je ze.

Net zoals bij plasma is er van OLED altijd gezegd dat dit het toestel is voor bij voorkeur de filmliefhebber en ten tweede om dit te doen in verduisterde ruimtes.

In de link die ik postte zijn er erg veel toestellen beschreven waar het wit rode balken heeft en nog veel erger. Ook hier ben ik op de mijne eens gaan letten: dit is er niet. Bij 5-10% grijswaarde zijn er die verticale balken te zien en mijn geelprobleem. Zolang dat niet verergert...

Nu goed, OLED heeft z'n voor en nadelen, maar ik wacht nog steeds op het LCD paneel zonder noemenswaardige tekortkomingen.
Perfectie zal niet bestaan zeker?
Als Hobby-ist en ook professional interesseert het me wel enorm te weten waar we vandaag in dergelijke technieken staan.

[Bericht gewijzigd door Beeldbuisje op maandag 3 januari 2022 09:58:11 (11%)

Op 30 december 2021 20:40:04 schreef Beeldbuisje:
Van de week voor een heel andere kwestie op het werk eens het internet aan het afschuimen. Nu kwam ik toevallig op een topic op Hifi-forum terecht. Meteen moest ik aan mijn Loewe Oled denken.
Vermits die van 2018 is denk ik dat ik geen recht tot klagen heb... Jongens welke schandalen heeft LG de wereld in gestuurd die periode.
Voor zij die een half uurtje tijd hebben. Klik aan en wees bedroefd, DIEP bedroefd... En ik die dacht dat OLED voor een beter contrast EN betere uniformiteit zou zorgen. Mijn toestel is nog bij de beteren lijkt me...:

http://www.hifi-forum.de/viewthread-312-661.html

Je slaat de dingen wel wat door elkaar. Waar die DE mannen over klagen is niet een gevolg van inbranden of slijtage, maar "shading" problemen: Het niet uniform aanhouden van dezelfde kleur over de gehele schermoppervlakte. Nu heeft zowat alle beeldtechnologie daar last van (behalve de beeldbuis als ze goed is afgeregeld en plasma) . Het kan zijn dat die Duitsers héél kritisch kijken. Bij duurdere schermen/projectoren wordt de schading opgemeten tijdens productie(met een camera) en een correctietabel zit dan opgeslagen in een geheugen in het toestel. weet niet of dat de gewoonte is bij de reeksen OLED waar ze over klaagden.

Kris, kijk nog eens naar de allereerste post in dit topic. Hier zie je een foto van hoe mijn tv eruit ziet op een geel beeld. Denkelijk het HDR gebeuren in mijn smartphonecamera heeft het allemaal nog wat extra geaccentueerd; in werkelijkheid is het zichtbaar, maar niet zo fel als op die foto.

Inbranden kan je dit toch ook niet noemen. Precies het fenomeen zoals je daar ziet heeft op de Duitse site ook enkele voorbeelden.

ik heb niet het idee dat er nog veel ontwikkelingen komen in standaard LCD, wel in Quantum Dot en OLED.. LCD heeft deze eigenschappen al sinds eerste toestellen in 2000 op de markt kwamen..

maartenbakker

Golden Member

Quantum dot is een LCD variant toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Ja wel een hi tech schermpje als de octrooien worden bekeken. Wiki zegt er ook wat over. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwantumstip

De mijne heeft het ook (2016 model) Een soort folie met nanokristallen zitten erin.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 3 januari 2022 21:10:48 (14%)

Op 3 januari 2022 20:30:31 schreef maartenbakker:
Quantum dot is een LCD variant toch?

tuurlijk..

Samsung is goed in zand strooien. eerst LED ( nog steeds LCD) en dan de Qled (nog steeds LCD)... make believe :-)

RAAF12

Golden Member

Ach OLED is ook niet alles, voorlopig worden er sinds minimaal tig meer jaren Samsung TV's verkocht. En niet alleen de cheapo dikke kasten met 50Hz panelen. Maar ook de duurdere serie met 100Hz panelen, motheye coating en Qantum dots en dubbele tuner. Ik loop wel eens de Mediamarkt binnen omdat daar de toestellen bij tientallen werkend staan opgesteld. Dan is het leuk vergelijken. Ik geeft dan elk merk en type eerlijk evenveel tijd om op me in te laten werken en ook de prijs let ik niet op. Mijn conclusie is nog steeds dat er geen enkele reden is mijn 2016 8000 serie 'Sammie' af te danken voor iets anders. Bashen van merken vind ik sowieso een beetje kleinzielig. Ik heb hiervoor ook diverse Samsung telefoons gehad S3 en S6 als ik me goed herinner. Geen problemen mee gehad, prima scherm. Inmiddels een Oneplus6 van dik 3½ oud. Werkt tadelooos. Wat is jouw referentie voor het dagelijks kijkplezier?

edit: binnenkort staat dit op de plank, ik ben benieuwd, dat zou zomaar een prima alternatief kunnen zijn voor OLED
https://tweakers.net/nieuws/191478/ces-website-noemt-samsung-qd-oledte…

In het verleden, lees 2013, hebben ze bij Samsung nog eens OLED tv's aangekondigd. Hier zijn ze weer snel van teruggekomen, want de blauwe kleur bleek veel te snel te degenereren. Dit type scherm was goed voor een smartphone en tablet, maar voor tv deugde het niet.

Dus eerst even kijken en dan geloven...

Samsung verkoopt inderdaad tonnen tv toestellen en is daarom ook marktleider op dat vlak. Uiteindelijk heeft dat ook te maken met de agressieve marketingcampagnes/verkopers die ze hebben. Die jongens verkopen echt een blok goud voor een doosje "kiekenstront" zoals wij dat hier zeggen.

Ik was twee jaar terug in de Mediamarkt in Rotterdam. Kijk uiteraard uit interesse rond bij de tv's. Meteen iemand van Samsung van kan ik u helpen blabla.
Ik stelde meteen de vraag waar Philips eigenlijk was, Nederland's trots enz. Nou ja, dat moet je nu gewoon vergeten, klonk het, Samsung zijn de tv's waar je vandaag moet naar kijken. Philips en al de rest stellen niks meer voor.
Die dame meteen eens duidelijk gemaakt wie ik was en waar Samsung naar mijn mening voor stond.
Nu goed, dat gebeurt hier in België even goed natuurlijk.

Ik heb er al te veel mee meegemaakt om er nog een goed woord over te vertellen.
Heb ik al gezegd hoe overdreven rood ze ingesteld staan...

Samsung heeft IDD al een eerdere poging gedaan en helaas was deze in de prullenmand gegaan met de Oled variant. Samsung heeft IDD een groot markt aandeel wat Philips enorm heeft laten vallen. Tot aan 2005 was Philips marktleider in TVs, maar dat is wel over.. mede dat de samenwerking met LG wel over was in die tijd ergens. Qled is wel een aardig verbeterd scherm, maar vind kleuren varierend in kijkhoek nog steeds sterk verschillend, dat houd mij er van tegen.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 4 januari 2022 18:29:30 (16%)

RAAF12

Golden Member

Op 4 januari 2022 18:26:40 schreef smd:
Samsung heeft IDD al een eerdere poging gedaan en helaas was deze in de prullenmand gegaan met de Oled variant. Samsung heeft IDD een groot markt aandeel wat Philips enorm heeft laten vallen. Tot aan 2005 was Philips marktleider in TVs, maar dat is wel over.. mede dat de samenwerking met LG wel over was in die tijd ergens. Qled is wel een aardig verbeterd scherm, maar vind kleuren varierend in kijkhoek nog steeds sterk verschillend, dat houd mij er van tegen.

Dat klopt maar ik lig op de bank en de TV is precies op ooghoogte = > midden scherm niet aan de muur met beugels maar gewoon op die fraaie langgerekte 8000 serie voet op het meubel. Maar als je 5 koters hebt die allemaal in het midden willen in dat inderdaad een een praktisch probleem. Of vrouw en/of koters een eigen scherm laten kijken :-) Ik kijk geen UHD bronnen, alleen wat actualiteit en de Slimste Mens enzo via de KPN HD glas-stream.

De baas heeft de beste plek hihi :)