Zout in vaatwasser lijkt niet op te raken

Hoeben

Golden Member

Op 12 oktober 2021 17:28:25 schreef Roland11:
[...]Ik heb hier heel zacht water en heb er geen zin in om all-in tabletten te gebruiken, nodeloos zout door het riool spoelen ;-)
Het 'zoutvat' is bij mij dus leeg.
En ik vul steeds zelf het reservoir voor glanspoelmiddel bij. Dosering zo laag ingesteld dat het juist genoeg is.Dat glansspoelmiddel wordt op het juiste moment gedoseerd: juist voordat het op hoge temperatuur drogen van het glaswerk begint. Lijkt me toch een slimmer systeem dan all-in blokjes, neem aan dat het dan niet alleen op het moment vrijkomt dat het nodig is. Dus zo wordt ook weer glansmiddel bespaard.
Dus helemaal niet gek om eenvoudige tabletten te kopen met alleen 'zeep'.
(kortgeleden ben ik zelfs overgestapt van tabletten naar poeder, kun je ook nog eens gemakkelijk minder doseren als je wilt)

Klopt. Beter voor het milieu maar ook voor je portemonnee.

Die vaatwasser weet precies wanneer het zout en het glansspoelmiddel (tijdens het naspoelen dus) moeten worden gebruikt. Zo'n blokje echt niet.

Hoeben

Golden Member

Op 13 oktober 2021 09:04:48 schreef EricN:
Het binnenkomende water dattijdens het vullen in de kuip komt passeert de bruine hars bolletjes. Deze bolletjes houden kalk vast waardoor onthard water in de kuip komt. Natuurlijk verzadigen deze bolletjes en dienen dus "gereset" te worden.( Even verder breiend op de oude toestellen want bij de nieuwe zithet een klein beetje anders... ). Dus tijdens het programma open er een ventiel waardoor water dat zich in de zijwand bevind via het zoutvat in de harsbolletjes terecht komt. Door deze pekel laten de bolletjes hars hun kalk los. Na het openen vd klep komt de kalk en pekel dus in de kuip. De vaatwas doet dan even een spoeling (water in, water uit) om dit af te voeren want dat behoort niet in de vaatwas uiteraard. De hardheid instelling is als ik me niet vergis de hoeveelheid water die in het zijwand reservoir paraat blijft. Hoe minder water daar hoe minder ontharding...

Het is een gewone wekker dus de kontakten sluiten sequentieel. De werking is dus af te leiden aan de hand vh tijdsdiagramma.

Interessant. Dit zal dan vlak voor het naspoelen gebeuren?

Op 13 oktober 2021 09:04:48 schreef EricN:
Het binnenkomende water dattijdens het vullen in de kuip komt passeert de bruine hars bolletjes. Deze bolletjes houden kalk vast waardoor onthard water in de kuip komt. Natuurlijk verzadigen deze bolletjes en dienen dus "gereset" te worden.( Even verder breiend op de oude toestellen want bij de nieuwe zithet een klein beetje anders... ). Dus tijdens het programma open er een ventiel waardoor water dat zich in de zijwand bevind via het zoutvat in de harsbolletjes terecht komt. Door deze pekel laten de bolletjes hars hun kalk los. Na het openen vd klep komt de kalk en pekel dus in de kuip. De vaatwas doet dan even een spoeling (water in, water uit) om dit af te voeren want dat behoort niet in de vaatwas uiteraard. De hardheid instelling is als ik me niet vergis de hoeveelheid water die in het zijwand reservoir paraat blijft. Hoe minder water daar hoe minder ontharding...

Het is een gewone wekker dus de kontakten sluiten sequentieel. De werking is dus af te leiden aan de hand vh tijdsdiagramma.

Kijk, daar kom ik verder mee.
Dan ga ik eerst verder zoeken naar technische docu. De vaatwasser werkt al tijden kenelijk zonder de regeneratie en de reparatie kan dus nog wel een paar dagen uitgesteld worden.

Op 12 oktober 2021 17:26:29 schreef Frederick E. Terman:
[...]Bleekwater maakt niet schoon; het bleekt. Vandaar ook de naam een beetje.
De aanslag is er nog, maar nu niet meer bruin.

Nooit geweten maar optisch is het weer netjes.
Wat zou een goede zijn om de aanslag echt te verwijderen? Citroenzuur?

Op 12 oktober 2021 18:51:04 schreef smd:
T-sec, yep en je vaat en vaatwasser word intussen een kalkgrot.. Ik adviseer als witgoed reparateur wel te gebruiken want voor de kosten hoef je het niet te laten.. en ... vaatwasser verbruikt blokje in eerste deel van programma en wanneer nodig bij naspoelen is water kalkhoudend en glansspoel ligt al meters in je afvoer..\

Bij Buzzy staat hardheid veel te laag ingesteld OF gebruik als 3 in 1 blokje geprogrammeerd

Onze Miele vaatwasser heeft een instelling voor all-in-one blokjes als ik het mij goed herinner en hierop is hij ook ingesteld.
Sterker nog, bij het destijds uitpakken van de vaatwasser zat in de klep een prachtige sticker van een merk all-in-one blokjes, om deze toch vooral te gebruiken.

Wat ik zelf eens in de 2-3 maanden doe is zo'n kokertje HG vaatwasmachine reiniger (poeder/korrels) in de lege vaatwasser en een "Auto" beurt waarmee de vaatwasmachine op hoge temperatuur een lange wasbeurt plus leiding reinigen doet.

Is dit een goede compensatie voor leidingwater uit de Biesbosch, of beter toch aan het anti-kalken gaan?

Oww OK ik heb het gezien een basic vaatwasser uit 1989.. Als het goed is zit er links boven in een blauw draaiknopje in de deuropening, die regelt regeneratie.. daarnaast zijn dit ook de types dat de klepjes nogal vastroesten bij zoutvat, kijk dit na.

pa3gws

Golden Member

Op 13 oktober 2021 13:13:36 schreef T-sec:
[...]
Wat zou een goede zijn om de aanslag echt te verwijderen? Citroenzuur?

Ik weet het niet zeker maar misschien met Soda.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als het er in de vaatwasser niet gemakkelijk af gaat, kan dat komen doordat de kopjes (of bekers of glazen) niet heel glad meer zijn.

Voorkomen dat de boel echt droog wordt (en lang blijft) helpt meestal goed, en anders gewoon eventjes borstelen met de afwaskwast meteen na gebruik. Heel netjes hoeft dat niet, de rest doet de machine.

Als je er niet erg aan gehecht bent, gewoon de theespullen vervangen door nieuwe. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 13 oktober 2021 18:45:36 schreef pa3gws:
[...]
Ik weet het niet zeker maar misschien met Soda.

Kalk moet je verwijderen met zuur, niet met een base zoals soda.
Dus je kunt azijn gebruiken bijvoorbeeld.

Hoeben

Golden Member

Aanslag van koffie in de thermoskan, koffiezetter etc. halen we altijd weg met hete soda. Dat gaat erg goed. Ik neem aan dat dit voor thee ook werkt.

mel

Golden Member

Ik heb een hele goedkope vaatwasmachine....2 voor 1,99.. Er staat Sorbo op, en werkt altijd, behalve als de motor,(ik dus), geen zin heeft.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 13 oktober 2021 12:23:53 schreef buzzy:
[...]Kijk, daar kom ik verder mee.
Dan ga ik eerst verder zoeken naar technische docu. De vaatwasser werkt al tijden kenelijk zonder de regeneratie en de reparatie kan dus nog wel een paar dagen uitgesteld worden.

we zijn weer wat verder. Op het "zoutvat" onder in de machine (was gemakkelijk bereikbaar zonder de machine uit te bouwen) zit een electrische klep met een spoel zoals die ook op veel electrische inlaatventielen zit. De spoel meet oneindig, dus daardoor zal er van de regeneratie ook weinig terecht komen. De volgende vraag, de complete klep zit zo te zien met twee parkers tegen het plastic vat geschroefd. Haal ik dan alleen het magneetgedeelte los met het kerntje of komt het watergedeelte ook naar buiten. In het laatste geval zal ik het zoutvat moeten legen, maar om de zaak dicht te krijgen, ook moeten zorgen voor nieuwe pakkingen etc. Ik heb inmiddels wel een exploded view van de machine, maar daar op wordt niet meteen duidelijk hoe het zit.

mel

Golden Member

Als je alleen de spoel kan vervangen, dan zal hij het wel weer doen. dan hoef je geen water te verliezen., maar als ik naar de foto kijk, kan je beter het geheel vervangen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hoeben

Golden Member

Op 14 oktober 2021 07:58:46 schreef mel:
Ik heb een hele goedkope vaatwasmachine....2 voor 1,99.. Er staat Sorbo op, en werkt altijd, behalve als de motor,(ik dus), geen zin heeft.. :P

Het nadeel is het relatief hoge koffieverbruik.

Op 15 oktober 2021 13:26:23 schreef mel:
Als je alleen de spoel kan vervangen, dan zal hij het wel weer doen. dan hoef je geen water te verliezen., maar als ik naar de foto kijk, kan je beter het geheel vervangen.

Ben naarstig op zoek naar een bestelnummer van het complete ding.

Gevonden bij Siemens BSH, direct leverbaar
00051835

Zal wel prijzig zijn!! Hadden ze nog lang gevoerd dit type in latere vaatwassers..Yep dit kwam vaker voor.. leg vaatwasser op zijn zij en je kan hem wisselen zonder morsen..

Shiptronic

Golden Member

Op zijn zij leggen betekend machine uit bouwen en ik begrijp dat TS daar even geen zin in heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 13 oktober 2021 23:49:05 schreef Hoeben:
Aanslag van koffie in de thermoskan, koffiezetter etc. halen we altijd weg met hete soda. Dat gaat erg goed. Ik neem aan dat dit voor thee ook werkt.

Ik gooi een afwasblokje in het hete water. Werkt prima

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Behoorlijk lekprobleem zo te zien. Dat is reeds gefixt of daar gaan we het niet over hebben?

Your future self is watching you right now through memories.

Op 16 oktober 2021 05:22:36 schreef EricN:
Behoorlijk lekprobleem zo te zien. Dat is reeds gefixt of daar gaan we het niet over hebben?

Nee hoor, maar de coating zal wel niet deugen. De schroefjes zijn helemaal niet geroest. Onder de keukenkastjes en vaatwassers is het altijd wat vochtiger, vanwege condens , slechte ventilatie etc. Bovendien is het ding van 1989, dus ruim 30 jaar. Alles van Siemens heeft bij ons een heel lang leven, ook de gewone wasmachine. Bij de meeste huishoudens haalt de machine de helft van de tijd niet eens, zeker als je aangewezen bent op een winkel die liever verkoopt dan repareert.

maartenbakker

Special Member

Door zo lang met een Siemens uit het goede tijdperk te doen, zou je (als deze het echt begeeft) misschien nog wel een nieuwe Siemens kunnen kopen die het ook langer dan 5 jaar doet...

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Buzzy, die goeie oude tijd is geweest...

Shiptronic

Golden Member

Op 16 oktober 2021 19:06:02 schreef smd:
Buzzy, die goeie oude tijd is geweest...

Daarom kan je soms juist beter de oude repareren, paar nieuwe lagertjes erin, en op voor de volgende 30 jaar.

[edit]
ik zou zeggen kraan dicht stekker eruit, draden spoel losmaken , en licht vaseline aan de nieuwe O-ringen doen, paar doeken onder het ventiel, schroeven eruit en snel wisselen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 16 oktober 2021 22:56:59 (28%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

yep, hier ook..Alles is antiek bij ons en voor verzekering geen dagwaarde meer.. Maar ach, wat te verliezen??

Op 16 oktober 2021 22:49:17 schreef Shiptronic:
[...]

Daarom kan je soms juist beter de oude repareren, paar nieuwe lagertjes erin, en op voor de volgende 30 jaar.

[edit]
ik zou zeggen kraan dicht stekker eruit, draden spoel losmaken , en licht vaseline aan de nieuwe O-ringen doen, paar doeken onder het ventiel, schroeven eruit en snel wisselen :)

Dat kan, maar als het zoutvat leeg is kan ik ook de aansluitingen voor de slangetjes even controleren. Mogelijk zitten die ook nog verstopt omdat het ventiel zijn werk niet deed.
Ach een beetje ellende kan ik wel hebben hoor...... ;)

Wees maar voorzichtig met het pure zout.. Alles rot in een mum van tijd weg..