ruis (licht gebrom) uit luidsprekers bij max. volume

Dag iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb hetvolgende probleem:

Ik heb zelf een eindversterker gemaakt (2x 400W - 4 Ohm).
De versterker speelt perfect. Wanneer ik echter de ingang van de eindversterker kortsluit en de volumeknop volledig opendraai, komt er een licht gebrom uit de boxen. De lichte brom is afkomstig van de gebruikte potentiometer volgens mij. Speciaal voor deze versterker heb ik een dure ALPS stereo logaritmische potentiometer van 10K gekocht met metalen as. Met deze potmeter is het licht gebrom hoorbaar als de potmeter volledig rechtsom gedraaid wordt met kortgesloten ingang. De potmeter heeft een metalen behuizing en deze heb ik met de aarding verbonden. Hetzelfde resultaat. De potmeter verbinden met de 'nul' van de versterker helpt ook niet. Ik heb nog een goedkope metalen potmeter met plastieken as liggen. Als ik het metalen gedeelte van deze met de 'nul' van de versterker verbindt, is het geluid verdwenen. Echter deze goedkope potmeter heeft een zeer slecht samenverloop tussen links en rechts kanaal. Bij de ALPS potmeter is het samenverloop perfect.

Het geluid is enkel te horen als er geen muzieksignaal op de ingang staat. Enkel tussen 2 nummers is het hoorbaar bij luid volume.

Het frontpaneel van de versterker is van metaal.

Weet iemand wat de oorzaak van dit fenomeen is (misschien de plastieken/metalen as) ?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.

Groeten
Bruno Mols

Frederick E. Terman

Honourable Member

De versterker speelt perfect. Wanneer ik echter [...]

Prachtig.

- Mooi, mooi! Je hebt echt fan-tas-tisch gewerkt!
- Ho, jou kennende komt er nu een 'maar'.
- Nee nee nee, volstrekt niet! Geen 'maar'. Echter, ...'
;)

Wat het mogelijk oppikken van brom betreft, lijkt het enige verschil tussen de Alps en de goedkope potmeter: de as.
Wat gebeurt er als je de as van de ALPS aardt? Desnoods bijvoorbeeld door er alufolie rond te frommelen die tegen het chassis komt?

Oh ja, en voor de zekerheid: is die andere ook 10 kΩ?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Geachte,

Dat ik daar zelf niet aangedacht had om ook de as te verbinden met de 'nul' van de versterker. Dit is inderdaad het probleem. Zoals U voorstelt, met zilverpapier ingepakt en met de 'nul' verbonden en de brom is verdwenen.
Zodoende kan ik mijn kwalitatieve ALPS blijven gebruiken. Het gaat in beide gevallen om een stereo 10K logaritmisch. Met de goedkope potmeter is de samenloop van links en rechts totaal niet hetzelfde.

Ik heb ook nog een nieuwe post gedaan in verband met het berekenen van het vermogen van een versterker.

Hartelijk dank voor uw hulp en groeten
Bruno Mols

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, mooi!
Je hoort intussen niet vaak dat een potmeteras zoveel brom oppikt dat het hoorbaar wordt.

Een andere oplossing zou nog geweest zijn, de versterker iets anders te ontwerpen, zodat een lagere waarde voor de potmeter gebruikt kon worden. De geïnduceerde bromspanning zou dan meer dan evenredig afnemen (meer, doordat ook de versterkertrap vlak vóór de potmeter dan laagohmiger zou zijn).

Maar als de aarding van de as goed uitvoerbaar is, dan is dat in feite nog beter - en het spaart een nieuwe Alps uit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org