Waarde weerstand over de 230 VAC

Hallo,

Ik heb hier een voeding van een 'Amerikaanse koelkast' die wat te lijden heeft gehad.

De varistor die over de 230V staat is opgeblazen, ga ik vervangen.

Parallel daaraan zit een zwart geblakerd 1/4 W weerstandje dat nog 640 kOhm meet. Kleuren misschien groen - geel - groen? Dat zou dan 5,4 MOhm zijn.

Ik ga hem maar vervangen door een 'verse'.
Wat vinden jullie een normale waarde? Iets van 560k of 680k lijkt me wel normaal. 5,4 MOhm lijkt me wel erg hoog, toch?

Arco

Special Member

Weerstandje is waarschijnlijk nog heel, zwarte troep zal wel van de varistor komen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nou, de lak is er helemaal afgebrand en het lijkt wel of ik een structuur zie van metalen 'ringen'. Helaas is mijn camera ongeschitk voor zulke zoom-in acties...
Dus is is echt wel iets van de weerstand afgebrand.

Een weerstand om een capaciteit te ontladen zit in switch-mode voedingen (USB voedingen) en simpele voedingen met een serie-condensator. Die waarde is groter dan 250 k. Reken maar uit. Vermogen 0,25 Watt bij spanning 230 volt komt uit op R = 230^2 / 0,25 = 211600 Ohm. Met wat marge is een waarde van 300 k of hoger logisch. Dat zou ik verwachten. Misschien is die 640 k gewoon goed.

Ja, 640k lijkt me ook een goede waarde, kan het alleen niet rijmen met die ringen waarvan ik er toch 2 groene denk te zien ;-)

Eens even onder stereo-microscoop gekeken: die gele ring daarmee zat ik mis, dit is de kleur van de 'ringen' die ik zie, zo te zien een draadgewonden weerstand.
Maar die twee buitenste lijken toch echt groen :-)

Ik zet er toch maar iets nieuws in. Officieel mogen de weerstandjes in mijn assorti-doos maar 250V hebben, dus dan maar twee in serie...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Denk wel om de maximale spanning die de weerstand mag hebben. Soms is het beter een weerstand voor hoger vermogen te kiezen, vanwege die maximumspanning.
In de datasheet hieronder bijvoorbeeld mag een 1/4W-weerstand van deze fabrikant maar 200 V hebben, hoe hoog zijn waarde ook is.

(Er bestaan wel 1/4W-weerstanden die netspanning kunnen hebben, maar niet van déze fabrikant; het voorbeeld is dan ook alleen als tip bedoeld waarop je moet letten.)

e: Ik zie dat je zelf ook al aan de spanning dacht, terwijl ik typte. Wel, des te beter. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Ja, 640k lijkt me ook een goede waarde, kan het alleen niet rijmen met die ringen waarvan ik er toch 2 groene denk te zien

Werkelijke kleuren herkennen als iets zo verkleurd is...
Voor ontladen van een C in netfilter zit alles tussen 100k en 1M goed.
Enkel even tellen wat het vermogen wordt, de toelaatbare spanning van de weerstand controleren, neem een flame-resist

Op 15 oktober 2021 16:13:59 schreef elektrofix:
[...]Werkelijke kleuren herkennen als iets zo verkleurd is...
Voor ontladen van een C in netfilter zit alles tussen 100k en 1M goed.
Enkel even tellen wat het vermogen wordt, de toelaatbare spanning van de weerstand controleren, neem een flame-resist

Voor zo'n toepassing zou ik in plaats van 640K, toch maar 680K kiezen. Die is gewoon een tikje gangbaarder.

De X2 condensator moet binnen 1 seconde ontladen zijn tot 32 Volt.
(Dit is zodat je geen onprettige aanvaring hebt met vers uitgetrokken stekkers)
Verder is het een kwestie van berekenen hoeveel lading er in de X2 zit en hoeveel weerstand je nodig hebt om dit binnen 1 seconde te ontladen / op te stoken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, dat valt te berekenen.
In het 'ergste' geval staat op de condensator 325 V als de ontlading via R begint.
Als daar na 1 seconde nog maximaal 32 V van over mag zijn, dan mag de RC-tijd dus ten hoogste 1/ln(325/32) = 0,43 s bedragen. Voorbeelden:

C= 100 nF → R= max. 4,3 MΩ
C= 1 µF → R= max. 430 kΩ.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 16 oktober 2021 08:55:53 schreef Frederick E. Terman:
Ha, dat valt te berekenen.
In het 'ergste' geval staat op de condensator 325 V als de ontlading via R begint.
Als daar na 1 seconde nog maximaal 32 V van over mag zijn, dan mag de RC-tijd dus ten hoogste 1/ln(325/32) = 0,43 s bedragen. Voorbeelden:

C= 100 nF → R= max. 4,3 MΩ
C= 1 µF → R= max. 430 kΩ.

Dag @FET, het is voor mij al even geleden, maar is het niet zo dat de spanning over de condensator na 1xT (RxC), nog 33% van de startwaarde is?
dus in dit geval 108,3V? "Volledige" ontlading na 5T?

edit: Oeps, is in orde dus, in 1sec..., verkeerd gelezen. |:(

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 16 oktober 2021 08:55:53 schreef Frederick E. Terman:
C= 100 nF → R= max. 4,3 MΩ
C= 1 µF → R= max. 430 kΩ.

Over de weerstand staat een X2 condensator van 470 nF, dan kom ik uit op maximaal 0,9 MΩ.

Twee weerstanden 470k in serie gezet en een nieuwe varistor: koelkast draait weer :-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat is goed om te horen, je bent gehandicapt zonder koeling.
P.s. het is altijd prettig na een goede afloop een berichtje te zien.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II