Voldoende geaard

Op 4 november 2021 14:42:46 schreef mel:
Is het nu echt waar?Gaat GD weg? :P

Ik hoop van niet. Ik zal hem wel missen. Zijn inbreng levert altijd wel vuurwerk op. :)

benleentje

Golden Member

Op 1 november 2021 14:24:49 schreef evelo:
In de elektriciteit is er een groot verschil tussen ’gewone mensen’ en ’bevoegde personen’.
Na opleiding en instructie wordt er vanuit gegaan dat ik weet dat ik moet opletten.
En als ik toch een ongeval zou hebben dan legt de werkgever mijn opleidingsdossier voor aan de bevoegde instanties en zegt: ’hij was op de hoogte van de gevaren, ongeval is niet mijn fout’.

Nu is het voor je werkgever niet zo simpel, geld eigenlijk alleen als hij ook zijn best heeft gedaan de gevaren te minimaliseren en er ook oplet dat regels nageleefd worden.
Ook moet het zo zijn dat je zelf bewust onveilig heb gehandeld.

Het geld bv ook niet als de gevaren zijn verandert en je daar weer geen instructie voor hebt gehad en of dat niet verteld is in bv een toolbox.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Fantomaz, je hebt nog niet verduidelijkt hoe oud de installatie dan wel is.
Is het iets van de jaren 80 of eerder van de jaren 50 met rubber-katoenisolatie in geribde verloodstalen buis??

Bij oude installaties weet je waar je begint, maar nooit waar het stopt. Voor je het weet heb je de halve woning opengebroken.

Ik heb het zelf ooit meegemaakt, simpel een stopcontact vervangen werd breekwerk tot aan de meterkast. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. Of je het nu leuk vindt of niet, ik zeg waar het op staat, niet wat je graag hoort.

Op 4 november 2021 23:40:44 schreef grotedikken:
Fantomaz, je hebt nog niet verduidelijkt hoe oud de installatie dan wel is.
Is het iets van de jaren 80 of eerder van de jaren 50 met rubber-katoenisolatie in geribde verloodstalen buis??

Fantomas, die boeken behoren toch tot het magisch realisme met bovennatuurlijke elementen..(de films ook) zal voor de installatie niet anders zijn :-)

Shiptronic

Overleden

Op 4 november 2021 23:40:44 schreef grotedikken:

Bij oude installaties weet je waar je begint, maar nooit waar het stopt. Voor je het weet heb je de halve woning opengebroken.

Ik heb het zelf ooit meegemaakt, simpel een stopcontact vervangen werd breekwerk tot aan de meterkast. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. Of je het nu leuk vindt of niet, ik zeg waar het op staat, niet wat je graag hoort.

1e reactie op de post van TS :

Op 17 oktober 2021 20:55:33 schreef Shiptronic:

Als er notie van gemaakt is dat het niet deugt zou ik uitkijken mijn vingers te branden als er ooit eens iets gebeurd.

(ooit leer je het af :+ )

Dat iets gaat nu gebeuren, idd jij plaatst een goede aardlek, en die klapt eruit! mag jij gaan oplossen waarom.

En je krijgt niet uitgelegd dat er voorheen wel licht brand , en jij vervangt iets en het werk niet meer.., JIJ hebt het stuk gemaakt!!

Als aardlek bewezen niet doet, laten vervangen door iemand die na vertrek de verantwoording heeft.

Je hulp lijkt een goede daad, maar pas op !

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 5 november 2021 00:45:20 (30%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Dat iets gaat nu gebeuren, idd jij plaatst een goede aardlek, en die klapt eruit! mag jij gaan oplossen waarom.

Wat ook nog kan: de nieuwe aardlek klapt er niet uit, en het probleem blijft bestaan. Testknopje van de nieuw geplaatste aardlek laat em trippen, dus dat is het niet. Rara..

mel

Golden Member

Dat is niet waar. Aardlek vervangen, dat is prima, het ding werkt dus.Wat er verder aan de hand kan zijn, was vroeger dan al zo,dus het is niet onveiliger geworden.Als men dat niet wil inzien..
En misschien valt het mee...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Mel, in de regel wil men dat niet inzien..
Je hebt het 'kapot' gerepareerd....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Ja dat klopt, daarom kan je er beter afblijven, als je niet gevraagd ben om ernaar te kijken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Eigenlijk is nog steeds niet duidelijk of er continu prik staat op de kranen en leidingen, of alleen maar als er gestort word.
Bij oude huizen werd nogal eens aarding gedeeld met de buren, spaart kosten. Maar als die aarding onderbroken raakt, en iemand bij de buren sluit een elektrisch apparaat verkeerd aan, kun je ook rare dingen krijgen.

Dit topic kwam in m'n herinnering bovendrijven:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138759
Daar is ook nooit een verklarend antwoord uitgekomen.

Dat de aardlekschakelaar het niet doet zegt nog steeds niet of de aarding goed is en waarom de bewoners bang zijn voor elektrocutie in de douche...het vervangen van de aardlek maakt het in ieder geval wel weer veiliger. Als de installateur een meting kan doen en een rapportje kan maken voor de aardweerstand, uitschakelstroom en tijd van de nieuwe aardleks en de isolatieweerstand van L/N naar aarde dan ben je weer een stuk verder in je zoektocht.

Anoniem

Dit wordt het langste topic ooit.
260 posts waarvan 2/3 met nuttige tips van ervaren technici.
Maar wat baten kaars en bril?
Ondanks dat het door haast iedereen afgeraden wordt ondermeer vanwege gebrek aan kennis/ervaring gaat Fantomaz nu toch het roer zelf in handen nemen en initiatief starten om zelf vanalles te vervangen.

Weliswaar een stuk voorzichtiger, en na contact met de verantwoordelijke. Onze posts hebben deze stijfkop toch iets bijgebracht.

Hij schijnt evenwel niet te beseffen , hoe dieper je graaft in zo'n oude installatie hoe meer het stinkt.

De kans om van de regen in de drop te belanden is zeer reëel. Wie daarmee geen ervaring heeft kan niet goed inschatten hoever je moet gaan.

Ik ben het absoluut eens dat een metalen ongeaarde plafondlamp waarvan de kap ontbreekt in een badkamer risicovol is, zeker als je die vanop de grond of kuip kunt aanraken.
Hij zou zich moeten beperken tot het vervangen daarvan door een veilig geheel kunststoffen exemplaar.

Maar wie ben ik om met 45 jaar ervaring in diverse elektriciteit en elektronica om mijn mening te geven?

Ohmpi vindt zelfs dat ik een troll ben. Misschien kunnen we samen een zaak starten. 'Technisch Adviesbureau Troll & Droll ' klinkt goed.

mel

Golden Member

We geven alleen advies,meer kunnen we niet doen.Het ligt nu aan TS zelf of hij actie gaat ondernemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Precies, en ik heb de indruk dat de TS het goed oppakt, zelfs al zitten er risico's aan de aanpak.

Op 5 november 2021 13:06:04 schreef grotedikken:

Maar wie ben ik om met 45 jaar ervaring in diverse elektriciteit en elektronica om mijn mening te geven?

Ohmpi vindt zelfs dat ik een troll ben. Misschien kunnen we samen een zaak starten. 'Technisch Adviesbureau Troll & Droll ' klinkt goed.

Er is voor beide wel wat te zeggen. Je geeft voor iemand met 45 jaar ervaring vaak niet al te inhoudelijke adviezen, dat valt me vooral op als het om EMC gaat waar ik een schat van kennis verwacht. Hier geef je vooral regieadviezen en raadt dingen af die misschien wel of niet kunnen. Ik denk dat je 45 jaar manager bent geweest, maar een ander zou er trollen in kunnen zien :P

Ik zie er verder een niet zo efficiënte manier in van punten overbrengen die op zijn minst deels hout snijden.

Ik vind het trouwens een relatief productief topic voor zijn lengte, dus helemaal inefficiënt zal het niet zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Belgische installaties zitten wat stelselmatiger in elkaar. De voorschriften ook. Je gaat een huis bouwen. Hier in NL zetten we het huis neer, vervolgens word er een E-installatie in gemaakt, en verhip, die moeten we ook nog aarden. In B begint het huishoudelijke AREI met de aarding. Je gaat een huis bouwen, daar hoort een aardlus bij. En iedereen daar weet dat er ergens, bij voorkeur in de kelder, een T-vormige aardonderbreker moet komen.
Bij de installatie waar het in dit topic over gaat is nog steeds niet duidelijk geworden hoe de aardvoorziening is geregeld. Daar hoor je mee te beginnen. Vóórdat je spanning op een installatie zet kijk je hoe er geaard is. Als er iets vreemds aan de hand is, prik op leidingen bijvoorbeeld, zoek je uit hoe er geaard is. Daar begin je mee. De rest is bijzaak.

benleentje

Golden Member

Hier in NL zetten we het huis neer, vervolgens word er een E-installatie in gemaakt, en verhip, die moeten we ook nog aarden.

Dat is wel heel erg kort door de bocht. IK dacht dat vaak de aarding al in de betonnen palen is verwerkt en als dat niet genoeg is er een extra pen bij komt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

niet heel Nederland staat op palen, hier op de Veluwe niet nodig.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik dacht dat vaak de aarding al in de betonnen palen is verwerkt en als dat niet genoeg is er een extra pen bij komt.

Ik geloof graag dat er in NL meestal correct wordt geaard. Maar dat is het punt niet dat gemaakt werd: het gaat erom dat je in BE (bij een min of meer recente installatie) vantevoren weet HOE die aarding is gemaakt, en hoe ze kan nagemeten worden. In NL heb je het maar uit te zoeken - wat in dit verhaal niet lijkt mee te vallen.

Let wel, het verhaal van T/S kan ik me in Gent of Leuven net zo goed voorstellen hoor, ook daar is er heel veel vraag naar studentenkamers (alhier "kot" genaamd :) ) Recent nog een rel toen de univ Gent een bos ging kappen om er extra accomodatie te kunnen bouwen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 5 november 2021 19:37:26 (10%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Als je iemand kent met een geschikt meettoestel dan kan je voor mijn part de aardspreidingsweerstand meten aan het aardingscontact van het stopcontact in de badkamer.

Dan meet je mogelijk niet enkel de ’echte’ aardpin in de grond maar ook andere metalen massa’s(gas- of waterleiding uit metaal, buizen cv,...) die equipotentiaal verbonden zijn parallel.

Maar als de weerstand laag genoeg is dan weet je toch al dat er een vorm van aarding aanwezig is in de badkamer. En dat zonder dat je werkelijk 1 schroefje van de installatie moet losmaken.

Als de douchebak of badkuip uit metaal is dan kan je die ook even controleren.

Je moet wel de 2 meetpennen van het meettoestel ergens in de grond drukken om de meting uit te voeren.

mvdk

Golden Member

Je moet wel de 2 meetpennen van het meettoestel ergens in de grond drukken om de meting uit te voeren.

Dat was in een ander topic een groot probleem. Niet opneembare bestrating. Dan zoek je naar een punt 50 meter verder. Of je maakt een verbinding met een metalen putdeksel. Er is altijd wel iets te vinden.

Verdikke Grotedikke, je werd even mild. Zeker een vlaag van verstandsverbijstering?

Voor ik begin, wacht ik op toestemming van de eigenaar.
Uiteraard, want ik ga het niet zelf betalen.
Als de eigenaar niet open staat voor het vervangen van de kast wordt het via de gemeente gespeeld. Hoewel ik nog steeds wik en weeg met de gevolgen dáárvan.
Het slechts het vervangen van de aardlek mag niet omdat dit type niet meer mag worden gebruikt en een nieuwer type automatisch betekent dat de hele kast alsnog op de schop moet.
Vind maar iemand die díe verantwoordelijkheid aandurft. Een aardlek vervangen maar niet de zwarte Piet toegeschoven willen krijgen als er alsnog wat fout gaat. Want er moet nog wel worden gekeurd. Ik weet niet of zo'n kast alsnog goed gekeurd wordt wanneer deze te oud is.

De montage wil ik best doen en dat gaat me ook wel lukken.

Oh ja...
De leeftijd van dat ding...
Ik kan dat niet helemaal inschatten natuurlijk, maar de bedrading is in Rood/Groen/Grijs uitgevoerd. Zijn ze daar niet eind jaren '60 mee gestopt?
Iig geen draden in linnen gewikkeld, door een metalen buis oid.

Ik kan hier geen filmpjes uploaden helaas.
misschien een screenshot van het filmpje. Maar de kast is niet helemaal te zien.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 5 november 2021 18:16:56 schreef benleentje:
IK dacht dat vaak de aarding al in de betonnen palen is verwerkt

Aarding via de heipalen ken ik alleen van hoogspanningsmasten en de kerncentrale. Dat vereist nauwkeurig werken en goed toezicht omdat al het betonijzer aan elkaar moet worden doorgelast en als het beton eenmaal is gestort kun je er niet meer bij om dat te controleren.

Bij woonhuizen heb ik nog nooit meegemaakt dat er via de heipalen wordt geaard. Altijd de aarde van het netwerkbedrijf of een eigen pen of een combinatie van beide.

in BE wordt nu nog een koper draad met loden mantel rond de fundering gelegd als aarding. de fundering hier in NL wordt wel geaard, maar dat is bij utiliteit meer het geval, betonijzer aan de spanten gekoppeld.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ongeveer juist.
Beetje langdradig, maar hier de besluiten voor een nieuwe installatie.

Afdeling 5.4.2. Aardingsinstallaties
Onderafdeling 5.4.2.1. Aardverbinding
a. Algemeenheden De aardverbinding moet verwezenlijkt worden hetzij volgens de schikkingen van punt b. of punt c. voor huishoudelijke installaties. Voor niet-huishoudelijke installaties, moet de aardverbinding verwezenlijkt worden overeenkomstig de regels van goed vakmanschap.
b. Specifieke regels voor huishoudelijke installaties
b.1. De aardingslus
b.1.1. Nieuw gebouw
Voor elk nieuw gebouw waarvan de bodem van de funderingssleuf van een gedeelte of de gehele fundering op ten minste 60 cm diepte ligt, moet de aardelektrode ten minste een lus omvatten die op de bodem van de funderingssleuf onder de buitenmuren is aangebracht.
b.1.2. Samenstelling van de aardingslus
De aardingslus moet bestaan hetzij uit een volle geleider met cirkelvormige doorsnede en zonder lassen hetzij uit zeven samengeslagen draden met cirkelvormige doorsnede en zonder lassen. In de mate van het mogelijke omvat de lus slechts één geleider. Nochtans, het gebruik van meerdere aan elkaar verbonden geleiders wordt toegelaten onder voorbehoud van het in acht nemen van de voorwaarde vermeld in punt b.1.6.
b.1.3. Geleiderdoorsnede van de aardingslus
De geleiderdoorsnede van de aardingslus is een geometrische doorsnede die ten minste 35 mm² moet bedragen.
b.1.4. Aard van het metaal waaruit de aardingslus is samengesteld De volle geleider moet uit blank gehard elektrolytisch koper of uit verlood koper bestaan. Dit laatste moet aangewend worden wanneer het terrein waarin de geleider geplaatst wordt vermoedelijk niet de nodige waarborgen biedt tegen schadelijke corrosieve inwerking op het koper. De geleider met zeven samengeslagen draden moet uit gehard koper bestaan.
b.1.5. Plaatsing en vasthechting van de aardingslus op de bodem van de funderingssleuf
De aardingslus moet rechtstreeks tegen de grond worden aangebracht op de bodem van de funderingssleuf en zodanig met aarde bedekt worden dat ze in geen enkel geval in aanraking komt met het materiaal van de funderingsmuren (mortel, beton, bewapening...). Om de aardgeleider op de bodem van de funderingssleuf ter plaatse te houden mogen eventueel enkele bevestigingsmiddelen (haken, krammen...) gebruikt worden uit koper of een materiaal dat geen corrosieve in werking veroorzaakt op het metaal van de geleider die de aardingslus vormt.
b.1.6. Uiteinden van de geleider(s) van de aardingslus De uiteinden van de aardingslus moeten bereikbaar blijven voor onderzoek. Indien de aardingslus is samengesteld uit meerdere in serie geplaatste geleiders moeten de uiteinden van elke geleider en hun verbindingen bereikbaar blijven voor onderzoek.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)