Voldoende geaard

Op 26 oktober 2021 22:05:21 schreef Hunebedbouwer:
Laat je zoon in de tussentijd eens informeren bij de medebewoners wat er precies speelt, bv iets voelen prikkelen; een flinke schok of is er een andere te kort- koming geconstateerd.

Ik heb zelf het contact met de medebewoner opgenomen.
Even wat over en weer geappt. Hij is geen hoogvlieger.
Hij heeft het zelf niet ervaren "anders was hij er niet meer geweest" en zo...
Ik heb geprobeerd wat door te vragen maar het loopt wat stroef.
Kort door de bocht gaat hij er niet meer douchen want het is gevaarlijk.
Niet moeilijker denken dan dat.
Aardige jongen verder. Maar je moet ze geen moeilijke vragen stellen...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Dan zou ik ook eens met andere bewoners praten, het lijkt wel of ie je zoon er liever niet heeft. komt de rest allemaal uit de echte Gazastrook?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 28 oktober 2021 09:53:53 schreef Hunebedbouwer:
Dan zou ik ook eens met andere bewoners praten, het lijkt wel of ie je zoon er liever niet heeft. komt de rest allemaal uit de echte Gazastrook?

Mijn zoon werd er juist op geattendeerd door een andere bewoner.
Men is niet zo gelukkig met de aanpak van zaken die onderhoudsgerelateerd zijn in de woning. Want dat kost geld.
Wat ik niet wil is dat mijn zoon (al dan niet door mij) een conflict krijgt met de verhuurder, waardoor hij mogelijk zijn kamer kwijt raakt. In die zin dat het contract niet wordt verlengd.

Dat zal niet betekenen dat je niets aanhankelijk mag maken natuurlijk...
Maar wel dat je je grenzen wat moet aftasten.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 29 oktober 2021 08:04:56 schreef Fantomaz:
[...]

Men is niet zo gelukkig met de aanpak van zaken die onderhoudsgerelateerd zijn in de woning. Want dat kost geld.
Wat ik niet wil is dat mijn zoon (al dan niet door mij) een conflict krijgt met de verhuurder, waardoor hij mogelijk zijn kamer kwijt raakt. In die zin dat het contract niet wordt verlengd.

Ik begrijp je standpunt, maar ben het niet met je eens.

Disclaimer: In dit geval weten we nog altijd niet of er effectief een probleem is, of er een gevaarlijke situatie is. Ik ken het pand niet, dus kan ik ook niet oordelen over de staat.

Als er effectief ernstige tekortkomingen zijn aan de elektrische installatie dan is er in veel gevallen wel meer aan de hand in dergelijke panden. (bvb brandgevaar, CO,..) Als er gegronde bezordheid is betreffende de veiligheid, vind ik het evident dat de eigenaar of zijn vertegenwoordiger hierop wordt gewezen. Bij onwil om de situatie te corrigeren zou de bevoegde huisvestingsinstantie moeten verwittigd worden. Dit voor de eigen veiligheid en die van de andere bewoners.

Ik weet wel, ik heb makkelijk praten, ik zit niet in die situatie. En evengoed is hier niets aan de hand. Noem het een beroepsmisvorming, het is er bij ons ingeramd. Risico's worden gemeld/aangepakt, NIET genegeerd.

Mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bij onwil om de situatie te corrigeren zou de bevoegde huisvestingsinstantie moeten verwittigd worden.

Wie of wat is de bevoegde instantie? Bestaat die überhaupt?

Gr.

Erik

mel

Golden Member

Bouw-en woningtoezicht, of de Belgische equivalent.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 29 oktober 2021 08:49:03 schreef 60204:
[...]

Ik begrijp je standpunt, maar ben het niet met je eens.

Disclaimer: In dit geval weten we nog altijd niet of er effectief een probleem is, of er een gevaarlijke situatie is. Ik ken het pand niet, dus kan ik ook niet oordelen over de staat.

Als er effectief ernstige tekortkomingen zijn aan de elektrische installatie dan is er in veel gevallen wel meer aan de hand in dergelijke panden. (bvb brandgevaar, CO,..) Als er gegronde bezordheid is betreffende de veiligheid, vind ik het evident dat de eigenaar of zijn vertegenwoordiger hierop wordt gewezen. Bij onwil om de situatie te corrigeren zou de bevoegde huisvestingsinstantie moeten verwittigd worden. Dit voor de eigen veiligheid en die van de andere bewoners.

Ik weet wel, ik heb makkelijk praten, ik zit niet in die situatie. En evengoed is hier niets aan de hand. Noem het een beroepsmisvorming, het is er bij ons ingeramd. Risico's worden gemeld/aangepakt, NIET genegeerd.

Mvg

Bart

Een ding begrijp ik niet. Ik heb een hobbymatig onderzoek aangegeven, dat een redelijk tot goede zekerheid geeft of er ernstige manco's zijn met oa de aarding, dus de leidingen in huis en de dingen die geaard moeten zijn.
Als de aarding met die test door de mand valt, is het geraden om er een installateur bij te halen die het aardsysteem in orde maakt.
Je hoeft dus niet direct een "dure" onderzoeker te laten komen, om überhaupt te weten of de installatie tekort schiet.
Overigens wat is duur, weet je wat een begrafenis kost.?

Op 29 oktober 2021 13:02:54 schreef buzzy:
[...]Een ding begrijp ik niet. Ik heb een hobbymatig onderzoek aangegeven, dat een redelijk tot goede zekerheid geeft of er ernstige manco's zijn met oa de aarding, dus de leidingen in huis en de dingen die geaard moeten zijn.
Als de aarding met die test door de mand valt, is het geraden om er een installateur bij te halen die het aardsysteem in orde maakt.
Je hoeft dus niet direct een "dure" onderzoeker te laten komen, om überhaupt te weten of de installatie tekort schiet.
Overigens wat is duur, weet je wat een begrafenis kost.?

Ik begrijp het verband met mijn post niet vrees ik. Ik wou TS gewoon wijzen op de risico's als gevolg van "zwijgen tegen de eigenaar uit schrik voor represailles".

mvg

Bart

ter info: quote uit de besluiten.

Procedure
Melding bij de gemeente
Als uw woning niet in orde is, kunt u de gemeente vragen de woningkwaliteit te onderzoeken en de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring op te starten. De gemeente mag ook zelf het initiatief nemen en ook andere overheden (gewest, OCMW, ...) en sociale (woon)organisaties kunnen een verzoek indienen. De gemeente moet elke klacht over woningkwaliteit of overbewoning beschouwen als een verzoek om de procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring op te starten.

Het is aangewezen om de eigenaar of verhuurder van de woning eerst schriftelijk op de hoogte te brengen van de problemen. De gemeente beschikt over modelbrieven waarin de bewoner zijn klachten aan de eigenaar kan overmaken. U vindt zo’n modelbrief((opent in nieuw venster)) ook op de website van Wonen-Vlaanderen.

[Bericht gewijzigd door 60204 op vrijdag 29 oktober 2021 13:22:47 (35%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 24 oktober 2021 15:30:25 schreef grotedikken:
Dat antwoord verbaast me van een technisch ervaren persoon.

Voorbeeld: De wasmachine heeft een harde sluiting naar de omkasting.

Met enkel een aarding zal op de machine 230V staan onngeacht de aardverspreidingsweerstand. In zoverre dat die natuurlijk zo laag niet is dat de zekeringen er uitgaan. Je kunt nu wel verwijzen naar de Nederlandse normen, maar iedere vakman/vrouw weet dat 1.5 Ohm een extreem lage waarde is die in rotsachtige streken onmogelijk kan gehaald worden. En na jaren weet niemand nog hoeveel de huidige waarde is.

Ook dat wordt tegenwoordig vrij goed afgevangen.
Er is onderscheid gemaakt tussen de soort ruimtes. In een kamer met vloerbedekking is het electrocutiegevaar doorgaans vrij klein, doordat de vloer niet geleidend is, de weerstand van het lichaam niet extreem laag etc. Bovendien zijn veel apparaten tegenwoordig dubbel geïsoleerd. Omdat omstandigheden kunnen veranderen worden in gewone woningen de contactdozen tegenwoordig allemaal uitgevoerd met randaarde. In ruimtes met geleidende vloeren, zoals keukens Is de kans op een fout door vocht etc groter, maar doorgaans staan mensen niet zonder kleding en schoenen keukenwerkzaamheden te verrichten. Apparaten zijn dan geaard of dubbel geïsoleerd, dus het gevaar is beperkt. In badkamers kan een falende aarde dodelijke situaties opleveren, doordat de vloeren nat kunnen zijn, er veel water aan te pas komt en de weerstand van het natte blote lichaam laag is. Daardoor wordt elke mogelijkheid, dat er stroom door het lichaam kan lopen uitgebannen. Alle metalen delen die door een defect onder spanning kunnen staan zijn onderling elektrisch verbonden, zodat daar geen potentiaalverschillen kunnen ontstaan. Omdat in vloeren leidingen kunnen liggen die de (geleidende) vloer onder spanning kunnen zetten, is in die vloeren tegenwoordig een aardmat , die ook verbonden is met de aarddoorlussing in de badkamer, verplicht.
Je moet dus echt al met een krakkemikkige verlengkabel en een open straalkacheltje in bad gaan zitten om nog een schok te krijgen.
Ook de wasmachine in het voorbeeld is via de aarddraad verbonden met het doorverbonden stelsel en zal dus geen spanningsverschil hebben met de rest van de badkamer.
Evenwel is niet alles 100% safe te maken. De hele badkamer kan bij een aardfout wel een potentiaal verschil hebben met vloeren of elektrische apparaten buiten de badkamer. En als dan alles fout is en je stapt in je blote r... met een voet in de gang en de andere nog in de badkamer, dan is het alsnog klaar. Het beste is dus de badkamer te verlaten met een stevig aanloopje en dan met twee voeten gelijk en losse handen een sprong over de drempel te maken.

Ik zie overal spoken geloof ik :(

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 29 oktober 2021 13:36:19 (13%)

Op 29 oktober 2021 08:04:56 schreef Fantomaz:
Wat ik niet wil is dat mijn zoon (al dan niet door mij) een conflict krijgt met de verhuurder, waardoor hij mogelijk zijn kamer kwijt raakt. In die zin dat het contract niet wordt verlengd.

Als het mijn zoon zou zijn dan zou het scenario "kamer kwijt" te prefereren zijn boven: "dood onder de douche gevonden". Maar misschien ben ik raar: Ik heb geen kinderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder wat heb je zelf te plekke vastgesteld /gemeten? Of ben niet niet verder gekomen dan appen met een vage mede bewoner, tot nu toe blijft het een horen zeggen verhaal, niet van een bewoner die het ervaren heeft.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 30 oktober 2021 11:42:58 schreef Shiptronic:
Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder wat heb je zelf te plekke vastgesteld /gemeten? Of ben niet niet verder gekomen dan appen met een vage mede bewoner, tot nu toe blijft het een horen zeggen verhaal, niet van een bewoner die het ervaren heeft.

Helemaal mee ens. Ik heb een eindje terug ook een opmerking van die strekking gemaakt.

mvdk

Golden Member

De aardlek testen, met het knopje.
Hij doet 't of hij doet 't niet.

Het testknopje zorgt voor een verschilstroom naar N, niet naar aarde.
Ook zonder functionele aarding zal je ALS uitschakelen. (Indien ie nog werkt natuurlijk)

edit: ik bedoel, met het testknopje controleer je je ALS, maar dit zegt niets over de staat van de aarding.

[Bericht gewijzigd door 60204 op zaterdag 30 oktober 2021 13:11:43 (26%)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mvdk

Golden Member

Ja kijk, als ik zoiets zou hebben, zou ik gaan kijken bij het huis. Ligt er een straatkolk in de nabijheid?
Even opmeten, dan naar de bouwmarkt en daar een rolletje fietsverlichtingdraad halen. Je kan natuurlijk ook twee haspeltjes ritselen, als je maar genoeg lengte hebt.
De draad vastmaken aan het metaal van de straatkolk, waar je nog even een emmertje water geleegd hebt om t in te vochten.
Andere eindje meenemen naar de leiding die prikt, en daar je multimeter er tussen zetten, op de stand volts AC.
Thats it.

Edit:
De meting herhalen met uitgeschakelde hoofdschakelaar.
Maar ik wil het niet te ver gaan zoeken.

Wacht even... Nu worden er even twee zaken door elkaar gehaald. :-)
Ik gaf aan dat men niet toeschietelijk is met het maken van kosten voor onderhoud en zo.
Daarnaast gaf ik ook aan de kans te pakken om de installatie visueel te beoordelen en adh daarvan het aanspreekpunt erop te wijzen dat er wat loos is. Zie/meet ik niets, wil dat nog niet zeggen dat er niets loos is en maak ik dit nog steeds bespreekbaar met het aanspreekpunt.

Ik wil niet al mijn posts opspitten om uit te vogelen waar de zaken uit elkaar zijn gehaald, maar het heeft nog altijd mijn aandacht.
Dat de druk er even af is, komt omdat mijn zoon zich er niet meer doucht, tot er een nader onderzoek is geweest.
Dan maar wat vaker bij vrienden, sportschool of thuis douchen.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mvdk

Golden Member

Gepost zondag 31 oktober 2021 22:09:21 |Quoten
Wacht even... Nu worden er even twee zaken door elkaar gehaald.

Wacht even.... :)
Er is in het begin iets genoemd. Iets met kranen en leidingen. Maar een beetje vaag. En omdat het zo vaag klinkt, geef ik aan hoe je iets kan meten.
En omdat, als het echt gevaarlijk zou zijn, je zo'n situatie niet te lang moet laten doorsudderen, heb ik aangegeven dat enig iemand daar het testknopje kan drukken. Daarvoor hoef je niet zelf naar Assen te reizen.
Ik kan nog wel een heel verhaal ophangen waar spookspanningen nog meer vandaan zouden kunnen komen, maar dat sla ik voor dit moment even over.

Tzou toch wel lullig zijn als daar iets serieus gebeurt, en het blijkt dat er een niet functionerende aardlekschakelaar zit...

Anoniem

Op 27 oktober 2021 21:16:08 schreef Fantomaz:
[...]

Ik heb zelf het contact met de medebewoner opgenomen.
Even wat over en weer geappt. Hij is geen hoogvlieger.
Hij heeft het zelf niet ervaren "anders was hij er niet meer geweest" en zo...
Ik heb geprobeerd wat door te vragen maar het loopt wat stroef.
Kort door de bocht gaat hij er niet meer douchen want het is gevaarlijk.
Niet moeilijker denken dan dat.
Aardige jongen verder. Maar je moet ze geen moeilijke vragen stellen...

Hoezo? Het was toch een studentenhome? Universitairen zijn doorgaans wél hoogvliegers.
Je was behoorlijk pissig toen ik aan de hand van je input een kraakpand suggereerde, maar zoals je het beschrijft lijkt het toch een zeer rare en niet geheel legale situatie. Het stinkt zelfs letterlijk.
'Studenten' die zich niet meer wassen omdat ze vaag vermoeden dat er iets mis is met de douche.
Steek jezelf niet in een wespennest en laat iemand met verstand van zaken er eens naar kijken. En vooral, knoei er niet zelf aan zonder deskundig advies.
Zou er geen welwillende COer in de buurt zijn als het weinig mag kosten?

mel

Golden Member

Al kost het NIET weinig, zolang de eigenaar geen toestemming geeft , is iedere verandering niet toegestaan.. En bovendien, er ZAL maar iets gebeuren nadat je eraan hebt gezeten, dan ben jij dus de klos..aansprakelijkheid.
Advies geven is prima, maar werkelijk iets veranderen op die manier dat je denkt , het zal wel goed gaan, is weer iets anders..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nu begin ik het draadje toch helemaal kwijt te raken.

Eerst mogelijks een probleem met de aarding en eventueel onder spanning staande delen in de badkamer.
Hieromtrent zijn meerdere tips en adviezen gegeven, hoe een en ander na te zien en te testen zonder ingrijpende handelingen. Ook is gewezen op de mogelijke aansprakelijkheid wanneer zondermeer zelf wijzigingen worden aangebracht/uitgevoerd.
Zelf hebt u aangegeven dat uw kennis terzake waarschijnlijk onvoldoende is.
Van uw kant is meermaals vermeld er wel meer gaande is in het pand, afvoeren, rookmelders, brandblussers... En dat er sprake van enige onwil is als "het geld gaat kosten". Ook oppert u meermaal dat het mogelijks een kwestie is van "zwijgen of oprotten".
Dit roept bij mij idd wat vragen op betreffende de aard van de huisvesting. Laat me zeggen, "er hangt een reukje aan".

Als ik nog wat nuttigs kan bijdragen, graag. Indien niet, prettige dag verder.

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 1 november 2021 12:09:52 schreef mel:
Al kost het NIET weinig, zolang de eigenaar geen toestemming geeft , is iedere verandering niet toegestaan.. En bovendien, er ZAL maar iets gebeuren nadat je eraan hebt gezeten, dan ben jij dus de klos..aansprakelijkheid.
Advies geven is prima, maar werkelijk iets veranderen op die manier dat je denkt , het zal wel goed gaan, is weer iets anders..

Voor de "hobbytest", die ik aan gaf en die door iemand met wat elektrokennis is uit te voeren, hoef je helemaal niets los te halen of te veranderen. Het enige wat je wellicht los moet maken is het dekseltje van de doos waar de aarde uit de grond komt en over gaat van 6mm2 naar 2,5mm2.
Meestal is dat stukje zelfs ook nog ongeïsoleerd, zodat je er meteen een krokodillenklem o.i.d. op kunt zetten. Als het losmaken van een (inspectie-)dekseltje ook gezien wordt als ingreep of wijziging, houdt het op.
Let wel na de test heb je een indruk over de toestand van het aardcircuit. Alleen een erkende elektricien kan een keuringsrapport opstellen.

mel

Golden Member

Op 1 november 2021 12:20:14 schreef buzzy:
[...]Voor de "hobbytest", die door iemand met wat elektrokennis is uit te voeren, hoef je helemaal niets los te halen of te veranderen. Get enige wat je wellicht los moet maken is het dekseltje van de doos waar de aarde uit de grond komt en over gaat van 6mm2 naar 2,5mm2.
Meestal is dat stukje zelfs ook nog ongeïsoleerd, zodat je er meteen een krokodillenklem o.i.d. op kunt zetten. Als het losmaken van een (inspectie-)dekseltje ook gezien wordt als ingreep of wijziging, houdt het op.

Het gaat erom, dat ALS er iets gebeurd, mensen gaan dan zeggen:"hij heeft er met zn vingers aangezeten.",je weet hoe mensen zijn..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 november 2021 12:22:44 schreef mel:
[...]Het gaat erom, dat ALS er iets gebeurd, mensen gaan dan zeggen:"hij heeft er met zn vingers aangezeten.",je weet hoe mensen zijn..

Deze uitspraak gaat wel erg ver. Niemand zal aan kunnen tonen dat een inspectiedekseltje is los geweest, tenzij het ding helemaal ondergeschilderd was en je de schroefsleufjes hebt moeten open maken. Verder hoef je niets los te maken, alleen wat te meten en te constateren! Geen elektromonteur zal dan kunnen opvoeren dat er gewerkt, cq geprutst is aan de installatie. Valt de meting door de mand, heb je zeker een reden (lees: dwangmiddel) om de huiseigenaar te dwingen om de installatie veilig te maken.
Je kunt hem desnoods met en aangetekende brief wijzen op de tekortkoming en dreigen met diens aansprakelijkheid voor eventuele ongelukken in de toekomst. Als er dan geen actie wordt ondernomen staat een huiseigenaar juridisch zeer zwak.

Het gaat erom, dat ALS er iets gebeurt

Nu zal er minder kans zijn op ongelukken, omdat de bewoners weten dat er kennelijk wat mis is en ze de badkamer niet gebruiken, maar dat het goed onderzocht moet worden kan niemand ontkennen.

evelo

Golden Member

En dan nog. Diegene die beschuldigd moet dan ook nog wel het oorzakelijk verband kunnen bewijzen tussen ’je hebt er aan gezeten’ en het eventuele ongeval.

Als jij de trap stofzuigt en de dag er na valt er iemand af en breekt een been. Kan die dan zeggen: jouw fout, had je niet gestofzuigt dan was het niet gebeurd?

Ja, hij kan dat zeggen maar kan hij het ook bewijzen?

Om bij de elektriciteit te blijven: als jij om te depanneren een differentieelschakelaar of automaat effectief overbrugt met draadjes en daar is een getuige van én dan gebeurd er een ongeval. Ja, dan ga je de gevangenis in.

Op 1 november 2021 12:20:14 schreef buzzy:
Alleen een erkende elektricien kan een keuringsrapport opstellen.

Erkende elektriciens bestaan niet meer.