De reden dat de netbeheerder niet wil dat er op de nul geaard word, is de aftakklem. Tot 3x80 word je in principe van een 95 of een 150al afgetakt, vanaf 3x100 krijg je een eigen kabel. Die aftakklem is een storingsbron. Die kan wegbranden, waardoor je aarding ook gedeeltelijk weg is. Je moet daarom altijd voor je eigen aarding zorgen, ook al krijg je van de netbeheerder aarding geleverd.
Dan komen we op het punt van de vraag die ik gesteld heb: hoe doen ze dat in België als je een "eigen" trafo hebt? In Zuid Afrika volgen ze grotendeels de Belgische lijn, TT aarding, ook al heb je een eigen trafo.
Stel, je hebt een boerderij, trafo in een paal, 25kVA, is meestal genoeg. Onderaan de paal met de trafo zit de meterkast, met hoofdautomaat. Het huis staat 50 meter van de trafopaal. Er loopt met de 4 aderige aansluitkabel een aarddraad mee ondergronds naar het huis. De aarddraad loopt tot halverwege, van het huis loopt ook een aarddraad tot halverwege. De aarding zit dus niet vast aan de nulaansluiting van de trafo. Die kabel is 20cm diepte ingegraven, (op eigen terrein, met een laagje beton erboven). Als ik vraag: waarom doen jullie dat zo, krijg ik geen duidelijk antwoord. Verder dan: "ons maak altyd so" kom ik niet. Mijn broer, een electric engineer, die voor een ingenieursbureau werkt die gemalen en pompstations renoveren en bouwen, legt het me uit. Als er sluiting in de trafo zou ontstaan, dan zou er een hoge spanning op die aarddraad kunnen komen staan, dan staat je hele huisaarding onder spanning.
Ten eerste gebeurt dat nooit. Zo'n trafo maakt nooit sluiting, die hangt in een oliebak. Als er wat gebeurt, gaat onmiddellijk de primaire beveiliging. Die korte tijd staat die gevaarlijke spanning ook op de fasegeleiders en de nul, de isolatie daarvan slaat onmiddellijk door. Dus welk gevaar wil je met deze werkwijze bedwingen?
Aarding hoort met een zo laag mogelijke weerstand bij de nul aansluiting van de trafo te komen. Dus leg die aarddraad gewoon door.
Edit:
Dit is zo'n aftakklem:

Als die op correcte wijze geïnstalleerd is, doorgedraaid zonder belasting op de kabel, is er niks aan de hand. Maar het gaat wel eens fout, dan knettert het even, dat word niet opgemerkt, en je zit met een gammele aansluiting.
Als je een eigen kabel hebt vanaf de trafo, is er geen goede reden om geen TN te installeren. Wel nog voor een eigen, ondersteunende aardelektrode zorgen.