AEG oven KM4400021M pcb reparatie

Goedemiddag
Na een hoop zoekwerk zowel internet als op de pcb lijk ik het euvel niet te vinden, dit is wel mijn laatste resort.
Alhoewel ik denk dat ik toch iets triviaals over het hoofd zie tijdens mijn metingen.

apparaat: AEG model AEG KM4400021M

Oorspronkelijke probleem: (opgelost)
Bij het openen van de deur, geen functie geselecteerd, knipperde de verlichting en was er tegelijkertijd een licht geluid te horen dat te horen is bij een net wel/niet contact maken van een schakelaar.
Bij de deur weer dicht/open sloegen de stoppen door, en vervolgens ging oven niet meer aan.

oorzaak:
-1- een 1 v/d 2 deurschakelaars had een te hoge weerstand van 5ohm.
-2- ingangsweerstand filtercircuit doorgebrand afbeelding (1) vervangen met 46ohm

Hierna deden de oven en magnetron functies het weer, echter -zonder dat de fan's en verlichting het doen, dit is het huidige probleem.

metingen:
-main cap 320VDC aanwezig
-D1 0VDC dus ook op de cap ernaast
-D2 6VDC dus ook op de cap ernaast
-tny274: link datasheet
-'lijkt'- goed (?):
source-gate geen short
BP/M pin= 6.3VDC (gemeten tov Source)
EN/UV pin= 1VDC (gemeten tov Source)
-optocoupler onder travo: beide kanten op diodestand gemeten, beide kanten een 0.9 indicatie

-triac afb punt(4) werkt ok
-De bedrading vd oven fan komt op het pcb aan bij punt (3)

Is er iemand bekend met dit probleem of kent iemand dit type pcb? er zijn nergens schema's te vinden ervan.

bvd!

Waarom zoek je richting TNY? Je oven werkt toch? Bij slechte voeding verwacht ik meer dat niet werkt. Mss moet je een gemeenschappelijk circuit zoeken dat beide probleemgevallen voed. Heb je een foto vh typeplaatje?

PS. Volgens mij hoort het topic onder witgoed??

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Mijn reden om richting de tny te zoeken is voor de redenen dat deze vaker kapot gaan in Electrolux/AEG apparaten, tevens verwacht ik na de tny op de caps naast de D1&D2 een spanning die er op de onderste niet is.

Het gemeenschappelijke circuit zou het input filter circuit zijn maar daar lijkt alles ok.

Ah. Dat is idd vreemd. Sommige voedingen starten pas hun 12v op als ze uit stand by komen. Zijn je metingen na D1 gemeten met een actieve oven?
Meet D1 goed? Wat meet je ohms over de nul volt condensator? Spanningsloos uiteraard. Ms een secundaire kortsluiting?
Een schema zou helpen. Typeplaatje?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb gemeten met oven aan en uit, beide hetzelfde.
0v cap: 5k>30k en weer teruglopende
D1 en D2 meette beide ok, ik had ze gedesoldeerd om zeker te zijn.

Sec kortsluiting zou ik niet uitsluiten idd, ik zal dan (direct na de travo?) m'n labvoeding moeten aansluiten en de stroom moeten bekijken
Zoals in m'n op vermeld is er geen schema te vinden vervelend genoeg.

Typeplaatje:

Wie is "op" en waarom denkt die dat? In ieder geval is er wel wat van maar ik heb geen tijd direct om het in te kijken. Een gedetailleerd printplaatschema verwacht ik er niet tussen maar een extern probleem moet ook uitgesloten worden. Kun je schema lezen en dergelijke? Ik zie geen mail tussen je persoonlijke gegevens staan.

Zulke grote print en een belangrijke spanning zou ontbreken dan begrijp ik niet dat er überhaupt leven in de print zit. Wat geeft de relais dan voeding als je schrijft dat oven en micro werken?

Heb je het voedinkje al eens een beetje opgewarmd met een haardroger? Mss 1 vd elcos

Op welke condensator is de tl431 aangesloten (blauw omcirkeld). Die stuurt de opto (rood)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

OP is forum jargon voor opening post, als je wat hebt voor deze print zou al super handig zijn. Ben 'redelijk' vertrouwd met schemalezen etc ivm werk.
Email heb ik toegevoegd

Waar de voeding voor de 230v relais vandaan komt weet ik zonder schema niet zeker, de. Microcontroller via thryristor? De omron (zwarte) schakelt de deuren.

Esr gemeten (ipv verwarmen) voor de onderste cap -waar de tl431 op aangesloten zit- is ok
Tl431 stuk misschien? bezwijken deze vaak?

Tl431 bezwijkt nirt bij mijn weten. Maar het is een klassieke opbouw en makkelijk na te kijken. Bekijk de tl431 datasheet en schemas en dan gaat de werking snel duidelijk zijn.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?