Led vervangen verlichting autoradio

Beste forummers,

Op dit moment ben ik aan het knutselen aan een autoradio, waarvan het display niet leesbaar is.
Mijn vermoeden gaat uit naar een defect ledje. Ik heb daarom de diode spanning over alle leds gemeten en er blijkt er 1 defect te zijn, wat mogelijk de oorzaak is dat ze het allemaal niet doen.

Nu zijn mijn vragen;
- waar moet ik rekening mee houden als ik een vervangende led koop?
- ( de kleur is 605nm, dat weet ik al. Elders wordt TLVS4200 als alternatief genoemd, maar deze is niet leverbaar op Conrad.
- is het mogelijk om de led te vervangen door een diode die géén licht geeft?
- zo ja, hoe weet ik welke diode ik kan gebruiken?
- krijgen de overige leds hierdoor niet een hogere belasting?

Aanvullend; het gaat om een autoradio; een becker BE1801
Bijgevoegd een foto van de print. Waar het plakkertje zit, zit de defecte led.

Vriendelijke groet,

Cas

High met Henk

Special Member

Beetje tegenstrijdig:

Je zegt 605 nm, maar de led die je aandraagt is 611 nm

Maare zou deze bestellen dan:
https://nl.mouser.com/ProductDetail/Vishay-Semiconductors/TLHF4401?qs=…

En om zeker te zijn zou ik ze allemaal vervangen en de weerstand aanpassen

[Bericht gewijzigd door High met Henk op 19 oktober 2021 06:33:29 (16%)]

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

Het lijkt erop dat elke LED z'n eigen voorschakelweerstand heeft - al haal ik het niet helemaal uit de foto. Dan zou 1 defecte geen gevolgen voor de rest moeten hebben en gaat je theorie niet op.

Meet gewoon eens wat spanningen in die hoek. Dat zou vrij snel duidelijkheid moeten brengen.

Hoi Henk,

Even over mijn ervaringsniveau; het gaat steeds beter, maar Hoe meer ik soldeer, des te groter de kans dat ik ergens onbedoeld iets stuk maak.
Ik zoek daarom in eerste instantie echt een manier om alleen 1 ledje te vervangen, of zelfs te overbruggen. Alle leds vervangen (zijn er meer dan 20) en dé weerstand aanpassen (ik weet niet welke weerstand?) is me te veel risico. Dus daarom ook mijn vraag; moet ik nog met speciale dingen rekening houden? Als ik nu de diodespanning meet geeft de multimeter meestal rond de 1,6v aan.

20leds staan NIET allemaal in serie op 12V.
als er witte/blauwe/groene/oranje in zitten,, dan zullen er max 3 in serie staan met een weerstand op 12V.
als het rode zijn, kan je er een stuk of 5 in serie hebben op 12V. als ze het allemaal niet doen.... is er meer aan de hand. ofwel ergens kortsluiting of het voedingsdeel ervan is kapot

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hmm oke dat klinkt ook wel aannemelijk FCapri. (Is dit dezelfde fcapri die ook in een golf 2 diese reed?).

Heeft er iemand een adresje, bij voorkeur in de buurt van Amersfoort, die ervaring heeft met het repareren van dit soort radio’s tegen een schappelijke prijs?

High met Henk

Special Member

.1 niet in Amersfoort hier (zit nu in Denemarken op een offshore project)

.2 zo moeilijk is het niet: Vooral niet te lang stoken.

een led is redelijk robuust en kan wel wat mishandeling aan.
Zou gewoon een led erin solderen en eens kijken of die het wel doet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

heeft de radio geen aparte draad voor de verlichting? het kan ook een soldering of stekkerverbinding zijn die brak is. gezien de leeftijd denk ik eerder aan lampjes, led als display verlichting kwam pas veel later bij automotive..

[Bericht gewijzigd door testman op 19 oktober 2021 17:32:28 (32%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2021 13:52:53 schreef Cccasss:
Hmm oke dat klinkt ook wel aannemelijk FCapri. (Is dit dezelfde fcapri die ook in een golf 2 diese reed?).

yep, the one and only.
de golf waar alle schakelaars het lampje werd uitgehaald en vervangen door led varianten, inclusief de auto radio die werd opengehaald om de groene leds/lampjes (weer het niet meer) te vervangen door witte leds
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/100_9897.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/100_9898.JPG
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/640/100_9934.JPG

en daarna zelf nog half de tellerunit gedigitaliseerd
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9790.JPG

en vanwaar ken je me dan?

rijd trouwens nog altijd met zo een golf, al is het nu een benzinevariant. de dieselgolf is niet meer.
http://www.fordcapri.be/fcapri/golf/2/640/photo_2021-04-13_20-48-35.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

je bent nogal bekend fcapri, ik zie jouw foto's bij bedrijven staan over onveilige installaties, je kunt raden welke :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 oktober 2021 19:14:48 schreef testman:
je bent nogal bekend fcapri, ik zie jouw foto's bij bedrijven staan over onveilige installaties, je kunt raden welke :)

bekend wel van op verschillende fora , maar als ze men golf diesel al kennen :-)

mijn oude electriciteitsinstallatie van mijn vorige woning zeker. daar heb ik ALLES afgeknipt en ben met nieuwe zekeringkast begonnen daar.
er was UTP kabel gebruik waarbij 4 draden werden samengenomen en er werd 230V over gestuurd
deze zeker?
http://www.fordcapri.be/waregem/elec/640/PICT0480.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Niks mis mee, ik zie duidelijk dat de kruipafstand ruim voldoende is. 8)7

En als je de isolatie van de 4 aders samen optelt komt dat ook aardig in de buurt.

Tja je hebt installateurs, oei oei die kregen hun certificaat bij een pakje zware shag.

Thevel

Golden Member

En maar zeuren, ik snap het niet, het werkt toch prima.... :)

ach, zag een heel bedrijf waar al 50 jaar de 2,5mm2 op een krachtgroep of 40 op 63A afgezekerd was, gaat ook goed 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer