Siemens logo defekt

Deze logo 12v/24 DC lijkt 220vAc binnen gekregen.Op de print lijkt een smd weerstand(?) ontploft. Is er iemand die van deze PLC een schema heeft?

GJ_

Moderator

De vraag heb ik vaker gezien, een positief antwoord nog nooit. Ik schat je kansen laag in (als in gaat niet gebeuren).

Als je kans wil maken dat ding te herstellen zul je minstens het hele typenummer moeten geven. Dan kan iemand misschien even kijken wat er bij zijn apparaat op de plek van de ontploffing zit.

De gegevens: Logo!12/24RC
6ED1 052-1MD00-0BA5
Bij de spanningsinput zit een wit blokje en tussen dit blokje en de rand van de print zit het ontplofte onderdeel(smd)

Een gebruikt toestel mag ook.

[Bericht gewijzigd door kongking op woensdag 20 oktober 2021 09:52:28 (39%)

Sine

Moderator

Als hij 230V heeft gehad dan vrees ik dat er verderop veel meer gesneuveld is.

Ik zou er niet te veel tijd in steken en deze archiveren onder 'gevalletje leergeld'

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 20 oktober 2021 12:20:15 (28%)

GJ_

Moderator

Op 20 oktober 2021 12:18:27 schreef Sine:
Als hij 230V heeft gehad dan vrees ik dat er verderop veel meer gesneuveld is. ..

Je kunt geluk hebben. Ik heb wel eens gezien wat er gebeurde met een 200 in een machine die van Belgie naar Nederland was verhuist. En waar ze vergeten waren dat de voeding in Belgie 3x230V was.
Grote klap en veel rook. Uiteindelijk één zwart dropje verwijderd en toen werkte alles weer.
Nou is het verschil nu wel even iets groter dus ik geef 'm ook niet echt veel kans.

niet zelden heeft een dergelijk extern gevoed apparaat een varistor aan boord, piekspanning en bam varistor eruit en knal zekering eruit. er is dus best hoop. heb al vaker fornuizen hersteld die 400V hadden gehad waar 230V mocht, en dat is ook veelal alleen een varistor 320V en een printspoor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een te hoge spanning op de LOGO is een van mijn medewerkers ook als eens overkomen.
Ook ik was nieuwschierig naar de binnenkant en mogelijkheden tot reparatie
De LOGO is van binnen zo klein en priegelig, daar ben ik maar niet aan begonnen.
Aan de ingangsbrug was van alles zichtbaar defect, laat staan de niet zichtbare schade.
Allemaal SMD componenten.

Maar mocht het je lukken, ....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 20 oktober 2021 09:49:15 schreef kongking:

Bij de spanningsinput zit een wit blokje en tussen dit blokje en de rand van de print zit het ontplofte onderdeel(smd)

Een gebruikt toestel mag ook.

Een foto is duidelijker, en doet hier wonderen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

TVS diode aan de ingang is dan meestal om zeep. Meet even over de voedingspennen heen, heb je iets van 0 tot 5 ohm dan is dat de schuldige. Ze zijn redelijk robuust wat de bescherming van de electronica betreft. Je kunt hem verwijderen en de logo dan testen met een betrouwbare 24VDC voeding.

De weerstand tussen de voedingspinnen is oneindig. Rechts naast het witte blokje moet tussen de twee (drie) onderste soldeerpunten een onderdeel gestaan hebben. Deze is waarschijnlijk ontploft.

Welk typenr logo is het? Ik heb nog een hele zwik oude modellen liggen, dan kijk ik even op het printje wat er mist bij jou.

bprosman

Golden Member

Op 22 oktober 2021 20:40:40 schreef Dominic:
Welk typenr logo is het? Ik heb nog een hele zwik oude modellen liggen, dan kijk ik even op het printje wat er mist bij jou.

Stond volgens mij in de 2e post :
De gegevens: Logo!12/24RC
6ED1 052-1MD00-0BA5

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dominic, heb je al even kunnen kijken?

Ik heb er twee opengemaakt (0BA5) maar dit lijken latere modellen te zijn, hier zit een hele andere schakeling rond de ingang. Ik zal thuis eens kijken of ik een oude heb.