Yamaha RX750 FM tuning probleem

Wie kan of wil me eens wat tips geven bij hetvolgende. Ik voeg alleszins een printscreen van het tunergedeelte uit het schema bij.

De FM tuner laat op het display de gekozen frequentie zien, maar je hoort aan het ruisen uit de speakers dat de frequentie in wezen dezelfde blijft. Erg vreemd is als je eens goed wringt aan de tuner module dat de boel soms werkt.

Een blik op bijgevoegd schema leert dat op de collector van Q2 en 3 de spanning varieert ifv de gekozen frequentie. Dit als het apparaat werkt.
Als het apparaat niet werkt, staat er op die plek 10V en wijzigt niet. De sturing uit de transistoren lijkt me te komen uit IC2 pin 17. Die is dan 0,1V.
MAAR schakel je over naar AM gelden de spanningen tussen haakjes en werkt alles perfect.

Mijn eerste idee is een defecte IC2, of een fout op de datalijnen die die IC sturen. Maar waarom werkt alles dan perfect op AM en als je goed wringt met die print gaat hij soms werken.

Onder de microscoop naar slechte contacten, kortsluitingen enz gezocht. Niets te vinden.

Wat zie ik hier over het hoofd?

Wringen aan de print helpt? Dan is het een kontakt probleem. Het oscillatorsignaal van AM gaat naar een andere ingang op het PLL-circuit dan het FM oscillatorsignaal. Dus daar zou ik beginnen met het zoeken.

mel

Golden Member

Soms een doorverbinding via een via, die kan ook slecht zijn.Dan even doorsolderen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Nog eens even een terugmelding, want dit probleem lijkt opgelost te zijn.
Versterker is van 1991 en zou volgens de eigenaar al die jaren probleemloos gespeeld hebben. Ik heb moeilijkheden dit te geloven...

Op de tunerprint zit de FM kanaalkiezer op een apart printje. Hier is een dikke metalen kap over gesoldeerd zoals meestal met kanaalkiezers. De kap is er aan de solderingen te zien nooit af geweest.

Het probleem was toch die kap: die raakte een weerstandje. Met wringen werd dat contact verbroken.
Kap behoorlijk geplaatst en probleem meteen weg.
Versterker heeft hier twee weken continu gespeeld sindsdien, tuner nooit meer uitgevallen.

Zelfs een erg gevoelige tuner. Behalve met buizenradio's nooit meegemaakt dat een FM tuner in mijn dikke betonnen kelder aka werkplek ontvangst heeft.
Die Yamaha dus wel...

case closed.