Elektrische wagen gevaarlijk bij ongeval?

Het is voornamelijk de angst voor het onbekende. Stel je voor dat je 100 jaar geleden een autobrand moest blussen en je spoelt de brandende benzine in het rond met het bluswater. Er zullen heel wat "brandweerlieden" van de dorpsbrandweer de schrik van hun leven hebben gekregen aan het begin van de 20e eeuw..
Hier in de buurt was een 30-tal jaren geleden een autobrand waarbij een 25-jarige dame om het leven kwam toen de lpg tank nogal abrupt lekte en een brand ontstond binnen in de auto. Dat zal het animo voor het rijden op lpg ook wel enigszins hebben weggenomen bij een aantal personen.
Het helpt ook niet dat in films auto's exploderen met een hoeveelheid brandstof die niet past in de tank van de auto. Hoeveel mensen zonder ervaring met een autobrand zouden met een brandblusser op een meter afstand van de auto gaan staan om het uit te maken na het kijken van zo'n film.
Waarom zouden we dan nu het onbekende onmiddellijk accepteren, de mens heeft toch al zoveel moeite met veranderingen. Als we met elektrische auto's hebben leren omgaan dan verandert de opinie vanzelf.

reading can seriously damage your ignorance
evelo

Golden Member

We hebben vooral moeite met het idee van verandering, niet met de verandering zelf.

bprosman

Golden Member

Op 20 oktober 2021 12:13:45 schreef evelo:
We hebben vooral moeite met het idee van verandering, niet met de verandering zelf.

Darwin zei daar ook al iets over :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb hier geleerd dat bij EV systemen de tractiebatterij niet aan massa mag liggen.

Vooral het onvoorspelbare van een accu speelt hier. Een volle gedeukte benzinetank doet (na stevig blussen) niets meer, hooguit lekken.
Een accu met interne scheurtjes of deuken kan elk moment in de fik gaan.

Op 20 oktober 2021 07:55:00 schreef HenkR:
Niet helemaal waar. Een Trolleybus heeft ook een tank met benzine en een verbrandingsmotor. Deze wordt gebruikt om in noodgevallen de bus naar een veilige plek te rijden.

Ik denk dat de trolleybussen in Zurich een batterij hebben voor dat doel. Waar ik daar regelmatig opstap is een "kruispunt" van trolley-bus-lijnen. Ze koppelen dan voor de rotonde de bovenleiding los, en op de halte op de rotonde haken ze weer aan. (1 lijn in ieder geval). Ze moeten dan dicht langs de stoep rijden om de afnemers correct in vangers te laten komen. Piepende banden dicht langs de stoep.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 oktober 2021 22:51:48 schreef shue:
Wat ik me vooral afvraag is de reden dat ik hoor, lees en in de Formule 1 ook zie is dat de wagen niet aangeraakt mag worden na ongevallen. Onlangs hoorde ik op een cursus dat bij het aanraken van een tractiebatterij je zware brandwonden krijgt. Je moet hiervoor toch echt de massa ook aanraken?

Hallo, ik ben topicstarter ;)

maartenbakker

Golden Member

Voor brandwonden moet het ding heet zijn of je moet beide polen aanraken. Als het over het aanraken van de beide polen gaat, noemt men eerder electrocutiegevaar lijkt me - dat is de ergste van de twee mogelijkheden. Dus een vage uitspraak, waarschijnlijk van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pa3gws

Golden Member

Als je bij het aanraken van de tractiebatterij zware brandwonden krijgt is het hoogtijd dat je maakt dat je wegkomt.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Shiptronic

Overleden

Ik hoef alleen maar de 230V AC Fase aan te raken om een flinke oplaai te krijgen, bij 400V+ DC wil ik het niet eens weten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

deze verhalen werken allemaal andersom, 99.9% van de gevallen gebeurd er niks,
maar geef jij de garantie?

beetje voorzichtigheid is soms goed, ook als het verhaal van sommige trainingen niet 100% klopt

@shue, je probeert de indruk te wekken van "kan niet / gebeurd toch nooit iets"
terwijl er gewoon mensen rondlopen met brandwonden van tractiebatterijen, zo'n ding kan best lekker vonken

Arco

Special Member

Met lage spanning zoals een 48V accu krijg je alleen brandwonden als je sluiting maakt.
De accu smelt dan het sluitingmakende voorwerp en dat zorgt voor brandwonden.

Ik heb in een telefooncentrale wel iemand gezien met 3e graads brandwonden. (een 48V/800A accu moet je met respect behandelen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Daar ben ik banger voor dan de 230 uit een WCD !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 oktober 2021 19:27:42 schreef Arco:

Ik heb in een telefooncentrale wel iemand gezien met 3e graads brandwonden. (een 48V/800A accu moet je met respect behandelen... ;) )

Onderstaande video van British Telecom (jaren 80) heeft mooie beelden van kortsluit-tests van de backup accu's voor de telefooncentrales

https://www.youtube.com/watch?v=DpQeDcEpEn0

Je ziet die polsdikke kabels soms slingeren door de magnetische velden die ze bij kortsluiting opwekken.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 20 oktober 2021 20:27:56 (18%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evelo

Golden Member

Hangt er vanaf welke 230V wcd.

Eentje bij je thuis is minder erg dan eentje aan een paar meter kabel op een 1000kVA transformator.

Zien er nochtans beiden hetzelfde uit en zijn gelijk afgezekerd.

Op 20 oktober 2021 18:46:25 schreef DK:

@shue, je probeert de indruk te wekken van "kan niet / gebeurd toch nooit iets"
terwijl er gewoon mensen rondlopen met brandwonden van tractiebatterijen, zo'n ding kan best lekker vonken

Ik had het beter in schoolvragen kunnen zetten achteraf...
Indruk probeer ik niet te wekken, nogmaals, ik wil weten hoe ik een schok kan krijgen van een e-auto. Een batterij/accu/DC bron heeft een + en een - AC heeft de nul populair gezegd aan de aarde hangen in een trafo-station. Hierdoor kan ik als aarde een schok krijgen van een fase-leiding. Hoe kan ik van een zwevend net van een Tesla een opdonder krijgen?

Misschien komt het nog eens zover dat je bovenleidingen (of iets in de grond) krijgt op de snelwegen.

Dan heb je alleen nog maar een kleine accu nodig voor stadsverkeer die je bovendien onderweg bijlaadt en ook nooit meer gedoe met een kleine actieradius.

De auto's worden er ook een stuk goedkoper van. De accu's zijn het duurste onderdeel van elektrische auto's, en daar zit nogal een fors probleem. Als de accu is versleten is de auto eigenlijk afgeschreven.

Op 20 oktober 2021 23:02:37 schreef shue:
[...]
Ik had het beter in schoolvragen kunnen zetten achteraf...
Indruk probeer ik niet te wekken, nogmaals, ik wil weten hoe ik een schok kan krijgen van een e-auto. Een batterij/accu/DC bron heeft een + en een - AC heeft de nul populair gezegd aan de aarde hangen in een trafo-station. Hierdoor kan ik als aarde een schok krijgen van een fase-leiding. Hoe kan ik van een zwevend net van een Tesla een opdonder krijgen?

Dat is dus heel lastig, maar deze materie komt op het bureau van brandweermannen of race marshalls en als die lezen over 400 Volt worden ze (terecht) wel zenuwachtig. Het is soms een geknip en gekruip om mensen uit auto's te halen, soms is een voertuig nog aangesloten op een laadpaal en er komt water en vuur bij.
Dus ja de kans op elektrocutie is klein, maar de omstandigheden zijn ook zeer onvoorspelbaar en kortsluiting kan ook andere gevaren opleveren door de hoge stromen.

Op 20 oktober 2021 23:33:31 schreef Kortsluiting_Online:
Misschien komt het nog eens zover dat je bovenleidingen (of iets in de grond) krijgt op de snelwegen.

Dan heb je alleen nog maar een kleine accu nodig voor stadsverkeer die je bovendien onderweg bijlaadt en ook nooit meer gedoe met een kleine actieradius.

De auto's worden er ook een stuk goedkoper van. De accu's zijn het duurste onderdeel van elektrische auto's, en daar zit nogal een fors probleem. Als de accu is versleten is de auto eigenlijk afgeschreven.

Rijdend bijladen lijkt mij zo vreselijk complex en duur dat het huidige "grote accu" systeem veel beter werkt. Denk aan hoogteverschillen tussen een truck of personenwagen. Een sedan moet dan een monster van een constructie op het dak voor de pantograaf. Via de bodem is de truck dan weer in het nadeel.

Je koopt nu voor redelijke prijzen auto's met 300km range. Ja het blijft in sommige scenario's behelpen, maar de gemiddelde chauffeur moet en wil dan echt wel even stoppen en het laden gaat ook steeds sneller.

Accu's lijken best heel lang goed te blijven en zijn soms verbazingwekkend snel te wisselen. Bij de model S kan het in minuten omdat ze een soort wisselstationprincipe in gedachten hadden.

Het leuke is dat de oplossing uit een onverwachte hoek kan komen, bijladen met lasers langs de weg, wisselbare aanhangers of treintjes maken met andere auto's en zo veel minder luchtweerstand hebben.

maartenbakker

Golden Member

Op 20 oktober 2021 23:02:37 schreef shue:
[...]
Ik had het beter in schoolvragen kunnen zetten achteraf...
Indruk probeer ik niet te wekken, nogmaals, ik wil weten hoe ik een schok kan krijgen van een e-auto. Een batterij/accu/DC bron heeft een + en een - AC heeft de nul populair gezegd aan de aarde hangen in een trafo-station. Hierdoor kan ik als aarde een schok krijgen van een fase-leiding. Hoe kan ik van een zwevend net van een Tesla een opdonder krijgen?

Door beide geleiders aan te raken. Of als het regent één geleider als de andere op straat hangt. De spanning is hoog genoeg dat kruipstromen ook al in het risicogebied komen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 20 oktober 2021 23:33:31 schreef Kortsluiting_Online:
De auto's worden er ook een stuk goedkoper van. De accu's zijn het duurste onderdeel van elektrische auto's, en daar zit nogal een fors probleem. Als de accu is versleten is de auto eigenlijk afgeschreven.

Er is inmiddels al een hele 'aftermarket' ontstaan die accu's van oudere Nissan's, Renaults en Tesla (roadster, hun eerste) vervangt door nieuwe modernere en grotere capaciteit accu's. De auto's zijn dus zeker niet afgeschreven. Vergeet ook niet dat er steeds nieuwere accutechnieken worden ontdekt en de prijs van de cellen nog steeds dalende is.

Op 20 oktober 2021 23:33:31 schreef Kortsluiting_Online:
Als de accu is versleten is de auto eigenlijk afgeschreven.

Irrelevante bangmakerij.

De ervaring van de laatste jaren leert dat accu's makkelijk een miljoen km meegaan, langer dan een verbrandingsmotor.

Als een verbrandingsmotor versleten is dan is de auto in de praktijk ook afgeschreven.
Maar ik hoor niemand beweren dat verbrandingsmotoren nog niet geschikt zijn voor auto's omdat ze zo snel verslijten. Terwijl de motor toch het duurste onderdeel is van de auto.....

maartenbakker

Golden Member

Kennelijk is er toch een revisie- en vervangingsmarkt voor accu's, net zoals voor verbrandingsmotoren trouwens. Die miljoen kilometer wil ik nog wel eens zien, en is ook niet nodig om een accu economisch verantwoord te maken.

En ja, een tweedehandsje van het budget waarin veel mensen tweedehands auto's kopen, is wel echt afgeschreven als de accu op is. Net zoals je daar ook geen nieuwe motor in zou plaatsen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 21 oktober 2021 11:35:23 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 21 oktober 2021 11:33:43 schreef maartenbakker:
Kennelijk is er toch een revisie- en vervangingsmarkt voor accu's, net zoals voor verbrandingsmotoren trouwens. Die miljoen kilometer wil ik nog wel eens zien, en is ook niet nodig om een accu economisch verantwoord te maken.

de helft is in de praktijk in ieder geval al bewezen:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/reportage-een-miljoen-elekt…

En Tesla geeft zelf aan dat het bij de nieuwe accu's mogelijk zou moeten zijn:
https://www.nu.nl/auto/6051302/teslas-krijgen-accupakketten-die-16-mil…

Tesla stapt vanwege dure grondstoffen over op goedkopere accu's.

In plaats van accu’s van nikkel en kobalt gaat Tesla zogeheten LFP-accu’s gebruiken voor de goedkopere Tesla-modellen. Deze lithium-ijzer-fosfaatbatterijen zijn goedkoper en stabieler dan andere alternatieven.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
bprosman

Golden Member

Voor brandwonden moet het ding heet zijn of je moet beide polen aanraken. Als het over het aanraken van de beide polen gaat, noemt men eerder electrocutiegevaar lijkt me - dat is de ergste van de twee mogelijkheden. Dus een vage uitspraak, waarschijnlijk van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Toen de F1 auto van Sebastian Vettel in Zandvoort in brand vloog , of in ieder geval rookte was er inderdaad discussie over welk blusmiddel. Vettel spoot er schuim in. Later hebben ze de marshall gesproken die zegt, dat toen de auto nog niet elektrisch veilig gesteld was hij een "enorme opneuker" kreeg, dus elektrocutie (400V?) of in ieder geval een flinke "Tik" krijgen schijnt toch wel een risico te zijn.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.