PWM Noise onderdrukken

Ik zit met de volgende uitdaging:

Ik heb een aquarium met LED verlichting, gedimd door een TC420 led controller welke weer wordt gevoed door een 230/24V voeding.
Nu hoor ik ongeveer tussen de 30 en 70% de voeding heel irritant geluid maken op de frequentie van de PWM van de led controller.
Omdat de frequentie in de controller een vast gegeven is (540Hz), zoek ik naar een andere optie om het PWM geluid een beetje te onderdrukken.
Wat zijn hier goede methodes voor?

Yannick

Geluid is een mechanische probleem dus iets staat er hard te trillen.

Van motoren ken ik het wel dat ze mee gaan fluiten, maar ik zou niet weten wat er in een led keten nu geluid produceert. Dan zou ik toch gaan denken in een spoel, en om die stil te krijgen kan je dacht ik gewoon de wikkelingen in hars o.i.d. vastzetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb een 24V voeding nodig, en dan nog minimaal 8 Ampère. Liefst 10 om nog wat ruimte te hebben. Als iemand daar een suggestie voor heeft is ook welkom.

Heeft het misschien zin om hier een dikke condensator tussen voeding en controller te zetten?

Hoeben

Golden Member

In plaats van in iets hards in te gieten zou ik eerder voor rubber pootjes of zacht kunststof gaan. Dat dempt.

Heeft het misschien zin om hier een dikke condensator tussen voeding en controller te zetten?

Nee. Geluid is mechanisch er staat iets te trillen. Dus zoek het onderdeel wat geluid maakt en doe er bv een paar druppels smeltlijm op. Fabrikanten zoals meanwel doen niet voor niets soms spoelen of hele schakelingen ingieten, dat is niet om het repareren moeilijker te maken maar gewoon om het stil te krijgen.