Kan ik draaispoelmeter 0-120A vervangen door 01-10A

Hallo,

In mijn oude gelijkrichters zitten draaispoel ampere meters met een ruim bereik tot 100 resp. 130A. Ik gebruik deze voedingen voor galvaniseren (oa nikkel, zilver goud) en voor het maken van galvanokopien, zie:

https://youtu.be/tjuVUudtY2E

Nu wil ik eigenlijk het amperage in het bereik 0,25-5A veel nauwkeuriger kunnen aflezen.
Kan ik zondermeer de oude draaispoelmeter vervangen door andere met een ander bereik? Of kan ik er andere paralel op aansluiten en inbouwen? Mag evt ook digitaal als ik de oude meters kan laten zitten.
In gebruik kom ik eigenlijk nooit boven 4 a 5 ampere bij max 12v.
Ik heb ook paar modernere labvoedingen, maar de dikke oude gelijkrichters werken veel beter heb ik het idee... zeker bij inschakelduur van soms 2-3 weken continu voor galvanokopien

Probeer iets van een schema te vinden hoe e.e.a nu zit.
Desnoods foto's.

Huidige bereik van draaispoel meter is bedacht met wat de voeding kan leveren, als dit nog klopt.

Draaispoel meter met kleiner bereik zal doorbranden als de stroom boven de waarde komt.
Kan dus gebeuren met een foutieve instelling of door eletroden per ongeluk kort te sluiten.

Huidige A meter kan via een shunt werken terwijl de kleinere waarschijnlijk direct meet.

Mocht de kleinere direct meten dan kun je deze in serie zetten met een elektrode.
Wel oppassen dat de stroom niet te hoog wordt !

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als de stroom door de meter nooit meer dan 150% van de nominale stroom door de meter gaat dan kun je deze vervangen door een meter met een ander bereik.
Ik vermoed dat er bij de 130 Ampere meter een shunt zit.
Wellicht dat die eruit moet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Die shunt zorgt voor zo weinig spanninsgverlies, doorgaans 75mV ofwel 0.075V dat je die gewoon kunt laten zitten als verwijderen niet makkelijk gaat.
Als er geen stroombeperking op die voeding zit is er natuurlijk altijd risico dat bij een kortsluiting je nieuwe metertje doorbrandt. Maar ik neem aan dat je bij het galvaniseren de stroom op één of andere manier kan instellen.

Je zou een gewone 4 of 6A huisautomaat kunnen in serie plaatsen en hopen dat die bij kortsluiting snel genoeg is.
Wel rekening houden dat die op gelijkstroom niet geheel gelijk reageren als op wisselstroom waarvoor ze ontworpen zijn.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Eenvoudige oplossing is om over de bestaande meet shunt (gewoon alles laten zitten) een gevoeligere draaispoelmeter extra te plaatsen.

Of een goedkope digitale millivoltmeter; met een RC-filter. Maar digitaal heeft vertraging en "werkt niet lekker". Beveiliging is dan wel gemakkelijk toe te voegen.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op 21 oktober 2021 11:25:48 (15%)]

Als het een meter met een losse shunt is dan zou je er een tweede bij kunnen plaatsen.
Dan kun je met een schakelaar de meter op een hoog en laag bereik zetten.

*toevoeging*
Of zoals Brightnoise voorstelt een gevoeliger meter over de bestaande shunt.
Als je daar nog een weerstand voor zet dan zal deze over het hoge bereik (120A) uitslaan.
Voor een laag bereik (10A) sluit je de weerstand dan kort met een schakelaar zodat de meter direct op de shunt staat.

Als je de bereiken een factor 10 uit elkaar zet dan hoef je alleen maar een sticker '10X' bij de schakelaar te plakken.
Als je andere bereiken hebt dan zou je de schaal op de meter kunnen aanpassen.

[Bericht gewijzigd door jeroen79 op 21 oktober 2021 12:24:06 (61%)]

Let op: Jij en diverse reagerende mensen hinten er naar om de meter parallel te zetten (evt met slechts een deel (de shunt) van de oude meter). Voor spanningsmeters is dat de correcte manier, maar voor stroom moet ie echt in serie!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 21 oktober 2021 11:24:46 schreef Brightnoise:
Eenvoudige oplossing is om over de bestaande meet shunt (gewoon alles laten zitten) een gevoeligere draaispoelmeter extra te plaatsen.

Heb ik ook even aan gedacht maar gezien het verschil erg groot is 130A-5A , een factor 26, zal dit niet lukken.

Of een goedkope digitale millivoltmeter; met een RC-filter. Maar digitaal heeft vertraging en "werkt niet lekker". Beveiliging is dan wel gemakkelijk toe te voegen.

Over de bestaande shunt? kan een goed idee zijn. Dan kan die alvast niet verbranden bij overstroom want die is erop voorzien.
En bij overstroom heb je dan over je millivoltmeter bij 100A nog maar 50-100mV, wat de meter zonder meer aankan.
Het mooiste zou zijn een exemplaar zonder V aanduiding
,die kan je dan met een trimpotje mooi afregelen en in stroom ijken.

Wat bedoel je met digitaal werkt niet lekker?

[Bericht gewijzigd door grotedikken op 21 oktober 2021 12:37:06 (13%)]

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.
Tidak Ada

Golden Member

Ik zou hier een 200A digitale stroommeter inzetten Die kosten in 'het Hemelse Rijk' geen drol en functioneren prima.

Sloop die oude meter er uit en vervang hem door zo'n 'Ali-setje'
Drie digts is voldoende nauwkeurig voor jouw toepassing.
Ik heb er zelfs nog eentje liggen... 30V en 200A met shunt

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

@grotedikken: Wat bedoel je met digitaal werkt niet lekker?

Een draaispoelmeter uitslag kun je gemakkelijk interpreteren. Een getal op een display kost interpretatietijd. En een digitale meter heeft vaak een traagheid: 3 metingen per seconde is gangbaar.

Hensz

Golden Member

Ik denk dat voor de toepassing van TS een kwart seconde vertraging geen enkel probleem is. Als hij zijn spullen soms zelfs dagenlang aan laat staan, dan is 3 metingen per seconde ruim voldoende.

Don't Panic!

Op 21 oktober 2021 13:01:37 schreef Brightnoise:
@grotedikken: Wat bedoel je met digitaal werkt niet lekker?

Een draaispoelmeter uitslag kun je gemakkelijk interpreteren. Een getal op een display kost interpretatietijd. En een digitale meter heeft vaak een traagheid: 3 metingen per seconde is gangbaar.

analoog versus digitaal meten is een andere discussie.
maar je argument klopt niet.
Als ik digitaal aflees 2.45A, hoef je dat niet te interpreteren..
Als ik analoog aflees dat de wijzer ergens tussen de streepjes 2.4 en 2.5 staat moet ik eerst goed kijken, staat ie netjes in het midden, dan is het 2.45A en goed opletten dat ik er recht op kijk anders heb je nog een parallax fout. Lijkt me omslachtiger.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Dat youtube filmpje uit de openingspost gaat bij mij over heel iets anders?!

Op 21 oktober 2021 13:19:14 schreef grotedikken:
[...]

analoog versus digitaal meten is een andere discussie.
maar je argument klopt niet.
Als ik digitaal aflees 2.45A, hoef je dat niet te interpreteren..
Als ik analoog aflees dat de wijzer ergens tussen de streepjes 2.4 en 2.5 staat moet ik eerst goed kijken, staat ie netjes in het midden, dan is het 2.45A en goed opletten dat ik er recht op kijk anders heb je nog een parallax fout. Lijkt me omslachtiger.

Vanuit mijn ooghoek kan ik op een draaispoelmeter zien dat full-scale overschreden wordt. Bij een digitale voltmeter kost dat echt wat langer, maar misschien ligt het aan mij.

Tidak Ada

Golden Member

Daarom zijn 3 digits uitlezing ook voldoende voor jouw doel.

LED display leest toch gemakkelijker af dan een wijzer. LCD is vanwege de krappe kijkhoek.
Alleen als het voornamelijk om de variatie gaat (stijgen v.s. dalen) is analoog prettiger, of je zou een scoop moeten nemen.

Bij die meter van mij gaat het om een 3 digit display

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - http://www.tubecollectors.org/

TS vraag een wijzeramperemeter. voor het volgen van een galvanisch proces, waar de stroom op en neer kan gaan is dat logisch. Het is minder vermoeiend om een wijzer te volgen dan waardes af te lezen.

In dit geval zou ik voor wat men vroeger een elektronische voltmeter (in dit geval Amperes)gaan. gebruik je en klassiek wijzermetertje (gevoeligheid maakt niet uit) met een voorversterkertje ervoor.

Voordelen zijn dat dit op de bestaande shunt kan, overbelasten er niet toe doet en als laatste is zowat elk wijzerinstrument bruikbaar (100µA..10mA volle schaal, maakt niet uit) . Nu nog een schema :-)

Op 21 oktober 2021 15:10:20 schreef kris van damme:
TS vraag een wijzeramperemeter. voor het volgen van een galvanisch proces, waar de stroom op en neer kan gaan is dat logisch. Het is minder vermoeiend om een wijzer te volgen dan waardes af te lezen.

Echt? De TS start een galvaniseringsproces dat dagen duurt en houdt af en toe eens de meter in de gaten.
Ongeveer wat ik bij de acculader van mijn motor doe. En daarbij is het niet van belang of nadelig dat het een digitaal metertje is. Zo vermoeiend is dat nu ook weer niet. Integendeel, de analoge metertjes op veel oudere acculaders waren vaak van het vu meter type en slecht afleesbaar.

In dit geval zou ik voor wat men vroeger een elektronische voltmeter (in dit geval Amperes)gaan.

Ik zou het vooral niet nodeloos ingewikkeld maken.

Ik ben een notoire onzinverkoper, want wat ik beweer past vaak niet in ieders kraam.

Soms is een analogemeter fijner en soms een digitale, het liefst had ik ze beide lekker samen in 1 behuizing. Een analoge meter is vaak fijn icm een onbekende schakeling je ziet wat sneller wat er gebeurd, bij piek detectie vind ik analoog ook wat prettiger zoals op een oude capaciteitsmeter die je om een max waarde moet afregelen, de exacte waarde doet er niet eens toe, maar dat piekje vind je net wat makkelijker dan als ik steeds digitale waarde moet onthouden.
In mijn auto hoef ik echt niet exact te weten of ik nu 98km/uur rijd als maar niet te hard rijd doet de waarde er niet echt toe. Meestal zie je als je met navigatie aan rijd de echte waarde die is altijd iets hoger dan je eigen meter aangeeft en dat vind ik perfect dan is een streepje over de 100km/uur op je meter ook niet gelijk te hard.

Bij het afregelen van processen is digitaal weer veel beter ook omdat de exacte waarde er daar veel vaker wel toe doet.

Analoog of digitaal doet er ook niet echt toe zo lang de schaal verdeling maar klopt en bij een analoge meter kan je dat eenvoudig zelf aanpassen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op 21 oktober 2021 20:04:25 (11%)]

Hartelijk dank voor zo veel reacties. Ik zal hier een aantal foto`s posten van het systeem. Mijn andere unit is wat ouder, maar heeft een vergelijkbare opzet binnenin.

Het probleem is denk ik, als ik alles zo lees, dat ik regelmatig kortsluiting maak. Omdat de contactpunten van de anodes en de draden naar objecten of mallen aan hangen boven een galvanisch bad hangen treed er snel vervuiling en corrosie op. Om te controleren of er nog voldoende contact is tik ik de min af en toe aan de plus. Zo kan ik bijv. snel controleren of alle losse anodes die rondom het bad hangen nog voldoende contact maken met de anodestang. Als ik een vonk zie of de wijzer slaat uit dan is dat zo :) Niet de netste oplossing, maar wel iets wat ik lastig kan afleren ben ik bang.

Ik had gehoopt dat ik makkelijk een analoge meter kan aansluiten. Dat vindt ik esthetisch veel mooier en ik heb het idee dat een digitale meter minder lekker werkt. Ik heb al eens een paar van die digitale metertjes gekocht, maar vond de bedrading nogal dun. In serie loopt alles dan door t metertje met zijn dunne draadjes, leek mij een potentieel doorbrand probleem. Van het bestaan van shunts had ik nog geen weet...
Lezende het commentaar denk ik wel dat ik aan een digitale meter moet. Een analoge meter met een kleiner bereik heeft te veel kans op doorbranden gezien de wijze waarop ik eea gebruik begrijp ik. Ik laat dan denk ik de oude meter zitten (afgekoppeld) en zet een digitale eronder. Op de aanwezige shunt staat met stift 120A/mV. Is het makkelijk om daarvoor een bijpassende digitale meter te vinden (ik vindt m niet direct). Of is het beter een meter met bijbehorende shunt als set aan te schaffen? (Ik denk dan in dit geval aan 120a, evt in combi met Voltage dan meteen maar.
Zijn daarvoor Nederlandse leveranciers, of ben ik aangewezen op Ali?
Hoeft niet perse cheap te zijn, goed en betrouwbaar op de lange termijn is voor mij belangrijker.

jerome

Golden Member

"VA" staat voor Volt-Ampere en niet Ampere. Ik lees 100VA, en dat zou dan iets van 90 Watt betekenen, en dat lijkt me wel weinig gezien de flinke gelijkrichter en trafo? Het is mogelijk dat de shunt van de A meter niet deze is die origineel bij de meter hoort en de stroom bv 10A is wanneer de meter 100 aangeeft. Dat is controleerbaar.
Zie nog een selenium gelijkrichter die zo te zien als enkelzijdige gelijkrichter is geschakeld. Vervang dat, zal het rendement ten goede komen.

[Bericht gewijzigd door jerome op 21 oktober 2021 21:45:25 (18%)]

Heb het idee dat deze kast al eerder op het forum is geweest ?
Type plaatje lijkt niet te kloppen met de 120 A.

Volgens typeplaatje is je trafo maar 100 VA, dat zou bij 12Vdc iets van 8A opleveren.

Terwijl de dikke secundaire bedrading zeker geschikt is voor veel meer dan 8A.

Jerome was sneller....

jerome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 21:54:43 schreef HD13:
Terwijl de dikke secundaire bedrading zeker geschikt is voor veel meer dan 8A.

Met uizondering van dat faston schuivertje op de rode draad :-).

Anoniem

Volgens typeplaatje is je trafo maar 100 VA, dat zou bij 12Vdc iets van 8A opleveren.

1V x 100A is ook 100VA

Is die draaiknop een autotransfo waarmee je de primaire spanning van de transfo regelt?

Een hall stroomsensor gevolgd met een opamp schakeling die 0-10A omzet naar 0-10V lijkt ideaal.
De V van een analoge voltmeter is gauw gewijzigd in een A
Leuk zelfbouw project maar misschien weet hier iemand of en waar er zulke kant en klare systemen verkrijgbaar zijn

[Bericht gewijzigd door Anoniem op 21 oktober 2021 23:12:16 (39%)]

Op 21 oktober 2021 21:59:40 schreef jerome:
[...]
Met uizondering van dat faston schuivertje op de rode draad :-).

Is waarschijnlijk de shunt aftakking van de Ampere meter.
Voltmeter dus.......