FM zendertjes en zo

Ik zou zelf het liefst voor een kristaloscillator gaan, of anders een si5351. Of ging je al uit van een kristaloscillator en is het filter bedoeld voor de harmonischen?

Met een kristal oscillator kun je nooit genoeg frequentiezwaai maken, zoals is bedoeld voor FM-omroep van 52kHz, tenzij dat er heel veel maal wordt vermenigvuldigd.
Dit maakt een dergelijke frequentie opwekking/oscillator wel overmatig gecompliceerd.

Uit de Ebay printjes ( geloof dat t zelfs PLL is ) komt geen mooie sinus, dus inderdaad eerst even fraaier signaal van maken.

Ja dat is het probleem met die goedkope printjes, een bandfilter afgestemd op de frequentie kan het signaal wat op-poetsen, ook hier geldt weer dat je dan beter zelf een oscillator kunt bouwen.

Hopelijk zo een beetje redelijk verwoordt, is niet mijn dagelijke kost.

Dankjewel @Sine dat geeft een beter inzicht op de berekening.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Bert jan

Special Member

Een BFR91 heeft 1,4 pF tussen emitter en basis. Dat is-1936 ohm bij 100 mhz. Dat verlaagt die ing.impedantie dus aanzienlijk. ;)

Ha Martin V,

Ik zag dat je met de formule aan de slag ben gegaan, dat is mooi maar ik was nog niet compleet !
Je moet je voorstellen het is een eerste aanzet ik probeer een en ander zo simpel als mogelijk te houden, je realiseer je dat het gaat om de hoogfrequente wisselstroom.

Een kristaloscillator is tot 3,5 kHz netjes te doen maar dan wel met toegevoegde componenten, het grootste nadeel is dan je het kristal op een speciale manier ( de hoek ) en altijd in de grondtoon ( 1e boventoon ) moet slijpen tevens met een offset in de frequentie door de serie componenten inductie en capaciteit.

Daarna zoals je zegt vermenigvuldigen, het voordeel van vermenigvuldigen is in mijn optiek een verwaarloosbare toegevoegde aan de verslechtering van de frequentie stabiliteit !
Hetgeen zeker niet het geval is met frequentie verschuiving d.m.v. een heterodyne conversie dus opletten.

In mijn ontwerp van de signaalgenerator maak ik dan ook van een synchronisatie koppeling gebruik tussen modulator frequentie en conversie oscillator.
Dat is even uitrekenen opletten op de spurious componenten.....
Ik heb zelf ook een trapje getekend ik denk morgen meer wijkt niet veel af van jou aanzet maar wel een iets robustere D.C. instelling in de voorversterker.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 22 oktober 2021 15:23:07 schreef EgbertG:@Martin: Je laat hier een vrij standaard ontwerp zien, dus dat zal werken. Waar ik zelf leuk mee experimenteerde is met een PP - balanstrapje in de uitgang. Levert verrassend leuke output op!

Het is redelijk standaard, alleen die buffertrap rond Q1 en Q2, zoiets zie je niet zo vaak.
Het is een breedband versterker, zie je ook niet zo vaak en geen afregeling nodig.

Toevallig werk ik nu aan een dergelijke zender met de 2N3553 in balans, als drivertrap een enkele 2N3866.
Omdat de 2N3553 in balans staat, heb ik de instelling in klasse A/B, met een ruststroom.
Het voordeel van een balansversterker is dat deze een volwaardige sinusgolf kan afgeven, er zijn dus minder harmonischen uit de eindtrap.
Daarvoor heb je dus ook niet zo erg uitgebreid laagdoorlaat filter nodig.

De 2N3553 is ontworpen voor een 28V voedingsspanning

De 2N3553 heb ik getest als eindversterker, maar blijkbaar stuurde ik die teveel in met vermogen.
De collectorstroom was al bij een lage collectorspanning van 12 of 15 Volt hoog.
Toen ik daarna de voedingspanning verhoogde tot ongeveer 20 Volt, was het gedaan met de 2N3553.
Daarom denk ik dat deze transistor ook een redelijk vermogen kan afgeven bij een lagere voedingspanning.
Ik durf nu bijna geen 28 Volt te gebruiken voor de 2N3553, in de vrees dat dit weer 3,50 euro gaat kosten.

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Als ik weer eens een eindtrap maak, tegenwoordig zeldzaam, dan pak ik een QQE03-12 buis. Deze in balans aansturen, en een simpel filter erachter.
Werkt probleemloos. ;)(ook heel goed te gebruiken als tripler :) )

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 24 oktober 2021 07:09:32 (12%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Hi Martin V, :-)

Heb je ook gekeken in de datasheet betreffende de DC SOA?
Bij 20C voeding, mag er nog maar zo'n 170mA lopen door de transistor.

Verder kan er veel vermogen uit deze transistor komen, alleen is de behuizing niet optimaal, je kan niet goed het te dissiperen vermogen kwijt.
Zie de thermische gegevens, je zal echt heel goed moeten koelen!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

@Mel ook leuk!
https://www.klompenboer.nl/Techniek/Schema/Buizenzenders/Stuurtrapjes%…
Heb er aan zitten denken om dat ook nog eens te proberen QQE03-12 en weet niet wat een 06-40 doet?
.
Trug on topic:
Ik ben niet zoals jullie en heb dus niet DE kennis van zaken maar vind of NEE ik moet zeggen –
Het lijkt mij best wel veel 2 X BF91 voor de 2N3866?
( niet om gierig te zijn natuurlijk! ) maar stuur je de volgende trap dan niet TE hard in?
De combinaties waar ik bij afkijk zijn meestal 1 transistortje/trap tussen oscillator en de 2N3866
Als voorbeeld:
osc.BF115 – 2N918Trap – 2N2219A - MRF237
osc.BF194 – BF194Tr-2N2219A – 2N3553 ( voor de 2N2219A soms ook de 2N3866 )
osc.2N918 – 2N918 – 2N2219A – 2N2219A – MRF273
de laatste is uit FRM en heeft een soort filter tussen de trappen daardoor zwak je ook weer af.
En de condensators tussen de trappen 100 en 470pF lijken mij ook hoge waardes?
Zoals eerder gezegd ik heb niet de kennis en wat ik doe is: afkijk bij andere schema’s,
En als ik dat doe dan zijn de condensators tussen de trappen niet hoger dan 100pF
Vaak is het 10, 22, 33pF of trimmers 6/60pF
.
( niet om lelijk te doen he! )
En nogmaals wie ben ik…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Henry S.

Moderator

Op 23 oktober 2021 16:48:07 schreef Martin V:
Dankjewel @Sine dat geeft een beter inzicht op de berekening.

Zeg maar Henry :P

Misschien heb je hier nog wat aan: https://www.qsl.net/va3iul/RF%20Power%20Amplifiers/RF_Power_Amplifiers…

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

Ik had even de kans en de tijd om te rommelen ik heb hier van die ongebouwde kitjes liggen:
http://www.icstation.com/wireless-microphone-suite-radio-transmitter-m…
kdacht zet er eentje in elkaar:
http://www.icstation.com/images/uploads/Diagram%20of%2011840.jpg
dat eenmaal gedaan werkte het niet slecht dus dacht bouw het zelfde met een BF494 (op een stukje langwerpig printplaat)
en dat werkt ook niet slecht en nu denk ik er aan om de Trapjes van Martin te lenen!(tis geen PLL kweet het!)
Het trapje met Q3 heb ik nog niet gebouwd MAAR ook die werkte best goed van dat kitje,
Twijfel nu een beetje wat te doen Q3 maar dan met een BFRs
Ik heb destijds dit ook een beetje geprobeerd maar daar werden die BFRs warm/heet:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bfr91-bfr96-TRAPPEN-…

Martin? Wat vind jij?

Heb zelf nog wel zitten denken heb er geen varicap in gezet ook en moduleer dus nu denk ik…
Heising? Het klinkt niet rot toch, maar kan mij voorstellen als je het zou bekijken met een scoop of zo…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

Betreffende dat kitje van jou, dat is best een redelijk schema.

Wat ik mis is een buffer, het signaal uit de oscillator wordt gelijk in Q3 gestuurd die een zeer lage ingangsweerstand heeft, en er enkele tientallen milliwatts van maakt.
De uitgang van de oscillator wordt wel over een laag ohmige collectorweerstand (100Ω) van de oscillator transistor afgenomen, dat is op zich een goed punt.
Het type transitor wat er wordt gebruikt S9018 zegt mij helemaal niets, dus daar kan ik niets over zeggen.
Het schema is echter zo universeel dat iedere HF transistor er wel in kan, dus dat werkt altijd.

Maar mijn schema kun je daar niet voor gebruiken om deze oscillator daarmee aan te sturen.
Ik ga er van uit dat het signaal uit de oscillator wordt gebruikt om mee in te sturen.
En dat is hier niet het geval omdat Q3 al wordt gebruikt als versterkertrap.
Je kan het beste een BFR96 achter dat printje zetten, die stuur je dan dus in met enkele tientallen milliwatts.
Die BFR96 staat dan in klasse C, dus geen voorspanning op de basis aansluiten.

Het schema van mij wordt gebruikt om die direct op de oscillator aan te sluiten, dat is bij jouw dus niet het geval.
Ik ga van ca. 1Vp.p. uit,in mijn schema, waar er eventueel nog een extra buffertje tussen staat, welke de spanning niet versterkt.

Heising? Het klinkt niet rot toch, maar kan mij voorstellen als je het zou bekijken met een scoop of zo…

Ik mis inderdaad de capaciteitsdiode, die zou je over de oscillatorspoel kunnen zetten met een voorspanning.
Op een scoop kun je de modulatie niet bekijken.
Heising modulatie is heel wat anders, dat is AM met één laagfrequent buis en één zendbuis welke parallel staan voor DC.
In deze oscillator wordt reactantie modulatie gebruikt, waar de DC instelling van de oscillator wordt beinvloed door de AC spanning van de modulatie.
Door die instelling te wijzigen veranderd dat de frequentie van de oscillator en zo krijg je FM modulatie.

En de condensators tussen de trappen 100 en 470pF lijken mij ook hoge waardes?
En als ik dat doe dan zijn de condensators tussen de trappen niet hoger dan 100pF
Vaak is het 10, 22, 33pF of trimmers 6/60pF

Ik gebruik hoge waardes omdat ik niet wil dat de grote van de capaciteit invloed heeft op de impedantie of de frequentie.
De koppel condensators hebben bij mij dus een lage reactantie=wisselstroom weerstand.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 28 oktober 2021 21:41:16 schreef Martin V:
In deze oscillator wordt reactantie modulatie gebruikt, waar de DC instelling van de oscillator wordt beinvloed door de AC spanning van de modulatie.
Door die instelling te wijzigen veranderd dat de frequentie van de oscillator en zo krijg je FM modulatie.

Op zichzelf is dat nóg niet meteen vanzelfsprekend.
Maar de capaciteit van de CB-overgang van de oscillator-transistor is afhankelijk van de dikte van de sperlaag tussen C en B in de transistor, en die dikte hangt weer af van de spanning tussen C en B.
Hoe hoger de spanning UCB, hoe dikker de sperlaag, dus hoe kleiner de capaciteit CCB, en hoe hoger de frequentie.
Dus door audio op de basis van de oscillator te zetten (of op de collector!), moduleer je zijn frequentie.
Overigens, uiteraard krijg je tegelijkertijd ook AM. Met wat geluk clipt de volgende trap dat wel weer, maar daar hoor je nooit wat over. De ontwerper weet het zelf ook niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het klopt inderdaad dat je tegelijkertijd ook AM modulatie krijgt.
Datzelfde heb je met de Jostykit waar de 2N2219 in GBS staat, verander je de bias spanning tussen de basis en de emitter, in een GBS versterker, dan verander je ook de amplitude, dus krijg je AM modulatie.
Maar voor dit soort goedkope kitjes maakt dat niet uit wanneer je FM en tegelijkertijd AM hebt.
Het zijn maar draadloze microfoon kitjes.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ik heb de oscillator ff gemaakt met een BF494 en zonder een trapje er achter.
Bij het kitje wat ik ook heb zit er wel die Q3 – S9018 achter.
Kheb de ruimte gelaten voor een varicap dus zo nodig… (het kan!)
Vroeg mij wel ook af C10 = 15pF, C11 en 12 zijn 30pF in mijn geval had ik niet anders dan 33pF.
Je ziet daar nogal eens een variëteit aan C waardes of deze dan ook wel goed zijn.
.
Ook iets wat vroeger nogal eens voorbij kwam is: hoogfrequent koud
Als je dan de spoel zou aanrakken sloeg de oscillator uit, is daar nog iets over te vertellen?
Bij dit oscillatortje is het zo dat je hem niet snel kan laten uit slaan! ( is dat door de waarde C10?)
.
En wat moet ik nu? Hier wel of geen BFR achter zetten? De oscillator is er niet goed genoeg voor?
Of begrijp ik het verkeerd?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

ik merk dat je weer tijd heb vrij kunnen maken om te bouwen :D
Ik ben nu even bezig om het gehele huis te voorzien van geel / groen nee geen slingers !
Ga je nu zo iets gebruiken nee toch |:(
Om er van te leren dat is een maar dat type reactance modulator is heel scheef, en smalband !
De vervorming is groot lijkt mij niets om uit te breiden.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,

Ja ben weer een beetje van het gedoe af hier inderdaad!

Kan hem zo met varicap maken das geen probleem,
Maar begrijp (denk ik) dan nog niet echt je van het?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 29 oktober 2021 13:14:07 schreef rob007:
Ik heb de oscillator ff gemaakt met een BF494 en zonder een trapje er achter.
Bij het kitje wat ik ook heb zit er wel die Q3 – S9018 achter.
Kheb de ruimte gelaten voor een varicap dus zo nodig… (het kan!)
Vroeg mij wel ook af C10 = 15pF, C11 en 12 zijn 30pF in mijn geval had ik niet anders dan 33pF.
Je ziet daar nogal eens een variëteit aan C waardes of deze dan ook wel goed zijn.
.

VrGr Rob

33pF is ook goed. dit is een clapp oscillator, en de truuk is dat de externe capaciteiten die de tor ziet groot genoeg zijn, zodanig dat de interne capaciteiten en de variatie ervan minder invloed hebben. FM modulatie wordt hierdoor ook "tegengewerkt" zonder varicap..

rob007

Yarr, Matey!

het varicap gedeelte van deze oscillator zit er nu in:
https://www.oocities.org/ripkipelectriczone/4trap.htm
in plaats van 10uF heb ik 0,1uF en 10P heb ik 3P9 gebruikt en dat werkt.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Dat is beter een echte varactor nu kan je weer onafhankelijk de bias instellen.
Ik zag je vraag over de condensatoren, ik heb nu even geen tijd.
Volgende week zal ik je uitleggen hoe dat zit met die reactieve spanningsdeler en welke invloed dit heeft op de kwaliteit van de oscillator !

De vraag over hoogfrequent koud nauw voldoende hoogfrequent daar krijg je het wel warm van >:)
Ik zal moeten raden maar ik denk aan het volgende.
Bij een afstemcondensator heb je een draaiend gedeelte de rotor met de as er aan,
wat je nu in je ontwerp wil voorkomen is dat de as gevoelig is dus die leg je liever aan het chassis koud dus !
Maar ook direct ontkoppelen met een condensator, wat bedoel je met uit slaan of is dit af slaan van de oscillator :S

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Lekker ff aan de knutsel nu, Heerlijk is dat!
En dus @Martin heb ik jou schema genomen en 2X de BFR91 en het versterkt wat, Niet HEEL erg veel maar wel wat.
Ik heb even experimenteel 1nF Cer over de 390R van alleen Q1 gedaan en mijn veldsterkte meter -heeft nu een kromme naald!
( heb hem er nog niet vast in gesoldeerd even maar… )
Van een beetje uitslag naar in de hoek,
en dan heb ik mij nog ingehouden want denk dat als ik krea bea ga doen zou ik bij Q2 een LC kring gemaakt hebben of zo…
MAAR, het werkt dus wel en als ik alleen al een Ctje 1nF er bij zet springt de naald de hoek in.
.
HOOWww en dat hoogfrequent koud @Henk jaaa ik bedoel dat dan de oscillator af slaat!
Dat werd vroeger als iets goeds rond verteld, of het ook zo is…? :/ Jij weet het waarschijnlijk!
.
Tot zo ver weer eventjes!

VrGr Rob

Wat ik mij trouwens ook af vraag he? ( waarschijnlijk onkunde misschien? :X )
Wat is nou het nut van zo’n (hoe moet ik het noemen? breedband trap?) achter de oscillator?
Dat is eigenlijk wat ik mij afvraag? Om de oscillator te ontlasten,
Maar kun je dat dan niet gewoon OOK met een afgestemde LC kring?
Jah het bespaart wel een spoel en een Trimmer maar... ;)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Martin V op donderdag 4 november 2021 08:03:27 (100%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 29 oktober 2021 21:39:53 schreef rob007:
En dus @Martin heb ik jou schema genomen en 2X de BFR91 en het versterkt wat, Niet HEEL erg veel maar wel wat.
Ik heb even experimenteel 1nF Cer over de 390R van alleen Q1 gedaan en mijn veldsterkte meter -heeft nu een kromme naald!

VrGr Rob

Wat ik mij trouwens ook af vraag he? ( waarschijnlijk onkunde misschien? :X )
Wat is nou het nut van zo (hoe moet ik het noemen? breedband trap?) achter de oscillator?
Dat is eigenlijk wat ik mij afvraag? Om de oscillator te ontlasten,
Maar kun je dat dan niet gewoon OOK met een afgestemde LC kring?
Jah het bespaart wel een spoel en een Trimmer maar...

Betreffende mijn ontwerp, heb ik alles vooraf berekend, er van uit gaande dat de spanning uit de oscillator ongeveer 1Vp.p. is.
Wanneer blijkt dat deze versterker niet versterkt wat deze zou moeten doen, weet ik echt niet waar dat aan zou kunnen liggen.
Het overbruggen van de emitterweerstand met een ontkoppel condensator lijkt mij niet de juiste oplossing, omdat je niet weet hoe het uitgangsignaal eruit ziet.
Er bestaat een reële mogelijkheid dat het sinusvormige signaal geclipt of vervormt is.
Wat nu blijkt dat een vooraf ontworpen versterker niet doet wat deze zou moeten doen, kan een heleboel oorzaken hebben.
Hoogfrequent techniek is binnen het vakgebied van de elektronica niet voor niets het moeilijkste in de elektronica.

Jouw vraag (en dat zullen meer mensen zich afvragen) is waarom ik een breedband versterker toepas.
Een breedband versterker heeft als voordeel dat er niets hoeft ingesteld worden en dan bedoel ik met trimmers.
Automatisch heb je het gewenste uitgangssignaal uit de versterker.
En wanneer je je dan druk maakt over eventuele harmonischen, die zijn uit zichzelf al zo gedempt ten opzichte van het hoofdsignaal, dat we ons hierover niet druk over hoeven te maken.
Eventuele ongewenste signalen zoals de harmonischen worden na het verlaten van de eindtrap nog gefilterd.

In een hoop zenders welke ik gebouwd/geprobeerd heb gaat het al mis met de eerste en of de tweede versterkertrap, in schema's welke op het internet te vinden zijn.
Vaak ligt dat (meestal wel) aan een slecht ontwerp, maar een slechte opbouw, gebrek aan afscherming of onvoldoende ontkoppeling van de voedingslijnen.
De kans bestaat dat wanneer je een dergelijke zender afregelt, opeens een flink uitgangsvermogen krijgt.
Met als mogelijke oorzaak dat een versterker zijn eigen trillingen opwekt en daardoor parasitair staat te oscilleren.
Of wat ook kan dat je afgestemde kring op een tweede of derde harmonische heb afgeregeld.
Een klasse C versterker kan ook als frequentie vermenigvuldiger worden gebruikt, het is maar net hoe je die kring afregelt.
Ook is het mogelijk dat meerdere versterkertrappen het signaal naar de ingang koppelen, door parasitaire capaciteiten of koppelingen, dat de gehele zender staat te oscilleren.
Met een breedband versterker heb je daar minder last van, mits alles goed met elkaar is gekoppeld.

Om nu te voorkomen in de toekomst dat ik weer een schema opteken, waarvan ik er van uitga dat dat ook werkt, probeer ik eerst al mijn schakelingen zelf uit.

Het schema waarmee ik dit topic opende, is een idee, wat ik echter verder zou moeten uitwerken, om daadwerkelijk te kunnen zeggen dat het werkt.

Daarom begin ik met een nieuw ontwerp, iets waar ik op dit moment mee bezig ben.
Ik begin bij het begin en dat is de oscillator:

De oscillator:
Een oscillator welke bij mij prima resultaten gaf, is de bekende Colpitts oscillator.
Het meest bekendste is de uitvoering waar de kring tussen de basis en de collector is geplaatst.
Dit is de gemeenschappelijke emitter schakeling van de Colpitts oscillator.
De onderstaande afbeelding laat het principe ervan duidelijk zien:

Door de kring tussen de basis en de ground op te nemen, wordt het knooppunt tussen de beide condensators, direct op de emitter aangesloten.
De collector wordt voor wisselspanning met de ground verbonden.
De oscillator is nu een gemeenschappelijke collector schakeling, maar in feite is er niets veranderd aan de schakeling, het is nog steeds een Colpitts oscillator.
Onderstaande schema toont de Colpitts oscillator, in gemeenschappelijke collector schakeling.

Het grote voordeel van de GCS is dat de afstemcondensator aan één kant geaard kan worden, bovendien wordt de gehele schakeling iets eenvoudiger.
De transistor welke ik daarvoor gebruikte is de bekende BFR90 of 91.

Omdat ik mijn schakelingen eerst uit test op een lagere frequentie dan 86 tot 108MHz, heb ik de componentenwaarden niet gegeven.
Op een frequentie van 20 tot 27MHz test en meet ik aan de schakelingen, de vierde harmonische daarvan zal de uiteindelijke frequentie worden, nadat de componenten voor die frequentie aangepast zijn.
Waarom test ik op deze frequenties?
Omdat mijn oscilloscoop maar tot 60MHz gaat, dit zou ik dus nog net kunnen meten.
En ik wil graag meten en zien wat een bepaalde schakeling doet.

C1 en C2 hebben beide een reactantie van 50 ohm, die waarde is niet kritisch.
De waarde van C3 is ook niet kritisch, de bedoeling is dat de wisselstroom ongehinderd door C3 kan.
Neem ik voor C3 een kleine waarde dan heeft het positieve effect wat C1 op de basis emitter capaciteit heeft, geen functie meer.
De bedoeling van C1 is dat de basis emitter capaciteit zo groot wordt door die externe capaciteit, dat de basis emitter capaciteit geen of bijna geen rol meer speelt.
Bij een te kleine waarde van C3 werdt bij mij de frequentie stabiliteit slechter.
Wanneer C3 even groot was als C1 en C2 was de stabiliteit goed.
De toevoeging van de smoorspoel in de emitterleiding verhoogde de uitgangsamplitude.

Waar een hoop oscillatoren last van hebben is dat de uitgangsamplitude afhankelijk is van de frequentie.
Daar heeft deze oscillator helemaal geen last van, over het gehele afstembereik bleef de uitgangsamplitude vrijwel constant.
Dit is wel zo prettig indien de frequentie gewijzigd wordt, de uitgangsamplitude hetzelfde blijft.

Het heeft even geduurd voordat ik de juiste spoel had gevonden, er moesten steeds windingen van af, dit omdat de beide condensatoren C1 en C2 best groot in capaciteit zijn.
Uiteindelijk gebruik ik een kleine spoel en een grote capaciteit.
De uitgangsamplitude uit de oscillator is ruim voldoende, bij mij is dat 1,5Vp.p.
Die spanning is een factor hoger omdat ik een kleine waarde voor de koppelcondensator C4 gebruik en een serieweerstandje voor de aansluiting van de scope gebruik.
De frequentie stabiliteit is zo goed dat de frequentie maar een paar honderd Hertz naar beneden loopt in een tijd van ongeveer 10 tot 15 minuten.
Tot nu toe ben ik erg tevreden over de resultaten, volgende keer meer....

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Het grote voordeel van de GES is dat de afstemcondensator aan één kant geaard kan worden

Je bedoelt GCS, denk ik: gemeenschappelijke collector; net als in het plaatje erboven.

e: Ah, al opgelost; merci.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op donderdag 4 november 2021 16:46:10 (10%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dat bedoelde ik ja, bedankt voor het melden.
De tekst heb ik aangepast.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Voor mij eerlijk gezegd best een moeilijk verhaal,
Maar ik geloof dat ik het allemaal begrijp!
.
Ik dacht zal het eens maken, en dus ook maar de 2N3866 er achter gezet!
( ik was er toch dus dacht… ;) )
Over die breedband versterker:
Zoals eerder ik ben niet de persoon die kan zeggen breed is beter dan afgestemd!
Mijn snappertje zou zeggen het signaal gericht versterken dus alleen die frequentie…
Is toch niet verkeerd?
maar uit jou schrijven blijkt dus ik(Martin) bereik zo ook mijn doel,
EN daarbij geen trimmer kwijt/gebruikt en dus doel bereikt! PUNT!
Alleen kreeg ik zo niet veel uit Q3,
ik heb echt jou schema aangehouden en heb nu ook Q3 de 2N3866 er achter gezet!
En er kwam niet zo veel uit die 2N3866 dus ik dacht misschien omdat het merk van die 2N3866 geen Motorola is,
Dus heb nog naar een andere transistor verwisseld maar dat werd alleen maar minder.
L1 = Spoel 5Wdg - Verzilverd koperdraad Dr 1MM – D = 6MM ( zat nog te twijfelen 4 Windingen )
De aftakking heb ik van het 4 trapper schema aangehouden 1,1/3 Winding in de hoop dat dat goed is.
Q3 word wat warm( heb erger meegemaakt! )
.
Het Oscillator verhaal:
Ook dat kon ik nog enigszins volgen!
Ben nieuwsgierig wat de waardes LC, C1,C2,C3, dan zouden worden.
Dat met die smoorspoel daar heb ik ook positieve ervaring mee gehad maar dan met een KG oscillatoren!
Door daar een smoorspoeltje te plaatsen werd ook de sinus heel erg netjes op de scoop!
Als ik vragen mag Martin kan het zijn dat de soort weerstand ook nog invloed heeft?
En want je moet (DENK IK?) ook uitkijken wat voor smoorspoeltje je daar neerzet?
Af en toe heb ik ook het gevoel dat of je daar een carbon weerstand gebruikt:
https://www.jukebox-revival.eu/pub/media/catalog/category/carbo.jpg
of een Kool weerstand, met van die kupjes:
https://m.media-amazon.com/images/I/51zC+mQv6uL._AC_SL1000_.jpg
en ik zou ook gek genoeg zijn om bijvoorbeeld de waarde van 220oHm in jou oscillator experimenteel Twee(2)
weerstanden nemen van bijvoorbeeld 100oHm(die tweede in plaats van de smoorspoel)
afijn misschien zijn het verkeerde ideetjes ik zeg ook maar wat!

Tot zo ver weer…
VrGr Rob

Is waar ook ik vergeet wat!
Ik heb nu domweg ergens een stukje schema gepikt voor het verhaaltje varicap:
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fwww.oocities.org%2F…
twijfel of dit wel goed is/was om…
ga nu voor dit schema:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/142669
maar dan varicap naar de min ( dus niet naar de spoel)
ik heb trouwens de BB105 die ik gebruik.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?