X2 Condensator opgeblazen.

Beste,

Onlangs is de Husqvarna "Naaimachine" van mijn moeder er mee gestopt. Nu heb ik hem open gemaakt en zie ik op de print een openstaande X2 ontstorings condensator.. Mooi zwart geblakend. Dus heb naar de electronica winkel en deze vervangen maar nu vliegt ook constant de glas zekering er door.. Iemand een idee? Gaat om onderstaand bordje.

De X2 is vervangen.

Gr Jarno

pietplof

Golden Member

Als ik het goed zie( geen zekerheid) kun je de condensator weer gaan vervangen; hij lijkt weer defect.

festina lente

Op 21 oktober 2021 15:21:50 schreef Dob93:
Beste,

Onlangs is de Husqvarna "Naaimachine" van mijn moeder er mee gestopt. Nu heb ik hem open gemaakt en zie ik op de print een openstaande X2 ontstorings condensator.. Mooi zwart geblakend. Dus heb naar de electronica winkel en deze vervangen maar nu vliegt ook constant de glas zekering er door.. Iemand een idee? Gaat om onderstaand bordje.

De X2 is vervangen.

Gr Jarno

Afhankelijk van de voeding, kan het van alles zijn. De machine zou gewoon moeten werken, ook zonder X2 condensator, die gewoon over de lichtnetpolen staat.
Dus.
Maakt de nieuwe condensator geen sluiting?
Heb je ergens een soldeerspetter laten vallen.
Is de bruggelijkrichter nog heel
Als het een switched mode voeding is kan de schakeltransistor en of sturing defect zijn.
Keus genoeg dus.

Laat me raden: de condensator is al een tijd geleden geploft. En nu is er een tweede probleem: de motor zelf. Dat zou het kunnen zijn.

Twee fouten tegelijk kan ook, maar is onwaarschijnlijk. De ontstoringscondensator heeft geen verband met een sluiting verderop.
Het is een veronderstelling.

Arco

Special Member

Is dat wel een X2? (ik zie het er niet op staan)
En 250v is wel erg laag. Normaal zie je 275V~ of 305V~

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

het kan ook dat die X2 al lang gesneuveld zonder erg en nu de unit voor een andere reden de glaszekering eruit jaagt. dat zijn dan twee fouten, maar wel serieel :-)

Dit is voordat hij vervangen is. De huidige die er nu op zit zou ik even moeten bekijken! Dit kan ik vanavond wel is doen.

Maar jullie geven aan dat hij zonder dus ook zou moeten functioneren? Gezien het enkel een ontstorings condensator is toch?

fatbeard

Honourable Member

Hij (die X2 condensator) kàn deel uitmaken van een zgn condensatorvoeding. In dat geval zal het zonder condensator niet gaan werken.
Zo'n condensatorvoeding wordt wel toegepast bij kleine schakelingen die zelf weinig stroom verbruiken; bekend(?) voorbeeld ervan is de beroemd/-ruchte Senseo...

Uittekenen van (een deel van) het circuit, of de service documentatie raadplegen, geeft uitsluitsel.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Anoniem

Zou zomaar kunnen dat de elektronica op een condensatorvoeding staat en de motor aangestuurd wordt met 230V. Als het een recent apparaat was tenminste .

De foto van de print suggereert echter een leeftijd van 30j+ dus is dit uitgesloten.

Beginnen met de de specs op de vervangcondensator te lezen.
Een foute levering is altijd mogelijk.
Dan verwijderen en als de zekering nog springt is het apparaat zelf stuk en was de originele ontstoorcondensator dat al langer.
Omdat die geen deel uitmaakt van de werking van de machine kon dat ongemerkt gebeuren.

Op 21 oktober 2021 16:32:30 schreef grotedikken:
Zou zomaar kunnen dat de elektronica op een condensatorvoeding staat en de motor aangestuurd wordt met 230V. Als het een recent apparaat was tenminste .

De foto van de print suggereert echter een leeftijd van 30j+ dus is dit uitgesloten.

waarom zou dat uitgesloten zijn???? zelfs de ACEC naaimachines van 50+ werkten met een voetpedaal (met schuifweerstand) met een kleine (collector) motor zo op het net. Later werd de schuifweerstand gewoon vervangen door een thyristorsturing, direct op het net. Deze Husqvarna lijkt me eentje volgens dat principe.

Ik heb toevallig zojuist 2 duidelijkere foto's gevonden van exact dezelfde print! Ik zal dadelijk de vervang condensator waardes plaatsen!

Anoniem

Beter lezen Kris.

Ik schreef dat een condensatorvoeding zoals bij een Senseo voor de elektronica bij een dergelijk oud apparaat hoogst onwaarschijnlijk is.

Op 21 oktober 2021 15:43:29 schreef Arco:
Is dat wel een X2? (ik zie het er niet op staan)
En 250v is wel erg laag. Normaal zie je 275V~ of 305V~

Dat zijn de moderne ja. De wat oudere waren 250v~
Ik herken de condensator op de foto, die zitten in mijn Toshiba T3100 en T3200 laptops. Eentje is er ook uitgeklapt...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

In onze Husqvarna zat de beruchte RIFA rookbom. Misschien was dit, zoals anderen al schreven, ook een RIFA. En ja, dan is het normaal dat hij kapot gaat. Die machine werkt dan nog normaal, als die condensator tenminste geen kortsluiting gaf. Heeft hij nooit een stank gegeven?

Kijk wel even of er geen koolspoor onder de condensator ligt?

Ik vermoed ook dat er iets anders aan de hand is.

Arco

Special Member

Die witte condensator is ook een Rifa, alleen in een modern jasje (helaas is de inhoud hetzelfde gebleven...)
Die ploffen vroeger of later allemaal ('broken by design'... ;) )

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1BiGXKFXXXXXpXVXXq6xXFXXX1/Evox-RIFA-condensateur-RIFA-PME289-0-022-uf-250vAC-22nf-22000pf-223-Y2-Film-condensateur-nouvel.jpg_Q90.jpg_.webp

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou het eerst nog eens proberen zonder de motor aan te sluiten.

Hoeveel draden gaan er naar de motor? Ik zie 2 pinnen waar "to mtr" naast staat, maar de tekst bij de andere 2 pinnen kan ik niet lezen.

De halfgeleider in TO-220 lijkt me een MOSFET gezien zijn typenummer, en de gelijkrichter met de grote condensator lijkt daarmee in serie te staan, met de MOSFET buiten de gelijkrichter; het lijkt er dus op dat daar DC wordt gemaakt (pulserend, want die condensator is veel te klein om het af te vlakken), en met die MOSFET wordt geschakeld voor de motor. De ronde witte diode vlak bij de connector is de vrijloopdiode. Ik zou deze diodes en de MOSFET even controleren.

De sturing voor die MOSFET, met de LM393 (dubbele comparator), heeft een lage voedingsspanning nodig. Het lijkt me waarschijnlijk dat die X2 condensator daarvoor diende, gezien het ontbreken van grote weerstanden en transformators. Bij het sneuvelen van de condensator kan er best meer stuk gegaan zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
flash2b

Special Member

Check ook die 3 blauwe philips elco's want die zijn ook niet het toppunt van kwaliteit zeker als ze ouder worden.

Volgens mij staat die X2 condensator gewoon over de netaansluiting en niet als condensator voeding gezien de print layout.

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 21 oktober 2021 17:13:20 (36%)

Dit is de vervanger die ik heb mee gekregen en geplaatst.

Die is keurig.

Weet je zeker dat de zekering 3,15 ampere traag is?

Let wel op dat je de restanten van de condensatorontploffing netjes opruimt. Ik zie op de foto nog een boel verkoolde rommel zitten.
Als dat teveel is, kan er een kruipstroom of vlamboog ontstaan en dan klapt die zekering er uit.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Das een correcte condensator.

Ik vrees dat er meer aan de hand is.
Het is uiterst onwaarschijnlijk dat die nieuwe defect is.
Als de zekering direct springt, meet eens die 4 zwarte diodes 1N5403 uit. . Als ze in kortsluiting liggen kun je dat zelfs meten zonder ze uit te solderen.
en dat grijze pareltje er rechtsonder is ook een diode, die ook.

Op 21 oktober 2021 19:36:21 schreef grotedikken:
Das een correcte condensator.

Ik vrees dat er meer aan de hand is.
Het is uiterst onwaarschijnlijk dat die nieuwe defect is.
Als de zekering direct springt, meet eens die 4 diodes uit.

De 4 diode's naast de grote oude blauwe philips condensator waren er 2 van defect dit waren 1n4004 deze kon ik door "piepen" van beide kanten.. nu vervangen voor 1n4007 moet naar mijn inzien gewoon mogelijk zijn echter na een nieuwe zekering en er weer stroom op gezet te hebben weer zelfde eufel weer beide door te "piepen" terwijl normaliter dit in mijn inzien niet zou mogen?

Anoniem

Ben je zeker dat het 1N4004 zijn?
Op de foto die je bijgevoegd hebt zijn het toch echt 1N5403.
En dit zijn 3A diodes zijn en de 1N4007 slechts 1A .
Goed het zijn dus 1N4004.
Maar er zijn ooit 1N5403 gebruikt en vermoedelijk in een latere productie vervangen door een 1A diode.
(waarschijnlijk is een 1A 0.01Eucent goedkoper)
Mogelijk is dat de oorzaak vn dit defect want dergelijke diodes gaan indien correct toegepast zelden stuk. Zal een beetje krap zijn, er zat vast in de erdere productie niet voor niks een 3A type in.
Mijn buikgevoel zegt dus een 3A diode te nemen als vervangtype als je wil dat de machine nog lang meegaat zonder opnieuw defect te gaan..

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 22 oktober 2021 16:03:32 (63%)

Op 21 oktober 2021 19:48:31 schreef grotedikken:
Ben je zeker dat het 1N4004 zijn?
Op de foto die je bijgevoegd hebt zijn het toch echt 1N5403.
En dit zijn 3A diodes zijn en de 1N4007 slechts 1A .

Klopt dit had ik ook gezien ik heb mijne dubbel gecheckt dit zijn zeker 1n4004's

pa3gws

Golden Member

Meet je de diodes in de schakeling of uitgesoldeerd?
Ik kan het type niet lezen maar die driepoot kan ook de boosdoener zijn.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op donderdag 21 oktober 2021 19:55:15 (42%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 21 oktober 2021 19:50:38 schreef pa3gws:
Meet je de diodes in de schakeling of uitgesoldeerd?

Uitgesoldeerd gemeten!