X2 Condensator opgeblazen.

Thevel

Golden Member

Echter, als deze defect is, zou de zekering niet doorslaan; zonder aangesloten motor zou er helemaal niets gebeuren, en met de motor aangesloten zou deze maximaal gaan draaien.

Als ook nog de diode welke parallel over de motor staat ook stuk is gaat het wel mis.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 oktober 2021 16:32:04 schreef grotedikken:
[...]
Lolbroek

Zo ben ik nu éénmaal... ;)

, met zo'n anachronisme kun je natuurlijk alles in twijfel trekken.
Condensatorvoedingen waren pas veel later gebruikelijk.
Een led in die tijd gaf erg weinig licht en dus enkel geschikt als indicatielampje. Dan had je al gauw een condensator nodig van 0.10-0.22µF. Voor 220V waren die vrij duur en omvangrijk. moeilijk in een wandschakelaar te proppen.

Dat condensatorvoedingen pas later industriëel toegepast werden kan ik aannemen.
Ik heb beginjaren '80 een schakelpaneel gemaakt met 5 kanalen/switches/LEDs voor mijn zeewateraquarium (ter bediening van pompen, verwarming, verlichting e.d.) met 230V-Leds met gebruikmaking van condensatorvoeding.

Voor een gekke hobbyist een mooi vroeg experimentje.

Ik heb graag dat 'ze' me gek noemen...

Vakmensen hielden het bij een neonlampje dat goedkoop, compact EN bedrijfszeker was.

Bedrijfszeker ben ik niet zo zeker van. De meeste neonlampjes die ik in huis had stonden meestal lustig te flikkeren...

Doordat een condensator een zeer lage reactantie heeft voor korte pulsen brandde zo'n ledje makkelijk door als de schakelaar eens vonkte of bij inductieve belastingen.

Weet ik alles van...
Ik gebruikte toendertijd géén serieweerstand waardoor er in de LED bij in/uitschakelen meestal een vonk te zien was.
Ze (de LEDS) hebben het toch véle jaren uitgehouden (en nu nòg).
Tegenwoordig voeg ik geschikte serieweerstandswaarden (èn parallelweerstand) toe.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 22 oktober 2021 17:49:21 schreef Thevel:
[bijlage]
[...]Als ook nog de diode welke parallel over de motor staat ook stuk is gaat het wel mis.

Uiteraard, maar die was toch al gemeten, dacht ik?

De fout zoeken zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, het zijn maar een paar onderdelen, want al die kleine weerstanden en zo kunnen het niet zijn zonder zeer duidelijke zichtbare schade. De diodes zijn triviaal te testen, de condensators en common mode chokes zijn eenvoudig te isoleren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 21 oktober 2021 22:37:18 schreef Thevel:
[...]De foto's die je van het web geplukt hebt is blijkbaar van een 110V versie.
Dat verklaart ook dat er zwaardere diodes in zitten en een 200V mosfet.

Briljant opgemerkt.

Thevel

Golden Member

Ik heb eventjes de spoortjes gevolgd en een schemaatje gemaakt van het 230V gedeelte.

Het is nu ook duidelijk dat de X2 condensator niets te maken heeft van het doorslaan van de zekering.

flash2b

Special Member

Zoals ik al opmerkte in mijn reactie 2 dagen geleden....

Die hele rij 6k8 weerstanden en alles daarachter ook niet, dus dan blijft er niet zo heel veel over. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lustige flikker lampjes met neon verlichting?

Welke kleur?

mel

Golden Member

Op 22 oktober 2021 08:43:45 schreef Dob93:
[...]

Ik test het bordje "Kaal" dus geen belastende delen er aan. Zou bijgevoegde Condensator volstaan? en welke kant is nu de min... Twijfel altijd met die dingen -_-'

De ribbel is meestal de plus

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Op 23 oktober 2021 19:59:12 schreef SparkyGSX:...dus dan blijft er niet zo heel veel over.

Motor in sluiting? Of de diode die er overheen staat?

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 oktober 2021 07:03:18 schreef mel:
[...]De ribbel is meestal de plus

De beker is altijd de min :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..