X2 Condensator opgeblazen.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Zoals je hem op de foto hebt: De Linker aansluiting is de min. Kijk maar naar de pijl op de zwarte streep. Die wijst naar links

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Op 22 oktober 2021 08:16:20 schreef SparkyGSX:
[...] Nou zie ik het ook, er staat .1uF op; waarom dan? Schrijf dan 0.1uF of 100nF, er was plek zat, dit is echt een recept voor vergissingen.

Maar goed, geen condensatorvoeding dus; die condensator kan er dus gewoon uit om te testen.

Het zou dus in de gelijkrichter, buffercondensator, of de motor kunnen zitten, of één van de common mode chokes is intern doorgeslagen (dat zou bij een goede constructie bijna onmogelijk zijn). Dit is aangenomen dat de zekering het juiste type is natuurlijk, en niet een lagere waarde of een snelle.

Common Mode shoke's door gemeten meet geen sluiting geen van beide

Sine

Moderator

Zoals Tidak Ada ook al zei,

De vier diodes aan weerszijden van de elco vormen een brugcel, kijk eens of er daar niet eentje van in sluiting ligt.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 22 oktober 2021 10:59:25 (12%)

Anoniem

maar nu vliegt ook constant de glas zekering er door..

Met een lamp in serie ga je minder zekeringen nodig hebben

Op 22 oktober 2021 09:56:25 schreef Dob93:
Common Mode shoke's door gemeten meet geen sluiting geen van beide

Het lastige is dat je dat niet goed kunt meten met een multimeter, ze kunnen gemakkelijk zo stuk zijn dat ze pas doorslaan bij een hogere spanning.

Ik zou de 4 diodes van de gelijkrichter eruit halen (of 2 aan één kant) en dan nog eens testen, om het probleem te isoleren. Je kunt dan ook de diodes testen buiten de schakeling. Als dat goed gaat, de diodes terug zetten en de elco eruit halen, nog steeds zonder de motor eraan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 22 oktober 2021 11:54:53 schreef SparkyGSX:
[...]Het lastige is dat je dat niet goed kunt meten met een multimeter, ze kunnen gemakkelijk zo stuk zijn dat ze pas doorslaan bij een hogere spanning.

Ik zou de 4 diodes van de gelijkrichter eruit halen (of 2 aan één kant) en dan nog eens testen, om het probleem te isoleren. Je kunt dan ook de diodes testen buiten de schakeling. Als dat goed gaat, de diodes terug zetten en de elco eruit halen, nog steeds zonder de motor eraan.

Kan ik ze voor de zekerheid niet gewoon vervangen Elco + Diode's?

Dan weet ik zeker dat ik goed zit op dat stuk?

Ik begrijp dat er een zener voor de spanningsregeling wordt gebruikt. Als die in sluiting ligt, dan zou dat volgens mij ook de beschreven effecten hebben. Is die al gecontroleerd?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Even alle diodes een voor een aan een kant losnemen, tot de sluiting tussen de gemarkeerde punten weg is.

Transistoren of elco's kan ook nog, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren dat die zo'n massieve sluiting geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Turbokeu

Golden Member

Op 21 oktober 2021 23:02:45 schreef kris van damme:
[...]
anderzijds bestaan seriecondensatorvoedingen al héél lang, veel langer dan de senseo... dus leeftijd op zich is niet de belemmering om het toe te passen.

Klopt...
Ik pas seriecondensatorvoeding reeds toe sinds beginjaren '80 (230V-LED).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

de diode's ga ik sowiso vervangen ook heb ik de condensatoren vervangen voor andere/vervangende!

Is het wellicht verstandig de spannings regelaar IRF720 ook mee te vervangen?

Anoniem

Op 21 oktober 2021 23:02:45 schreef kris van damme:
[...]

dat meen je niet. Denk eens één seconden na.. (ik weet het, dat kan lastig zijn) Een seriecondensatorvoeding met deze waarde van condensator zou zelfs heden ten dage niet kunnen bestaan voor een naaimachine, de waarde is daarvoor veel te klein. Dus moest het wel over de werkspanning van de motor gaan.

anderzijds bestaan seriecondensatorvoedingen al héél lang, veel langer dan de senseo... dus leeftijd op zich is niet de belemmering om het toe te passen. maar hier zou de waarde zo groot worden dat er geen economisch voordeel uit te halen valt.

Denk zelf eerst eens twéé seconden na. Dank dat je erop gewezen hebt dat dit lastig kan zijn. Ik hoop dat je géén burn-out krijgt ervan ;-)

Omdat iemand een condensatorvoeding suggereerde leek de print me door zn leeftijd te oud. Ten dien tijde waren condensatorvoedingen niet gebruikelijk.
Het klopt overigens niet wat je schrijft. Een Senseo verbruikt in bedrijf ook zo'n 1500W. Enkel de elektronica staat op de condensatorvoeding. Het is dus goed mogelijk dat een recente naaimachine geheel gelijkaardig zou werken. Elektronica via een condensatorvoeding en de motor rechtstreeks op het net. Maar dat is hier zelfs niet relevant.

Anoniem

Op 22 oktober 2021 15:53:12 schreef Turbokeu:
[...]Klopt...
Ik pas seriecondensatorvoeding reeds toe sinds beginjaren '80 (230V-LED).

Lolbroek, met zo'n anachronisme kun je natuurlijk alles in twijfel trekken.
Condensatorvoedingen waren pas veel later gebruikelijk.
Een led in die tijd gaf erg weinig licht en dus enkel geschikt als indicatielampje. Dan had je al gauw een condensator nodig van 0.10-0.22µF. Voor 220V waren die vrij duur en omvangrijk. moeilijk in een wandschakelaar te proppen.
Voor een gekke hobbyist een mooi vroeg experimentje.
Vakmensen hielden het bij een neonlampje dat goedkoop, compact EN bedrijfszeker was. Doordat een condensator een zeer lage reactantie heeft voor korte pulsen brandde zo'n ledje makkelijk door als de schakelaar eens vonkte of bij inductieve belastingen.

Op 22 oktober 2021 16:08:31 schreef Dob93:
Is het wellicht verstandig de spannings regelaar IRF720 ook mee te vervangen?

De IRF720 is geen spanningsregelaar, dat is een MOSFET. Je kunt die redelijk eenvoudig testen; om te beginnen zou je tussen de drain en source in één richting een diode moeten meten, en in de andere richting geen doorgang.

Echter, als deze defect is, zou de zekering niet doorslaan; zonder aangesloten motor zou er helemaal niets gebeuren, en met de motor aangesloten zou deze maximaal gaan draaien.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 22 oktober 2021 17:38:25 (19%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Thevel

Golden Member

Echter, als deze defect is, zou de zekering niet doorslaan; zonder aangesloten motor zou er helemaal niets gebeuren, en met de motor aangesloten zou deze maximaal gaan draaien.

Als ook nog de diode welke parallel over de motor staat ook stuk is gaat het wel mis.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 oktober 2021 16:32:04 schreef grotedikken:
[...]
Lolbroek

Zo ben ik nu éénmaal... ;)

, met zo'n anachronisme kun je natuurlijk alles in twijfel trekken.
Condensatorvoedingen waren pas veel later gebruikelijk.
Een led in die tijd gaf erg weinig licht en dus enkel geschikt als indicatielampje. Dan had je al gauw een condensator nodig van 0.10-0.22µF. Voor 220V waren die vrij duur en omvangrijk. moeilijk in een wandschakelaar te proppen.

Dat condensatorvoedingen pas later industriëel toegepast werden kan ik aannemen.
Ik heb beginjaren '80 een schakelpaneel gemaakt met 5 kanalen/switches/LEDs voor mijn zeewateraquarium (ter bediening van pompen, verwarming, verlichting e.d.) met 230V-Leds met gebruikmaking van condensatorvoeding.

Voor een gekke hobbyist een mooi vroeg experimentje.

Ik heb graag dat 'ze' me gek noemen...

Vakmensen hielden het bij een neonlampje dat goedkoop, compact EN bedrijfszeker was.

Bedrijfszeker ben ik niet zo zeker van. De meeste neonlampjes die ik in huis had stonden meestal lustig te flikkeren...

Doordat een condensator een zeer lage reactantie heeft voor korte pulsen brandde zo'n ledje makkelijk door als de schakelaar eens vonkte of bij inductieve belastingen.

Weet ik alles van...
Ik gebruikte toendertijd géén serieweerstand waardoor er in de LED bij in/uitschakelen meestal een vonk te zien was.
Ze (de LEDS) hebben het toch véle jaren uitgehouden (en nu nòg).
Tegenwoordig voeg ik geschikte serieweerstandswaarden (èn parallelweerstand) toe.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 22 oktober 2021 17:49:21 schreef Thevel:
[bijlage]
[...]Als ook nog de diode welke parallel over de motor staat ook stuk is gaat het wel mis.

Uiteraard, maar die was toch al gemeten, dacht ik?

De fout zoeken zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, het zijn maar een paar onderdelen, want al die kleine weerstanden en zo kunnen het niet zijn zonder zeer duidelijke zichtbare schade. De diodes zijn triviaal te testen, de condensators en common mode chokes zijn eenvoudig te isoleren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Anoniem

Op 21 oktober 2021 22:37:18 schreef Thevel:
[...]De foto's die je van het web geplukt hebt is blijkbaar van een 110V versie.
Dat verklaart ook dat er zwaardere diodes in zitten en een 200V mosfet.

Briljant opgemerkt.

Thevel

Golden Member

Ik heb eventjes de spoortjes gevolgd en een schemaatje gemaakt van het 230V gedeelte.

Het is nu ook duidelijk dat de X2 condensator niets te maken heeft van het doorslaan van de zekering.

flash2b

Special Member

Zoals ik al opmerkte in mijn reactie 2 dagen geleden....

Die hele rij 6k8 weerstanden en alles daarachter ook niet, dus dan blijft er niet zo heel veel over. Zou toch niet zo moeilijk moeten zijn...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lustige flikker lampjes met neon verlichting?

Welke kleur?

mel

Golden Member

Op 22 oktober 2021 08:43:45 schreef Dob93:
[...]

Ik test het bordje "Kaal" dus geen belastende delen er aan. Zou bijgevoegde Condensator volstaan? en welke kant is nu de min... Twijfel altijd met die dingen -_-'

De ribbel is meestal de plus

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Op 23 oktober 2021 19:59:12 schreef SparkyGSX:...dus dan blijft er niet zo heel veel over.

Motor in sluiting? Of de diode die er overheen staat?

Don't Panic!
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 oktober 2021 07:03:18 schreef mel:
[...]De ribbel is meestal de plus

De beker is altijd de min :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..