Thermostaat op alternerende schakeling

Graag zou ik met één thermostaat en één groep twee stuks verwarming aansturen. Het is een standaard 16A groep en de verwarming gebruikt ongeveer 3kw per stuk.

Omdat de 16A groep 3600watt is dacht ik aan een alterende schakeling zoals op de afbeelding met solid state relais zodat beide verwarmingen om de beurt enkele minuten verwarmen.

Kan iemand mij adviseren voor de componenten: timer & elco vertraging?

buckfast_beekeeper

Golden Member

In alle eerlijkheid, ik zou een andere en betere SSR kiezen met effectieve specs. Bijvoorbeeld deze schneider.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Al eens aan gedacht om 2dioden te gebruiken, de A verwarming met de positieve helft van de sinus en de B verwarming de negatieve sinushelft.
Dan heb je geen tijdrelais en SSR's nodig en de hoeveelheid warmte is dezelfde als met uw schakeling..of werkt dat niet?

LDmicro user.

@MGP: Ik sta perplex, dat is een briljant simpele oplossing als het werkt.

De verwarming is van het type carbon folie. De vraag bij deze oplossing is of de vloer met een halve sinus wel de beoogde temperatuur kan bereiken.

Anoniem

Op 21 oktober 2021 20:49:27 schreef bas.s:
@MGP: de vraag bij deze oplossing is of de vloer met een halve sinus wel de beoogde temperatuur kan bereiken.

Waarschijnlijk niet omdat je maar de helft van het vermogen hebt. Om het uit te proberen kun je ze in serie schakelen als ze hetzelfde vermogen hebben. Krijg je het dan nog warm dan is het probleem opgelost en hoef je niets meer te doen.

wtt

Golden Member

Beurtelings op vol vermogen of tegelijk op de helft is natuurlijk precies hetzelfde vwb de warmteopbrengst. Die dingen in serie aansluiten is dus de de beste manier, dan heb je ook geen dioden nodig. Als het dan niet warm genoeg wordt kan je nog naar fase aansnijding of PPM gaan kijken. Dan kun je de beschikbare 3500W van die ene groep gelijkmatig over beide elementen verdelen. Fase-aansnijding is dan simpel te doen, maar minder fraai mbt storing.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die dingen in serie aansluiten

Dat is weer een andere situatie.

--
Met dioden en met een wisselschakeling komt op hetzelfde neer inderdaad. De dioden vormen ook een wisselschakeling - alleen sneller.
Op die manier geven beide verwarmingen de helft van de tijd hun normale vermogen; met andere woorden, ze geven ieder gemiddeld de helft van hun normale vermogen.

Maar als je twee (dezelfde) verwarmingen in serie op het net aansluit, krijgen ze ieder de halve spanning en (dus ook) de halve stroom.
In zo'n situatie geven ze ieder een kwart van hun normale vermogen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 21 oktober 2021 23:51:10 (99%)

wtt

Golden Member

@FET: Ja, ik bedacht het pas later: een kwart van het vermogen inderdaad.. ik had me vergist.

Dank voor de input, ik ga op een koude dag testen met diodes.

Mocht het vermogen daarbij te weinig zal er een extra groep bijgeschakeld moeten worden op de tweede verwarming.

Anoniem

Volgens mij krijgen de verwarmingsmatten met een diode ook de halve effectieve spanning en trekken daardoor de helft van de effectieve stroom. Dus ook kwart van het vermogen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Nee. Een (ohmse) belasting achter een diode krijgt gewoon de helft van de tijd: de normale spanning en stroom; en de andere helft: niets.
Gemiddeld dus het halve vermogen.

Een andere manier om dat gemakkelijk te zien:
Twee gelijke belastingen, ieder achter hun eigen diode, nemen samen de normale stroom en dus het normale vermogen. Elk voor zich moeten ze dus de helft van het normale vermogen nemen.
Plaatje (met 1kW-belastingen): klik voor groter.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Frederik E. Terman , je hebt gelijk. :-)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 oktober 2021 22:08:57 schreef wtt:
Als het dan niet warm genoeg wordt kan je nog naar fase aansnijding of PPM gaan kijken.

PPM=parts per million. dat schakelt geen stroom. 8)7

En als je net als met een dimmer die vloerverwarming gaat sturen, heb je grote kans dat het gaat "klapperen".
Ik heb voor als het hier te warm wordt een 30 sec aan, 30 sec uit. Want met een dimmer was geen prettig geluid in die mat.