Goeden middag heren (daar ga ik voor het gemak ff vanuit!)
Hij doet het. Echter hij doet het te goed!
waarvoor is deze schakeling:
voor het schakelen van 4 wissels van een model treinbaan
Infraroodsluis als REFLEXIE IR sluis:
Ik heb een brug gemaakt waarin 2 sets met de IR Led en IR Transistor naast elkaar zijn gemonteerd, en gericht zijn op de rails.
Hoe wordt signaal verder geleid?
IR signaal komt binnen in LM393 (comparator) en verder gestuurd naar HEX 40106. Vervolgens stuurt deze het "schakel/stuur"signaal door naar een Soldid State Relais en schakelt wissel.
waarom deze schakeling:
De modeltrein draait een opstelspoor op, gaat onder de 1e IR sluis door en schakelt vervolgens het naast gelegen spoor in. De 2e, gereedstaande trein vertrekt. Nb deze staat ook onder de brug met IR sluis opgesteld.
Probleem IR sluis.
Een reflexie IR sluis kan geen zwarte vlakken herkennen.
Dus bij passeren van de IR sluis gebeurt er niets.
Om e.e.a te testen, heb ik een kleine witte sticker op de loc's geplaatst. Het werkt perfect. ECHTER!
Jullie raden het al; de 1e loc komt op het opstelspoor aanrijden, passeert de IR sluis, schakelt het relais in en de 2e loc start maar door de beweging van deze 2e loc wordt meteen de 1e loc weer in gang gezet.
Kortom, een bijna "Perpetuum mobile" net zolang dat een van de loc's onder een IR sluis vandaan is.
Dus de schakeling van ARCO werkt perfect echter de snelheid van de schakelpuls van de 1e loc waarmee de 2e loc wordt ingeschakeld moet worden vertraagd, opdat de 1e loc iets verder kan rijden en de 1e IR sluis niet meer kan triggeren.
Kan ik in de output van ieder kanaal van de CD40106 een elco plaatsen om de houd toestand even wat langer te laten duren, zodat de loc onder de IR sluis doorrijdt? (Blackdog vertel iets over debounce in relatie met een elco)
Moet ik een 2e Hex cd40106 ic gebruiken om het signaal nog een keer te inverteren?
Ik hoor graag van jullie welke mogelijkheden er zijn?
Groet
Henry