CD40106 Hex Schmitt Trigger

Op 21 december 2021 09:58:57 schreef Johannes..54:
Henry , de aangedragen bouwsteentjes werken prima, alleen moeten ze in de juiste volgorde.

Oplossing van het probleem:

1 plak het magneetje voor het reed relais onder /achter de LAATSTE wagon. Of

2 Plak de stikker/reflector op de achterste wagon. Of

3 gebruik een lichtsluis in plaats van een lichtreflektie waarbij je de zender en ontvanger onder een hoek met de rails staan zodat er géén pulsen tussen loc en wagons ontstaan gevolgd door een singleshot multivibratorschaking welke reageerd op het weer OPENEN van de lichtsluis. Of zoals eerder aangedragen een microprocessor schakeling.

Steps : loc gaat 100% PWM
Loc gaat sluis in: gaat terug naar 25% PWM
Laatste wagon gaat sluis uit: rijspanning weg
Puls naar wissels
Rijspanning terug 25% PWM oplopend naar 100%
Enz.
Succes Johan

Bedankt Johan
Ja, het probleem met de reflexie van boven geeft inderdaad problemen. Zwart reflecteert niet. De Ir sluis moet schuin geplaatst worden want anders zullen de openingen tussen wagons en loc een trigger veroorzaken.
Het idee om de sticker achteraan te plaatsen is mij duidelijk indien vanonder een reflector wordt geplakt. Alleen vanonder zijn ook de openingen tussen wagon en loc aanwezig. Dat zal storing geven.

Puls Width modulatie:
(Ik ben dit tegengekomen met mijn Arduino)
Als ik het goed begrijp moet er een singel shot (mono stabiel) MV het signaal/puls geven om de wissel te schakelen. Dit zijn dus NOR gates als ik het wel heb?
https://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monostable.html

groet

Arco

Special Member

Heb je het schakel overzicht al bekeken?

Ja,

Y (stop) komt daar eerder als X (start) en dat kan/werkt dus niet.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk dat ik je begrijp!
Het probleem zit hem in de tekening van de IR sluis.
Ik heb in deze tekening sec proberen aan te geven wat mijn IR sluis doet bij gebruikmaking van een NPN en een PNP schakeling.

Welk signaal/puls/trigger wordt doorgegeven aan een ander circuit.

[Bericht gewijzigd door Ace1999 op maandag 13 maart 2023 09:38:58 (52%)

Arco, het muntje is gevallen en wel door de tekening van een monstabiele multivibrator te bekijken.
(https://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monostable.html)

De X in mijn tekening is de INPUT PULSE (HIGH) die in het circuit gaat en wel wanneer de trein/loc het eerste fysieke contact maakt met de IR sluis. Hier start de timer van aantal seconden.

De OUTPUT pulse is Y wanneer de trein/loc geen contact meer maakt met de IR sluis.
Y = WAAR ; Wanneer dit zo is (WAAR) dan is de T (trigger) de puls waarmee de wissels worden geschakeld. Deze puls is kort ivm belastbaarheid van de wissels.

Heb ik hiermee je vraag beantwoord?

Henry ik heb even wat in elkaar geknutseld (met een 555),
test het maar uit
Groet Johan

[Bericht gewijzigd door Johannes..54 op zaterdag 25 december 2021 13:10:43 (20%)

Op 24 december 2021 16:14:57 schreef Johannes..54:
Henry ik heb even wat in elkaar geknutseld (met een 555),
test het maar uit
Groet Johan

Hallo Johan
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om een schakeling te maken. Deze zal ik inderdaad gaan proberen.

Nav je vorige post, ga ik me toch verder verdiepen in de ttl en cmos logische poorten. Zoals ARCo al vermeldde maak een duidelijke omschrijvingen en tekening. Ik heb dit geprobeerd maar loop toch iedere keer weer tegen "mijn eigen waarheidstabellen" aan. Mijn interpretatie zoals deze op papier is gezet, is klaarblijkelijk toch niet duidelijk genoeg.

De ir sluizen lenen zich goed voor de 1 (HIGH/WAAR)en 0 (LOW/NIET WAAR).
De komende week ga ik eens proberen of ik dit op papier kan krijgen. Inmiddels al wat kleine testjes, literatuur en software gevonden.
Als het niet lukt, ja, dan zal ik iets anders moeten verzinnen.
Groet
EN! Prettig Kerstfeest!!

Henry

Op 24 december 2021 16:14:57 schreef Johannes..54:
Henry ik heb even wat in elkaar geknutseld (met een 555),
test het maar uit
Groet Johan

Hallo Johan
De schakeling doet het met enige aanpassing!!
Precies wat ik wil.
Bedankt!
Groet
Henry

Op 24 december 2021 16:14:57 schreef Johannes..54:
Henry ik heb even wat in elkaar geknutseld (met een 555),
test het maar uit
Groet Johan

Hallo Johan
Ik ben aan het stoeien met de schakeling en deze werkt. Wanneer ik de 5 volt voeding/spanning aanzet dan schakelen de wissels.
Ze krijgen dus stroompuls die eigenlijk niet gewenst is.
Nu ben ik al aan het zoeken naar een "snubber" die de piekspanning kan opvangen en de wissels niet onnodig belasten. al verschillende samenstellingen geprobeerd, maar ik kom niet verder.

Kun je aangeven in welke richting ik moet zoeken

Nb Ik heb de output van NE555 ( output stroom tot 500mA) aardig kunnen beteugelen voor de input van een OPTO triac MOC3021 waarmee ik de wissels schakel.
groet
Henry

Hensz

Golden Member

Ik zou beginnen met te laten zien welke schakeling (van de velen die zijn langsgekomen) je nu gebruikt en welke modificaties je hebt aangebracht.

Don't Panic!