Op 21 december 2021 09:58:57 schreef Johannes..54:
Henry , de aangedragen bouwsteentjes werken prima, alleen moeten ze in de juiste volgorde.Oplossing van het probleem:
1 plak het magneetje voor het reed relais onder /achter de LAATSTE wagon. Of
2 Plak de stikker/reflector op de achterste wagon. Of
3 gebruik een lichtsluis in plaats van een lichtreflektie waarbij je de zender en ontvanger onder een hoek met de rails staan zodat er géén pulsen tussen loc en wagons ontstaan gevolgd door een singleshot multivibratorschaking welke reageerd op het weer OPENEN van de lichtsluis. Of zoals eerder aangedragen een microprocessor schakeling.
Steps : loc gaat 100% PWM
Loc gaat sluis in: gaat terug naar 25% PWM
Laatste wagon gaat sluis uit: rijspanning weg
Puls naar wissels
Rijspanning terug 25% PWM oplopend naar 100%
Enz.
Succes Johan
Bedankt Johan
Ja, het probleem met de reflexie van boven geeft inderdaad problemen. Zwart reflecteert niet. De Ir sluis moet schuin geplaatst worden want anders zullen de openingen tussen wagons en loc een trigger veroorzaken.
Het idee om de sticker achteraan te plaatsen is mij duidelijk indien vanonder een reflector wordt geplakt. Alleen vanonder zijn ook de openingen tussen wagon en loc aanwezig. Dat zal storing geven.
Puls Width modulatie:
(Ik ben dit tegengekomen met mijn Arduino)
Als ik het goed begrijp moet er een singel shot (mono stabiel) MV het signaal/puls geven om de wissel te schakelen. Dit zijn dus NOR gates als ik het wel heb?
https://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monostable.html
groet