Sparta ebike motor maakt brommend geluid

Sparta ebike C5 - Voorwiel motor bromt en gaat niet sneller dan 15 km p/u

Iemand een idee

Ik gok op een draadbreuk in de hall sensor kabel of motorkabel.

Ik zou eerste de hall sensors controleren, als deze motor die heeft (ik ken niet alle details van elke fiets); met een multimeter moet je elk van de 3 signalen hoog en laag zien gaan als je langzaam aan het wiel draait.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dankjewel.
Daar ga ik ff naar kijken.

Groet Nikos

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred.
Met uitgeschakelde motor draaid het wiel goed.
De fietsenmaker op de hoek had nog nooit van een Hall sensor gehoord.
Ga morgen naar een Sparta dealer om advies te vragen. De fiets is 8 jaar oud, maar de accu is nog goed voor 70 km in stand 2

Die fiets ziet er nog bijna nieuw uit, goed voor gezorgd!

Het zal misschien gewoon ergens een slecht contact zijn, dat gebeurt wel vaker na zo veel jaren dienst.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hoeveel draden komen er uit de motor, alleen 3 dikke of ook nog 5 of 6 dunne? In dat laatste geval heb je Hall sensors.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoi Sparky.
Ik blijf er maar vanaf want op mijn 75e is het met de rug wat lastig klussen in een kleine box nu ik pas verhuist ben.Zal het morgen wel horen vd Sparta dealer.
Niettemin allemaal bedankt vd antwoorden

Het vervelende is dat "sparta dealers" ook geen verstand van elektrische fietsen hebben. Mechanische dingen of een achterlicht kunnen ze vervangen, maar als het moeilijk wordt haken ze af.

Let op mijn woorden: "niets aan te doen, u moet een nieuwe kopen" of een variant daarop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Daar ben ik ook bang voor. Misschien is een repair cafe of een hobbyist een optie, als je de informatie uit mijn eerdere bericht erbij geeft kunnen ze het wellicht wel oplossen.

Je zou ook een oproep kunnen plaatsen bij vraag en aanbod (even duidelijk de regio vermelden), misschien dat iemand van het forum wel voor je wil kijken.

Maar het is ook mogelijk dat jouw fietsenmaker wel weet wat hij doet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Kun je niet gewoon contact opnemen met Sparta zelf?
Mogelijk kunnen zij iets over de storing zeggen en/of je naar een kundige dealer verwijzen.

Ik vond de link:
https://www.spartabikes.com/nl-nl/

Je kunt daar contact maken en ook handleidingen voor oudere fietsen downloaden.

electronono

Sparta heeft daar gewoon een dealer netwerk voor.... die zoals gezegd geen vestand van elektrische fietsen heeft.

P.S. Je moet niet denken dat ik sparta specifiek loop af te kraken. Alle andere merken hebben hetzelfde.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 30 oktober 2021 10:41:12 (32%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat vind ik dan merkwaardig..
De aangehaalde site gaat enkel over electrische fietsen (er wordt een hele reeks getoond, ook in het archiefdeel).
Er wordt een dealernetwerk gepresenteerd (voor electrisch dus) en dan zou er geeneen verstand van die dingen hebben (buiten het normale fietsdeel ervan)?

Verder weet ik het ook niet: heb geen Sparta en al helemaal geen electrofiets. Ken Sparta alleen als een oud nederlands merk van fietsen en bromfietsen (die in mijn herinnering aardig verkocht leken te worden).

electronono

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb met fietsen dealers aardig wat problemen gehad, met name Correct Rotterdam. Uiteindelijk een nieuwe motor gemonteerd, maar het kostte me wel en paar honderd kilometer heen en weer om die fiets op te halen en brengen. 't Zijn en blijven 'fietsenmakers!' *)
Ze hadden wel, een fraaie Tek op de plank staan, maar of die ooit is gebruikt....???? :?

*) In de TuD zin van het woord

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 30 oktober 2021 10:58:12 schreef electronono:
Er wordt een dealernetwerk gepresenteerd (voor electrisch dus) en dan zou er geeneen verstand van die dingen hebben (buiten het normale fietsdeel ervan)?

Goed, tuurlijk, je zal er vast een paar tussen hebben zitten die er iets meer verstand van hebben. Maar het overgrote deel was fietsenmaker pre-elektrische-fiets, dus heeft nooit wat geleerd over elektrische fietsen.

En de moderne opleidingen tot <waar je fietsenmaker mee wordt> gaan absoluut niet diep genoeg dat ze begrijpen wat een ESC is en hoe dat ongeveer werkt.

ze weten alleen wat de fabrikanten in hun dealer-handleiding zetten: b.v. Als je foutmelding 123 ziet, vervang dan de motor. En wat ze toevallig uitvinden b.v. (hey! Als ik hier tegenaandruk doet hij het wel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De fiets van de TS kan helemaal niet uitgelezen worden; het is geen Sparta ION, maar een fiets opgebouwd uit Chinese componenten, waarbij het BMS en de motorcontroller niet eens met elkaar praten.

Het enige wat de meeste fietsenmakers nog kunnen, als ze de onderdelen hebben liggen, is één voor één onderdelen (motor, motorregelaar, trapsensor, accu, accuhouder, display, displayhouder) vervangen, en kijken of de fiets het dan weer gaat doen. Echter, lang niet alle fietsenmakers hebben een complete fiets aan onderdelen liggen, het uitwisselen kost veel tijd, vooral de motorregelaaelr, aangezien de kabels daarvan overal door het frame lopen. Uiteraard kun je een nieuwe regelaar testen buiten het frame, maar dan nog ben je wel even zoet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo allemal.
Ging een beetje zoals verwacht.
Niettemin was de fietsenmaker wel eerlijk.
Hij had zelfs contact gehad met Sparta. Die zeiden, het kan vanalles zijn. Begin bij de kabel, dan het management en vervolgens de motor als voorgaande het niet blijkt te zijn. De fietsenmaker was weleerlijk en zei dat met een beetje pech het een dure grap kan worden omdat er veel uren in gaan zitten. Zeker als het blijkt dat het uiteindelijk toch de motor blijk te zijn. Een nieuw wiel met motor en montage meer dan € 500,- en daar komen dan nog de uren van het zoeken bij van of het probleem soms in de kabel of het managegemen. Kan zomaar richting de € 700,- gaan. Nou, mij niet bellen, dus de fiets weer meegenomen en € 20,- euro onderzoekskosten afgerekend. Ga toch maar opzoek naar een andere leuke ebike voor mijn vrouw. En haar huidige, waarmee ze nog gewoon fietst max 20 per uur en brug op 10 km per uur met een trillend stuur gaat dan op MP met vermelding van het gebrek vd handige Harrie. Best wel jammer van zo’n mooie degelijke fiets met nw banden en een acceleratie van 70 km.
Maar goed, op naar de volgende ebike
Groet opa Nicolaas

Het kan iets supersimpels zijn.

Het zou zelfs de connector bij de voorvork kunnen zijn.
als deze door vocht corrosie heeft, maakt hij slecht contact.
is er al wat wd40 in gespoten?
en een paar keer vast/los om de contacten wat op te schonen.
Wordt de accu wel eens van de fiets gehaald, mogelijk dat je deze ook een paar keer los/vast kunt maken.

Kortom zoek naar stekkers maak ze los en laat de delen een dagje drogen
en spuit ze daarna in met wd40 en beweeg ze flink heen en weer.

Meestal worden de fietsen in weer en wind gebruikt en droogt het vooral in de winter maar slecht in het fietsenschuurtje.

Je zou dit nog kunnen proberen, dit zijn de simpele dingen die soms de zaak oplossen.

Hoi Tuxie.
Ga ik ff naar kijken.
Zag wel dat de kabel rechtstreeks het wiel in ging.
Maar een beetje WD40 daar waar het kan, kan nooit kwaad.
Accu er al uit gehad en de fiets staat in onze verwarmde box.
In de regen wordt niet gefietst, met 73 en 74 jaar zijn wij mooi weer fietsers.
Maar bedankt
Groet Nicolaas