Laadpalen

Hoi,
Ik was hier ooit geregistreerd met vragen over zonnepanelen op mijn boot.
Tja die vaart nu in Vlaanderen en ik heb weer een caravan.
Ik ben bestuurslid van een VvE en bereid een plan voor om meerdere laadpalen via de VvE meterkast te voeden.
Daarvoor moet ereen buitenkast worden geplaatst met een kabel naar de meterkast.
De VvE heeft nu nog 3x35 Ampere, moet ik de aftakking, buiten een schakelaar, naar de buitenkast nog binnen afzekeren met bv 3x25 Ampere of mag ik zo naar buiten?
In de kast komen natuurlijk de nodige voorzieningen per laadpaal, waaronder een load balancer.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet de leiding zelf tegen overstroom en kortsluiting beveiligen, bv met zekeringen of automaat.
Afhankelijk van je aarding moet er ook nog een aardlekschakelaar bij.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

laadpalen vanuit een onderverdeler voedden gaat vaak om grotere vermogens, die kabel beveilig je dus voor in de hoofdkast. echter aardlek op de kabel tussen hoofdkast en onderverdeler hoeft niet, de laders zelf dienen wel 30mA aardlek te hebben..

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 23 oktober 2021 17:43:29 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom heb je nu 3x35A en geen 3x25A? Dat scheelt al een hoop in vastrecht en zal niet voor niets zijn lijkt me.

Je praat over laadpalen als in meervoud.. Gaat dat allemaal wel passen? Op 3x35 gaat dat prima, als er niets anders op zit. Met loadbalancing kun je wel eea regelen maar als de hele 3x35 er voor een reden is vraag ik me af of er wel genoeg overblijft voor de palen

3x35A is niks abnormaals voor een VVE, met 2 liften is 3x35A al niet ruim. de grootte is ook nogal bepalend, evenals verlichting, parkeerkelder met afzuiging, hydrofoor enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik kan gaan tot 3x80 Ampere.
3x35 was ooit vanuit de bouw berekend.
Ik heb enorm bespaart met led ipv PL en nog wat ingrepen.
Maar wat de essentie van mijn vraag was, moet ik voir deze nieuwe aftakking een zekering waarde naar beneden?
Gr Wim

je dient een afgaande kabel voor te beveiligen. mag met zekeringen of met een automaat. de laders zullen 3F modellen van 11kW de stuk zijn neem ik aan, 16A per stuk dus. 4 stuks op 63A of met een load balancer kunnen er nog veel meer op.

vergeet niet dat je gebouw zelf ook nog stroom nodig heeft, dus de hoofd voeding vol gaan zetten is niet verstandig. zou er max 63A aan laders opgesteld zijn zonder balancing, en de 4 laders staan rond 5 uur allemaal net aan volle bak te laden is een 63A aansluiting dus volbelast, dan is 80A voeding wel zo verstandig. ook omdat je vaak automaten als hoofdbeveiliging krijgt welke B zijn. die gaan sneller met een pieklast eruit.

ik zie vaker dat bedrijven steeds meer laders gaan maken ( of gewoon auto's inpluggen op stopcontacten in het magazijn ) en zo de meterkast overbelasten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry voor het korte antwoord.
Met de Amperetang meet ik +/- 8 Ampere per fase onder vollast.
Als ik geen zekering (automaat) waarde moet zakken kan ik de P1 aansluiting van de slimme meter gebruiken voor de Load balancer.
En zo starten, lukt dat met 3 laadpalen is de volgende stap 50 Ampere en hou zo de vaste lasten laag voor de laadpaal gebruikers.
Die natuurlijk het verschil tussen 35 en 50 vergoeden.
Dan houd ik de brandstof gebruikers tevreden.

het vastrechtverschil tussen 35A en 50A is nog geen 300€ per jaar dacht ik. is die 8A met een evt lift of hydrofoor in gebruik?

officieel zou je 2 zekering waarden lager moeten zitten, 50A wordt dan 25A max zelfs. echter zie ik ook zat dat het leeuwendeel op 1 verbruiker of onderverdeler zit die dan met een dikke kabel op dezelfde waarde als de hoofdvoeding zit. zorg dus wel dat je kabel naar de ovk dik genoeg is genomen voor evt uitbreiding naar 63A aan laadpalen. afhankelijk van de lengte een 10 of 16mm2 kabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nog even ter verduideling:
Elke leiding moet aan het begin beveiligd zijn tegen:
1: Overbelasting, en
2: Kortsluiting, en
3: Aardsluiting
Deze beveiliging moet afgestemd zijn op de leiding (dikte, lengte, etc)
1 en 2 is op te lossen met zekeringen of installatieautomaten,
3 is op te lossen door een veiligheidsaarding, of een hulpaarding met een aardlekschakelaar.

Je dient je aarding eerst te meten alvorens je (of ik ) conclusies kan trekken over het al dan niet gebruiken van aardlekschakelaar(s).

Er zijn uitzonderingen op deze regel, maar die zijn bij jou niet van toepassing.

De installatie dient selectief te zijn!
Als vuistregel houd men meestal een factor van 1,6 aan.
Voorzekering dient minimaal 1,6 x groter te zijn dan de beveiliging.
Selectiviteit is niet maar zo even te bepalen, die is van vele factoren afhankelijk.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 23 oktober 2021 19:45:27 (18%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dit is geen huisinstallatie, de voeding van een flatgebouw algemeen is apart van de woningen. en als zo vaak aangehaald, je kunt wel alles gaan beveiligen, maar vooral het overdrijven is tegenwoordig een vak. distributiekabels naar onderverdelers in NL worden echt niet van aardlek voorzien. en geloof me ik zie er veel, zowel oude installaties als nieuwe, woningen, wooncomplexen, zorg, fabrieken enz. eindgroepen zitten achter aardlek hier.

en selectief met automaten vergeet maar, automaat achter automaat krijg je niet goed, een B16 achter een C100 ja. maar een B16 achter een C40 is al niet selectief..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Simpel je zekert de kabel, niet wat je eraan hangt ;) waar de kabel stopt kijk je verder.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 oktober 2021 22:59:46 (25%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt allemaal voor de reacties.
Goed de uitgaande kabel moet 1 stap lager afgezekerd worden, Stedin met 80 in en met 63 Ampere naar buiten.
Nu begrijp ik dat een load balancer een sensor draad heeft op de P1 aansluiting van de slimme meter.Maar die staat dan op de 80 Ampere voeding, kan je de balancer ook op 63 maximaal instellen vraag ik mij af?
Gr Wim

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 25 oktober 2021 08:47:41 schreef Sailor wim:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Goed de uitgaande kabel moet 1 stap lager afgezekerd worden, Stedin met 80 in en met 63 Ampere naar buiten.
Nu begrijp ik dat een load balancer een sensor draad heeft op de P1 aansluiting van de slimme meter.Maar die staat dan op de 80 Ampere voeding, kan je de balancer ook op 63 maximaal instellen vraag ik mij af?
Gr Wim

f

het is maar net naar wie je luisteren wilt.
Om selectief te zijn is 1,6 een vuistregel, dus 80 / 1,6 is 50A
Het is een vuistregel, als je echt selectief wilt blijven moet er aan gerekend worden.
Daar hebben we nog onvoldoende (geen) informatie over gehad van je.
Dat uitrekenen. van de selectiviteit lukt ook niet maar zo 1, 2, 3.

Uiteraard moet je leiding beveiligen, ook dat heb je kunnen lezen.
De aarding moet (niet van iedereen) voldoen aan de toegepaste beveiliging.

Van mij moet niets! laat dat duidelijk zijn, het zijn allemaal eisen die in de NEN1010 staan.
Of je je daar aan wilt houden laat ik, helemaal aan jou over.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 oktober 2021 08:47:41 schreef Sailor wim:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Goed de uitgaande kabel moet 1 stap lager afgezekerd worden, Stedin met 80 in en met 63 Ampere naar buiten.
Nu begrijp ik dat een load balancer een sensor draad heeft op de P1 aansluiting van de slimme meter.Maar die staat dan op de 80 Ampere voeding, kan je de balancer ook op 63 maximaal instellen vraag ik mij af?
Gr Wim

Zo'n balancer, zeker als ie aansluit op P1 van de meter, die krijgt dan van de meter te horen wat je huidige verbruik is. Niet wat de capaciteit van je aansluiting is. Dus als daar 15-20-25 op de drie fasen gebruikt wordt, dan kan het zijn dat je een 25A aansluiting hebt en hij maar beter op 10-5-0 kan begrenzen.

Als jij 35, 50 63 of 80 hebt zal je dat allicht moeten instellen.

Dat "selectief zijn" doe je in mijn ogen niet als je de 80A van stedin met 63A "doorverkoopt".

De bedoeling van "selectief" is dat als er iets misgaat je niet twee verschillende zekeringen moet gaan resetten. De vraag is: Hoe vaak komt zoiets nu voor? Zeker met de balancer er tussen zou je de boel in princiepe niet moeten overbelasten. En harde kortsluitingen? Tja, gewoon niet doen zou ik zeggen. En als er dan een graafmachine de kabel helemaal kapot maakt.... dan heb je voldoende shit aan de knikker dat even een extra zekering resetten wel kan.

Hoeveel laadpalen wil je maken dat je 63A naar de laadpalen wil gaan aanleggen?

Mijn indruk is dat 4kW per auto heel aardig in de richting komt. Met 58A kan je dan 10 laadpalen voeden. Dan kan je zeggen: Als ik mijn 100kWh model-S wil opladen gaat dat 25 uur duren. Maar dat is niet zo. Zelfs als Alle tien de laadpalen bezet zijn moet de balancer iedereen op ongeveer 4kW beperken. Maar na een paar uurtjes zullen er al autos zijn die niet meer de volledige 4kW kunnen gebruiken. Dan gaat de ene hongerige auto dus al sneller laden. Gewoon van 20:00 tot 08:00 aan de lader en hij zal wel weer vol zitten. En natuurlijk zelden dat alle tien de plekken bezet zijn met autos die moeten laden. (allicht dat iemand hem een dag eerder daar heeft neergezet en dat ie allang vol is.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hoi,
De juiste grondkabel wordt door een rode mantelbuis getrokken en ligt op eigengrond. Dus mechanisch beschadigen zal niet snel gebeuren. Vanaf de buitenkast komen ook steeds weer rode mantelbuizen, een per 4 aansluitingen.
Die mantelbuizen strook liggen ook nog weer 40cm diep en onder een 60cm breede betontegel. Ook komt er een blauwe 50mm mantelbuis langs elke laadpaal lokatie voor data, die rondom de parkeerplaats loopt. Dus van twee kanten benaderbaar met steeds weer een afgesloten Tstuk waar nodig.

[Bericht gewijzigd door Sailor wim op maandag 25 oktober 2021 11:33:24 (27%)

hoeveel laadpalen?
KW per laadpaal?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nu aanwezig 3 lease EV'S van werkenden.
Ik gok op 6 a'7 binnen 10 jaar.
Aanwezig zijn wel 25 privé parkeerplaatsen.
Maar het gebouw zit vol met pensionado's waaronder ik.
Nu aanwezig 1 stuk 1 fase laadpaal van een voormalige outlander waar nu een Tesla S aanhangt.
De eigenaar werkt thuis en bij grote laadvraag is ereen commerciële paal binnen 60 meter.
Ik vind een 3 fase 11 kW paal meer als genoeg.

Jinny

Golden Member

Hee Wim, ook hier?
Je wordt al lekker van info voorzien, dus ik houd even mijn mond.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

de hoofdaarding is nu al te krap sowiso als je naar 80A voeding gaat. tenzij je de laadpalen rechtstreeks naar de hoofdkast brengt en elke eindgroep dus maar 16A is. kwestie van goed met die rode flex strooien. scheelt wel weer een buitenkast en problemen met vocht.

ik zou zeggen, trek in de rode flex die voor de toekomst is, alvast een nylon oranje 6mm touw in. de nylon draad is te slap en trek je stuk, zeker na jaren zeiknat in de grond zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 25 oktober 2021 18:05:15 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 25 oktober 2021 12:46:11 schreef Sailor wim:
Nu aanwezig 3 lease EV'S van werkenden.
Ik gok op 6 a'7 binnen 10 jaar.

Ik denk dat je te laag gokt. Over 10 jaar MOETEN we allemaal aan de EV. Mogen benzine autos niet meer verkocht worden. Sommige van de pensionados kopen dan gewoon "omdat het goed is voor de kleinkinderen" direct een EV. Dan hoeven ze nog niet allemaal tegelijk aan de lader, maar toch.

Hoeveel laadpalen wil je gaan neerzetten? 11kW is driefase 16A. Met een balancer zou je m.i. prima een stuk of 6 of 10 kunnen doen. Formeel zit je dan aan de 160A indien alles op max draait, maar de balancer zou dan moeten ingrijpen als het totaal te veel dreigt te worden. Dan laad iedereen minder snel, maar hoef je dus niet midden in de nacht naar buiten om auto A af te koppelen en auto B aan te koppelen omdat er fysiek te weinig palen waren.

Nu kan ik me goed voorstellen dat je nu geen zin hebt om palen neer te zetten die de komende 5 jaar staan te nietsen, dus ontwerp het nu voor zeg 10 palen, en zet vervolgens maar 5 palen neer. Dan kost dat nu iets dikkere kabel en dat soort dingen, maar dan heb je in een mum straks de extra palen er bij als dat nodig wordt.

En hopelijk kan je aan de logs van je balancer zien of je regelmatig richting het max zit, en daarbij moet je je realiseren dat als er 2100-0300 op het max gezeten wordt, je dan gewoon genoeg capaciteit hebt om alles vol te krijgen tegen 0800 ook al verdubbelt de vraag.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@Rew,
De VvE zorgt voor de basis voorziening.
De laadpaal en alles wat er voor nodig is betaald de gebruiker danwel de lease maatschappij.
Ik denk nu om onderlinge communicatie te garanderen dat de VvE een paal fabrikant voorschrijft.
Sowieso zijn hier 3 caravan bezitters dus die tel ik niet mee.
Nu is het zo dat levensloop bestendige appartementen de nabestaanden ook hier blijven wonen want het doorschuiven van hoogbejaarden is niet meer.
Dus dat geeft een aardig beeld voor de komende jaren.

1 merk laadpalen is wel aan te raden, als is het maar voor de balancering. 11kW laders is best veel al, je kunt ook 1 fase aanbieden standaard en voor meerprijs 3 fasen. dan heb je een heel stuk minder vermogen nodig. vergeet niet als men gewend is aan 11kW en je krijgt er meer laders bij mensen dan hun wagen niet meer volkrijgen, iig de leaserijders. de pensianado's hebben meer tijd doorgaans. als je meer als 80A aanvraagt krijg je een aparte bemetering, die je extra kost en nog jaarlijks abo ook voor het gebruik. tevens is dat een eigen veld of trafo wat een stukje meer kost. van 80A ging je vroeger naar 100 of 125A, maar hier in de regio is het meteen 150A als volgende stap..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De VvE gebouw voeding kan maximaal 80 Ampere aan.
De voeding kabel naar de appartementen 250 is nu afgezekend met 125 Ampere.
Maar is starten met wat er nu aanwezig is.