Op 25 oktober 2021 08:47:41 schreef Sailor wim:
Bedankt allemaal voor de reacties.
Goed de uitgaande kabel moet 1 stap lager afgezekerd worden, Stedin met 80 in en met 63 Ampere naar buiten.
Nu begrijp ik dat een load balancer een sensor draad heeft op de P1 aansluiting van de slimme meter.Maar die staat dan op de 80 Ampere voeding, kan je de balancer ook op 63 maximaal instellen vraag ik mij af?
Gr Wim
Zo'n balancer, zeker als ie aansluit op P1 van de meter, die krijgt dan van de meter te horen wat je huidige verbruik is. Niet wat de capaciteit van je aansluiting is. Dus als daar 15-20-25 op de drie fasen gebruikt wordt, dan kan het zijn dat je een 25A aansluiting hebt en hij maar beter op 10-5-0 kan begrenzen.
Als jij 35, 50 63 of 80 hebt zal je dat allicht moeten instellen.
Dat "selectief zijn" doe je in mijn ogen niet als je de 80A van stedin met 63A "doorverkoopt".
De bedoeling van "selectief" is dat als er iets misgaat je niet twee verschillende zekeringen moet gaan resetten. De vraag is: Hoe vaak komt zoiets nu voor? Zeker met de balancer er tussen zou je de boel in princiepe niet moeten overbelasten. En harde kortsluitingen? Tja, gewoon niet doen zou ik zeggen. En als er dan een graafmachine de kabel helemaal kapot maakt.... dan heb je voldoende shit aan de knikker dat even een extra zekering resetten wel kan.
Hoeveel laadpalen wil je maken dat je 63A naar de laadpalen wil gaan aanleggen?
Mijn indruk is dat 4kW per auto heel aardig in de richting komt. Met 58A kan je dan 10 laadpalen voeden. Dan kan je zeggen: Als ik mijn 100kWh model-S wil opladen gaat dat 25 uur duren. Maar dat is niet zo. Zelfs als Alle tien de laadpalen bezet zijn moet de balancer iedereen op ongeveer 4kW beperken. Maar na een paar uurtjes zullen er al autos zijn die niet meer de volledige 4kW kunnen gebruiken. Dan gaat de ene hongerige auto dus al sneller laden. Gewoon van 20:00 tot 08:00 aan de lader en hij zal wel weer vol zitten. En natuurlijk zelden dat alle tien de plekken bezet zijn met autos die moeten laden. (allicht dat iemand hem een dag eerder daar heeft neergezet en dat ie allang vol is.)