Functie generator instellingen trimmen met scope

Beste CO gabbers. 'k wil graag een paar oude eindtrappen trimmen om te oefenen met het trimmen met scope

Nu is de vraag wat de instellingen moeten zijn van mijn functie generator ? ipv audio input.

FREQ:
AMPL:
OFFS:

PS: Het trimmen zonder scope wil nu prima lukken.

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
flash2b

Special Member

Ik zou afregelen op 1KHz met een amplitude van 1V en een Offset van 0V en een Phase van 0°

Als je met behulp van de scope de versterker afregelt met minimale vervorming, zou het kunnen herhalen op 10KHz.

fred101

Golden Member

Een scope doet het zelfde als een DMM, alleen geeft hij de waarde ook grafisch weer en zijn scoops veel minder nauwkeurig dan DMMs. De gemiddelde scoop maar 8 bit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 25 oktober 2021 11:14:29 schreef fred101:
Een scope doet het zelfde als een DMM, alleen geeft hij de waarde ook grafisch weer en zijn scoops veel minder nauwkeurig dan DMMs. De gemiddelde scoop maar 8 bit.

Klopt, maar moderne DSO's hebben ook vaak een simpele FFT functie aan boord waarmee je (ernstige) THD van je versterker (of input-sinus) kan zien.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
rbeckers

Overleden

Afregelen kan meestal beter met een audio spectrum analyzer i.p.v. een scoop. Een goede audio in een PC voldoet bijna altijd.

rob040

Golden Member

Wat wil je afregelen?
Meestal heeft een eindtrap maar één instelling en dat is de ruststroom. Daar kun je nog kijken naar minimale cross-over vervorming.

met een scoop (in de klassieke zin van het woord, dus zonder fft) is het niet mogelijk een goed oordeel te vormen naar huidige maatstaven. ttz, de vervorming gaat al lang hoorbaar zijn alvorens ze zichtbaar wordt op de scoop. (Ja de tijd dat 1% vervorming weinig was is al effe geleden).
Wat wel kan helpen is een nothchfilter . Je onderdrukt daarmee de fundamentele golfvorm met 40 à 60 dB (afhankelijk van de kwaliteit van het filter). zet je dat in de keten, voor je de scoop binnnengaat, dan worden de vervormingen en hun oorzaak veel duidelijker zichtbaar.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet dat ik nu zo vaak versterkers afregel, maar de ruststroom kan ik op het gehoor instellen. De vervorming van de sinus bij te lage ruststroom is heel karakteristiek (voor musici: het is de kwint op het octaaf die er dan bij komt. En de kring van een FM-detector kan ook heel mooi op het gehoor, maar dán luister je naar het octaaf zelf).

Maar alleen op vervorming afregelen, of dat nu op het gehoor is of met een vervormingsmeter, of scoop met notchfilter, kent een klein risico: je zou met een te hoge ruststroom kunnen eindigen. Er zou immers iets mis kunnen zijn met de versterker, waardoor je vervorming blijft houden en je blijft doorgaan met opdraaien.

Daarom deed ik het meestal andersom: ruststroom instellen op de door de fabrikant en/of ontwerper aangegeven waarde, en daarna checken of de crossover-vervorming inderdaad onder de grenswaarde ligt.
Precies zo geldt dit voor lineaire HF-versterkers1. Daar moet de IM-vervorming tijdens een dubbeltoontest onder de grens liggen bij de voorgeschreven ruststroom. Ook daar zou je, bij afregelen door alleen naar de vervorming te kijken, te hoog uit kunnen komen.

--
1Voor piraatjes is elke nabrander een 'lineair', ook al staat-ie nóg zo ver in klasse C; ik bedoel hier echter een echte lineaire versterker.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 oktober 2021 16:21:21 schreef kris van damme:
met een scoop (in de klassieke zin van het woord, dus zonder fft) is het niet mogelijk een goed oordeel te vormen naar huidige maatstaven. ttz, de vervorming gaat al lang hoorbaar zijn alvorens ze zichtbaar wordt op de scoop. (Ja de tijd dat 1% vervorming weinig was is al effe geleden).
Wat wel kan helpen is een nothchfilter . Je onderdrukt daarmee de fundamentele golfvorm met 40 à 60 dB (afhankelijk van de kwaliteit van het filter). zet je dat in de keten, voor je de scoop binnnengaat, dan worden de vervormingen en hun oorzaak veel duidelijker zichtbaar.

Je kan ook de verschilspanning tussen de beide ingangen van de eerste differentiaaltrap versterken en bekijken op de scoop. Dan kan je goed de vervorming zien. Niet een te hoge toon gebruiken anders zie je een (vervormde) sinus als gevolg van de faseverschuiving in de versterker. Die is immers ver voor het 3dB-punt al goed meetbaar.

Op 25 oktober 2021 16:34:31 schreef Frederick E. Terman:

Maar alleen op vervorming afregelen, of dat nu op het gehoor is of met een vervormingsmeter, of scoop met notchfilter, kent een klein risico: je zou met een te hoge ruststroom kunnen eindigen. Er zou immers iets mis kunnen zijn met de versterker, waardoor je vervorming blijft houden en je blijft doorgaan met opdraaien.

Daarom deed ik het meestal andersom: ruststroom instellen op de door de fabrikant en/of ontwerper aangegeven waarde, en daarna checken of de crossover-vervorming inderdaad onder de grenswaarde ligt.

dat laatste is dan ook de bedoeling. afregelen op opgeven spec en dan meten of je idd onder de opgegeven vervorming zit. Is de versterker nog niet "helemaal leker" dan merk je dat alleen bij een te grote rustroom de vervorming laag genoeg komt, maar je mag het nooit zo laten. kunnen zoekfoutjes worden. (spreek uit ervaring :-) )

Op 25 oktober 2021 21:07:51 schreef ohm pi:
[...]Je kan ook de verschilspanning tussen de beide ingangen van de eerste differentiaaltrap versterken en bekijken op de scoop.

bedoel je nu de verschilversterker ingang van de scoop gebruiken om de signaalbron te onderdrukken? (niet iedere versterker heeft een differentiaaltrap..)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op maandag 25 oktober 2021 21:55:00 (17%)

Dat is een mogelijkheid. Je kan ook zelf een aparte differentiaalversterker bouwen en de uitgang hiervan voor de scoop gebruiken. De meeste versterkers hebben wel een differentiaaltrap al of niet in de vorm van een IC aan de ingang, maar er bestaan ook genoeg versterkers zonder deze differentiaaltrap, bijvoorbeeld versterkers waarbij het uitgangssignaal teruggekoppeld wordt naar de emittor van de ingangstransistor of kathode van de ingangsbuis. Bij de laatse twee soorten versterkers lukt het trucje niet of niet goed.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 25 oktober 2021 21:52:55 schreef kris van damme:
dat laatste is dan ook de bedoeling.

Zeker; mijn tweede alinea (die je aanhaalde) was dan ook alleen kritiek op mijn kunstje uit de eerste alinea; niet op anderen.

Op 25 oktober 2021 21:07:51 schreef ohm pi:
Je kan ook de verschilspanning tussen de beide ingangen van de eerste differentiaaltrap versterken en bekijken op de scoop.

Wie was die Engelsman ook weer, die al heel vroeg de pc (met een goede geluidskaart) gebruikte voor metingen; was dat Douglas Self?
Die had ook een hulpschakelingetje gemaakt om de signalen aan in- en uitgang van de te meten versterker van elkaar af te trekken. Het was heel simpel; een opamp als verschilversterker met aan de ene ingang een fasedraaier (condensator en potmeter) voor de sinus die ook naar de versterker ging, en aan de andere ingang niets meer dan een potmeter om het uitgangssignaal van de versterker even hard te maken. Wat overbleef was vervorming!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens mij is hij zo wel goed.

In simpele taal.

Nu is de extra vraag of het wel de bedoeling is dat je hoektanden onder de 0 lijn zitten? qua input signaal?

Groet, Wouter!

PS: Dit is de functie generator die direct aan de scope gekoppeld zit, foto niet aan output van eindtrap.

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op dinsdag 26 oktober 2021 12:16:54 (26%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 26 oktober 2021 12:15:20 schreef pascalbythree:
[bijlage]

Volgens mij is hij zo wel goed.

In simpele taal.

Nu is de extra vraag of het wel de bedoeling is dat je hoektanden onder de 0 lijn zitten? qua input signaal?

Ja, dat mag. Het gaat tenslotte om de AC componente, en AC betekent 50% van de tijd negatief (bij een symmetrisch signaal) , in de praktijk dus 50% onder de nul lijn..

Op 26 oktober 2021 00:12:34 schreef Frederick E. Terman:
[...]Wie was die Engelsman ook weer, die al heel vroeg de pc (met een goede geluidskaart) gebruikte voor metingen; was dat Douglas Self?
Die had ook een hulpschakelingetje gemaakt om de signalen aan in- en uitgang van de te meten versterker van elkaar af te trekken. Het was heel simpel; een opamp als verschilversterker met aan de ene ingang een fasedraaier (condensator en potmeter) voor de sinus die ook naar de versterker ging, en aan de andere ingang niets meer dan een potmeter om het uitgangssignaal van de versterker even hard te maken. Wat overbleef was vervorming!

geen idee, maar het lijkt me wat tricky omdat alle factoren ook een invloed uitoefenen op dat wegsommeren. (bvb fazeverschuiving door de toonregeling) Ik hou heb bij een "notch".

iets van wat langer geleden.. het is me bij gebleven dat Ge eindtrappen beduidend minder ruststroom vragen om de crossover kwijt te raken, en het is me nog steeds niet 100% duidelijk waarom. dat BE overgang maar 200mV is kan niet de reden op zich zijn, het gaat om een instelstroom. maar misschien gaat de overgang veel geleidelijker, althans zo sus ik mijn idee :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op dinsdag 26 oktober 2021 15:27:42 (58%)

Op 26 oktober 2021 15:20:18 schreef kris van damme:
geen idee, maar het lijkt me wat tricky omdat alle factoren ook een invloed uitoefenen op dat wegsommeren. (bvb fazeverschuiving door de toonregeling)

Daar is de RC-combinatie voor. Dat werkt naar mijn bescheiden mening prima voor compenseren voor lineaire vervorming. Crossoververvorming is een nietlineaire vervorming. Crossoververvorming is redelijk frequentieonafhankelijk, vandaar het advies om dit te testen bij lage frequentie.
Overigens, niks mis met een notchfilter.

Shiptronic

Overleden

Je hebt nog 3 kanalen "over" waarom zet je de uitgang niet ook in beeld, dan kan je er wat over zeggen. en evt. de spanning over een Emitter weerstand ?

Uitgang moet gelijk aan de ingang zijn alleen iets meer vermogen (stroom en spanning)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 oktober 2021 20:24:24 schreef ohm pi:
[...]Daar is de RC-combinatie voor. Dat werkt naar mijn bescheiden mening prima voor compenseren voor lineaire vervorming.

Ok, nu ben ik mee. het is schuiven zowel met de faze als de amplitude van de verschilversterker naar een minimum op de output, om de fundamentele zo goed mogelijk te onderdrukken.

Henry S.

Moderator

En nu eens met een sinus, toch?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.