230V aftakken van een 400V aansluiting

Goedenavond heren/dames,

Ik heb een vraag m.b.t. het aftakken van een 230V voeding vanuit een 400V voeding.

Situatie:
Een klant wil zijn roldeuren kunnen gaan bedienen via een domotica systeem, omdat het een bestaand pand is zullen we gebruik moeten gaan maken van draadloze puls-actoren. Deze zouden we dus in/bij de stuurkast van iedere roldeur (overhead-deur) kunnen plaatsen.
Het probleem is nu alleen dat de meeste roldeuren op locatie gebruik maken van een 400V spanning en de schakel-actoren werken met een 230V spanning.

Vraag:
Wat is de beste oplossing om het mogelijk te maken dat ik dus die 230V kan aftakken van deze 400V voeding.
Zou een klein verdelertje met daarin een 3P+N en een 1P+N automaat volstaan of is er een andere mogelijkheid die misschien beter is?

Hoor het graag!

Op 25 oktober 2021 18:31:36 schreef jarno.ven:
Goedenavond heren/dames,

Ik heb een vraag m.b.t. het aftakken van een 230V voeding vanuit een 400V voeding.

Situatie:
Een klant wil zijn roldeuren kunnen gaan bedienen via een domotica systeem, omdat het een bestaand pand is zullen we gebruik moeten gaan maken van draadloze puls-actoren. Deze zouden we dus in/bij de stuurkast van iedere roldeur (overhead-deur) kunnen plaatsen.
Het probleem is nu alleen dat de meeste roldeuren op locatie gebruik maken van een 400V spanning en de schakel-actoren werken met een 230V spanning.

Vraag:
Wat is de beste oplossing om het mogelijk te maken dat ik dus die 230V kan aftakken van deze 400V voeding.
Zou een klein verdelertje met daarin een 3P+N en een 1P+N automaat volstaan of is er een andere mogelijkheid die misschien beter is?

Hoor het graag!

Als er een nul bij zit heb je gewoon ook 230 V ter beschikking, maar kennelijk is dat niet het geval. De nettransformator vervangen voor een exemplaar voor 400 Volt of een (auto-)transformator 400/230Volt. Die laatste zijn bij het gevraagde vermogen (van een een actuator) niet heel erg groot.

zoiets, minder als 25euro (CT118NN, 50 watt)
https://eti.nl/product-categorie/transformatoren/?filter_type-transfor…

.

[Bericht gewijzigd door jarno.ven op maandag 25 oktober 2021 18:44:08 (100%)

Kan de situatie maar deels inschatten, maar mogelijks is die 3F+N automaat zelfs niet nodig. Mogelijks volstaat het om enkel een 1F+N automaat voor je sturing bij te plaatsen. Heb je N beschikbaar in je schakelkast van de roldeuren?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zonder nul?
Plaats een kleine trafo van 400 naar 230 Volt. Die kan je eventueel nog beveiligen met 2
glaszekeringen. Er zijn heel veel trafos te vinden die je op 400V en 230V primair aan kunt sluiten, dan heb je een zg verhuistrafo of autotrafo.
Je bediening zal ongetwijfeld op een lagere spanning werken, wellicht dat je de spanning ervoor uit de deurbediening kunt halen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Allen alvast bedankt voor jullie reactie!

Even om te verduidelijken is de situatie als volgt.
Vanuit een onderverdelen loopt er een 5 aardige kabel naar een CEE form 3P+N+Aarde. Vanuit daar gaat er een stekker in de kracht WCD en vanuit daar in de besturingskast van de roldeur.

Voor veel mensen zal dit bovenstaande logisch zijn maar dan weet ik zeker dat de situatie helemaal helder is.

Zelf ging ik er altijd van uit dat je nooit zomaar 230V vanaf een 400V voeding mag halen mits je er dus bijvoorbeeld een installatiekastje tussen zet en hem apart in/uit kan schakelen.

Mocht een bepaalde trafo een oplossing zijn (waar ik niet heel erg in thuis ben) zou iemand dan een linkje kunnen sturen met een mogelijke aanrader.

mel

Golden Member

Als de kabel 5 polig is, dan is er dus een nul.
Je kan dan 1 fase aftakken en de nul voor 230V te krijgen.Dit mag als het voor hetzelfde apparaat is. Wel een zekering of automaat gebruiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 26 oktober 2021 07:42:22 schreef jarno.ven:

Zelf ging ik er altijd van uit dat je nooit zomaar 230V vanaf een 400V voeding mag halen mits je er dus bijvoorbeeld een installatiekastje tussen zet en hem apart in/uit kan schakelen.

Ín een machine gebeurt toch niet anders? Je krijgt één voeding en daar worden in de besturing meerdere groepen van gemaakt. In dit geval zou ik een 1ph+N automaatje er tussen zetten van bijvoorbeeld B4A.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 26 oktober 2021 08:23:00 schreef GJ_:
[...]Ín een machine gebeurt toch niet anders? Je krijgt één voeding en daar worden in de besturing meerdere groepen van gemaakt. In dit geval zou ik een 1ph+N automaatje er tussen zetten van bijvoorbeeld B4A.

Een machine is geen installatie.
In een installatie mag het niet zo maar, en in een machine zit er altijd een beveiliging tussen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in een installatie mag het met 2 polige beveiligingen om er 230V van te maken. net als een onderverdeler eigenlijk. in dit geval blijf je in de stuurkast van een apparaat, dus mag het. zit ook een stekker aan dus geen onderdeel van de vaste installatie..

ik zou wel proberen hoe het ontvangst is, vaak zit die stuurkast langs een spant, ontvangst is niet best van de zijkant. ook als er een vrachtwagen of bus staat in 1 deur, is het ontvangst in die lijn naar andere deuren weer slechter.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Het gaat hier om roldeuren, dus mijn tip gaat hier niet op (gebouw zal niet makkelijk verplaatst worden)

maar ALS je een mobiel apparaat hebt (en let op een productie straat is in mijn geval ook mobiel)
Dan raad ik toch aan om hier trafo's in te zetten.
Niet overal ligt een nul en bij de meeste schepen is het 230V galvanisch gescheiden van het 400 V net.

ook bij 4 aders heb je het probleem niet.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???