welke HV switcher voor een veilige HV PS voor toekomstige klok?

8)7 Ik ben nu ruim 2 weken dagelijks aan het lezen over voedingen voor VFD- en Nixie buizen. Er is ENORM veel over te vinden en juist daarom kan ik geen beslissing nemen. 'Analyse Verlamming' in goed Chinees heet dat geloof ik. Ik kom geen steek verder.

Dit zijn de meeste oplossingen die ik tegen kom:

- Microcontroller sturing
- MC34063 (wordt weggehoond vaak als zeer oud en zonder enige vorm van beveiliging)
- NE555 (vaak zonder Feedback maar werkt wel, ook zonder beveiligingen)
- Max 1771 (ook niet ideaal las ik)
- en dan de moderne chips maar daar kom ik helemaal niet uit! wat een keuze...

HV PS module:
- voeding 12V
- 12V > 25-40V regelbaar/ max 200-300 mA (6x VFD tube)
- 12V > 150-170V instelbaar / max 100mA (6x Nixie tube)

DOEL:
- een VEILIGE oplossing zodat de boel niet in de fik gaat als er iets in een buis of component mis gaat.
- een moderne Switcher met ingebouwde beveiligingen
- liefst zo min mogenlijk EMI
- niet al te kritisch ivm de pcb die ik zelf wil maken,
liefst een pcb layout die ik zo kan gebruiken.
(de Maxim 1771 bijv. is erg kritich wat pcb ontwerp betreft las ik div. keren)
- prijs en formaat is niet het punt, veiligheid/EMI is belangrijker

Uiteindelijk wil ik Open Source VFD en Nixie klokken maken met veel funcies/toeters en bellen, eigenlijk een combi van wat her en der wordt aangeboden. Dus geen commercieel ding maar makkelijk na te bouwen door iedereen.

Het project komt bij de rest te staan op m'n hackster pagina... De lange lijst met URL's van m'n zoekwerk kan ik ook wel posten als daar interesse voor is?

Ik hoop dat ik volledig ben geweest en anders hoor ik het graag...

Arco

Special Member

De MC34063 is wel oud, maar nog steeds heel goed bruikbaar en beveiligd (CC en CV)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je een boost controller gebruikt, met een externe MOSFET gebruikt, is die controller niet verbonden met de uitgang, en die hoeft dus ook het geschikt te zijn voor de uitgangsspanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sine

Moderator

Zelf heb ik een aantal klokken (en andere nixie indicators) gebouwd rond een (7)555 met een TL431 als referentie, en dat werkt eigenlijk prima.

De Chinees heeft hele mooie compacte omvormers, grote min voor volledige zelfbouw is dat hier een trafo in zit in plaats van enkel een spoeltje. Dus als je geen module wilt gebruiken kom je zelf een trafo aan het wikkelen.
De efficiëntie van die dingen is wel stukken beter.

Niet helemaal het ding wat ik bedoel, maar deze bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002739180969.html

-edit-

Gevonden:
https://www.aliexpress.com/item/33003784720.html

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik weer verder mee!
T.z.t. zal ik hier het resultaat laten zien...