Ombouw halogeen lamp naar led

Hallo, graag had ik jullie advies gekregen voor het ombouwen van een luster met halogeen lampjes naar led licht.

De huidige opbouw is als volgt :
Een elektronische dimmer voedt een ringkern transformator die op zijn beurt 6 halogeenlampjes aanstuurt.
De halogeenlampjes staan parallel.

De dimmer is Niko PR20 drukknopdimmer (09-027 universele dimmer 450VA).
Kort drukken schakelt de lamp aan en uit, langer drukken dimt de lamp (van volledig aan tot geheel uit).

De transformator is een ringkerntransformator vermogen = 320VA primair = 230V secundair = 12V
De halogeenlampjes zijn 12V 35W GY6.35

Als nieuwe lampjes gaat mijn voorkeur uit naar :
Ledvance - 12V - 3.6W - GY6.35 - 400lm - 2700K - dimbaar - Ø18x50mm - EAN4058075432185

De onopgeloste vragen zijn
- wordt de ringkerntrafo ook best vervangen door een elektronische voeding ?
- wordt de Niko dimmer ook vervangen door eltako EUD61NPN eventueel een ELD61/12-36V DC ?

Graag jullie advies.

_eltako dimmers.pdf

_led lamp ZMP_3755447_P_DIM_PIN_35_320__3.6_W_2700K_GY6.35.pdf

_Niko dimmer 09-027 450W.pdf

In mijn leeslampjes heb ik de steeklampjes 12v20 watt vervangen door led steeklampjes 12v 1,6 watt en dat werkt perfect. Dat zal bij dit armatuur ook wel zo werken. Ik denk dat de verliezen in de trafo meevallen. Dus eerst maar eens gewoon testen. Hooguit moet je nog een keertje naar de winkel voor een andere trafo, als het niet goed zou werken.

Anoniem

6 x led 3,6W = 21,8W
Huidige dimmer is minimum belasting 40W
Trek je conclusie...

Ik heb hier in huis vier "halogeen trafo's" die probleemloos met 12V led lampjes samenwerken, terwijl die toch maar 10% van het vermogen van de oorspronkelijke halogeen lampen hebben. Daar verwacht ik geen probleem eigenlijk. De belasting is voor je bestaande dimmer te laag, dus die zul je moeten vervangen. Maar mogelijk werkt de bestaande dimmer ook nog als je één 35 W halogeenlampje laat zitten en de andere vijf vervangt door led.

Op 27 oktober 2021 21:50:46 schreef Kilian:
Ik heb hier in huis vier "halogeen trafo's" die probleemloos met 12V led lampjes samenwerken, terwijl die toch maar 10% van het vermogen van de oorspronkelijke halogeen lampen hebben. Daar verwacht ik geen probleem eigenlijk. De belasting is voor je bestaande dimmer te laag, dus die zul je moeten vervangen. Maar mogelijk werkt de bestaande dimmer ook nog als je één 35 W halogeenlampje laat zitten en de andere vijf vervangt door led.

Daarom zeg ik ook eerst proberen. Veranderen kan altijd nog.

eSe

Honourable Member

Huidige dimmer is minimum belasting 40W
Trek je conclusie...

Daarom zeg ik ook eerst proberen. Veranderen kan altijd nog.

Met dat laatste ga ik mee, er hangt daar een knoert van een trafo aan. Ik denk dat de dimmer dat wel gaat zien als een "mooie" belasting, mooi in de zin van "zwaar genoeg", zelfs zonder lampjes aangesloten.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..