Vermogen kracht aansluiting

Via deze weg een vraag betreffende het meten van kWh aan een 3-fasen aansluiting.
Bij ons staat er af en toe een machine lijn in stand-by. Wel ingeschakeld dus, maar niet producerend. Machine lijn bestaat uit 3 afzonderlijke machines.
Nu heb ik vanmorgen de stromen gemeten van iedere machine afzonderlijk in deze lijn.
Stromen waren als volgt:
machine 1: L1:6,5A L2:3,5A L3:6,7A
machine 2: L1:6,6A L2:3,9A L3:7,2A
machine 3: L1:8A L2:7,7A L3:9,3A

Bij een gelijkmatige verdeling snap ik het volgens mij nog wel maar dit is iets anders.

Nu is mijn vraag:
Als ik nu wil weten wat deze machine(s) kosten per uur aan kWh, hoe moet ik dat berekenen?

Kan ik dan simpelweg per machine/fase U x I x 1,73 x(cos phi) berekenen en dan alles bij elkaar optellen, en dat dan van alle 3 de machines bij elkaar optellen, of ligt het toch iets anders?

alvast dank

60204

Golden Member

Volgens mij gewoon de som van al je stromen x 230V x cos phi.

edit: Bij net 3F 400/230 met N

[Bericht gewijzigd door 60204 op 28 oktober 2021 14:22:07 (22%)]

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Bij machines en vooral bij ongelijke belasting kun je er beter een losse KWh meter tussen hangen. De handmatige Amp meting is een moment opname.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

In princiepe moet je voor machine 1 gewoon 230V * 6.5A + 230V * 3.5A + 230V * 6.7A doen. Ik kom op 3841W uit.

D'r is een kleine kanttekening: Mogelijk is de cos phi van de gemeten stroom niet 1.0 ten opzichte van de betreffende fase. Als dat het geval is, komt de huidige schatting te hoog uit.

Als je apparaat "standby" een verwarmingselement aanhoudt om iets warm te houden, dan kan je er van uitgaan dat dat verwarmingselement een cos phi van meer dan 0.999 heeft. Gewoon 1 dus.

Als er echter een zware motor loopt te draaien maar zonder belasting, dan zou de cos phi wel eens slechter kunnen zijn.

Als alleen maar de "normale koeling" loopt te draaien, dan zou ik een cos phi van richting de 1 verwachten maar niet zo precies 1 als bij het verwarmingselement.

De cos phi "makkelijk" meten met een multimetertje, dat gaat niet. Dus de suggestie om het gewoon met een kwh meter te meten: Dan ben je iets nauwkeuriger.

Ik proef een: "ik wil aan mijn baas aantonen dat het klauwen met geld kost om die krengen op standby te houden". Dan roep je gewoon: cos phi 0.8 tot 1.0, geschat 0.9. Dan zit je binnen 10% goed en komt de boodschap gewoon over.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan ik dan simpelweg per machine/fase U x I x 1,73 x(cos phi) berekenen en dan alles bij elkaar optellen, en dat dan van alle 3 de machines bij elkaar optellen, of ligt het toch iets anders?

Alleen als alle fasen gelijk belast zijn kan je p= UxIX√3 gebruiken.

Aangezien de je stroom per fase gemeten hebt kan je nu ook het afzonderlijke vermogen per fase meten en dat bij elkaar optellen.

JE eerste 2 machines zijn ongeveer 4kW per stuk en de 5,5kW dus 13kW totaal dat is heel erg veel vermogen voor machines die niks doen, maar goed weet weet zit er veel verwarming in.

Let op nu heb je enkel het vermogen en nog niet de kWh daarvoor vermenigvuldig je nog met de tijd. Dus voor 1 uur is dat 13kWh.

Machines die op temperatuur moeten zijn voordat ze kunnen werken moet je naast het standby vermogen ook de energie nodig voor opwarmen erbij optellen.

Stel voor machine 1
Opwarmen 15kW
Gebruiken gemiddeld 8kW
standby gemiddeld 4kW

Opwarmen duur zeg 30 minuten met 9 kW daarna gaat de machine 2 uur draaien 1 uur standby 2 uur draaien 2 uur standby en einde van de dag machine uit.

En de volgende dag 30 minuten opwarmen 2 uur draaien, machine uit voor 1,5 uur 30 minuten opwarmen, 2 uur draaien en dan machine uit

Dag 1
0,5x15kW + 2x8kW + 2x4kW + 2x8kW + 2x4kW = 7.5kWh + 16kWh + 8kWh + 16kWh + 8kWh = 55,5kWh

Dag 2
0,5x15kW + 2x8kW + 1,5x0 + 0,5x15kW + 2x8kW = 7.5kWh + 16kWh + 0kWh + 7,5kWh + 16kWh = 47kWh.

Je ziet dus dat ondank het enorme vermogen nodig voor opwarmen het toch soms loont om de machine uit te zetten.