Meterkastdoorvoergaten vullen met PUR-schuim.

Op 28 oktober 2021 14:26:40 schreef Hensz:
Wat is er tegen een prop kranten? Netjes afwerken kan toch al niet meer en een prop papier is snel weggehaald als er toch iemand een keer bij moet.

Kranten worden vochtig en vergaan. De kabel is bestand tegen vocht en dergelijke. Pur kan m.i. dan ook geen kwaad. Als het dan toch ooit eens open moet, is het redelijk gemakkelijk te verwijderen. Misschien lukt het nog om de kabels te voorzien van schutbuizen. Je kunt er dan altijd bij en je kunt ze van boven dichtkitten of afwerken in een doos met pakkingbussen. De buizen zijn dan weer te dun voor een muis.

mel

Golden Member

Volgooien met fijn grint.Dan kan er geen ongedierte in, en je haalt de kabels zo los.Dat deden we bij de schakelstations ook.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat prima met PUR!
Alleen als de PUR laag te dik is kun je de kabel er niet makkelijk meer uit krijgen.
Is dat een probleem?
Met een draadstang sla je zo weer een nieuw gat door de pur indien het nodig moet zijn.
Je kunt je kabel ook insmeren met wat vaseline, eventueel olie.
Daar hecht PUR zich niet op.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

STOPAQ Beter dan PUR.

Daar maken ze lekkages in zwembaden mee dicht.
Heb nog nooit gehoord dat er ergens een zwembad is leeggelopen omdat de muizen eraan gevreten hadden. :+

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 28 oktober 2021 15:56:22 (78%)

Anoniem

Op 28 oktober 2021 15:16:29 schreef mel:
Volgooien met fijn grint.Dan kan er geen ongedierte in, en je haalt de kabels zo los.Dat deden we bij de schakelstations ook.

Dawmast heeft geen last van muizen. Daarvoor zijn de openingen te klein.
Laagje grint zal het vocht en de tocht en muffe lucht niet tegenhouden.PUR zal perfect voldoen en als het ooit nodig is makkelijk te verwijderen.
Stopaq is duurder en zinloos , ik zie geen vocht.

Op 28 oktober 2021 16:27:12 schreef grotedikken:
[...]

Dawmast heeft geen last van muizen. Daarvoor zijn de openingen te klein.
Laagje grint zal het vocht en de tocht en muffe lucht niet tegenhouden.PUR zal perfect voldoen en als het ooit nodig is makkelijk te verwijderen.
Stopaq is duurder en zinloos , ik zie geen vocht.

te klein? een muis komt nog door die 5/8 pijp die erlangs zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 28 oktober 2021 14:46:51 schreef Edwass:
Papier en vocht gaan niet samen.

Die zijn samen ook een aanlokkelijke verblijf en vermenigvuldigingsplaats voor zilvervisjes.
Die schijnen tegenwoordig vrijwel in ieder huis voor te komen. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 oktober 2021 14:26:40 schreef Hensz:
Wat is er tegen een prop kranten? Netjes afwerken kan toch al niet meer en een prop papier is snel weggehaald als er toch iemand een keer bij moet.

Of plastic broodzakken in de doorvoergaten proppen, dan heb je ook geen last van zilvervisjes.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

plastic tasjes en pur werkt ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Blue Sky

Cableguy

Ik zeg ook STOPAQ, het blijft kneedbaar dus als je er later weer bij moet pruts je het er zo weer uit.

Waar rook is, is stroom
Anoniem

Je metst je huis toch ook niet met klei omdat je misschien later ooit makkelijk een deuropening zou willen bijmaken?
Compliceer het nu niet en gebruik gewoon wat PUR.

En wat is er mis met wat cement of om het even welk restje kit?
Moet de kabel er ooit uit, dan hak of peuter je dat toch makkelijk weer open?
Het gat dichtsmeren met om het even wat, maar niet met kaas, ivm de muizen :-)
Testman , wat die muizen betreft, ik weet dat ze maar een kleine ruimte nodig hebben, maar door een 5/8" buis?
zal wel een minimuisje zijn, en dan bedoel ik niet de vriendin van Mickey.

Het belangrijkste, wat heb je liggen? Moet je er pur, Stopac, cement, staalwol voor kopen of prop je er een plastic zak in die nog ergens rondslingert.
Het probleem met muizen is dat ze blijven komen als ze eenmaal de weg kennen. Wanneer je daar nu nog geen last van hebt dan zou het wel heel bijzonder zijn als ze zich door die plastic zak heen vreten.
Let wel op dat niet net die zak uitkiest die je bij de kaasboer op de markt hebt meegenomen >:)

reading can seriously damage your ignorance

Op 29 oktober 2021 11:21:55 schreef hennep:
Het belangrijkste, wat heb je liggen? Moet je er pur, Stopac, cement, staalwol voor kopen of prop je er een plastic zak in die nog ergens rondslingert.
Het probleem met muizen is dat ze blijven komen als ze eenmaal de weg kennen. Wanneer je daar nu nog geen last van hebt dan zou het wel heel bijzonder zijn als ze zich door die plastic zak heen vreten.
Let wel op dat niet net die zak uitkiest die je bij de kaasboer op de markt hebt meegenomen >:)

Ik heb ooit eens muisgaatjes dichtgemaakt met propjes aluminium folie. Dat vinden muizen ook niet lekker, er is nooit aan gevreten.

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fatbeard

Honourable Member

Tussen mijn keukenblok en de plint zat een gat, daar deed ik zo'n groffe pannenspons van RVS in (kost de spreekwoordelijke drol, ook handig om soldeer van je soldeerboutpunt af te vegen) en de muizen hadden daar niet van terug: geen muis meer gezien.
Bij een latere aanpassing van het keukenblok vond ik bloedsporen in het staalwol.

Voor het onderhavige probleem zou ik er zo'n pannenspons in drukken (tegen de muizen) en dan volspuiten met PUR (tegen de geuren).
Als die kabel er ooit uitmoet is dat omdat-ie vervangen moet worden en dan hoeft het niet heel te blijven...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

De buitenkant van de kabel insmeren met wat vaseline of iets dergelijks.
Daarna kun je de opening dichtmaken met PUR, kit of ander dichtmiddel.
Dit hecht dan niet aan de kabel en kun je die er later zonder veel moeite weer uittrekken.

Voor zo'n klein gat zou ik geen hele bus pur openmaken. Gewoon dichtstoppen met iets wat je hebt liggen. Niet moeilijker maken dan het is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Volgens mij staat die oranje kabel best strak. pas maar op met stuktrekken..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Omdat die oranje kabel wat strak staat, vul ik het doorvoergat wel vanuit de kruipruimte op met een prop plastic.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Anoniem

Duw een vod in dat gat en buisje, deksel erop (wat blijkbaar al bestaat), deurtje toe, klaar.
Wat en waar eten we vanavond?

Op 30 oktober 2021 14:01:43 schreef dawmast:
Omdat die oranje kabel wat strak staat, ...

Heb je al onder de vloer gekeken?
Mogelijk ligt daar voldoende kabel om weer wat omhoog te drukken.

reading can seriously damage your ignorance

Ik heb al onder de vloer gekeken en de kabel wat omhoog proberen te drukken, maar dat hielp niet echt, want het is best wel een zware kabel.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Hensz

Golden Member

Hennep bedoelde de glasvezelkabel, die oranje/rode dus, als die zwaar is, is het gat te krap of er hangt ergens anders in de kruipruimte nog iets op die kabel.

Don't Panic!

Kan die oranje glasvezelkabel gemakkelijk knappen als er iets op deze kabel hangt?

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Hier hebben ze tijdens de bouw sparingen in de betonplaten gemaakt. daar kranten in gedrukt en de cementdekvloer overheen gelegd. Blijkbaar kan dat dus ook.

Ik heb ooit zon gat rondom de waterleiding weer opengebroken omdat ik er utpkabels langs moest voeren. Helaas heeft de glasvezelmonteur alles zomaar dichtgepurt waardoor die nu muurvast zitten.

Wat je dus zou kunnen proberen is een mantelbuisje om die kabels zien te krijgen. Een stukje flexibele elektrabuis in de lengte doorzagen, er omheen vouwen en rondom dichttapen. Vervolgens kranten in het gat en de bovenkant met cement dichtsmeren. Het zou moeten werken.

Spanning staat en stroom gaat!