Monofasige B-type differentieel: L en N belangrijk? (België)

En waar staat dat dat het moet?

In de praktijk sluit je het praktisch aan, komt de toevoerkabel van boven of komt de toevoerkabel van beneden om de differentieel aan te sluiten... Gewoon niet te moeilijk doen en geen dingen gaan bij fantaseren die er niet zijn...

Anoniem

En waar staat dat dat het moet?

Het is een ongeschreven regel dat schema en installatie overeenstemmen

Gewoon niet te moeilijk doen en geen dingen gaan bij fantaseren die er niet zijn...

En die achter mij komt moet het maar bekijken.
Gebrek aan beroepsfierheid en goed vakmanschap is niet vreemd bij residentiele installateurs...
Bij industriele bordenbouw en machinebouw hoor je met deze attitude alleszins niet thuis

Op 1 november 2021 18:09:49 schreef elektrofix:

Het is een ongeschreven regel dat schema en installatie overeenstemmen

Bij industriele bordenbouw en machinebouw hoor je met deze attitude alleszins niet thuis

Dat is zelfs geen ongeschreven regel: dat is de regel.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 1 november 2021 18:09:49 schreef elektrofix:
En die achter mij komt moet het maar bekijken.
Gebrek aan beroepsfierheid en goed vakmanschap is niet vreemd bij residentiele installateurs...
Bij industriele bordenbouw en machinebouw hoor je met deze attitude alleszins niet thuis

Ik ga er geen welles nietes spelletje van maken, maar toch nog een volgend praktisch voorbeeld:

de algemene diff en bijkomende diff staan in serie, voor de praktische kant kom je bijvoorbeeld met de toevoerkabel onderaan de algemene diff binnen.

Van de bovenkant ga je met een kamrail naar de bijkomende diff die er naast staat. Onderaan de bijkomende diff met een kamrail om de automaten te voeden van de vochtige kringen die er naast komen...

Dus in dit voorbeeld hebben de algemene diff en de bijkomende diff hun in en uitgang omgekeerd.

Is dit dan geen beroepsfierheid?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je maakt het zoals het het beste en meest logische uitkomt.
Als machinebouwer maakte ik de besturingskasten met de hoofdschakelaar bovenin, stoomverdeling etc komt dan bovenin. Dat is ook het beste viir de warmtehuishouding in de kast.
Dan kom je op de automaten een aardleks etc aan de bovenkant met de voeding.
In de installatietechniek is het meestal net andersom, daar kom je met de voeding onderin, logisch dat je dan de automaten en aardleks de voedingskant aan de onderkant maakt.
Voor de werking maakt het niet uit.
Meestal plaats je (vanuit de hoofdschakelaar/voedingszijde) de installatieautomaat eerst en dan de bijkomende aardlek. De aardlek is immers geen vermogensschakelaar.

@Robbie
Ik bedoelde je opmerking met stroomafwaarts.
in deze context snap ik het niet.
Wat de trafo bij de aardlek te maken heeft snap ik ook niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 1 november 2021 18:36:19 schreef Toeternietoe:

@Robbie
Ik bedoelde je opmerking met stroomafwaarts.
in deze context snap ik het niet.
Wat de trafo bij de aardlek te maken heeft snap ik ook niet.

Die opmerking komt van Elektrofix, ik vroeg ook enkel om toelichting. En met de trafo denk ik dat hij het uitschakelmechanisme bedoelt (meetspoelen).

Ik ben al tevreden dat ik hier iemand gevonden heb die het ook praktisch bekijkt.

Als toevoeging:

Hier zie je onderaan links de twee differentieels in serie. Zoals je ziet zijn de ingangen en uitgangen van beide differentieels tegengesteld. Voor de werking maakt dit niks uit.

Op 1 november 2021 18:09:49 schreef elektrofix:

En die achter mij komt moet het maar bekijken.
Gebrek aan beroepsfierheid en goed vakmanschap is niet vreemd bij residentiele installateurs...
Bij industriele bordenbouw en machinebouw hoor je met deze attitude alleszins niet thuis

Waarom onderstaande niks met beroepsfierheid in residentiële woningen te maken heeft zoals sommigen hier beweren is mij een raadsel. Gewoon praktisch aansluiten en er niks bij fantaseren wat niet in de datasheet staat...

Eens met Robbe. Ook als je niet met kammen maar met losse draden werkt kan het soms handiger zijn om een element "ondersteboven" aan te sluiten.
Al de rest is geneuzel.

mel

Golden Member

Ondersteboven geeft alleen maar onduidelijkheden. dan maar een beetje meer moeite doen om het aan te sluiten..
Je zult het mij ook nooit zien doen, dat ondersteboven hangen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Automaten of differentieelschakelaars die effectief ondersteboven gemonteerd zijn heb ik ook nog nooit gezien.

Behalve dan bij de hoofdautomaat in een bepaald type tellerkast van de netbeheerder.
Die is er echt op zijn kop ingeplaatst. Hendel naar beneden = ingeschakeld.

Op 2 november 2021 10:33:24 schreef mel:
Ondersteboven geeft alleen maar onduidelijkheden. dan maar een beetje meer moeite doen om het aan te sluiten..
Je zult het mij ook nooit zien doen, dat ondersteboven hangen..

voor de duidelijkheid: automaten of differentieels zal ik ook nooit ondersteboven hangen, het gaat voornamelijk over de keuze waar de voedingskabel op toe komt. Of dit nu bovenkant of onderkant is, maakt niks uit en het staat ook in niet in de datasheet hoe het moet.

Op 2 november 2021 10:33:24 schreef mel:
Je zult het mij ook nooit zien doen, dat ondersteboven hangen..

Ik had "ondersteboven" ook tussen aanhalingstekens gezet. Ik bedoel niet dat je de schakelaar ondersteboven moet zetten, maar ik bedoel ondersteboven aansluiten. Dus dat je de in- en uitgang mag verwisselen als dat handiger uitkomt.

mel

Golden Member

ja, ok, dat maakt ook niets uit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ondertussen antwoord gekregen op de vraag waarom Vinçotte enkel naar driefasige toestellen refereren in hun brochure, dit in tegenstelling tot het AREI.

Beste, ik had een vraagje betreffende het AREI en uw brochure huishoudelijk installaties op uw website.

Tekst uit uw brochure:

Ten minste één differentieelstroominrichting moet aan het begin van de installatie geplaatst worden:
* maximale gevoeligheid van 300 mA (ΔIn)
* minimale nominale stroom van 40 A (In) en aangepast aan de aansluitvermogenschakelaar
* kortsluitvastheid van minimaal 3 kA / 22,5k A²s
* Type A (gevoelig voor gepulseerde gelijkstroom): als de installatie is uitgerust met een driefasig toestel met een elektronische omvormer (oplaadterminal voor elektrische auto’ s, lift, enz.) moet deze ontvanger worden beschermd door een type B-differentieel (gevoelig voor gelijkstroom zonder rimpel ). Vinçotte raadt aan de differentieel aan het begin van de installatie te vervangen door het type B-differentieel met een nominale

Tekst uit het nieuwe AREI: Onderafdeling 5.3.5.3.

Differentieelstroominrichtingen:

a. Keuze van de toestellen De differentieelstroominrichtingen moeten gekozen en geplaatst worden overeenkomstig de schikkingen van dit Boek. Zij moeten weerstaan aan een kortsluitstroom die overeenstemt met het kortsluitvermogen op de plaats waar ze geïnstalleerd zijn. De differentieelstroominrichtingen die worden geplaatst in elektrische installaties van huishoudelijke ruimten moeten ten minste van het type A zijn; deze geplaatst aan het begin van de installatie moet een nominale stroomsterkte hebben van ten minste 40 A.

In elektrische installaties van huishoudelijke ruimten is het verboden een differentieelstroominrichting van het type A stroomopwaarts te plaatsen van een of meerdere differentieelstroominrichtingen die een beschermingsfunctie heeft tegen de fouten met een totale gelijkstroomcomponent van meer dan 6 mA.

Mijn vraag: waarom hebben jullie het enkel over een 3 fasig toestel wat de beveiliging van een Type B betreft terwijl daar in het AREI geen sprake van is? Wat met 2 fasige toestellen ? Met vriendelijke groeten

antwoord:

Beste,

Vooreerst het is de fabrikant van de verbruiker die bepaald welke type differentieelstroomschakelaar moet geplaatst worden stroomopwaarts, zowel bij driefasige als monofasige verbruikers.

Daarnaast is het zo dat een differentieelstroominrichting type A verstoord wordt (gedemagnitiseerd door DC componente). Vanaf ΔIdc >6 mA moeten er maatregelen genomen worden type B of een gelijkstroomdetectietoestel te plaatsen die zorgt dat deze Δ Idc niet grote wordt dan 6 mA.
Het is vooral bij driefasige toestellen dat de gelijkstroomcomponente belangrijker impact heeft dan bij monofasige toestellen daar de bijdrage van ΔIdc beperkter is bij deze laatste groep toestellen.

MVG

De vraag of het toegelaten is om de type B diff // te plaatsen aan de hoofddiff ga ik in de loop van volgende week eens vragen, ik wil nu ook niet de moeilijke klant zijn... ;-)

mel

Golden Member

zouden de letters nog kleiner kunnen... :(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

het documentje is klikbaar Mel.... maar ik zal er de tekst straks bij zetten.

Update:

Het antwoord van Vinçotte op onderstaande vraag:

Beste,

Voor sommige toepassingen (laadpalen) is een bijkomende Type B differentieel aangewezen. Technisch gezien moet je dan de differentieel stroomopwaarts ook vervangen door een type B, dit in verband met de DC stromen en het blind worden van de type A's. Mag deze bijkomende Type B differentieel parallel aan de algemene differentieel (type A) die staat aan het begin van de installatie aangesloten worden? Dit om te vermijden dat je de algemene differentieel ook moet vervangen door een dure type B?

Mvg

Antwoord:

Beste,

In principe mag je differentieel type B 30 mA parallel plaatsen op de bestaande hoofddifferentieel.

Op voorwaarde dat deze verzegelbaar is en deze weerstaan aan een I²t waarde van 22.5kA²s.

Met vriendelijke groeten,

Het antwoord ligt dus in dezelfde lijn zoals Evelo dacht ik reeds mee gaf.

mvdk

Golden Member

Er was al eens eerder hier iets voorbij gekomen over dat je na de teller meer dan één 300mA diff's mag plaatsen. Als het ding maar verzegelbaar is.
Het aanvullende antwoord is nu dat het ook een 30mA exemplaar mag zijn.

evelo

Golden Member

Nu enkel nog een type B diff vinden die je effectief kan verzegelen :)

Bij Schneider zijn dat hulpstukjes die je kan bestellen, ik zie niet in of dit een probleem is voor een type B, heb nog geen type B geplaatst.

evelo

Golden Member

Die plaatjes passen niet op de industrieel gerichte differentieelstroominrichtingen van Schneider.

mvdk

Golden Member

Maar door wie word je nou beboet als je die verzegeling verbreekt?
Als je in NL een zegel verbreekt, loop je kans op een boete door de netbeheerder. Als je niet betaald, dan sluiten ze je af. Maar in B gaat het om je eigen installatie, het ding zit na de meter/teller.
Vind de reden van verzegeling ook een beetje duister: er word genoemd dat je bij oude 220 netten zou kunnen stelen door stroom naar aarde af te nemen.
Afgezien van dat ik het een gevaarlijke manier vind met de in B gebruikelijke wijze van aarding: in NL werden er door de GEB's met een oud 220 net kWh meters geplaatst met twee stroomspoelen om stroomdiefstal te bemoeilijken. Vreemd genoeg werden er in die 220 netten wel tweewattmeters geplaatst, die stroomdiefstal mogelijk maakten.

Edit: en eh, automaten en aardlekschakelaars monteer je zo, dat bij IN het hendeltje omhoog staat. Tuimelschakelaars in huisinstallaties monteer je bij voorkeur met het hendeltje omlaag bij IN stand, zodat je nog licht hebt als een schakelaar gedeeltelijk defect raakt

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 10 november 2021 18:33:42 (15%)

Ik meen dat de verzegeling er hoofdzakelijk is om mensen te ontraden om voor de differentieelschakelaar af te takken. En zo een pottentieel gevaarlijke situatie te creëren. De verzegeling wordt aangebracht door de keurder, wie er daarna nog op toeziet weet ik niet.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)