Toepassen 4x 104 Volt accupakket met zonnepanelen

Ik beschik over een 2x 8 tal zonnepanelen O/W met twee omvormers.
Daarnaast kan ik beschikken over 4 accupakketten van 104V per stuk. Nieuw APCRBC140.
Wat zou er nodig zijn om deze accus te gaan gebruiken voor hulp energie voorziening in het huis en tuin gebruik

Ik denk dat je licht gebruik wel zou kunnen opvangen tijdelijk.
Het is wel loodaccu die kun je dus beter niet helemaal leegtrekken.

Wat is het doel?
Ik kon niet vinden welk type loodaccu erin zit.

Het is een interessant onderwerp.

Ik heb te weinig kennis om ingewikkelde oplossingen te bedenken, dus mijn eerste gedachte was dat 2x104V zo'n 200V is. En da's genoeg om de meeste schakelende voedingen prima op te laten draaien.
Wil nog steeds een keer in de praktijk testen of dat goed werkt (geen twijfel over maar nog nooit een laptop lader aan mijn 200V auto-accu (Prius) aangesloten, de uitgang met 7A zekering is al wel aanwezig).

Hoe je de accu's moet laden is een ander verhaal.

maartenbakker

Golden Member

Een APCBRC140 zou 192V moeten leveren volgens hun site. Als dat de nominale spanning is, dus 16x6 loodcellen of wellicht 2x8x6 loodcellen als het ding modulair is, dan is de floatspanning zelfs 220V.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 1 november 2021 01:04:26 (57%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

EDIT: nevermind, Google kwam weer eens met resultaten die er nauwelijks op lijken...

Het is maar een plaatje, maar Reichelt toont inderdaad 16 accu's van 6 cellen...

harry64

Golden Member

Ik zou ze per twee tussen zonnepanelen en omvormer proberen te frotten. Wel met laadstroom begrenzing. Dan stoppen je zonnepanelen de overproductie in je accupakket en kan je die bij geen zon weer gebruiken in je huishouden. Uit je smartmeter je verbruik lezen en je omvormer daar op afstemmen, als dat kan, zodat je omvormer niet alsnog z'n vermogen grotendeels terug het net in pompt uit je accupakket.

208 volt is i.i.g. ook zo'n beetje wat 8 ZP in serie leveren.

104 volt lijkt op 8*13 volt, geladen of laadpanning 14.5 volt zit je op
116 volt ongeveer, dat halen 8 ZP ook wel.

Het lijkt me dat een mppt regelaar van streek raakt van accus op zijn ingang. Volgens mij gaat ie de accu gewoon helemaal leegtrekken op max vermogen en daarna is de accu stuk en doet niet meer mee. Niet optimaal.

Een tesla powerwall kost iets van 6x wat de accus waard zijn. Daar zit dus echt wel wat duur spul in naast de accupacks.

Voor wat ik kan vinden (geen harde cijfers) schat ik het ding op 1kWh. Dat is niet veel als je je huis door wil laten draaien op de accu.

Goedkope hobby oplossing is om gewoon een lader in het stopcontaact te doen, geschakeld, zodat ie alleen aan is als de zon schijnt. En dan een paar lampjes op een omvormer uit de accu voeden.

Mogelijk is het gunstig om het pack naar 24V te herconfigureren zodat je standaard lader en omvormer kan gebruiken...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik ben het REW eens dat je niet gewoon een accu op een Solar omvormer kan knopen de mmt verwacht een zachte voeding en accu's zijn hard. De omvormer gaat daardoor in storing.
Die gaat in storing. Of trekt de accu leeg tot hij de aan zijn ondergrens qua spanning zit.

Mogelijk kun je een camperomvormer gebruiken om een apart stroomnet in huis te bouwen.
Er is op internet ook iemand te vinden die een 12volt huis heeft gemaakt.

Omvormers geven verliezen die wil je er eigenlijk ertussenuit desingen.

[Bericht gewijzigd door tuxie op maandag 1 november 2021 09:07:16 (10%)

Ik heb er zelf al een paar keer mijn hoofd over gebroken, er is idd geen eenvoudige manier. Oplossingen kan ik je niet direct geven maar wil wel enkele knelpunten delen. Mss kunnen anderen hier antwoord op geven.

Zoals @rew reeds aangaf, in een kant en klaar powerwall zitten waarschijnlijk behoorlijk wat functies.

Je moet bedenken wat je wil bereiken met behulp van je accupack. Je afname van het net wat naar beneden krijgen, of zo weinig mogelijk uit het net halen?

Ten eerste moet je de accu's geladen krijgen vanuit je PV installatie.
Ten tweede moet je vanuit je accu's je woning kunnen (bij)voeden.
Ten derde moet je, zoals reeds vermeld, voorkomen dat de opgeslagen energie in het net wordt geïnjecteerd.

Ideaal, zou je je verbruik moeten kunnen afstemmen aan de productie van je PV installatie. Hiervoor is data nodig uit de PV-omvormer, de teller en in perfecte omstandigheden betreffende de verwachte opbrengst.
Maw, overdag bij zonnig weer zouden je accu's primair moeten worden geladen, en vervolgens je grootverbruikers moeten inschakelen in functie van de opbrengst van je PV installatie. Dit dekt het grootste deel van je elektriciteitsverbruik.

In dit scenario heb je dan de accu's ter beschikking om je "kleinverbruikers" te voeden wanneer er geen PV opbrengst is.

In scenario twee laad je de accu's met je PV installatie en gebruik je deze cappaciteit als buffer om je "eerste" verbruik te dekken alvorens elektriciteit van het net af te nemen.

Het is dus niet zo eenvoudig, (voor mij toch niet), als velen denken.
Ik hoop dat ik het zo wat duidelijk verwoord heb.

mvg

Bart

edit: wat ik bvb al overwogen heb, is om een deel van de woning te voeden met de accu's (met omvormer), via een UPS, om vervolgens over te schakelen naar netvoeding wanneer de accu's leeg zijn.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Eerst moet orde-van-grootte bekend zijn wat je WILT, maar ook van hoe groot dat accupack is.

Een normaal huis gebruikt ongeveer 10kWh per dag. (nattevinger, orde-van-grootte). Dus met 10kWh aan accupack kan je in de zomer zelf-voorzienend worden, mits de accu-in en accu-uit vermogens dat aankunnen. Met richting anderhalf dat getal zal je een bewolkt dagje hopelijk kunnen overleven.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
harry64

Golden Member

Van mijn eigen Growat inverter kan ik het geleverde vermogen via de seriële bus zo,n 20 x per seconde opvragen. En anders is dat redelijk eenvoudig via een stroomstrafo te lezen omdat een inverter alleen levert.

Hoeveel vermogen er in of terug gaat vanuit het net vind ik lastiger. Ik zit dan te denken aan een soort Sontheimer/Tandem meetbrug zoals ik voor lage RF frequenties gebruik.

Nou zal die doorgangswikkeling van 1 niet zo lastig zijn, maar die 230 volt parralel wikkeling, kan het best wel eens lomp groot maken.

Geen idee of dit met het net betrouwbaar werkt omdat je geen standaard 50 ohm kan refereren.

Die brug lijkt i.i.g. wel een beetje op wat er ook in een Ferarrismeter zit, die werkt ook met een spanning en stroomspoel.

Kan je ook uitlezen via de smartmeter maar dan heb je om de 10 seconden een moment opname. Althans die van mij doet slechts per 10 seconden een rapportje uitspugen.