Domoticz en Zomer/Wintertijd.

bprosman

Golden Member

Niet alleen Henk die moeite heeft dit weekend met de wintertijd :

Maar ook Domoticz met een hikje :

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, da's al jaren zo. Wat jij laat zien is wel vrij wild, maar als je bij bv een temp grafiek kijkt, snap je wel wat er gebeurd. Er wordt namelijk gedurende het ene uur 2x gelogd. Je hebt steeds 2 samples van hetzelfde moment. Bij een langzame verandering als temperatuur zie dat de grafiek ahw in elkaar geschoven is.
Jouw grafiek is zo wild omdat het berekende waardes zijn, het verschil tussen 2 metingen. En als je gaat vergelijken met een waarde van een uur geleden, krijg je dit.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 31 oktober 2021 17:11:37 (21%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EricP

mét CE

Wat er dus eigenlijk gebeurt, is dat je in 'de log' 2 metingen krijgt van de tellerstand met (na achteraf sorteren) nauwelijks tijd ertussen (want dat uur viel weg...). Aangezien het spulletje blijkbaar verbruik berekent uit 'meterstand' en 'tijd' en 'tijd' nu extreem verkort is, is het resultaat logisch.

Jammer dat ze niet gewoon Unix-style system time (UTC / GMT) hadden kunnen nemen en alleen in de presentatie omrekenen naar local time. Dan heb je dit geneuzel niet (maar waarschijnlijk wel ander geneuzel omdat je feitelijk een dag van 25 uur hebt...).

[offtopic]Ik heb ooit nog eens wat met 'live' logging te maken gehad. Dit was altijd z'n leuke: is dit voor of na het uur terug zetten gebeurd? Niemand kon het vertellen... Zelfde ellende als bij TS.[/offtopic]

Met dataloggen moet je gewoon ALTIJD UTC gebruiken. Dat is de enige manier om zinnige resultaten te krijgen. Dat het in de eerste instantie dan lastiger is om de boel te presenteren... so be it.

Wat de boel kan compliceren is dat de meter mogelijk "het is 1:55 en de meterstand is: ... " uitstuurt. Wat doe je dan met de timestamp die hij stuurt? Negeren? Dubbel opslaan: "om 00:56 UTC zei de meter dat het 1:55 was en ... "

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Henk mag blij zijn dat het geen koekoeksklokken zijn.. :P (en 12 uur)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je de grafiek wil zien, moet je even een stuk buiten die pieken selecteren die dan ingezoomd wordt. Die pieken zijn zo groot dat de rest van de grafiek in het niet valt.

Edit:

Dit:
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Wintertijd01.jpg

wordt dan dit:
https://www.walagata.com/w/nightwalker/Wintertijd02.jpg

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op zondag 31 oktober 2021 18:20:08 (33%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Geen problemen mee. Zoals rew terecht aanhaalt, logging uitsluitend in UTC.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

pros, weet je hoe je samples weg kunt halen uit je logging? Die pieken kun je weghalen ( <shift>-click op sample )

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Rob W.

Honourable Member

Op 31 oktober 2021 20:24:52 schreef flipflop:
pros, weet je hoe je samples weg kunt halen uit je logging? Die pieken kun je weghalen ( <shift>-click op sample )

Bedankt voor die tip! Wist ik ook niet, kan ik eindelijk een paar rare spikes uit mijn grafieken weghalen _/-\o_

Leest mee sinds 19 augustus 2001..

Op 31 oktober 2021 20:24:52 schreef flipflop:
pros, weet je hoe je samples weg kunt halen uit je logging? Die pieken kun je weghalen ( <shift>-click op sample )

_/-\o_ :D

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Soms moet je even proberen uit welke grafiek je die deletes moet doen. Meestal is dat de daggrafiek, maar soms moet je ook de week- of maandgrafiek hebben. Kwestie van proberen.

Oh, en het is een SQLight database, dus die kun je ook nog buiten Domoticz om editen. Maar daar heb ik geen ervaring mee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe is het mogelijk. We hebben al meer dan 40 jaar zomer- en wintertijd.

mel

Golden Member

Op 2 november 2021 00:27:33 schreef ohm pi:
Hoe is het mogelijk. We hebben al meer dan 40 jaar zomer- en wintertijd.

Ik vind het best, zolang we maar gelijk blijven lopen met Duitsland, vanwege DCF tijd..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 1 november 2021 21:30:32 schreef bprosman:
https://tweakers.net/nieuws/188854/gebruikers-home-assistant-melden-cr…

Niet alleen Domoticz dus

Bij HASS kun je er alleen zeker van zijn dat dat bij de volgende keer er uit is.
Met Domoticz is het ook na jaren gegarandeerd weer prijs in het voorjaar.

-edit-

Het is er al uit, bij de volgende release komt het mee.
"The change has been released in 2021.10.7"
https://github.com/home-assistant/core/issues/58783

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 november 2021 07:27:26 (20%)

Turbokeu

Golden Member

Op 2 november 2021 07:06:46 schreef mel:
[...]
Ik vind het best, zolang we maar gelijk blijven lopen met Duitsland, vanwege DCF tijd..

+1

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Op 2 november 2021 07:21:01 schreef Sine:
...Met Domoticz is het ook na jaren gegarandeerd weer prijs in het voorjaar.

Wat gaat er mis dan? Bij mij helemaal niks, behalve die hik in de grafiek... wat dan weer in 30 seconden gefixed is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein