Zacht geluid Philips FR931

Hallo allen,

Het geluid van mijn Philips FR931 Receiver is sinds kort ontzettend zacht, maakt niet uit welke input ik gebruik. Dit is al de 3de keer in 3 jaar dat dit gebeurd en hoewel het de vorige keren na een paar weken weer weg was is het toch behoorlijk vervelend en zou het fijn zijn als ik er iets aan zou kunnen doen.

Ik heb alle knoppen geprobeerd en alle kabels gechecked maar niks lijkt te helpen. Heb hem ook even opengemaakt maar kan, met mijn ontzettend geringe elektronica-kennis, niks aparts vinden. Wel merkte ik dat de "mute" knop geen verschil meer maakt wat me doet vermoeden dat hij nu constant gemute is.
Ook heb ik sinds een paar maanden eerder ineens een geheugen probleem waarbij alle instellingen weer resetten nadat hij meer dan een paar uur uit heeft gestaan. Geen groot probleem aangezien ik hem niet als radio gebruik maar wellicht dat het iets te maken heeft met het zachte geluid.

Ik zou het enorm waarderen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen.
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Joris

kan weleens een losse soldering zijn op de printen, deze versterkers zijn van begin jaren 90, als daar nooit iets aan gedaan is is die kans dus best groot. eens het ding geheel uitzetten en wat wiebelen ermee, en dan weer aanzetten helpt dan miss kort weer. geheugen is backup goldcap die gaar is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

geheugen is backup goldcap die gaar is..

Heeft geen invloed op afspeelvolume, wel op bewaren van zenders.

[Bericht gewijzigd door vergeten op 31 oktober 2021 16:13:15 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 31 oktober 2021 16:12:16 schreef vergeten:
[...]Heeft geen invloed op afspeelvolume, wel op bewaren van zenders.

tuurlijk niet, in deze tijd was een volumeknop met motortje standaard, geen geheugen voor nodig.

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

bronkeuze gaar kan ook idd, zit zo'n LC achtig ic in meen ik. als je wel bijgeluiden hoort als ploppen en brommen dan maakt dat nog meer kans. zit er een equalizer ingang achterop? dan daar eens een andere versterker op de uitgang aansluiten, dan kun je voorversterker van eindversterker scheiden.

Dank voor de sneller reacties. Om mijn eerste bericht misschien wat te verduidelijken: er komt wel gewoon geluid doorheen van alle inputs alleen is het net zo zacht als wanneer de 'mute' functie was ingeschakeld vóór het probleem. Op dit moment is er geen verschil meer tussen mute aan en uit dus als ik een beetje normaal volume wil hebben moet ik hem bijna op zijn hardst zetten.

Ik heb het wiebelen geprobeerd maar heeft helaas niet geholpen. Equalizer ingang zit er niet op dus kan ik ook niks mee proberen, heb sowieso geen last van rare bijgeluiden en hij wisselt zonder problemen van bron dus zou mij verbazen als het aan de bronkeuze ligt. Alhoewel, ik ben zeker geen kenner dus voel je vrij om me te verbeteren.

Ik denk dat ik hem voor nu even een paar dagen uit laat staan, leek de vorige keren te werken. Als het probleem er daarna nog steeds is zal ik nog wat beter kijken naar alle solderingen.

Nogmaals bedankt voor alle reacties, erg fijn dat jullie meedenken!

Anoniem

er komt wel gewoon geluid doorheen van alle inputs alleen is het net zo zacht als wanneer de 'mute' functie was ingeschakeld vóór het probleem.

Dan zou ik eerst eens gaan kijken in het circuit van de mute-drivers Q001 en Q002 op blz 16 van de service manual

Weet je zeker dat er niet (per ongeluk) een tape monitor functie aanstaat? Dan hoor je de overspraak van de gekozen input als er niks op de tape aansluiting aangesloten is.

Hij doet het weer! Heb hem zo'n 2 dagen uit laten staan en toen ik hem net aanzette was alles weer gereset en daarmee het volume weer normaal. Lijkt dan toch gerelateerd te zijn aan het geheugenprobleem...
Hoe dan ook, ontzettend bedankt voor alle reacties en ideeën, waardeer ik enorm!

Het analoge pad heeft geen last van een geheugen probleem, er is niks verholpen.

Deze versterkers hebben zeer veel last van losse soldeer verbindingen door de hele versterker heen.

Maargoed, als hij het blijft doen is dat ook mooi natuurlijk.