Printje voor dimmer maken

Hallo allemaal,

Is er iemand hier op het forum die voor mij enkele printjes kan maken voor een subminiatuurdimmer of een adresje heeft waar ik terecht kan met alléén de afbeeldingen in bijlage ? Een 2 a 4 tal of zelfs nog een paar meer tegen vanzelfsprekend een billijke vergoeding.

Wat de componenten betreft, deze kan ik zelf wel solderen toch printjes ontwerpen en maken is niet aan mij besteed.
Het betreft een 220v dimmer met stroomverbruik van 1A.

Het ontwerp van het printje heb ik gevonden op de website van mijnheer Jos Verstraten met hier tevens dank aan de heer Verstraten voor het ontwerp : https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/subminiatuur-dimmer.html .

RAAF12

Golden Member

Met zo weinig onderdelen kan je ook gaatjesprint gebruiken?
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=481915

Dit soort eenvoudige dimmers regelen niet helemaal lekker terug tot nul en er zit geen ontstoring in.

Dat, en deze is eigenlijk niet geschikt voor inductieve belastingen, en 1A door die TRIAC wordt spannend, want daarmee moet hij 1.5W afvoeren vanuit en TO-92 in en afgesloten doosje.

Zoals wel vaker gaat de heer Verstraten weer wat te kort door de bocht.

Je mag echt geen potmeter met een metalen as en bevestiging gebruiken, zoals op de foto staat; zo'n potmeter is onvoldoende geïsoleerd! Het MOET een kunststof exemplaar zijn.

Ik ken geen printfabrikant die een print gaat maken vanaf een plaatje, dat doe je gewoonlijk met Gerber files, en ik vind het raar dat hij die er niet bij gepubliceerd heeft.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 31 oktober 2021 23:32:01 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mja, ik heb ook even aan de gaatjesprint gedacht toch gezien we hier op 230 v werken wil ik me daar toch van weerhouden en gaan voor een betrouwbaar ontwerp van een printje hiervoor.
Tevens ook een gepaste juiste opmerking van U wat de ontstoring betreft.
Even ter verduidelijking hierbij het originele schema (ontwerp) waarbij het rechthoekje rechtsonderaan het schema de ontstoorspoel voorstelt. Ook op een foto te zien in bijlage. En ik vind het ontwerp zekers ook op het randje. De potmeter is alleen maar geisoleerd met een dom plastiekje toch heb geen alternatief daar dit een wat speciaal model is wat afmetingen betreft en de speciale as. We moeten hier spijtig genoeg rooien met de riemen die we hebben.
En alles zit zo erg samengeperst in de behuizing dat de potmeter soms slecht kontakt geeft en daarom wil ik er een printje inplaatsen wat wat kleiner is dan het origineel (3 x 3 cm)

fatbeard

Honourable Member

Ik zie een metalen armatuur, dat hóórt geaard te worden/zijn. En dan is een metalen as ineens geen probleem meer...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik heb deze schakeling niet gemaakt voor het dimmen van zware 230 V halogeen lampen, want daarvoor lijkt mij de gebruikte triac te zwak, maar voor het via een klein trafootje dimmen van een paar 12 V halogeen steeklampjes. Daarvoor werkt deze schakeling uitstekend.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Dan vind ik een TO-92 alsnog wel heel beperkt; de thermische weerstand daarvan is 180K/W, dus voor 72K opwarming (wat al best wel veel is) zou je 400mW mogen dissiperen, en met een spanningsval van 1.5V is dat dus ongeveer 260mA. Een TO-220 is niet veel groter, en past nog gemakkelijk op die print, en een SOT-223 of TO-252 zou ook nog passen, en dan kun je het hele oppervlak van de print gebruiken om te dissiperen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hallo Jeever (Jo.), dank voor uw persoonlijke reactie. Zoals U zelf vermeld is deze schakeling inderdaad principieel niet bedoeld voor halogeenlampen.
Het maximum vermogen van de halogeenlampen die ik echter wil gebruiken ervoor is 150W dus dat is minder dan 1 A en volgens de specs zou de BT131-600 1A aankunnen dus, theoretisch zou ik er komen. Toch zelf toegegeven : het is een kantje boortje geval.

Toch zoals tevens ook SparkyGSX vermeld : een triac in een TO-92 behuizing is niet echt ok en een TO-220 behuizing is een aanrader hiervoor. In het originele schakelingetje zit bijvoorbeeld een BT137F-500 die 8A aankan (https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/16771/PHILIPS/BT137F-…) toch ik heb dan te maken met een wat ander probleem om bijvoorbeeld deze (TO-220) te willen gebruiken. Namelijk het printje van Jos is ontworpen voor triacs waarvan de gate aansluiting de middelste pin is en bij de TO-220 behuizingen zit de gate aan de zijkant. Vandaar dat ik bij wijze van spreken als het ware wat verplicht ben om te gaan voor een triac in TO-92 behuizing.
Het andere alternatief is het aanpassen van het printontwerp voor een triac met andere behuizing toch dit is niet aan mij besteed.

SparkyGSX vermelde ook:

Ik ken geen printfabrikant die een print gaat maken vanaf een plaatje, dat doe je gewoonlijk met Gerber files, en ik vind het raar dat hij die er niet bij gepubliceerd heeft.

, toch zoals reeds vermeld : printen zelf ontwerpen is niet aan mij besteed en zou ook echt niet weten hoe ik zo een gerber file moet aanmaken.

Met hierbij mijn dank voor de reacties.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik vraag me af of je de 'dimmer' niet beter elders plaatst. Bijvoorbeeld in dit soort behuizingen.

Een andere optie is een printje effectief op maat te tekenen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

@buckfast_beekeeper :

Er is spijtig genoeg geen andere mogelijkheid dan het in te bouwen hoor. Het is een plafondlamp. Heb alle mogelijke alternatieven of andere mogelijkheden al bedacht toch het kan hier niet anders.

bprosman

Golden Member

Kun je de aan / uit schakelaar op de wand (of heb je die niet) niet vervangen door een dimmer ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ik heb ooit bij een dergelijke lamp de dimmer (standaard 2A dimmer van de bouwmarkt) onder het afdekplaatje bij het plafond gezet met de draad naar de potmeter verlengd. Als er geen randaarde beschikbaar is bij zo'n lichtpunt, dan is het ook wel prettig dat die dimmer in een plastic doosje zit.

reading can seriously damage your ignorance

Beste Danny,
Ik heb het printje aangepast naar een TO-220 triac en de componentenopdruk binnen de outline gezet, zodat deze naar Gerber kan worden geëxporteerd.

Ik heb een setje Gerber-, Excellon- en JPG-bestanden naar uw email-adres gestuurd.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Mijn dank Jeever !
Wat een bijzondere service !

Als ik echter toch nog hier tevens even een paar lastige vragen mag stellen aan de forumleden ?

- Waar kan ik het printje laten maken ? Heeft iemand voor mij een goed adresje / website hiervoor ? Liefst in Belgie of Nederland al is dat natuurlijk geen must.

- Ik zou tevens zoals ook in het originele ontwerp een onstoorspoel willen in serie zetten toch heeft iemand enig idee welke waarde dat zou moeten zijn ? Op het origineel staat niets vermeld. En : in hoeverre is dit echt noodzakelijk ? Anders laat ik de spoel gewoon weg !

RAAF12

Golden Member

Regelde het originele ontwerp netjes van 0-100%? Ik heb zoiets ooit gebouwd toen er net triac's werden gemaakt, GE en Transitron waren de eerste fabrikanten, maar dat terzijde Bij dit ontwerp sprong de lamp ineens aan op +/- 20% lichtsterkte als de potmeter een stuk naar rechts werd gedraaid.

Het originele ontwerp regelt mooi van 0 tot 100 procent.

Hierbij nog even het schema en de gebruikte componenten :

Afmeting origineel printje : 3 x 3 cm (spijtig genoeg moet het in de behuizing "gewrongen" worden met negatieve gevolgen zoals de potmeter die onder fysieke druk komt te staan en soms niet meer werkt. Echt een ontwerpfout en vandaar dat ik dan ook ga voor het kleinere printje (2 x 2 cm van Jos)

Diac : DB3
Triac : BT137F-500
Condensator : MKT 220nF 63V
Weerstand : 10K
Potmeter : 200K
Onstoorspoel : (rechthoekje rechtsonderaan op het schema) hiervan heb ik geen idee van de waarde. Er staat niks op vermeld.

Op 1 november 2021 17:06:18 schreef Danny G:
Waar kan ik het printje laten maken ? Heeft iemand voor mij een goed adresje / website hiervoor ? Liefst in België of Nederland al is dat natuurlijk geen must.

Het laten maken van één printje van 20 mm bij 20 mm zal overal enorm veel geld kosten. Waarom niet een plaatje epoxy-print kopen, het koper er af schuren, het geleverde .JPG-bestandje op het juiste formaat afdrukken, dit als mal gebruiken op het epoxy, de gaatjes boren, de componenten op de print monteren en de draadeindjes van de componenten op de andere zijde zó buigen dat ze het track-patroontje volgen en deze dan aan elkaar solderen.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Printjes laten maken is niet meer zo duur als vroeger. Voor 20 Euro (inclusief verzendkosten) zijn er adressen genoeg en dan krijg je 10 printjes.

Bijv
- JLCPCB
- AISLER
- Elecrow
- EasyEda
- Enz

Zie ook https://www.circuitsonline.net/forum/view/124256#highlight=pcb+fabrika…

Tja Jeever , ik ben van plan er minstens een 4 tal te laten maken daar ik beschik over 2 dergelijke lampen en dus 4 dimmers.

Wel een goede tip van U wat betreft het gebruik van een epoxy print toch moet eerlijk bekeken dat ik er hou langer hoe meer niet meer bedreven in ben om dat allemaal tot een goed einde te brengen.

Wat de prijs betreft : Ik lees hier ook net de post van deKees dus dat zou nog kunnen meevallen !

Zal me nu echter wat gaan concentreren wat betreft het gebruik van een epoxy print wat dus blijkbaar een andere goede oplossing kan wezen.

Met mijn dank voor alweer deze goede tips.

[Bericht gewijzigd door Danny G op maandag 1 november 2021 19:52:23 (25%)

marcob

Golden Member

Printje laten maken in het verre oosten hoeft niet veel meer te kosten.
Voorbeeld: https://www.pcbway.com/
20 x 20 mm, 10 stuks, levertijd 3-5 werkdagen, totaal net geen €25,-

En de levertijd wordt meestal echt gehaald, ik heb ze altijd nog binnen 5 werkdagen binnen gehad.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Nog even weer een vraagje :
Wat is de functie van de voorschakelweerstand voor de diac ? Bij sommige dimmers staat er één en bij andere is er geen aanwezig.
Is dit een extra stroombeveiliging voor de diac ?

Ja, die zit daar om de stroom door de diac en de gate van de triac een beetje onder controle te houden, anders wordt het lading van de condensator daar met geweld in gedrumpt zodra de diac doorslaat. Het is dus wel verstandig om deze op te nemen.

Zo'n simpele schakeling zou ik zelf maken met een stukje print met enkelzijdig koper, daar de sporen op tekenen met een viltstift, en het overige koper met een Dremel weghalen. Een alternatief kan een stukje gaatjesprint zijn, waarvan je alle ongebruikte eilandjes weghaalt, wat simpel is met een hete soldeerbout. Over de diac, condensator, en gate naar MT2 van de triac komt geen hoge spanning; over R1 en de potmeter kan een hoge spanning staan, en op MT1 van de triac ten opzichte van de gate en MT2.

Eigenlijk zou ik dat nog aanpassen aan het printje van Jeever: je kunt de middelste poot (MT2) van de triac naar voren buigen, zodat de 3 pads in een driehoekje staan, en daarmee de afstand tot MT1 een stuk groter maken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken