Probleem hydrofoorpomp

KGE

Golden Member

Op 2 november 2021 14:38:52 schreef Hunebedbouwer:
Gebruik je een verlengsnoer met 2 aders en een geaarde stekker en contrastekker? controleer dit!

Of zo'n mooi oranje snoer waar die randaarde stekkers zo slecht in passen totdat je een paar stukjes plastic wegknipt.... Die zijn dus NIET geaard...

Kan ook nog zijn dat een ander aparaat in dezelfde groep naar aarde lekt.

mel

Golden Member

nee, dat zou betekenen dat de aardleiding niet goed is aangesloten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

meterkast is ook wel gedateerd, 1 aardlek met de rest uit de 80's nog. pas nog een kast vervangen die oud was, maar 2 van de 3 aardleks waren ook al dood wat niemand wist.

geaarde kabelhaspel nemen, insteken op een wcd dicht bij de meterkast, dan aarde meten tussen haspel aarde en je pomp. dat zou nagenoeg 0 ohm moeten zijn. zo niet alle voeding uitzetten en dan meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Op 2 november 2021 12:47:09 schreef oneXzero:
(...)
Ik heb via een geaard verlengsnoer vanuit het stopcontact van de meterkast de pomp direct aangesloten en dan is het probleem er niet.
(...)

Op 2 november 2021 17:25:10 schreef HD13:
Kan ook nog zijn dat een ander aparaat in dezelfde groep naar aarde lekt.

Op 2 november 2021 17:48:22 schreef mel:
nee, dat zou betekenen dat de aardleiding niet goed is aangesloten..

Place your bets, heren...

Ik denk dat er ergens iets los zit. Een aardlitze die niet in een steeklasdop gefrunnikt kon worden, of iets in die richting...

Dit is het verlengsnoer waarmee ik het heb geprobeerd vanuit de meterkast:
https://i.ibb.co/4YVnh2H/stekker.jpg

Ik begrijp dus dat het ook wel een goed idee is om mijn meterkast op korte termijn te laten updaten?

Maar als de aardlitze niet goed aangesloten zou zijn, geen goed contact of iets dergelijks, dan zou ik met mijn duspol op de aardecontact van de wcd toch ook niks moeten meten? En daar meet ik wel op.

Op 2 november 2021 13:19:15 schreef 60204:

even over je meting, je meet een spanning over fase en aarde. Als er nog andere toestellen, verbruikers, op deze kring zitten die verbinding maken met de aarde dan is het normaal dat je hierover iets meet. Dit garandeerd geen goede aardverbinding.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Dat is te zeggen, als de duspol hoogomig is, kan al door een inductiespanning de leds gaan oplichten.
Het is te proberen met een gloeilamp even de fase en de aarde aantikken. Als de ALS uitvalt , is het goed ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 3 november 2021 09:28:22 schreef oneXzero:
Ik begrijp dus dat het ook wel een goed idee is om mijn meterkast op korte termijn te laten updaten?

Welnee, zo antiek is die niet toch? Af en toe de aardlek testen, dat wel.

Op 3 november 2021 11:50:42 schreef GJ_:
[...]Welnee, zo antiek is die niet toch? Af en toe de aardlek testen, dat wel.

Huis is uit 1990, niet heel nieuw, antiek is wellicht iets overdreven :)

Anoniem

Rare verkengkabel, stekker heeft pen- en randaarding, de contrastekker enkel randaarding.
(Blijkt de norm te zijn in NL, dus het bestaan van het "zilveren pinnetje" ben ik dus ook niet meer zeker van)
Denk dat het best is dat TS eens met een los draadje meet tussen zijn PE meetbrug en het "zilveren pinnetje" van zijn wandcontactdoos voor de pomp.
Voor dat draadje kan misschien het geelgroene van de verlengkabel gebruikt worden, die moet toch inorde gemaakt worden.
En eerst meten of die niet onderbroken is...
En spanning afzetten of je multimeter gaat eraan...
Hier is een fout met de aardingsweerstand, controle en foutzoeken deden we altijd met een ohmmeter of continuiteitsmeter, niet met een voltmeter of duspol

GJ_

Moderator

Is een standaard kabel, zo zijn ze bijna allemaal in Nederland

Op 3 november 2021 17:43:45 schreef elektrofix:

Denk dat het best is dat TS eens met een los draadje meet tussen zijn PE meetbrug en het "zilveren pinnetje" van zijn wandcontactdoos voor de pomp.
Voor dat draadje kan misschien het geelgroene van de verlengkabel gebruikt worden, die moet toch inorde gemaakt worden.
En eerst meten of die niet onderbroken is...
En spanning afzetten of je multimeter gaat eraan...
Hier is een fout met de aardingsweerstand, controle en foutzoeken deden we altijd met een ohmmeter of continuiteitsmeter, niet met een voltmeter of duspol

Vreemd dat we daar niet eerder zijn opgekomen?

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2303426#2303426
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2303422#2303422

oh, toch wel. :+

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Vreemd dat we daar niet eerder zijn opgekomen?

Misschien heeft deze TS met zijn kwalificatie net iets meer aan een sinterklaas tekening dan aan een nieuwjaarsbrief
Misschien ziet TS ook de gelijkenis erin en daardoor toch een belangrijk te volgen spoor.
Mocht het echter een probleem zijn dat ik niet vermeld wie eerst was of het vermoeden bestaat dat ik een gouden medaille wil afsnoepen ben ik altijd bereid mijn post te verwijderen.

de zwarte automaten zitten ook niet achter de 30mA aardlek, als de aarde gammal is van die pompgroep en zit niet achter aardlek dan kun je prikken voelen op je aarding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 november 2021 19:02:57 schreef elektrofix:
[...]
Misschien heeft deze TS met zijn kwalificatie net iets meer aan een sinterklaas tekening dan aan een nieuwjaarsbrief
Misschien ziet TS ook de gelijkenis erin en daardoor toch een belangrijk te volgen spoor.
Mocht het echter een probleem zijn dat ik niet vermeld wie eerst was of het vermoeden bestaat dat ik een gouden medaille wil afsnoepen ben ik altijd bereid mijn post te verwijderen.

Die sinterklaastekening heb ik inderdaad wel nodig met mijn elektra kwalificaties :) bedankt daarvoor.

Op 3 november 2021 19:02:57 schreef elektrofix:
[...]
Misschien heeft deze TS met zijn kwalificatie net iets meer aan een sinterklaas tekening dan aan een nieuwjaarsbrief
Misschien ziet TS ook de gelijkenis erin en daardoor toch een belangrijk te volgen spoor.
Mocht het echter een probleem zijn dat ik niet vermeld wie eerst was of het vermoeden bestaat dat ik een gouden medaille wil afsnoepen ben ik altijd bereid mijn post te verwijderen.

Ik heb er absoluut geen behoefte aan om hier medailles te komen sprokkelen. Als het TS verder helpt om het twee, drie,... keer uit te leggen, prima. Ben al blij dat hij verder geholpen is.
Ik lees altijd met plezier de verschillende posts en probeer hier en daar wat bij nuttigs bij te dragen. Dat mag volgens mij van tijd tot tijd wel eens wat luchtiger zijn. Als ik daarbij op iemand zijn tenen ben gaan staan, mijn excuses. _/-\o_

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

@60204
Het is me niet ongewoon om steeds weer de hond in het kegelspel te gaan uithangen.
Aanvankelijke bedoeling was slechts eenmalig te posten maar ben blijven hangen.
Ga verder enkel nog volgen wat me intresseert.
No hard feelings.

mel

Golden Member

Op 3 november 2021 18:12:41 schreef GJ_:
Is een standaard kabel, zo zijn ze bijna allemaal in Nederland

Dat is voor universeel gebruik in NL en B.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 4 november 2021 07:49:20 schreef mel:
[...]
Dat is voor universeel gebruik in NL en B.

Voor Nederlanders. In België heb je er als Belg niks aan!

mel

Golden Member

Het is ook voor Nederlanders, die(zoals ik) heel soms een klusje doet in Belgie,.Toch wel makkelijk als een steker past. ;) De huishoudelijke apparaten die een aarde stekker hebben,zijn ook meestal uitgerust met zo,n steker..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Dit zijn wel problemen om serieus te nemen. Als he er zelf weinig kennis van hebt kun je er wellicht beter iemand bij halen.

Je groepenkast kan zeker een update gebruiken. Hoewel het officieel niet je hoeft (valt onder oude norm) is het wel aan te bevelen. Niet al je groepen zijn met een aardlekschakelaar beveiligd. Zeker in combinatie met slechte aarding kan dat gevaarlijk zijn. Aardlek en aarding beschermen namelijk tegen elektrocutiegevaar.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

Het kan iets simpels zijn, zoals een losgeschoten litze van de grondkabel, maar het is idd zaak om er naar te laten kijken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Om het verhaal af te sluiten en voor iedereen die gewed hadden wat het was probleem was.

Heb het nagekeken en de aardlitze was niet aangesloten. Heb deze aangesloten en nu lijkt alles naar behoren te werken. Probleem is dus opgelost.

Bedankt nogmaals allen voor het meedenken en aanreiken van oplossingen. _/-\o_

Nog 1 vraag, is het alsnog verstandig om de waterleiding te aarden of zou dat nu overbodig zijn?

[Bericht gewijzigd door oneXzero op vrijdag 5 november 2021 16:36:51 (14%)