400v naar 230v

Beste,

In ons nieuwe schuurtje heb ik vanuit het huis een 5 aderige kabel gelegd omdat we 3 fase hebben.
Wie weet dat ik in de toekomst gereedschap ga gebruiken op 3 fase dus ik heb het maar vast aangelegd, maar nog niet nodig.

De situatie is zoals op de foto.

In de schuur gebruik ik voor als nog alleen wat stopcontacten voor elektrisch gereedschap en verlichting.

Maar hoe kan ik de Nul en de fase nu het beste aansluiten?
Kan ik halverwege de kabel de nul en fase een stukje strippen, de kabel in een U leggen, in de 3 fase automaat vastzetten en dan de gewoon de kabels doorleggen naar de 230v automaat?

Alvast bedankt

Tim

Ja, in principe wel

Hoe heb je de voedende kabel afgezekerd? Heeft die een eigen aardlek?

Zo nee, of een 300mA, dan zou mijn voorkeur zijn om in de schuur voor de 1-fase groepen een alamat te nemen. Dan kun je tzt het licht op een eigen alamat zetten.
Als er dan wat mis gaat zit je niet in het donker. Vind ik persoonlijk wel zo veilig.

Mijn idee zou zijn om een 16A 3P 30mA aardlekautomaat te pakken die een CEE connector voed voor de krachtstroomgebruikers, en een 3-tal alamats voor de 1-fase verbruikers: Licht op 1, en 2 groepen voor normale WCD's

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 2 november 2021 11:28:04 (24%)

let wel even op dat de nul (blauw) op de linkse klem van de 3 fase automaat zit en niet op de 2e zoals in je tekeningentje

mel

Golden Member

Een aardlek is niet nodig in de hoofdverdeler, dit is dus een distributiegroep. Ik mis wel in de onderverdeler een hoofdschakelaar. Tevens dienen de eindgroepen, als ze voor algemeen gebruik zijn bestemd, dus niet voor een specifieke machine, voorzien zijn van aardlek.
En ik persoonlijk zou voor de kabel 5 x 6 nemen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 2 november 2021 11:51:39 schreef Stijnos:
let wel even op dat de nul (blauw) op de linkse klem van de 3 fase automaat zit en niet op de 2e zoals in je tekeningentje

Ja goed punt.

mel

Golden Member

Hoe dik is de voedingskabel, en hoe lang?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Het is een 2.5mm2 kabel, en hij is 4 meter lang. Misschien inderdaad goed om te upgraden naar 5x6mm. De kabel ligt in een mantelbuis dus geen probleem.

Op 2 november 2021 12:01:17 schreef mel:
Een aardlek is niet nodig in de hoofdverdeler, dit is dus een distributiegroep. Ik mis wel in de onderverdeler een hoofdschakelaar. Tevens dienen de eindgroepen, als ze voor algemeen gebruik zijn bestemd, dus niet voor een specifieke machine, voorzien zijn van aardlek.
En ik persoonlijk zou voor de kabel 5 x 6 nemen.

In de meterkast zit inderdaad een distributiegroep hiervoor.

Dan mist dus de aardlek op de onderverdeler.

En dan kom je op het punt wat mel ook benoemd: Aardlek toepassen. Iig op de algemene groepen. En gezien de machine op krachtstroom vermoedelijk ook niet vast is zou ik daar ook een aardlekautomaat voor nemen (dus 3P 30mA)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat het een distrubutiegroep is betekend niet dat er heen aardlek tussen moet!
Er hoeft geen aardlek tussen indien de aardverpreidingsweerstand voldoende laag is, dus bij jou gebaseerd is op de 20 Ampere.
Aardlek is ook niet verplicht indien de leiding (kabel) naar de subverdeler GEEN AARDSLUITING KAN maken, bv dubbel geisoleerd.

Puntje van aandacht:
2 draden onder 1 aansluitklem (schroef) mag alleen als de klem ervoor geschikt is!
Links heeft het opgelost met een zg. aftakblok. Dat mag, die is er speciaal voor gemaakt.
Zoals het met de aardklem gemaakt is mag nooit, daar mogen nooit 2 draden onder de zelfde klem

Uiteraard alles heeft zijn uitzondering

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 november 2021 11:06:20 schreef timpel_800:

Maar hoe kan ik de Nul en de fase nu het beste aansluiten?
Kan ik halverwege de kabel de nul en fase een stukje strippen, de kabel in een U leggen, in de 3 fase automaat vastzetten en dan de gewoon de kabels doorleggen naar de 230v automaat?

Alvast bedankt

Tim

Toeternietoe, had je dit al gelezen in de starterspost ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 2 november 2021 17:14:24 schreef HD13:
[...]

Toeternietoe, had je dit al gelezen in de starterspost ?

Wel gelezen maar niet tot me door laten dringen........

Dat is een oplossing, je onderbreek de draad niet, en het mag (indien de ruimte ervoor is) in een klem. Deze aardleks hebben een ruime aansluitkooi, dat zou moeten kunnen.
Zo uit mijn hoofd gaat het niet in de installatieautomaat. De U kun je dan in de aardlek, of 4 polige automaat monteren, en het losse eindje naar je 1P+N automaat.

Maar wat ik over het hoofd zie, er MOET een hoofdschakelaar voor.
Dan heeft de truuk met een U-tje geen zin.

En in dit kastje mis ik de aardlekschakelaar(s).
Als er een 30mA aardlek in de hoofdkast voor zit, dat hoeft het hier niet nogeens.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De foto die ik plaatste van de meterkast was niet volledig zie ik nu.

Dit is de situatie in de meterkast. De installateur heeft mij destijds verzekerd dat dit zo goed zit. De schuur heeft wat vertraging opgelopen maar is dus nu eindelijk af en zodoende dat ik dit nu zelf doe.

Wat betreft de aarde, daar moet ik dus nog even iets anders op verzinnen, een dubbel blokje misschien. Helaas hebben deze kasten geen aardrail dus het zal toch op die DINrail moeten.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.