Oude keramische plaat+oven -> nieuwe aansluiting

Hallo allemaal

Heel wat mensen stelden hier de vraag hoe een nieuwe 2-fasige inductie-kookplaat aan te sluiten op krachtstroom anno 1997. Ik zou nog een extra vraagje willen toevoegen ;-)

Ik vervang m'n oude Siemens Keramische kookplaat/oven (1 stuk) die aangesloten zit op 3-fase stroom. (foto zekering in bijlage)

Nieuw aan te sluiten zijn een Siemens inductie kookplaat (max 7,4KW) zonder stekker:
https://www.uploadarchief.net/files/download/siemens%20kookplaat.jpg

... én een Siemens combi-oven (max 3,6KW) met reguliere schuko-stekker.

Dankzij de vele bijdragen op dit forum begrijp ik dat ik wel degelijk 3-fase stroom heb (ergo de zekering), en geen kookgroep... Zodus kan ik voor de inductieplaat het middenste aansluitschema gebruiken met 2-fasen en 1 nul zonder de nuldraad overbelast te krijgen (omwille van de 120 graden faseverschuiving). Please correct me if wrong!

Ik vraag me af of ik de ongebruikte 3de fase mag inzetten om een normaal stopcontact te plaatsen met de nul op diezelfde nuldraad.

Dus:

L1 -> inductie
L2 -> inductie
L3 -> Oven
N -> inductie/oven
Aarde -> inductie/oven

Ik zou op het eerste zicht denken dat het gewoon kan wegens de faseverschuiving, maar omdat het wel twee verschillende toestellen zou voeden wou dit even bij jullie aftoetsen. 8)7

De kabel tussen zekeringkast en kookplaats is 5-aderig 4mm2.
Ik heb ook een foto van de alg. differentieel 40A en de zekering tellerkast toegevoegd aan de bijlagen.

Alvast bedankt voor jullie feedback! _/-\o_

Dat kan prima.. heb dit ook al wel een paar keer gemaakt... perilex en normaal stopcontact direct op de plek van de oude 3 fase fase perilex zeg maar. ( dat is bij 16 A)

bij de 20 A zou ik netjes een doosje hangen en daar beide dingen VAST in aansluiten... met fatsoenlijke wago klemmen welke voor 20A geschikt zijn.

De fase verschuiving zorgt ervoor dat de stroom in de 0 nooit groter wordt dan de grootste mogelijke fase stroom...

[Bericht gewijzigd door -chefke- op woensdag 3 november 2021 07:53:07 (24%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mel

Golden Member

Officieel mag het niet..
De oven moet, vanwege het vermogen, apart worden aangesloten..
(er zijn er natuurlijk zat die het gewoon doen, maar ik moet het goed zeggen.. O-) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor jullie antwoord.

Ik begrijp dat het technisch geen probleem is, maar dat het in principe niet mag. Is daar verschil in regel NL/BE? Ik woon in BE.
Ik snap ook graag waarom het niet mag. Soms heeft dat een heel goede reden, soms is het pennenlikkerij.
Kabelgewijs is het goed 4m2....
Zekeringgewijs lijkt 20A ook veilig...
Waarom mag het dan niet?

Nogmaals dank.

mel

Golden Member

Het mag,als je een onderverdeler maakt.
Op een Perilex mag maar 1 apparaat worden aangesloten,en dan geen aftakkingen.
Trouwens de meest gangbare wcd,s mogen maar aangesloten worden op eindgroepen van 16 A.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 3 november 2021 16:28:42 (27%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Op 3 november 2021 15:40:51 schreef ChuanSE:

Kabelgewijs is het goed 4m2....

Nog wel ruimte voor de keukentafel ? ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, mm2 he :-p
smartphones en tekst typen gaat soms wat moeilijk 8)7

Op 3 november 2021 16:27:12 schreef mel:
Het mag,als je een onderverdeler maakt.
Op een Perilex mag maar 1 apparaat worden aangesloten,en dan geen aftakkingen.
Trouwens de meest gangbare wcd,s mogen maar aangesloten worden op eindgroepen van 16 A.

Klopt wel, maar heb hier ook nog een wcd uitkomen speciaal afgezekerd op 20A voor de frituurpan, ook met 4mm2 kabel. Als die net wat dichterbij had gelegen nam ik die voor aftakking naar oven. Nu moet ik half tegelwerk gaan afbreken om de kabel bereikbaar te maken.

Grrr; twijfel, twijfel...
Het lijkt wel ok, maar wil niet ooit men huis zien afbranden waar de verzekering moeilijk gaat doen omwille van een aftakking...

Op 3 november 2021 16:27:12 schreef mel:

Trouwens de meest gangbare wcd,s mogen maar aangesloten worden op eindgroepen van 16 A.

In BE mogen WCD kringen (2,5mm²) beveiligd worden met 20A automaten.

Zomaar aftakken vanuit de Perilex is denk ik niet toegelaten.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 3 november 2021 18:00:13 schreef ChuanSE:
[...]

Klopt wel, maar heb hier ook nog een wcd uitkomen speciaal afgezekerd op 20A voor de frituurpan, ook met 4mm2 kabel. Als die net wat dichterbij had gelegen nam ik die voor aftakking naar oven. Nu moet ik half tegelwerk gaan afbreken om de kabel bereikbaar te maken.

Grrr; twijfel, twijfel...
Het lijkt wel ok, maar wil niet ooit men huis zien afbranden waar de verzekering moeilijk gaat doen omwille van een aftakking...

het is niet onveilig.. het is puur het mag niet want regels...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
mel

Golden Member

Op 3 november 2021 18:11:47 schreef 60204:
[...]

In BE mogen WCD kringen (2,5mm²) beveiligd worden met 20A automaten.

.

Dat vind ik juist zo onduidelijk. De meeste wandcontactdozen staat toch echt max.16A. op..
Er zijn trouwens Perilex contaktdozen en stekkers die geschikt zijn voor 25A.Maar die passen niet op een 16A. model.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 4 november 2021 07:43:29 schreef mel:
[...]
Dat vind ik juist zo onduidelijk. De meeste wandcontactdozen staat toch echt max.16A. op..
.

Dat klopt, maar je zal toch niet veel consumenten verbruikers vinden die meer dan 16A behoeven. (met standaard stekker) De max stroom door een wcd is 16A inderdaad, (is dacht ik ook het maximum dat via een stekker mag "geschakeld" worden).
Maar de kring mag beveiligd worden met C20A.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

dit is BE, en dan zou een perilex er niet eens mogen zitten, maar zo'n vyncier wcd of doosje met klemmen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 november 2021 15:40:51 schreef ChuanSE:
Ik begrijp dat het technisch geen probleem is, maar dat het in principe niet mag.
Ik snap ook graag waarom het niet mag.

Je hebt een mooie installatie gemaakt met een perilex voor een 2-fasige inductiekookplaat en een wcd voor een Siemens combie oven.
De inductiekookplaat sluit je aan op fase 1 en 2 en de Siemens combie oven sluit je aan op fase 3. Alles werkt prachtig.

Na een aantal jaar ga je verhuizen en de nieuwe bewoners zien een prachtige perilex en wcd.
Ze kopen een nieuwe inductiekookplaat en combi oven en ze zien aan de perilex en groepenkast dat er driefase is. De inductiekookplaat sluiten ze aan op de fase 1 en 3. Waarom niet? Alle fasen zijn gelijkwaardig dus je pakt er maar willekeurig twee van de drie die je ter beschikking staan.
En dit gaat dus fout. Nu wordt fase 1 normaal belast, fase 2 is onbelast en fase 3 is overbelast.

Shiptronic

Overleden

Fijn Eens een helder onderbouwde uitleg!

Als je het WCD in de kookplaat plugt zou het op gelost zijn >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

wat maakt het uit, je verkoopt het huis, dus komt een keurder de installatie nazien en ja hoor, wat doet een perilex wcd in een keuken in BE? mag niet, dat anno 1950 fornuis klemmendoosje hoort daar wat wel die 25A mag hebben. een perilex is max 16A, je hebt wel 25A maar die heeft een bouwmarkt niet..

de perilex met 3e fase gebruikt voor een oven kan wel, als je vanuit de perilex kabel een lasdoos gebruikt met wcd deksel, soepele wago's. de automaat zou dan wel 16A moeten zijn. dan kan de bedrading niet overbelast worden, en vooral de stekker niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wel, het is inderdaad geen Perilex maar de Belgische Vynckier variant.
Er werd geen wdc bijgeplaatst, wel een extra kabel aan de 3-f stekker gemonteerd. (zie bijlage)
Zwarte kabel fase 1&2 voor de kookplaat, grijze kabel fase 3 voor de oven.

Blijkt goed te werken.

Bij de eerste renovatie zal er een extra lijn voor de oven bijgelegd worden zodat die apart afgezekerd kan worden.
Actueel zit het hele kastje vol met "dikke" automaten, dus dat moet helemaal herdaan worden. Iets om mee te nemen als er zonnepanelen komen ;-)

Shiptronic

Overleden

Op 10 november 2021 03:04:29 schreef ChuanSE:
Wel, het is inderdaad geen Perilex maar de Belgische Vynckier variant.
Er werd geen wdc bijgeplaatst, wel een extra kabel aan de 3-f stekker gemonteerd. (zie bijlage)
Zwarte kabel fase 1&2 voor de kookplaat, grijze kabel fase 3 voor de oven.

Blijkt goed te werken.

Bij de eerste renovatie zal er een extra lijn voor de oven bijgelegd worden zodat die apart afgezekerd kan worden.
Actueel zit het hele kastje vol met "dikke" automaten, dus dat moet helemaal herdaan worden. Iets om mee te nemen als er zonnepanelen komen ;-)

Als je aardereindhulsjes had gebruikt zou ik zeggen prima oplossing, ik hoop dat je dit nog aan past!

Schroeven horen niet op die dunne soepele aders ! er zit zelfs geen kooi of klemplaat in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Op 4 november 2021 21:10:57 schreef ohm pi:

En dit gaat dus fout. Nu wordt fase 1 normaal belast, fase 2 is onbelast en fase 3 is overbelast.

Och gut och gut ... En dan gaat de zekering er uit.

Levensgevaarlijk probleem waar :?

Op 21 november 2021 20:27:38 schreef Shiptronic:
[...]

Als je aardereindhulsjes had gebruikt zou ik zeggen prima oplossing, ik hoop dat je dit nog aan past!

Zeker omdat je drie aders onder de nul hebt ...

Turbokeu

Golden Member

Op 4 november 2021 07:43:29 schreef mel:
[...]
Dat vind ik juist zo onduidelijk. De meeste wandcontactdozen staat toch echt max.16A. op..

Klopt dat standaard WCD's voorzien zijn op max. 16A, maar wie zegt dat die 20A (van de automaat) op één WCD afgenomen wordt?
Je kan op een zelfde WCD-groep, beveiligd door 20A automaten, toch ook bvb. 10 + 10A afnemen vanaf twee WCD's?

Ik heb nooit de terughouding van Nederlanders t.o.v. die 20A automaten op WCD-groepen in BE begrepen... (en ook niet deze t.o.v. de 300mA algemene aardlekschakelaar)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mel

Golden Member

Ik weet niet beter, sinds jaar en dag, dat is er vanaf school ingestampt, 2,5 mm2 mag afgezekerd worden met max 16A.Voor voeding van een onderverdeler mag men zwaarder gaan, maar dan moet de aderdiameter ook groter worden..En in NL is de differentieel nu eenmaal 30 mA aanspreekstroom...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dat was, is, in België ook zo, 16A op 2,5mm. Smeltveiligheid weliswaar. Automaten 20A. Al zolang ik me kan herinneren.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Op 22 november 2021 12:11:01 schreef Turbokeu:
[...]Klopt dat standaard WCD's voorzien zijn op max. 16A, maar wie zegt dat die 20A (van de automaat) op één WCD afgenomen wordt?
Je kan op een zelfde WCD-groep, beveiligd door 20A automaten, toch ook bvb. 10 + 10A afnemen vanaf twee WCD's?

Ik heb nooit de terughouding van Nederlanders t.o.v. die 20A automaten op WCD-groepen in BE begrepen... (en ook deze t.o.v. de 300mA algemene aardlekschakelaar)

Die ALS heb ik altijd vreemd gevonden, in NL hadden we vroeger 500mA, maar dat is al lang verlaten en alles hangt (per vier groepen) achter 30mA.
Dat is MEER dan genoeg, het is echt niet zo dat met 30mili de aardlek er niet in blijft.
Dus waarom je nog 300 zou doen is mij een raadsel.

Die 500mA in NL is tijdelijk toegestaan geweest voor wasmachines omdat die toen vaak een grotere lek hadden dan 30mA. Onder druk van de elektriciteitsbedrijven hebben de wasmachinefabrikanten de isolaties verbeterd, waarna het probleem over was. Dus nu alles achter een 30mA ALS.

In BE hadden ze een soortgelijk probleem, er waren veel accumulerende kachels die ook een vrij hoge lek hadden. Daarom is de algemene ALS van 300mA ingevoerd. Waarbij de natte groepen achter een aanvullende 30mA moeten.