Videofoon installatie

Hoi allen.
Ik hoor een brom in de hoorn van mijn videofoon toestel. Nu is de installatie uit 2002 en wordt vervangen als er een toestel uitvalt. Maar een zwake schakel is natuurlijk ook de voeding.
45 jaar geleden heb ik wel is een voedingkje geprutst voor een Walkman een batterij verslindend muziekdoosje.
Een trafo, 4 diodes en twee verschillende condensatoren. Die waren voor de afvlakking van de gelijkstroom weet ik nog. Kan het nu zijn dat de brom die ik hoor een signaal is dat de videofoon voeding slecht wordt?
Gr Wim

mel

Golden Member

ja dat kan heel goed. Elco,s drogen uit met de tijd.Na 20 jaar mogen er wel nieuwe in.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 3 november 2021 10:11:57 (25%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
evelo

Golden Member

Zal de 50Hz zijn van de netvoeding die er doorheen komt brommen?

mel

Golden Member

Op 3 november 2021 12:59:32 schreef evelo:
Zal de 50Hz zijn van de netvoeding die er doorheen komt brommen?

of 100 Hz bij dubbelzijdige gelijkrichting en slechte elco,s ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

De brom bij een videofoon kan door 50Hz 'instraling' van de naastgelegen kabels komen, door een slechte voeding, door een slecht toestel, door een toestel wat naast de hoorn ligt maar ook door de luister/spreek buitenpost.
Soms is de microfoon in de buitenpost vervuild, of simpel defect door vele jaren vuil en vocht. De elektret knoopjes kunnen hierdoor ineens trippen.

wat voor een systeem? 2002 kan bibus II zijn van urmet, daar gaan de voedingen vaker van, vooral de latere reeks van rond 2008-2010 gaan vaker stuk door gare elco's. oa de 1074/20 voeding..

waar rook was, werkt nu iets niet meer