uitbreiden 2e groepenkast

Hallo,

In onze schuur hebben wij een werkplaats.
Een installateur heeft daar 4 jaren geleden een groepenkastje geplaatst en daarbij ook de groepenkast in huis vervangen, want we hebben tegelijkertijd 3 x35A gekregen. (we zaten nog op 1 fase)

Nu is de hobby wat uitgebreid en gebruik ik wat meer machines. Nu moet ik steeds de stekkers omwisselen en dat is onhandig.

Ik zal proberen de huidige situatie te beschrijven.

In huis komt een 3x35A binnen. Vandaar uit naar de Hoofdschakelaar en de aardlek (3 stuks).
Daarna is er een SE B20 19194 automaat geplaatst. Hiervandaan loopt de kabel naar de schuur (10 meter 6mm2).

In de schuur zit één C16 krachtautomaat en drie C16 1 fase automaten.
In de schuur zit geen hoofdschakelaar/aardlek.

De kabel voedt eerst de 3 fase automaat waarbij de kabel in een U zit gevouwen en loopt daarna naar de drie 1fase automaten (elke automaat dus op 1 fase).

Ik wil er nu dus 1 C16 kracht automaat en 1 C16 1 fase automaat bijzetten.

Kan ik een Kamrail in de bestaande Krachtautomaat zetten en daarop de tweede krachtautomaat zetten?

Hoe kan ik het beste nog een 1 fase automaat bijplaatsen (links op de tekening?). Bij een van de 1 fase automaat een kam rail plaatsen en er eentje naast klikken?

Zie bijgevoegde paint voor hopelijk verduidelijking.
Het is niet de bedoeling (gebeurd nooit) dat de machines allemaal te gelijk aanstaan.

Bedankt Alvast voor reacties.

mel

Golden Member

Ten eerste: een 4 polige hoofdschakelaar is verplicht bij een onderverdeling. Dit mag een schakelaar van 40A zijn.
Dan horen alle eindgroepen voorzien te zijn van een aardlekschakelaar.
Automaten bijmaken mag met een kamrail.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Je C16 is al niet selectief tegen die B20.

Als je werkelijk 3x35A hebt (niet van 1x35A naar 3x25A gegaan??) dan zou ik hem binnen op C25 zetten als je kabel naar de schuur daarvoor geschikt is. Dan kun je in de schuur wat extra uitbreiden met C16.

Een onderverdeler (die niet in het bereik/zicht zit van de hoofdverdeler) moet een hoofdschakelaar bevatten.

Per aardlekschakelaar mag je maximaal 4 eindgroepen aansluiten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Oke, dus eigenlijk op deze manier zoals op het plaatje. Maar dan moeten er nog dus ook nog 2 aardlekschakelaars tussen? Dan wordt het wel al krap in de geplande 24 modulen kast.

We hebben inderdaad 3 x 35.

Op 4 november 2021 12:45:03 schreef heemskerk:
Dan wordt het wel al krap in de geplande 24 modulen kast.

Je kunt alles overplaatsen in een grotere kast. Of nog een kastje ernaast plaatsen. Alleen kun je dan niet koppelen met een kamrail maar moet het met draden.

Huidige kastje is aan vervanging toe (aantal keren verplaatst en schroeven van de afdekkap zijn dol). Heb een 24 Modulen Hensel kast gekocht, dat is eigenlijk de enige die netjes past, dus alles moet over. Ook wel overzichtelijk.

Ik ben een beetje de tel kwijt, maar ik denk dat je aan 25 modules komt. Gaat dus net niet passen.
Is er geen ruimte om er nog een 12 modulen kastje onder te zetten? Dan zet je daar de hoofdschakelaar en de aardlekschakelaars in. Heb je in de bovenste kast ruimte genoeg om de boel overzichtelijk op te stellen.

Zou een aardlekautomaat een optie zijn?

Dat is zeker een optie. Voor een 1-fasegroep scheelt dat 1 module, voor een 3-fasengroep zelfs 4 modulen.

Ik heb nog even nagedacht.
Ik ben er achter gekomen dat de bestaande automaten in de schuur allemaal aardlekautomaten zijn.

Ik heb nu het volgende bedacht.
Ik plaats er twee 4Polige C16 automaten naast. Hier plaats ik een aardlek voor. De ander pak ik direct van de Hoofdschakelaar.

De Aardlekschakelaar en de 1polige + N aardlekautomaten trek ik ook van de Hoofdschakelekaar.

Zie bijgevoegdeplaatje. Is dit een nette overzichtelijke oplossing?

Ik zou ipv de krachtautomaten ook kracht aardlekautomaten erbij kunnen plaatsen en de 'centrale' Aardlekautomaat wegelaten maar dan moet ik aftakblokjes plaatsen met 3 gaatjes en bovendien zijn die aardlekautomaten een stuk duurder.

[Bericht gewijzigd door heemskerk op maandag 8 november 2021 13:24:46 (21%)

mvdk

Golden Member

Een goedkopere, en veiligere manier was geweest 1 kracht aardlekautomaat in de meterkast met daarop de schuur. In de schuur twee noodverlichtingbakjes, voor als er eens iets tript.

Ga nu dekking zoeken. :+

ha niet nodig hoor maar achteraf is het altijd makkelijk :) 8)7

Nou een weekje verder maar alles zit erop en erin. Let niet op de twee bruine draden links, het aftapblokje dat ik had besteld mistte een schroefje. Morgen komt een nieuwe.

Ik vroeg mij alleen af of ik de aarde zo goed gedaan heb, of moeten alle aarde modules steeds aan elkaar gelinkt worden?

Andere opmerkingen zijn uiteraard ook welkom.

dat weet je zo, meter op ohms zetten en meten of de blokjes doormeten, ik denk van wel. dit is 1 strip. die chinese aardlekautomaten zijn als er een keuring komt de 1e afkeur al, chinese rommel. sep en chint en emat is ellende..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 november 2021 20:50:09 (38%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is in Nederland, dus er komt geen keurder langs.

Op 16 november 2021 22:13:14 schreef KlaasZ:
Het is in Nederland, dus er komt geen keurder langs.

dat duurt niet lang meer, dat gaan verzekeraars ook eisen in enkele jaren. bij bedrijven al standaard, de 3140 en scope keuringen oplossen is niet meer bij te houden, ook voor pv is er al een keuring.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 16 november 2021 20:21:20 schreef heemskerk:
Andere opmerkingen zijn uiteraard ook welkom.

Ok. De draden kunnen met weinig moeite ook zonder zichtbaar koper vastgezet worden.

Jinny

Golden Member

Verzekeraars beginnen al te begrijpen dat bv zonnepanelen en cowboys garant staat voor schade uitkeren, dus beginnen ze een keuring te eisen bij verzekeren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 17 november 2021 03:01:44 schreef RAAF12:
[...]

Ok. De draden kunnen met weinig moeite ook zonder zichtbaar koper vastgezet worden.

[bijlage]

Duidelijk. Gaan we doen.

Overigens was ik mij er niet van bewust goedkope Chinese rommel te kopen. Ik woon toevallig dicht in de buurt van een elektro winkel beginnend met een v en eindigden op ekto en daar heb ik dit gehaald.

Als Belg zijnde ontgaat mij de meerwaarde van die aftapblokjes bij automaten bij gebruik van 2 draden (harde kern) van dezelfde sectie .

Dat kan hier in België ook van tel zijn. Het is de fabrikant van het toestel die voorschrijft hoeveel aders onder 1 klem mogen. Als de klem maar geschikt is voor één ader kan je een aansluitblokje gebruiken. Bij soepele geleiders is het, dacht ik, toegestaan om een dubbele adereindhuls te gebruiken. (ben niet zeker)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 4 november 2021 11:40:51 schreef heemskerk:
Nu is de hobby wat uitgebreid en gebruik ik wat meer machines. Nu moet ik steeds de stekkers omwisselen en dat is onhandig.

Er van uitgaande dat die ene CEE goed aangesloten en afgezekerd is dan is nmi niets mis mee om er een paar stopcontacten parallel aan te zetten.
Je gebruik maar een machine tegelijk, en dan nog, als de stroom te hoog wordt spreekt er een beveiliging aan, als het goed is . . .

En, in geval van schuur, werkplaats, wat dan ook, maak een hoofdschakelaar (relais) voor alles dan kan er nooit iets aanblijven staan met alle mogelijke gevolgen van dien.

Op 17 november 2021 11:31:03 schreef Robbe de Smet:
Als Belg zijnde ontgaat mij de meerwaarde van die aftapblokjes bij automaten bij gebruik van 2 draden (harde kern) van dezelfde sectie .

Oke, ik was juist in de veronderstelling dat je niet meerdere aders in 1 klem mocht zetten, vandaar de aftakblokjes. Nutteloos en overbodig misschien maar gelukkig zijn die blokjes niet zo duur :)