uitbreiden 2e groepenkast

Uit interesse:

Op 19 november 2021 17:20:52 schreef Sine:
[...]

Standaard hager automaatje:
https://hager.com/nl/catalogus/producten/mkn506-installatie-automaat-1…

En daarbij mag er maar 1 draad onder, dus die zijn er wel degelijk.

En dan ben ik geen vreemde automaten gaan zoeken, dit zijn in NL hele gangbare series.

Heb even zitten kijken in de specs, onderstaande vind ik terug. Daar kan ik niet uit besluiten dat 2x1,5 of bijvoorbeeld 2x2,5 niet zou mogen. Of bedoel je nog iets anders of kijk ik ergens over?

Op 20 november 2021 13:38:55 schreef mvdk:
Edit: oh en of een kooiklem geschikt is voor meerdere draden..
Na vastzetten even aan de draden trekken, heen en weer morrelen. Als het dan vast blijft zitten, zit het goed. Lijkt mij.

Dat is ook mijn benadering. Als het vast zit, dan zit het vast. Er zijn kooiklemmen waar je 3 draden in kwijt kan, mits van dezelfde maat.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 november 2021 09:53:51 schreef Jinny:
[...]
Het enige dat ik in de NEN1010 kan vinden dat er op lijkt is het volgende..
[...]

Er staat niet bij wat voor omhulling..

Je moet wel de juiste benamingen gebruiken
Ik geef het toe, dat is voor mij ook niet altijd eenvoudig.

Een leiding is een buis al dan niet met draad of kabel, of een kabel oid.
Geen enkele ader.
Je artikel in de NEN1010 betekend oa ook dat een buis voor een (hang) lamp niet zomaar uit het plafond mag komen, die buis moet in een doos eindigen.

Nog steeds geen antwoord op mijn laatste vraag.......

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 20 november 2021 09:07:14 schreef Toeternietoe:
[...]

Er staat natuurlijk nergens dat het met een WAGO niet mag, die merknaam kom je in geen enkele NEN Norm tegen.
Maar ik ben heel benieuwd waar dat staat dat je ongebruikte aders niet mag afwerken met een lasdop (of kroonsteen).

Ik kreeg wel vaker van die opmerkingen tegen over onze installaties bij een keuring. Mijn 1e vraag was altijd: “waar staat dat, welke norm en artikel of wettekst”. Op veel van mijn vragen wacht ik nog steeds op antwoord.

een wago mag wel, maar als sine al aanhaalde moet het in een railhoudertje zitten dan. punt is dat er geen losse lasdoppen in een groepenkast mogen. het is ook een groepenkast, geen lasdoos..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 20 november 2021 17:14:33 schreef testman:
[...]

een wago mag wel, maar als sine al aanhaalde moet het in een railhoudertje zitten dan. punt is dat er geen losse lasdoppen in een groepenkast mogen. het is ook een groepenkast, geen lasdoos..

He, waarom mag het nu wel?
En waar staat dat er dat er geen losse lasdoppen etc in een groepenkast mogen?
Norm en artikel.

Kijk het verhaal van Jinny nog even terug.
... ik vind een groepenkast wel een geeigende plaats voor een las.
Natuurlijk een persoonlijke interpetatie.

Als er iets NIET mag! of per-ce MOET, dan is dat ergens beschreven, dus graag een Norm en artikel.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

dat weten die keurders, op dat rapport staat een gebruikte norm en jaartal van die norm waar men tegen gekeurd heeft doorgaans.

nu zijn diverse problemen niet gelieerd aan een bepaalde norm of jaar maar aan huidige bepalingen. oa de draaistotz, afkeur. ook passchroeven met zwarte pitten en koppen met het glaasje eruit. verlengkabels die maar doorgelust zijn, wcd en schakelaars zonder grondplaat op een brandbare ondergrond en zo nog wel meer.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 20 november 2021 20:44:34 (56%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 november 2021 20:20:36 schreef testman:
dat weten die keurders, op dat rapport staat een gebruikte norm en ...

Feitelijk veel maar niks zeggen ze hier in de Vlaamse Ardennen na een lekker biertje

RAAF12

Golden Member

Volgens mij mag die draad niet los zweven maar zodra die verankerd is door vastschroeven is het goed. Just my 2 cents.

Als toevoeging:

volgende vraag stuurde ik per mail naar hager Belgie, als voorbeeld ging mijn vraag specifiek over de MKN506 omdat over deze automaat hier gezegd werd dat 2 aders onder 1 klem niet mag. Het antwoord in mijn optiek is vrij algemeen voor alle automaten van hagar. In de technische specificaties staat het niet dat het mag, maar ook niet dat het niet mag. Of ik keek erover.

Dus uit de specs valt niet duidelijk te halen of het mag of niet mag, hoewel de fabrikant per mail bevestigt dat het mag.

Mijn inziens (persoonlijke mening) is dit voor de meeste automaten zo.

Beste,

Mag je bij de installatie automaat MKN506 twee aders van dezelfde sectie onder 1 klem aansluiten?
Je wil bijvoorbeeld 2 kabels van 1,5# aansluiten op 1 automaat. Mag dat?

Met vriendelijke groeten.

antwoord:

Beste,

Bij de installatie van een automaat mag je maximaal 2 aders onder 1 klem aansluiten op voorwaarde dat deze aders identiek zijn qua type (stijf of soepel) en doorsnede.
Deze aders moeten dan ook naar dezelfde kring gaan.

Met vriendelijke groeten,

Jeroen Legasse
Technical Support Engineer
---------------------------------
NV Hager Modulec SA
Noordkustlaan 16C – Bus 5
1702 Groot Bijgaarden
België/Belgique

Sine

Moderator

@Robbe,

Het is heel simpel, als het er niet staat mag het niet.

Bij die Eaton is het gegeven:

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 22 november 2021 14:46:22 (28%)

Dan interpreteer jij dit anders. Of bij hager weten ze het ook niet. Daar kunnen we toch niet over discussieren? Als we dit antwoord al gaan in twijfel trekken...

En bij eaton zijn dat net als bij de andere fabrikanten de maximum waarden die ze meegeven.

Wat is uw bron dat als het er niet staat dat het niet mag? Bij hager staat het er niet letterlijk in en blijkbaar mag het wel volgens de fabrikant.

Sine

Moderator

Nu gaan we weer regel nueken natuurlijk ...

Maar als het wel mag moet de fabrikant dit ook in de specs zetten.
De opgave van Eaton is duidelijk niet wat er in de klem past, maar wat er in de klem mag. Dat 2x1mm2 past als 1x1mm2 al past is nogal wiedes, maar het mag ook nog eens.

Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik ga altijd uit van niet, tenzij.
Ofwel, ik ga enkel meer draden in een automaat frutten tenzij de fabrikant ook aangeeft dat deze daarvoor bedoeld zijn.

Ik heb er voor de grap nog eens een paar opgezocht.

Schneider:

Legrand:

ABB:

Gewiss:

Op 22 november 2021 16:29:53 schreef Sine:

Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar ik ga altijd uit van niet, tenzij.
Ofwel, ik ga enkel meer draden in een automaat frutten tenzij de fabrikant ook aangeeft dat deze daarvoor bedoeld zijn.

Hoe ik er over denk: ik heb al meermaals twee kabels aangesloten op 1 automaat, ik probeer dit te vermijden maar soms komt het beter uit. Dat met gelijk welke automaat (merk) ik op dat moment ter beschikking heb. Zonder mij daar veel vragen bij te stellen.

Het is maar door hier op dit forum te lezen dat het niet mag bij sommige automaten dat ik mij vragen begon te stellen. O.a. van waar staat dat in de specs? Vandaar een mailtje naar de fabrikant met de vraag of het mag. Hier werd dat type (mkn506) aangewezen als zijnde dat het niet mag. Vandaar de vraag aan hager.

Natuurlijk vind ik dit forum hier geweldig (veel kennis aanwezig), maar bij echte twijfel ga ik ten rade bij de fabrikant of bij de keurder. Ten rade gaan bij de keurder (AREI gerelateerde vragen) doe ik regelmatig. En dan wel bij de keurder die langs gaat komen... hoewel dit niks zou mogen uitmaken, maar we wijken af...